Verona na blessure aan het opbouwen met dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Verona na blessure aan het opbouwen met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 02:14

Wist niet goed waar te plaatsen. Wilde het bij ITP zetten maar was rijden?
Tja ze is hier aan het werk dus dacht plaats het hier maar.

Na al een hoop tegenslagen gehad te hebben in de afgelopen jaren kwam dit jaar de volgende.
In mei dit jaar is tijdens het rijden de boom afgebroken aan beide kanten (de schroeven afgebroken dan. heb een WOW zadel)
resultaat een drukplek op de schoft. EEn flinke. Paard aan de pijnstilling/ ontsteking remmer en smeren maar.
Het beterde wel maar langzaam. Toen zijn er in juni/ juli hydrocortisonen ingespoten.
Plekje is rustiger geworden. Zit nog een kuiltje maar goed wordt rustiger.

Wilde toch haar beetje in beweging houden dus dacht kom ga longeren. Alleen de band gaf druk op de schoft. Hier heb ik samen met kennis een oplossing voor gezocht door 2 "kussentjes" te maken zodat de schoft vrij ligt.
Ook heb ik zo voor het eerst kennis gemaakt de dubbele longe. Paard kende dit naar mijn idee ook niet maar nu?? Ze pakte het gelijk goed op.
Nu hebben we voor het eerst een zadel op gelegd waar de plek zelf wel vrij ligt maar ernaast dus wel wat druk geeft om te kijken hoe ze reageerde en dit is het resultaat. Aan het einde er zelfs ook weer opgegaan.

Verona is een 9 jarige merrie van Orame x Zeoliet. Niveau L1 dressuur hebben de punten voor het L2.
Problemen: met rijden zelf is ze vrij drammerig, eigenwijs. WEl weer heel lief. Ze heeft moeite met de galop. Vooral rechtsom. Is op 1 foto hier ook goed terug te zien. Dit is voor het aanspringen.

eerste 2 foto's zijn van vorige week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foute foto maar dit is voor aangalloperen rechter galop. Stukje protest

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FAQHVBS3.jpg

Afbeelding

Afbeelding
Ze slaapt hier haast :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVVNPPXV.jpg

Afbeelding
Ben er ook op gegaan maar aan de longeerlijn.

Afbeelding

Afbeelding
En even uitstappen

Zie nu trouwens dat de meeste foto's hier zijn van dat ze rechtsom loopt :o

Suzanne_18

Re: Verona na blessure aan het opbouwen met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:03

Pfff, das knap poedersuiker wat jullie overkomen is en dan nog wel met een WoW!! Het werk aan de dubbele lijnen ziet er in ieder geval fijn uit. 'T was wel fijn om je paard weer even van boven te zien ;) . Al heb ik het idee dat je wat ongemakkelijk zit in het zadel wat er nu op ligt. Als ik je nog een tip geven mag; Doe de gewone longe zo vast aan het bit dat er op beide ringen contact is. Als je 'm aan 1 ring vast maakt word het bit zo door de mond getrokken als je paard wat naar buiten valt en je dat wil corrigeren.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 18:05

zo zat het in het begin vast maar later is er een tussenstukje tussengezet zodat beide bitringen vast zitten.
Dit zadel was weer even wennen ook. Mijn wow is al wel terug maar moet nog op maat gemaakt worden zodat ik daar weer mee aan de slag kan in draf en galop. Kan er nu alleen mee stappen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:43

Fijn dat jullie weer lekker aan de slag zijn na al die tegenslagen!
Ik vind Verona echt een ontzettend leuk paard om te zien, ben weg van haar hoofd en haar lieve uitstraling.

Voor zover ik er verstand van heb, vind ik het longeren er fijn en ongedwongen uit zien. Zoals Suzanne_18 ook al zegt het bit voortaan zo bevestigen dat het druk op twee ringen geeft, dan wordt het bit minder door de mond getrokken en krijg je ook minder momenten dat ze met haar mond open loopt.

Jullie zijn lekker bezig, ga zo door en ik duim dat je snel weer met zadel aan de slag kunt!

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:13

wat een pech zeg! heb ik nog nooit gehoord! hadden ze bij je zadelmaker een verklaring?

vind het er ook niet slecht uit zien hoor na zo tijd! je zit er wat gespannen op naar mijn idee, maar dat kan inderdaad ook aan het zadel liggen :P ik vraag me wel af waarom je bij longeren met zadel de lijnen door de beugels hebt? is dat niet heel gevaarlijk?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:56

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:46

Tja mijn houding in dit zadel is bagger. Krijg het niet verbeterd omdat het gewoon voor mij niet zit. Hoop mijn eigen zadel over 2 weken weer goed te hebben.

betreft longereren moet ik nog veel leren en misschien dat ik ooit nog een lesje ga nemen. Maar hoofddoel is bij mij toch rijden en dat hoop ik over paar weken weer te doen. Geloof ook niet dat er iemand bij mij om de hoek zit die les geeft hierin. Moet ik al een eind voor rijden.

Heb overigens geen verklaring gekregen voor het afbreken van de boom. helaas. Hoop niet dat het weer gebeurt anders ........
Ik heb ook wel iets spanning bij omdat ik niet goed wist hoe ze zou reageren.
Waarom zou het gevaarlijk zijn dat de lijnen door de beugels gaan? Beugels zitten onderlangs vast met stijgbeugel riem dus kunnen niet draaien zeg maar.