Ten eerste; ik zet dit topic in HAW, omdat ik het heel fijn vind om veel tips te krijgen, dat heb ik in RIJ-ITP toch minder. Dus houd je niet in.
Waarom; Ik wilde al heel lang een keertje gaan vrijrijden, en toen ik 20 euro van mijn oma kreeg vond ik dat een mooi moment. Ik ging dus rijden met m’n moeder en een vriendin. Op onze manege mag je zelf kiezen op welke pony je dat wil, en aangezien Winnetou mijn lieveling is, wilde ik dat graag op haar doen.
Winnetou; Winnetou is een merrie van ongeveer 10 jaar, gok ik. Winnetou heeft de gewoonte om nogal veel te bokken. Maar heeft ook momenten dat hij gewoon heerlijk loopt en dat hij niks doet. Ze doet het minder in de les, dan in het inrijden van een proefje of vrijrijden ofzo. Dus ik kneep hem toch wel even. En al helemaal toen bleek dat Winnetou een tijdje geleden best lang kreupel is geweest. Hij vind het dan heerlijk om lekker te rennen en te bokken. Daarom werd ik 2 dagen van te voren gebeld door de manege. Ze moest erbij zeggen dat Winnetou momenteel heel wild is, en dat hij in iedere les wel iemand er af bokt. Ze vroegen of ik het dus nog steeds wilde. Ik wilde...!
Even over mij; Ik ben Tessa, ben 11 jaar, en rijd al 5 jaar op de manege. Ik vind het er heerlijk en rijd nu in de half gevorderd/gevorderd les. Ik heb sinds een week mijn ruiterbewijs, en ben daar heel blij mee! Winnetou is al meer dan een jaar mijn lieveling.
Onze problemen; Ik heb wel een aantal probleempjes natuurlijk, en ik doe mijn uiterste best om daar aan te werken. Dat zijn vooral mijn voeten, ik blijf maar kapstokken hebben, of ik druk m’n hakken niet goed uit. Ook heb ik met Winnetou problemen met de aanleuning, Hij gaat erg stroef, en is heel sterk. Maar dat ligt meer aan mij dan aan haar. De laatste 10 minuten lukte het me toch aardig. En ik vind het toch nog moeilijk om echt goed contact te hebben.
Over dat elastiek; Dat elastiek heeft ie in de gewone lessen meestal gewoon door de benen, maar aangezien hij nogal wild is de laatste tijd moet het elastiek aan de buitenkant. Voor het bokken, ik weet niet of het helpt, ik heb daar geen verstand van, maar ik moest het doen van de manege. Dus alsjeblieft daar geen commentaar op. Natuurlijk heb ik bij het uitstappen zijn elastiek er wel af gehaald, zodat hij zijn hals lekker kon strekken.
Hoe het ging; Het ging echt super! Hij was super lief, en heeft geen een keer gebokt. En zoals ik al zei kreeg ik op het einde aanleuning. Ik ging natuurlijk serieus aan het werk, maar de laatste 20 minuten vond ik het wel lekker voor hem om met lange teugeltjes en zonder beugels, even te rijden. Ik heb zelfs eventjes zo gegaloppeerd. Normaal zou hij dan helemaal gek worden en je eraf bokken, maar ik voelde me echt helemaal veilig met hem. Ik weet niet precies…
Nou ja, genoeg geklets, hier zijn de foto’s: Natuurlijk heb ik ook ingestapt, maar daar zijn geen foto's van.
1. Ik en Winnetou

2. Stappen, hier zie je ook duidelijk dat ik pianohandjes heb...

3. Nog steeds stappen

4. Draven

5. Lichtrij moment

6. Stilstaan

7. Galopje maken

8. Nog steeds galop, hier wilde ik net in verlichte zit gaan.

9. Ik met mijn moeder

10. Daarna ginen de beugels uit

11. En zo ook even draven

12. En omdat het zo goed ging, wilde ik ook wel een paar pasjes galopperen, ik vertrouwde hem echt

14. Hier schrok hij van een tractor die langs kwam

15. En dan nog met lange teugels uit draven, en daarna stappen

Dat waren de foto’s, het is een lang topic geworden, sorry daarvoor.
Nogmaals ik zal heel graag tips willen hebben.
Groetjes Tessa