super bedankt voor alle tips iedereen
we gaan vandaag lekker wat grondwerk doen om de "HO" erin te krijgen. gister onder het zadel ging t ook al stukkie beter, het kwartje valt bij hem heel snel, ik zeg ho, verleg mijn gewicht zoals Gineke dat hierboven ook zo ongeveer beschrijft, en kom even aan de teugel, zogauw ie stilstaat laat ik de teugels los, en laat ik hem uitgebreid weten dat hij het goed gedaan heeft:) als ie zonder commando weer wil beginnen te lopen maak ik n halve ophouding, geef ik weer alle teugel, en beloon ik m weer als ie stilstaat
Een scherper bit (bv ipv dubbel-onderbroken naar enkel-onderbroken) wil ik absoluut niet!! beest heeft genoeg pijn geleden! ik wil controle omdat het paard me controle wil geven, niet omdat ik het afdwing door m pijn te doen.
Ben er over aan het denken echt bitloos te gaan rijden. Nu heb ik dr heel weinig verstand van dus hebben we gister maar wat aangerommelt: op een volledig lange teugel op een hand, dan de hand bewegen in de richting waar je naartoe wil. net zover dat t paard de teugel aan de hals voelt, maar niet zover dat ik spanning op de teugel zet. Dat combineer ik dan met een lichte beenhulp. hij snapte het bijna direct. Dus ik neem aan dat het in ieder geval logisch voor m geweest moet zijn ofzo?? uiteindelijk de helft van de rit zo gereden, vandaag in de wei maar eens helemaal bitloos proberen, lijkt me niet verstandig dat gelijk op straat te doen