Paard leren meer te scharen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Paard leren meer te scharen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:56

Ik had een vraagje en mischien zijn er hier wel mensen die mij kunnen helpen, of natuurlijk mensen met het zelfde probleem.

Hoe kan je een paard leren meer te scharen in het wijken?

Zelf had ik al als idee langs de kant wijken. Dus bv. K-B wenden en dan voor B iets verzamelde stap en dan schuin een stukje langs de kant mee nemen. Wie weet er nog meer?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:45

Als hij niet gevoelig genoeg is op de hulpen, eerst daar aan werken door middel van andere oefeningen.

Als hij voor de rest lichamelijk in orde is, lijkt het me dan gewoon streng zijn en doorzetten (Ook op tijd lostlaten en belonen).

Wijken is gewoon pootje over, is in principe kan elk paard dit (Dat wil niet zeggen dat er geen uiterste aan zit). Maar is niet iets waar hij extreem veel kracht of balans voor nodig heeft, en dus niet echt op te bouwen...

Gewoon duidelijk zijn, en opletten waneer je paard zijn uiterste heeft bereikt!

Succes!

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:54

Laaavo schreef:
Als hij niet gevoelig genoeg is op de hulpen, eerst daar aan werken door middel van andere oefeningen.

Als hij voor de rest lichamelijk in orde is, lijkt het me dan gewoon streng zijn en doorzetten (Ook op tijd lostlaten en belonen).

Wijken is gewoon pootje over, is in principe kan elk paard dit (Dat wil niet zeggen dat er geen uiterste aan zit). Maar is niet iets waar hij extreem veel kracht of balans voor nodig heeft, en dus niet echt op te bouwen...

Gewoon duidelijk zijn, en opletten waneer je paard zijn uiterste heeft bereikt!

Succes!

ja dat is waar

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:07

Goed voorwaarts houden en de juiste stelling houden. Hoe beter voorwaarts, hoe ruimer de passen en hoe meer het paard dan ook zal scharen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:16

Agnes75 schreef:
Goed voorwaarts houden en de juiste stelling houden. Hoe beter voorwaarts, hoe ruimer de passen en hoe meer het paard dan ook zal scharen.

Dat is waar.
Maar je moet vooral ruime passen hebben, niet hard!

Elise95

Re: Paard leren meer te scharen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:22

Paard is opzich goed voor het been, maar hij 'durft' zeg maar z'n benen niet heel erg te kruisen, en loopt ook iets weg over z'n schouder.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:25

Wat bedoel je precies met niet meer durfen??

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:26

Een paard moet het toch leren. Mischien begrijpt/durft hij z'n voeten niet te kruisen, omdat hij bang is dat hij dan omvalt ofzo :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:28

Wat kan, is dat je kuit niet genoeg doorkomt. Dit zou je kunnen verbeteren door je instructeur vanaf de grond even te laten helpen je kuit iets meer druk te laen geven door ertegenaan te duwen. Zo weet je paard dat er eenzijdige druk is waar hij voor opzij moet. Die grote handmatige hulp kun je dan daarna weer verkleinen zodat hij het ook op een kleinere hulp kan!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:28

Leer jij hem als eerste ruiter om te wijken?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:30

Nee dat niet.

Hmm ik weet het niet, ik zal vast wel wat fout doen :+. Het liefst zou ik met de zweep z'n achterhand wat er bij willen tikken of achter mijn been zodat die goed doorkomt, maar dan gooit hij z'n kop in de lucht en gaat rennen, want hij is bang voor de zweep.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:31

Dat is dan dus niet een goede oplossing. Vanaf de grond kun je dan veel meer doen. Doe het anders eens zonder iemand erop, gewoon op de grond hem opzij duwen, zodat hij leert zij ene voet voor de andere te zetten...

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:49

Ik ben een tijd geleden ook zoon toppic aangemaakt, daar staan ook allemaal berichten bij. Ik stuur wel ff eeen link.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:50