Prestige's Zyalda 1e x wedstrijd (L1+film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Prestige's Zyalda 1e x wedstrijd (L1+film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:20

Wat info:

[***]
Merrie
7 jaar

Sinds januari zijn wij een combi en afgelopen zondag (31-07-2011) zijn wij voor het eerst
gestart. Ik vond [***] te fijn lopen voor de B.. en aangezien er nog verbeterpuntjes aanzitten
kunnen we die mooi oplossen zolang we in het L1/L2 rijden.

[***]'s verbeterpunten: (Let op.. ze is dan wel 7.. maar als sportpaard is ze zo groen als gras)
*oppassen dat ze niet teveel tegen mijn binnenbeen aanloopt
*na het aangalloperen meer vooruit galloperen zodat ze mooier doorspringt
*nog meer naar de hand toe werken in training, die volgt ze met halsstrekken nog niet helemaal
*een meer constante aanleuning houden, kruipt nog wat te diep her en der
*in het wijken mag ze wat meer overkruisen en in hoofd-halslijn wat meer nageeflijk blijven

Mijn verbeterpunten:
*naar voren blijven kijken
*teugels nog wat korter (en handen iets meer vooruit plaatsen) zodat de aanleuning verbetert
*hoeken goed doorrijden zodat [***] niet uitzwaait als ik zelf te laat ben met afwenden :+

en het liefst.. mijn benen wat stiller houden. Helaas was [***] in de eerste proef niet zo actief..
vandaar ook het vele drijven. Mevrouw is nogal hengstig en wordt hierdoor erg traag en vreselijk knuffelig _O-

Proef 8: (veel plezier met kijken naar mijn schuimbekkende talentje :P)

Ik dacht ik kom binnen en direct de A-C lijn op.. want mensen in het juryhokje dat kende ze nog niet,
ze ging dus ook op de noodrem waarbij ik ineens heel melig zei "Oeeeeeeh die zijn eng!!!!" waarop de
jury moest lachen. Het 2e rondje had ze in die hoek zoiets van Uh-oh.. zou ik er wel langs gaan..? Maar
ze ging er toch braaf langs + aaitje van mij en verder heeft ze zich KEURIG gedragen.

188 punten. In de gehele proef 1x een 5. Voor halsstrekken, moet ze nog meer naar de hand toe.
Veel 6jes en wat 7ens.

Vond dat ze zelf wat actiever mocht blijven. Ze liep een beetje op de rem.. + iets te lange teugel
waardoor ze erachter kon kruipen. (puntje aanleuning werd in de 1e proef ook duidelijk op protocol
aangegeven.)

Proef 7: (veel plezier met kijken naar mijn schuimbekkende talentje :P)

Helaas is er aan het begin van het filmpje wat beeldverlies(haperig) gaat al snel weg!

189 punten. 1x een 5 voor halsstrekken (zelfde reden) Een 4 voor het aangalloperen en een 5 voor
de volte. En dan vind ik dat ze nog bijzonder mild geweest is voor me op die oefeningen. Ik had
teveel binnenhand, [***] begreep me verkeerd en raakte daarna even wat gespannen omdat ze
bang was dat ze het fout deed :+ Verder 6jes en meer 7ens gereden.

In deze proef liep ze wat actiever, had tussen de proeven alleen gestapt en afentoe een volte
gedraafd. Dacht eerst dat ze moe was. Later bleek dat ze hartstikke hengstig was :+

Normaal is ze lekker actief en hoef ik haar bijna helemaal niet te drijven.

Al met al.. toch erg trots op mijn dame *D Ze heeft zich voorbeeldig gedragen

Zien jullie verder nog dingetjes en hebben jullie eventueel tips om het beter te krijgen? Dan hoor
ik het graag!

De 14e starten wij weer :j dus dan hebben we nog 2 weekjes om lekker te oefenen!

Vandaag hebben we even simpel gestapt, gedraafd en een ronde gegallopeerd en ze voelde
fijn dus toen hebben we uitgestapt en elkaar gekroeld <3

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:04

Heey!!

Sowieso al een een super debuut natuurlijk! :)
De meeste punten geef je zelf wel aan, ze mag in de middenstap en het halsstrekken wat meer je hand volgen en lekker het neusje eruit laten gaan.
Verder inderdaad mag ze in de galop wat meer naar voren springen. Maar ook de overgang met de middengalop is mij een beetje ontgaan. Probeer echt weg te rijden op de AC lijn (dan ziet de jury het goed) en daar ook aan de andere kant weer goed terug te pakken. Dat scheelt vaak al heel wat punten!
Ze mag idd ook iets constanter in de aanleuning zijn, maar vind het gehele beeld wel heel lekker.
Met het wijken mag ze ook net weer wat ontspannen en door de hals blijven, dat scharen komt wel en hoeft pas vanaf de L2 echt. :)
Succes, en komt helemaal goed de volgende keer weer! :D

S_en_Z

Re: Prestige's Zyalda 1e x wedstrijd (L1+film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:01

ja stom van mij ik heb de zijlijn gepakt om middengalop te starten plus ze kwam er gewoon niet lekker in terwijl het met trainen super gaat. Ach.. Volgende keer beter!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:50

Meid wat heb je toch een heerlijk paard <3
En dan te bedenken hoe ze was toen je haar kreeg (nog niet eens zo heel lang geleden) +:)+

Dat kroelen is echt lief :j
Pfff ik moet commentaar geven...

Het halsstrekken vond ik trouwens niet eens zo slecht :n Vooral in de eerste proef niet 8)7
Misschien dat je je overgangen naar gallop beter kan trainen en de middengallop valt volgens mij ook meer uit te halen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 00:14

ja klopt.. ze moet wat meer doorspringen, ook in het aangalloperen.. ze is gewend dat ze wat meer
"lucht" van mij krijgt.. en dan gooit ze heel fijn haar neus eruit. Daar moeten we even doorheen
(niet dat ik haar vast houd.. maar zij vind van wel _O- ) en middengalop kan ze veeeel beter..
maargoed.. wellicht de volgende keer beter!

Ja ze strekt in de eerste proef heel leuk haar hals.. maar jij kunt niet zien dat mijn teugel daar flink
los hangt omdat ik haar nog wat lager wou rijden. Ze had zoiets van "tot hier en verder ga ik niet"
De jury zag dat helaas wel hahahahaha :P (dat krijg je met film, niet alles is duidelijk helaas)

Op het filmpje lijkt de 1e proef halsstrekken prima en de 2e net iets te weinig.. maar helaas had ik
in beide proeven geen aanleuning. Commentaar was dus ook, moet meer naar de hand toe.
(of ik mijn teugels minder lang gooien := maar ze moet er ECHT nog wat meer doorheen)

Lekker paard wordt het he. Sta er zelf van versteld dat het er zo netjes uit zag. Was ook helemaal
gelukkig met mn punten. Veel ruiters hebben meer 7ens maar ook meer onvoldoendes. Ik heb
gewoon veel 6jes gekregen omdat ze nog zoekende is in de aanleuning. De oefeningen zelf waren
gewoon netjes gereden.. (op het K-B van hand veranderen na) Oh well... gaan we lekker
verder mee oefenen :)

En dat kroelen.. ja.. en dat deed ze dus ook niet.. ook niet bij andere paarden. Ze is heel zoet dus
van mij mag ze me terugkroelen. Ze wil me alleen genegenheid tonen, kan het niet over mn hard
verkrijgen dat af te wijzen (tenzij het een happert zou zijn, maar dan zou ik er ook niet zo voor
gaan staan zodat ze het terug kan doen hihihii := )

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:28

Nou dan denk ik als jij je teugels in contact blijft houden jullie al op een zes komen :j
En van daaruit naar meer werken.

Misschien kan je meer gaan voorbereiden naar de gallop toe... Een teken aan haar geven van ik wil straks wat van je.
Zodat zij in ontspanning weet wat je wilt gaan doen en het niet als verrassing op stel en sprong komt.

Natuurlijk ben je gelukkig met je punten, je bent zo betrokken met haar en doet het volgens mij echt met je hart en ziel :j
De laatste 3 proeven had mijn 4 jarige ook voor alles voldoende ik was zo trots op hem <3 Helaas had ik zelf een 4 voor mijn houding 8)7
Nu hij de basis bevat en ik niet meer constant op hem moet letten ben ik volop bezig met zitlessen :j

Ik vind het echt een heerlijk beest zij heeft het met jou getroffen!

S_en_Z

Re: Prestige's Zyalda 1e x wedstrijd (L1+film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 01:22

ik ben wel altijd met haar aan het tutten om dingen haar op een rustige manier ''uit te leggen''

En het aangalloperen doen we altijd hetzelde.. Paar passen doorzitten, buitenhand aan de hals en van binnenbeen naar buitenteugel toerijden.

Nou moet ik zeggen dat ze het vooral nog lastig vind omdat we daar nog niet zo heel consequent mee bezig zijn geweest.

De draf was haar grootste struikelblok. De stap en galop zijn op zich een eitje. Daarom hebben we die in de training ook niet veel gedaan. Natuurlijk wel gegallopeerd, voltes vergroten en verkleinen op mn benen en middengalop oefenen (vooral op lange zijde) maar we hebben veel in draf gereden. Veel voltes, slangevoltes, door een s van hand veranderen, gebroken lijntjes zijn we twee weken geleden pas mee begonnen, neem ik afentoe ook een keer mee in galop, dan kan ik goed voelen of ze uitzwaait want dat voel je in draf minder goed. In draf en galop doet ze het eigenlijk allebei heel goed.. En ja., in draf bij elkaar blijven en niet stiekem op de voorhand gaan.. Dat deed ze eerst.. Of onderhals erop en heel erg krabbelen.

Gewoon een fijne ruime maar compacte draf waarin ik ook goed kan doorzitten was gewoon even belangrijker dan het aangalloperen.. Had ze ook wat langer tijd voor nodig.. Maar resultaat mag er zijn vind ik zelf. Nu de aanleuning nog wat netter en dan zijn we voor de draf aardig klaar.

Aangalloperen gaan we meer oefenen, terug naar draf ook. Ze ''valt'' nog wat ook al vraag ik haar netjes terug. Heb net te weinig been bij omdat ze anders blijft galloperen.. Kwestie van gewoon doorgaan :)

Ik ben al supertrots dat ze de middendraf keurig doet zonder steun aan de bakrand. Dit hebben we eigenlijk alleen aan de lange zijdes geoefend, bij het van hand veranderen ging ze nog erg zwabberen (deed ze ook op m-x overgang stap. Die ene stap na de overgang zwabberde ze even)dus ik vroeg het haar nog helemaal niet.. De eerste paar keren ging ze dus ook of aangalloperen, of heel hard draven, of heel erg richting bakrand weglopen. Heb het toen een aantal weken helemaal niet meer geoefend en vandeweek dacht ik ohjaaaa middendraf.. En toen deed ze het direct zo netjes, alsof ze nooit anders gedaan had! (teken dat we allebei stabieler zijn natuurlijk haha)

Ik rijd haar met veel toewijding, maar ik moet je bekennen dat ik het vooral met HAAR getroffen heb.. Heb zelden zo'n fijn en eerlijk paard onder mijn bips gehad.

Ze laat me absoluut niet in de steek en ze doet vreselijk haar best voor me. En dat is me heel wat waard :j

Juist omdat ze van ver moest komen en veel heeft moeten leren heb ik heel veel van en met haar geleerd. De truucjes aanleren ken ik allemaal wel, maar helaas is in mijn begeleiding vroeger weinig van de basis gekomen. Ik reed in plaats van ''van achteren naar voor'' juist mijn vorige paard van voor naar achter. En geen enkele instructrice die me opnieuw de basis aanleerde hoor :n

Ben dus ook erg blij met deze instructrice.. Die doet erg haar best..

En wij met zn 2 ook.. Scheelt al ee boel haha!