Vrijrijden op pony Winnetou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Vrijrijden op pony Winnetou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:04

Hallo allemaal!

Ten eerste; ik zet dit topic in HAW, omdat ik het heel fijn vind om veel tips te krijgen, dat heb ik in RIJ-ITP toch minder. Dus houd je niet in.

Waarom; Ik wilde al heel lang een keertje gaan vrijrijden, en toen ik 20 euro van mijn oma kreeg vond ik dat een mooi moment. Ik ging dus rijden met m’n moeder en een vriendin. Op onze manege mag je zelf kiezen op welke pony je dat wil, en aangezien Winnetou mijn lieveling is, wilde ik dat graag op haar doen.

Winnetou; Winnetou is een merrie van ongeveer 10 jaar, gok ik. Winnetou heeft de gewoonte om nogal veel te bokken. Maar heeft ook momenten dat hij gewoon heerlijk loopt en dat hij niks doet. Ze doet het minder in de les, dan in het inrijden van een proefje of vrijrijden ofzo. Dus ik kneep hem toch wel even. En al helemaal toen bleek dat Winnetou een tijdje geleden best lang kreupel is geweest. Hij vind het dan heerlijk om lekker te rennen en te bokken. Daarom werd ik 2 dagen van te voren gebeld door de manege. Ze moest erbij zeggen dat Winnetou momenteel heel wild is, en dat hij in iedere les wel iemand er af bokt. Ze vroegen of ik het dus nog steeds wilde. Ik wilde...!

Even over mij; Ik ben Tessa, ben 11 jaar, en rijd al 5 jaar op de manege. Ik vind het er heerlijk en rijd nu in de half gevorderd/gevorderd les. Ik heb sinds een week mijn ruiterbewijs, en ben daar heel blij mee! Winnetou is al meer dan een jaar mijn lieveling.

Onze problemen; Ik heb wel een aantal probleempjes natuurlijk, en ik doe mijn uiterste best om daar aan te werken. Dat zijn vooral mijn voeten, ik blijf maar kapstokken hebben, of ik druk m’n hakken niet goed uit. Ook heb ik met Winnetou problemen met de aanleuning, Hij gaat erg stroef, en is heel sterk. Maar dat ligt meer aan mij dan aan haar. De laatste 10 minuten lukte het me toch aardig. En ik vind het toch nog moeilijk om echt goed contact te hebben.

Over dat elastiek; Dat elastiek heeft ie in de gewone lessen meestal gewoon door de benen, maar aangezien hij nogal wild is de laatste tijd moet het elastiek aan de buitenkant. Voor het bokken, ik weet niet of het helpt, ik heb daar geen verstand van, maar ik moest het doen van de manege. Dus alsjeblieft daar geen commentaar op. Natuurlijk heb ik bij het uitstappen zijn elastiek er wel af gehaald, zodat hij zijn hals lekker kon strekken.

Hoe het ging; Het ging echt super! Hij was super lief, en heeft geen een keer gebokt. En zoals ik al zei kreeg ik op het einde aanleuning. Ik ging natuurlijk serieus aan het werk, maar de laatste 20 minuten vond ik het wel lekker voor hem om met lange teugeltjes en zonder beugels, even te rijden. Ik heb zelfs eventjes zo gegaloppeerd. Normaal zou hij dan helemaal gek worden en je eraf bokken, maar ik voelde me echt helemaal veilig met hem. Ik weet niet precies…

Nou ja, genoeg geklets, hier zijn de foto’s: Natuurlijk heb ik ook ingestapt, maar daar zijn geen foto's van.

1. Ik en Winnetou
Afbeelding

2. Stappen, hier zie je ook duidelijk dat ik pianohandjes heb...
Afbeelding

3. Nog steeds stappen
Afbeelding

4. Draven
Afbeelding

5. Lichtrij moment
Afbeelding

6. Stilstaan
Afbeelding

7. Galopje maken
Afbeelding

8. Nog steeds galop, hier wilde ik net in verlichte zit gaan.
Afbeelding

9. Ik met mijn moeder
Afbeelding

10. Daarna ginen de beugels uit
Afbeelding

11. En zo ook even draven
Afbeelding

12. En omdat het zo goed ging, wilde ik ook wel een paar pasjes galopperen, ik vertrouwde hem echt
Afbeelding

14. Hier schrok hij van een tractor die langs kwam
Afbeelding

15. En dan nog met lange teugels uit draven, en daarna stappen
Afbeelding

Dat waren de foto’s, het is een lang topic geworden, sorry daarvoor.
Nogmaals ik zal heel graag tips willen hebben.

Groetjes Tessa
Laatst bijgewerkt door SaSalover op 01-08-11 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

_Kimmm

Re: Vrijrijden op pony Winnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:06

Je Laatste 4 foto`s zijn het zelfde! leuk paardje.
omdat het haw is, let erop dat je rechtop blijft zitten!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:08

_Kimmm schreef:
Je Laatste 4 foto`s zijn het zelfde! leuk paardje.
omdat het haw is, let erop dat je rechtop blijft zitten!

Ja, ik had het gezien, het is nu veranderd. Dankje, ik zal er op letten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:10

Volgens mij heb je de laatste vier foto's dezelfde geplaatst?

Voor je houding: probeer je handen te dragen (als of je met een dienblad loopt) en je armen dus knikken (ze zijn nu gestrekt). Als je je schouders dan ontspant kunnen je armen meebewegen met je paard.
Ook zou ik proberen je knieen naar beneden te drukken, daarmee gaat je hak automatisch om laag.
Je handen zei je zelf ook al.

Deze tips kun je het beste eerst in stap proberen om te voelen wat er gebeurd als je zo rijd, als je je er bewust van bent kan je het in stap ook gaan proberen.

Succes!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:11

Jotoma schreef:
Volgens mij heb je de laatste vier foto's dezelfde geplaatst?

Voor je houding: probeer je handen te dragen (als of je met een dienblad loopt) en je armen dus knikken (ze zijn nu gestrekt). Als je je schouders dan ontspant kunnen je armen meebewegen met je paard.
Ook zou ik proberen je knieen naar beneden te drukken, daarmee gaat je hak automatisch om laag.
Je handen zei je zelf ook al.

Deze tips kun je het beste eerst in stap proberen om te voelen wat er gebeurd als je zo rijd, als je je er bewust van bent kan je het in stap ook gaan proberen.

Succes!

Dat is nu weer veranderd. Ja, je hebt gelijk, ik zal er op letten, super bedankt!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:14

tja wat voor tips kan ik nou geven.....ik ga toch wat over het elastiek zeggen. het elastiek heeft niet echt een functie zo, dus het vele commentaar gaat wel wat meevallen. het zit zo los dat dit geen kwaad kan. en over je houding, blijf daar gewoon goed mee bezig, je bent nog zo jong, komt wel goed!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:21

Erg leuke pony ;)
Maar is het nou een merrie of een ruintje? haha :P

Ik zou toch even naar het elastiek kijken, want zo heeft ie totaal geen effect. Plus dat ie over jouw teugels heen loopt lijkt wel. Bij het bit lijkt ie niet zo goed te zitten.

en inderdaad ik ga mee met jouw eigen commentaar, handen netjes en proberen contact te houden met de mond van het paard.
Het is al goed dat je je fouten inziet, dan corrigeer je ze sneller dan iemand die het niet inziet.

Goedzo! Ga zo door.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:30

Cchanny schreef:
Erg leuke pony ;)

Ik zou toch even naar het elastiek kijken, want zo heeft ie totaal geen effect. Plus dat ie over jouw teugels heen loopt lijkt wel. Bij het bit lijkt ie niet zo goed te zitten.

en inderdaad ik ga mee met jouw eigen commentaar, handen netjes en proberen contact te houden met de mond van het paard.
Het is al goed dat je je fouten inziet, dan corrigeer je ze sneller dan iemand die het niet inziet.

Goedzo! Ga zo door.

Haha, sorry, het is een merrie.

Jaa, ik weet het, maar zo moet het van de manege. Wat moet ik dan anders doen met elastiek? Wat zit er precies fout bij het bit?

Ok, dankjewel!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:42

SaSalover schreef:
Cchanny schreef:
Erg leuke pony ;)

Goedzo! Ga zo door.

Haha, sorry, het is een merrie.

Jaa, ik weet het, maar zo moet het van de manege. Wat moet ik dan anders doen met elastiek? Wat zit er precies fout bij het bit?

Ok, dankjewel!

Kan het niet precies zien, maar hij zit boven je teugels langs.
Als het zo moet van de manege, kan jij er helaas vrij weinig aan doen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:56

Een elastiek hoort over het kopstu kt lopen, achter de oren langs en da door de bitringen. Dan gaat hij tussen de voorbenen door naar de singelHet elastiek mag dan zo atrak staan dat de neus op of iets voor de loodlijn loopt. Dan kan je paard beter de goede hoofdhouding aannemen.

Succes!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:57

Het elastiek hoeft geen nut te hebben hier, hij zit er aan voor de veiligheid. Ik vind het keurig dat manege's dat tegenwoordig doen, het helpt pony's ook om te ontspannen en de rug wat meer los te laten.

Kinderen die net leren rijden kunnen een pony nog niet rond en over de rug rijden, daar moet je ze soms wat mee helpen.

Keurig gereden hoor TS, probeer je gewicht wat meer achterop te houden en je lang te maken in het zadel. Dan druk je je hakken vanzelf al uit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:02

Ik ben het niet helemaal eens met Annemeik wat betreft het elastiek bij manegepony's, maar dat komt ook omdat ik gewend ben dat ze niets om hebben. Maar goed, TS, ik vind het erg leuk dat je zo lekker aan de gang bent. Vind je houding zonder beugels vele malen beter dan met beugels, dan zit je gelijk meer gespannen. Zo veel mogelijk zonder gaan rijden als dat mag, is heel goed voor je zit! Succes!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:13

Annemeik schreef:
Een elastiek hoeft niet perse tussen de voorbenen, aan de zijkant kan ook. Ik neem aan dat de manege hem aan de zijkant heeft gedaan omdat de pony dan minder makkelijk met het hoofd naar beneden loop (bok-houding) omdat hij zo vaak heeft gebokt de afgelopen tijd.

TS, wel nog even over de aanleuning, als je op foto 10 kijkt, zie je dat het stiek langs de teugels op loopt. Daarom zal hij zwaar op de hand zijn geweest, normaal beweeg je de teugels vrij van het stiek. Dus let er de volgende keer op dat ze niet gedraaid zitten.

Ja, precies, zo bedoel ik het.

En alsjeblieft, ik wil niet dat dit een topic wordt over het elastiek :+

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:13

kleinvosje schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met Annemeik wat betreft het elastiek bij manegepony's, maar dat komt ook omdat ik gewend ben dat ze niets om hebben. Maar goed, TS, ik vind het erg leuk dat je zo lekker aan de gang bent. Vind je houding zonder beugels vele malen beter dan met beugels, dan zit je gelijk meer gespannen. Zo veel mogelijk zonder gaan rijden als dat mag, is heel goed voor je zit! Succes!

Volgens mij blijven daar verschillende meningen over. Ok, ik zal het vaker doen, bedankt!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:56

Wat een leuk topic is dit! Ik zie een meisje met plezier in het rijden, een leuke pony en het ziet er over het algemeen heel vriendelijk uit.

Het lijkt idd alsof je veel ontspannener zit zonder beugels. Misschien kun je proberen je beugels iets langer te doen? Je zit dan meteen iets langer met je benen en niet opgetrokken. Je kapstokken vallen reuze mee hoor ;) Probeer je teugels netjes op maat te houden, en verder gewoon lekker plezier maken!!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:54

Je mag veel meer ontspannen TS :j
Ook je handen meer dragen zou helpen!
Ik vind het zadel ook ver naar voren liggen..

Veel succes!

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:08

Probeer je handen meer te dragen en beter op je billen te gaan zitten, soms val je iets naar voren. Ook ik ben van mening dat je zonder beugels netter zit dan met beugels. Misschien proberen om je beugels een gaatje langer te doen zodat je minder hoog zit met je benen. Kan je zelf waarschijnlijk ook fijner ontspannen.

Elastiek is al gezegd dus daar ga ik niks meer over zeggen! Leuk dat je eens een paardje kon huren op je manege. Je komt er wel, succes !

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:13

Denk inderdaad aan je voeten, hakken laag en tenen naar binnen.
Probeer ook je handen rechtop te houden, knikje in je ellebogen en niet op de schoft te 'leunen' met je hand ;)

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:55

Ik snap wel hoor dat dat jouw lieveling is hoor, wat een leuke!
Probeer een knik in je armen te houden en wat meer te ontspannen. Beugels een paar gaten langer gaat dat vast bij helpen. Pony mag volgens mij ook nog wel wat actiever van achter. En de volgende keer even opletten of je teugels aan de buitenkant van het elastiek zit.
Het ziet er al leuk uit :)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:23

_soraja_ schreef:
Ik snap wel hoor dat dat jouw lieveling is hoor, wat een leuke!
Probeer een knik in je armen te houden en wat meer te ontspannen. Beugels een paar gaten langer gaat dat vast bij helpen. Pony mag volgens mij ook nog wel wat actiever van achter. En de volgende keer even opletten of je teugels aan de buitenkant van het elastiek zit.
Het ziet er al leuk uit :)

Hahaha, ja het is een schatje! Ja, nu ik snap precis wat je bedoelt. En over de beugels: ik snap dat ze langer moeten, maar aangezien ik dacht dat het een rodeo zou worden, had ik ze toch wat korter gedaan. Ik weet dat dat niet hoort, maar het voelt toch... Ik weet niet...

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:03

Idd je handen rechtop, duimen als hoogste punt.
En je voeten : hakken uitdrukken.
Ik denk ook dat je in galop je voeten en benen wat naar achteren brengt, probeer ze wat aan de singelplaats te houden.

Verder ziet het er goed en vriendelijk uit, en leuke pony! :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:01

wat goed dat hij er nu al echt aan wilt gaan werken!!
tips: probeer je ellebogen een beetje te knikken zodat de teugel vanaf het bit in een rechte lijn naar jouw elleboog toegaat. en verder rechtop zitten tenen iets naar binnen draaien en lekker genieten!!