paard staat nu 2 jaar stil??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

paard staat nu 2 jaar stil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:54

wij willen weer beginnen met het rijden van een van onze paarden die nu ongeveer alweer 2 jaar stil staat.
ze is geweldig in de omgang zelf maar een ontzettende heethoofd met rijden,
dit is ook de reden dat die er op een gegeven moment meegestopt is.
ze heeft op pensionstalling gestaan waar we na die tijd dat een eigen stuk met grond kregen te horen kreeg dat ze daar 23 uur per dag binnen stond,
terwijl er afgesproken was dat ze minimaal 8 uurtjes per dag naar buiten ging.
daarbij kreeg ze ook nog flink wat energie erin gepompt met het voer wat dus uitte in een paard die als ze naar buiten ging om te rijden dus aan het bokken ging.
het was heel gemeen bokken je er gewoon af willen gooien de rug gewoon helemaal krom.
na een tijdje ging het goed en kon je gewoon uitrijden.
maar op een gegeven moment ging het van kwaad tot erger en is die er op een gegeven moment van afgestapt.
toen is ze dus stil komen te staan.
er is nog wel eens iemand erop geweest maar die ging er ook af.
er is niks mis met haar rug hierna is gekeken het was een combinatie van.
iemand enige tips hoe je kan beginnen,
wat je moet doen zonder zelf veel te veel gevaar lopen.
we longeren haar nu al dagelijks en dat gaat goed.
ze is nu 7 jaar, iemand in de omgeving zei dat we haar kalmerende middelen moesten geven maar hier zijn wij dus heel erg op tegen.
iemand tips want nu staat ze alleen maar in de wei.

Almeetje

Re: paard staat nu 2 jaar stil??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:03

Je kan haar misschien eerst enkele keren met zadel en bit longeren, en dan de eerste keer iemand erop aan de longe en daarvoor even longeren zonder iemand erop? Degene die erop gaat kan best wel geen schrik hebben en moet een goede zit hebben... Laat desnoods je lesgever of een goede ruiter van je stal erop als je denkt dat je dat zelf niet kan. Bokken is vaak een uiting van pijn... Je schrijft al dat haar rug gecontroleerd is, maar past je zadel wel? Een niet-passend zadel kan erg pijnlijk zijn, waardoor het niet meer dan logisch is dat je paard z'n ruiter eraf wil...

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:12

Je zou kunnen starten zoals je dat bij een jong paard zou doen, idd longeren, maar dan zou ik dat niet aan het bit doen, maar aan een kaptoom, hou de mond zacht dus het bit waarvoor hij bedoelt is en dat is niet om mee te longeren,
Dan langzaam aan het zadel erop en een beetje hangen en dan als dat allemaal goed gaat erop maar wel met begeleiding vanaf de grond, eerst aan de lijn, doe het stapje voor stapje , rij niet te lang en zorg dat zij het ook leuk gaat vinden, doet dit wel met een goed passend zadel , want dat kan zeker bij ene heel gevoelig paard al genoeg zijn om heel veel te verpesten.
Maar haal er wel iemand bij die jou met heel veel geduld kan helpen en begeleiden, op zich is 7 een hele mooie leeftijd, het lichaam is in elk geval uit gegroeid en mentaal zijn ze ook een eind op weg.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:15

Breng maar naar Gert v/d Hof, zo eentje moet je niet zelf mee gaan knooien.

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:24

Ik zou het paard inderdaad behandelen als een paard dat beleerd moet worden...... En dit dan ook laten doen door een professional.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:59

Als ze nu de hele dag op de weide staat heb je wss al een heel ander paard, 23 uur op stal en ook nog hoog in het voer maakt een paard gewoon gek, zeker als er al wat karakter in zit.
Gewoon rustig aan beginnen, niet te bang zijn want dat merkt ze. Zorg dat je een ruiter hebt die niet bang is voor een paar bokken anders moet je er al niet aan beginnen en verder doen alsof ze nog groen is dan zal het ook niet tegenvallen.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:36

Anne_GTI schreef:
Breng maar naar Gert v/d Hof, zo eentje moet je niet zelf mee gaan knooien.

Nou dat zou ik zeker niet aanraden, doe het lekker op het gemak en laat het paard eerst weer eens vertrouwen krijgen in jou en jij in het paard.
Die filmpjes van Gert v/d hof vind ik dus niet meer de manier van deze tijd, opstappen en aan de teugel gaan hangen.
Het vergt een hoop lef maar het is niet echt het dier vertrouwen geven in de ruiter maar af dwingen,
Dan staat er ook nog een of andere kloot viool met een zweep te zwaaien, is meer breken in mijn beleving , nou daar zou ik niet voor kiezen, zeker niet in deze tijd dat er zoveel mensen het wel op een dier vriendelijke manier en met respect kunnen oplossen

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:42

Moet je trouwens die angst in de ogen van die paarden zien, nou sorry echt diervriendelijk vind ik dat niet.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:52

Dat een paard gaat bokken na 23 uur op stal vind ik eigenlijk wel een logische reactie, ik heb zelf best een brave, maar als ik dit met hem zou doen lig ik er ook binnen een minuut af! ;)
Ik zou eerst een beginnen met grondwerk. Ga lekker met haar aan de gang om jullie band te versterken en wen haar weer langzaam aan een (goed passend) zadel.
Inderdaad zoals hier boven beschreven staat beleren als een groen paard, al kan dit bij haar wel wat langer duren gezien de slechte ervaring die ze heeft met rijden.
Mocht het rijden echt veel problemen geven, zou ik haar toch nog eens goed na laten kijken, ik geloof niet zo in "gemeen" bokken, dit is 9 van de 10 keer een reactie op pijn of ander ongemak.

Maar begrijp ik nou goed uit je verhaal dat ze 2 jaar op een pensionstal stond en je er zelf niet naar hebt omgekeken? In dat geval zou ik er eerst eens aan gaan werken om een goede band met haar op te bouwen, voordat je er een zadel op legt.

Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:55

NIET zo veel longeren!! Nu ben je zn conditie alleen maar beter aan het maken = niet goed met het verleden wat ie heeft. Even longeren voordat je erop gaat zodat de room eraf is, prima, maar niet iedere dag longeren om iets met hem te doen... Ga dan liever vanaf de grond werken met de hulpen zodat alles duidelijk is op de dag dat je erop stapt (ho is ho, zijwaarts, achterwaarts, etc)

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 07:59

Je kan wel longeren, maar doe het dan op de juiste manier , stelling en buiging, ook aan de long kun je het paard soepel trainen, de longe is niet alleen voor conditie maar juist het paard zijn binnen achterbeen te kunnen controleren, maar dan zul je ook het nodige gevoel/techniek in je handen moeten hebben en helaas hebben heel veel ruiters geen idee wat ze doen als ze longeren vanuit de hand, heel vaak zie je overbodige dingen erbij komen, zoals de nieuwe hype een paard touwen , nou zet daar een angstig paard aan vast en dan gaat het ook mis.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:10

Ik weet niet waar in GLD je zit en of je ervoor open staat, maar Zefanja Vermeulen van Werken in Balans zou jullie wel eens weer op weg kunnen helpen.
Zij geeft les via de methode van Emiel Voest en is daarnaast haptonoom/hoptotherapeute. In de lessen combineert zij deze 2 dingen zodat ze zich niet alleen richt op het paard, maar ook op de ruiter.
Ik kan me zo voorstellen dat je niet meer helemaal onbevangen met dit paard om gaat en dat pikt het paard natuurlijk ook feilloos op.

Zefanja kan jullie helpen door het vertrouwen in elkaar weer te herstellen.

Verder zou ik juist wel vanaf de grond beginnen, niet zozeer met het trainen op conditie, maar voor de opbouw van spieren. Die zijn gewoon nodig als je erop wil gaan zitten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:30

lovebobby schreef:
Je kan wel longeren, maar doe het dan op de juiste manier , stelling en buiging, ook aan de long kun je het paard soepel trainen, de longe is niet alleen voor conditie maar juist het paard zijn binnen achterbeen te kunnen controleren, maar dan zul je ook het nodige gevoel/techniek in je handen moeten hebben en helaas hebben heel veel ruiters geen idee wat ze doen als ze longeren vanuit de hand, heel vaak zie je overbodige dingen erbij komen, zoals de nieuwe hype een paard touwen , nou zet daar een angstig paard aan vast en dan gaat het ook mis.

Uiteraard weet ik dat longeren niet alleen voor de conditie is, sterker nog ik longeer nooit om de conditie, MAAR het is wel een bekend bijverschijnsel. met jonge paarden ga ik ook niet wekenlang dagelijks longeren, ik heb ze liever een beetje slapper en eerder moe de eerste paar keer dat ik erop ga, daarna mag de conditie vanzelf beter worden...

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:47

Ja van dat jonge paard ben ik het niet mee eens, ik heb ze liever sterk en vol vertrouwen in mij en dan kun je zo opstappen, maar dat vergt tijd en veel geduld, je gaat tenslotte de eerste keer niet gelijk een heel uur rijden en zelfs niet stappen , gewoon zitten is dan al iets waar een jong dier echt over na kan gaan denken, ik bouw dat uit naar de eerste stapjes en die zijn vaak zelfs achterwaarts , maar uiteindelijk heb je ene paard wat vol vertrouwen weg stap in een goeie balans en niet zo`n zwabber die niet weet waar hij zijn voeten moet zetten waardoor ze vaak ook in paniek weg schieten, leer het dier dragen voor je erop gaat is mijn mening, een kleuter zet je ook niet gelijk op een fiets zonder zijwielen, dan raken ze ook uit balans en vallen en durven dan aansluitend niet meer op de fiets, een paard heeft daarbij ook nog zijn instinct wat bij de mens al ver zoek is en dus verwachten dat een paard ook maar normaal moet doen, helaas of miss gelukkig werkt dat niet zo.

En als je dan de manier van die Gert ziet dan draait mijn maag om, die man breekt die paarden gewoon, geen voor bereiding, niks hij doet het voor zijn eigen ego , lekker zonder cap, joepie kijk eens wat ik kan en durf, nou dan maar met wat minder lef en desnoods een jaar de tijd nemen, maar wel zo dat mijn dier geen angst heeft,

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:55

lovebobby schreef:
leer het dier dragen voor je erop gaat is mijn mening,

en dat leer je hem absoluut niet met longeren(met wat voor hulpteugels dan ook, dan kun je beter met lange lijnen aan de slag, wandelend en veel rechtuit). Hij leert steeds meer dragen als je rustig het rijden opbouwt. Inderdaad niet direct een uur rijden, kijk naar het paard en het per dier aanpakken. Longeren blijft een ongelijke belasting op een kleine cirkel die je zeker bij jonge paarden niet dagelijks moet vragen. Grappig dat je zegt dat 'op jouw manier' paarden geen zwakke zwabber zijn, ik heb namelijk nog nooit een zwabber onder me gehad, hooguit de eerste paar pasjes wegstappen, ongeacht hoe oud/sterk/gelongeerd een paard was, dat hoort erbij. Na enkele meters herpakt hij/zij de balans. Ligt er natuurlijk aan welke ruitercapaciteiten degene heeft die erop stapt, maar dat daar gelaten.

Nogmaals een paard wat 2 jaar stil heeft gestaan en weer op word gepakt, longeer je hooguit een paar keer, de rest van het vertrouwen en 'de band' bouw je op dmv grondwerk, wandelen, etc. Ga ajb niet iedere dag longeren, behalve de slechte belasting maak je hem vooral conditioneel te sterk. Voordat je erop stapt in elk geval zorgen dat je er vertrouwen in hebt, ieder paard prikt dwars door bluf heen ;-) Succes

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:15

Ik heb het juist niet over hulp teugels maar over een technisch goede manier je paard sterker maken een paard leren dragen met het achterbeen , zeker als je op een paard stap dan herpakt hij zijn balans, anders valt hij om, maar het gaat erom dat hij weet waar hij zijn benen goed neer moet zetten om jou te dragen en dat leer je idd door middel van grond/hand werk en ook het longeren kun je daar heel goed voor gebruiken om daar het binnen achterbeen sterk en soepel te trainen en je kan zelfs aan de long vragen om het buiten achterbeen te gebruiken zonder dubbelen lijn, maar dat is ook weer een weg waar je geduld voor moet hebben en ook weten hoe je het je paard zonder te veel druk aanleert.
Dubbelen lijnen zijn idd ook erg fijn om tussen te werken, zeker wat betreft de richting, maar niet iedereen kan met de dubbelen longe werken zonder, maar helaas kunnen ook niet heel veel mensen op de juiste manier vanuit de hand longeren zonder daarbij aan conditie te deken maar meer aan de techniek en houding werken , Een basis ding wat elk jong paard zou moeten hebben gehad voor je er op klimt.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:27

Je zou contact op kunnen nemen met Ylvie Fros, misschien kan zij je helpen. www.ylviefros.nl
Ik zou in ieder geval niet alleen hiermee aan de gang gaan, maar iemand zoeken die je op paardvriendelijke manier kan helpen en die jou als ruiter wijzer maakt over het hoe en waarom.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:30

Ja idd Ylvie Fros is zeker aan te bevelen, dan weet je zeker dat het op een goede en fijne manier gedaan word.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 10:04

SaskiaKa schreef:
Dat een paard gaat bokken na 23 uur op stal vind ik eigenlijk wel een logische reactie, ik heb zelf best een brave, maar als ik dit met hem zou doen lig ik er ook binnen een minuut af! ;)
Ik zou eerst een beginnen met grondwerk. Ga lekker met haar aan de gang om jullie band te versterken en wen haar weer langzaam aan een (goed passend) zadel.
Inderdaad zoals hier boven beschreven staat beleren als een groen paard, al kan dit bij haar wel wat langer duren gezien de slechte ervaring die ze heeft met rijden.
Mocht het rijden echt veel problemen geven, zou ik haar toch nog eens goed na laten kijken, ik geloof niet zo in "gemeen" bokken, dit is 9 van de 10 keer een reactie op pijn of ander ongemak.

Maar begrijp ik nou goed uit je verhaal dat ze 2 jaar op een pensionstal stond en je er zelf niet naar hebt omgekeken? In dat geval zou ik er eerst eens aan gaan werken om een goede band met haar op te bouwen, voordat je er een zadel op legt.

Succes!

ze heeft hier 1 jaar gestaan en we gingen er 6 keer per week na toe.
ze werd toen die tijd 4 a 5 keer per week gereden in het begin ging het goed maar daarna niet meer.
achterhand kwamen we erachter dat ze hele dagen op stal stond dus toen we een eigen stuk grond hadden is ze meteen weggegaan daar.
ze is daarna nog wel gereden maar ze is de eerste 5 minuten lief en dan begint ze.
daarna kan je weer opstappen en kan er niks mis zijn maar ze kan het een kwartier later zo weer doen.
het zadel hebben we toen door een zadelmaker laten kijken of het goed paste en alles en hij zij van wel.
ik heb alle adviezen tot nu opgeslagen en daar gaan we mee aan de gang.
ze is verder super lief de baas in de wei maar verder luisterd ze super ook met longeren.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:12

Ah, dan heb ik dat verkeerd begrepen... Goed dat je haar daar hebt weggehaald!
Als de problemen zich pas na een tijdje voordoen en je weet zeker dat zowel je paard als je harnachement in orde zijn, kan het natuurlijk ook dat je dame zichzelf een heel doeltreffend trucje heeft aangeleerd om onder het werk uit te komen! :+

Als ze in de regel na 5 minuten begint met bokken, waarom probeer je dan niet eens om te beginnen met 5 minuten rijden, stoppen als ze nog steeds ontspannen loopt en dan lekker met haar "tutten" (daar geniet ze wss wel van als ze verder zo'n lieverd is).
Op die manier heeft ze geen spanning ervaren met rijden en sluit je af met iets positiefs. Als dit goed gaat kan je het rijden naar iets langer uitbreiden, maar stop voordat er spanning ontstaat. Ze moet het weer leuk gaan vinden om met je aan het werk te gaan.

Het is wel verstandig om dit onder goede begeleiding te doen. Een instructeur kan de eerste tekenen van spanning misschien nog eerder zien dan jij ze voelt. Haar een flink aanpakken als ze uit haar plaat gaat kan natuurlijk ook de oplossing zijn, ik ken het karakter van dit paard niet.
Dit zou ik echter niet zelf doen, er zijn professionele ruiters die ongetwijfeld meer ervaring hebben met dit gedrag en niemand zit er op te wachten dat jij je nek breekt... :n

Sterkte met haar!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:04

ja idd ze doet het altijd pas naar 5 a 10 minuten soms helemaal niet.
het is een heethoofd,
het is oortjes naar voren en daar gaat ze de rug helemaal krom zetten en maar blijven doorgaan.
als je blijft zitten is het goed als je eraf gaat komt ze je ophalen.