Verkeerde houding met landen bij springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Verkeerde houding met landen bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 19:01

(als dit niet goed staat graag verplaatsen ;) )
Vandaag heb ik sinds lange tijd weer gesprongen met mijn pony, nou was mijn houding over het algemeen gewoon NIET GOED, maar vooral met landen merkte ik dat ik verkeerd zat, maar waar moet ik nou de volgende keer op letten?
Afbeelding
(dit was overigens het hoogste dat we vandaag hebben gesprongen we bouwen het rustig op... )

Sim

Re: Verkeerde houding met landen bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:02

Ik denk dat als je om te beginnen je beugels minimaal 2 gaten korter maak dat al ten goede komt van je balans en houding.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 19:05

Ja dat klopt, dit is helaas het kortste gaatje van mijn beugelriemen, en heb zelf geen tang, omdat ik vandaag niet te hoog wilde springen vond ik het niet de moeite om er een slag in te doen :o

maar als ze korter zouden zijn, wat zou ik dan anders moeten doen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:08

Ik denk dat je door kortere beugels al wat langer uit je zadel kunt blijven en niet tijdens de landing al weer in het zadel terecht komt. Je zult beter op de bal van je voet kunnen blijven steunen door kortere beugels. Voor de rest zit je niet heel verkeerd hoor! Je geeft mooi mee met je hand zonder je paard los te gooien.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 19:11

Ik zal volgende week nog even proberen en dan maak ik mn beugels wel korter!

Ik heb er extra op gelet dat ik hem meer mee geef, na deze foto met een ander paard (wel op een ander moment, maar toch)
Afbeelding

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 19:13

En wanneer de sprong hoog wordt heb ik de neiging boven de sprong al terug in het zadel te gaan zitten, waardoor ik na de sprong voorover klap, hier is dat goed te zien,
daar heb ik vandaag het meeste op gelet, en volgens mij is dat wel redelijk gegaan!
Afbeelding

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:50

Idd gaatjes bijprikken in je beugelriemen en deze een stuk korter maken. Goed op de bal van je voet steunen, daar balanceer je dan op en neem je vaak automatisch de juiste houding aan om in evenwicht te blijven, ook bij de landing.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:09

He dat probleem heb ik ook, alleen gooi ik daarbij na de sprong teveel mijn teugels los..

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:12

ik vind eigenlijk je houding bij het landen niet echt mis, tenzij de beugels dan, dit is al vernoemd
hierdoor ga ja al meer vrijheid kunnen geven in zijn rug wat er ook zal voor zorgen dat je pony beter kan springen (=met meer ruggebruik)

hetgene me wel stoort aan je houding is dat boven de sprong je benen nogal naar achter zwaaien. probeer op de sprong ook je been te houden waar het moet zijn (aan de singel) probeer dit voornamelijk te doen door je knieën te ontspannen en op je voeten te gaan steunen in plaats van op je knieën. en ook door je hielen laag te houden.

veel succes ermee :D

even voorbeeldje waar je benen wel moeten zijn (mss wel niet zo goed te zien, maar vind niet direct een betere foto)
(niet zo hoog want was met m'n jonge 5 jarige eerste parcours)
Afbeelding

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:05

Maar je tenen moeten toch naar voren wijzen? Dus knieën aan het zadel?

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:56

knieën moeten idd aan het zadel met de tenen naar voren (maar ik bedoelde dat je knieën los moeten zijn, dat je ze dus niet mag klemmen, maar je moet ze natuurlijk ook niet naar buiten gooien)

tja, mijn tenen mogen mss nog iets meer naar binnen gedraaid worden. maar ik vind het belangrijker dat mijn benen op de juiste plaats liggen dan dat mijn tenen naar binnen zijn gedraaid. daar heeft mijn paard immers geen last van tijdens het springen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:58

hpfan schreef:
tja, mijn tenen mogen mss nog iets meer naar binnen gedraaid worden. maar ik vind het belangrijker dat mijn benen op de juiste plaats liggen dan dat mijn tenen naar binnen zijn gedraaid. daar heeft mijn paard immers geen last van tijdens het springen

Persoonlijk vind ik jouw benen te ver naar voren liggen op de voorbeeldfoto die ik overigens nou niet echt een representatief voorbeeld vind eerlijk gezegd. :o

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 01:44

Je kan je beugels ook korter maken met een slag erin. Dan hoeven ze nog niet per se op t kortste gaatje.

Die mogelijkheid was ik zelf n paar weken geleden ook vergeten... :)