Ik heb een erf-verlaat probleem met mijn merrie.
Normaal gesproken help ik anderen juist van dit probleem af maar bij mijn eigen meid wil het maar niet lukken.
Het probleem zit hem denk ik in de ruiter op dr rug (ik dus)
Even een korte voorgeschiedenis:
We zijn nu net een maand 'echt' samen maar ik kan altijd rekenen op 110% inzet van haar
Op de grond veranderde ze van doodsbang met wandelen, vol protest en schrikkerig bij ieder grassprietje naar rustig en ontspannen.
Wat schriktraining en vooral respect en vertrouwen van mijn kant hebben ervoor gezorgd dat ze heel braaf is buiten nu, ook 100% verkeersmak.
Zelfs het erf aflopen gaat prima, niet eens de herkenning van het hek (wat toch vaak een soort barriere is, zij heeft hier dus geen last van)
Maar nu...ohz een heel ander verhaal.
Zodra ze bij het hek komt blokkeerd ze, ze slaat helemaal dicht en staat stijf van de spanning, indien je haar voorwaards wil laten gaan gaat ze in protest (naar links, rechts, achter maar ook omhoog/omlaag)
Dingen die ik al geprobeerd heb:
- stil zetten en laten kijken, na een poos 1 stapje voorwaards vragen
- rondjes lopen op het erf en proberen net dat pasje meer te vragen
- achterwaards erf verlaten
- ergens halverwege een wandeling pas opstappen
- iemand een klein stukje mee laten lopen
- iemand anders erop zetten en ik ernaast (eerst paniek, toen kalm maar dit ging goed totdat ik de ruiter vroeg de teugels op te pakken (los teugeltje, bitloos), toen weer complete stress)
- druk opbouwen (parelli: ask, tell, promise idee)
dingen in de planning
- massage voor het hek ohz, in de hoop dat het tegen de spanning werkt.
Ik hoop dat jullie tips hebben voor ons, het is echt spanning/angst en geen geklier (dat weet ik nog wel te onderscheiden bij haar)
Ik blijf onder alle omstandigheden ontspannen omdat ik weet dat ze nooit bewust kwaad zal doen tegen de ruiter, denk daarom niet dat ik gespannen zit.
Ik zou dit heel graag zelf willen oplossen, indien ik er echt niet uitkom haal ik een professioneel persoontje erbij
Alvast bedankt voor meedenken!