Angst voor opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Angst voor opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:39

Tsja...het begint steeds meer te worden :=
Een aantal jaar terug heb ik mijn knieschijf uit de kom gedraaid tijdens het opstappen, waarop 3 weken gips en 3 maanden revalideren volgden. Dat was geen pretje :') Sindsdien ben ik wat huiverig geworden voor opstappen, niet heel erg maar ik denk toch even na ;) Paar weken terug stapte ik dus op [***], maar hij ging lopen (wegens vervelende dazen/vliegen etc.) waardoor ik terug 'viel' naar de grond en die klap op ving met mijn knie, die waarschijnlijk wederom uit de kom ging op dat moment. Even op mijn tanden gebeten totdat de pijn minder werd, en gelijk erop gestapt omdat ik anders niet meer zou durven. Nou zodoende, 20 minuten gestapt en tot de conclusie gekomen dat ik toch maar beter niet kon rijden :7 :+

Maar sinds die tijd vond ik het alweer wat enger, maar nu de laatste keren durfde ik gewoon bijna niet meer op te stappen :n Paard doet niks, ja gaat lopen zogauw je erop zit :') , maar tijdens het opstappen staat hij netjes stil. Ik stap al op met een opstapje (anders kan ik er niet bij :D ), maar het is erg vervelend om telkens helemaal gestresst te worden van het opstappen :+

Iemand tips?

Elles

Re: Angst voor opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:10

Tja, als je wilt rijden zul je toch echt eerst moeten zien dat je op je paard komt :+
Tot die tijd toch maar iemand paardlief laten vasthouden, zodat je zeker bent dat ie het niet op een lopen zet, hoewel hij netjes blijft staan? Diegene kan je eventueel ook een pootje geven, zodat je de beugels niet hoeft te gebruiken bij het opstappen?

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:26

Je zou het paard kunnen leren netjes stil te blijven staan totdat jij goed zit, is in elk geval een hele belangrijke basis dat het paard wacht op de ruiter.
Ook kun je hem leren naast een opstap stil te blijven staan zodat jij makkelijk erop kan stappen en het is ook veel beter voor de rug van het dier, vaak lopen ze weg van het gewicht dat er aan komt te hangen en ze niet in balans kunnen blijven en moeten dan echt bewegen om in balans te blijven , jou gewicht komt namelijk 3 x aan de rug te hangen , dat is ook voor de wervel heel erg slecht

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:00

Is het misschien handig om rechts op te stijgen? Wel het paard vast laten houden, niet alle paarden zijn er aan gewend.

En misschien is het handig om met een knieverband of brace te werken voor wat steun.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:01

Misschien is een opstapblok handig?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:04

paulien2xx schreef:
Misschien is een opstapblok handig?

juis misschien met een krukje of opstapblok je paard eerst leren stil te staan.
als die dat weet kun je bijv. daarna zonder krukje/opstapblok proberen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:35

Die gebruikm ik al :') en k stap wel op mnaar ik vind het gewoon rg eng :)
Maar goed den dat het gewoon even ytanden bijten bllijft hahaha :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:04

Wat je bv bij Parelli leert is paard stevig leren staan, zodat hij niet uit evenwicht gaat en gaat lopen als je opstapt. Dat doe je door paar keer gewicht in de stijgbeugel te zetten (hand of voet), totdat paard voorbenen wat uitelkaar zet en zich daarmee schrap zet tegen het ruitergewicht.

Ook paar keer achter elkaar op en afstappen wil wel eens helpen om een paard te leren wachten totdat de ruiter hem vraagt om weg te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:48

Excuses voor mijn laatste berichtje, na wat martini's zijn blackberrytoetsenborden niet zo handig meer :+
Maar hij blijft tijdens het opstappen wel staan, gaat afentoe even lopen als je er eenmaal op zit maar dat is niet zo erg... Het gaat er gewoon om dat ik het zelf eng vind, hoe braaf het paard ook blijft staan. Probleem ligt dus niet bij het paard, maar zit tussen mijn oren. ;)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:42

Bizzybijtje schreef:
Excuses voor mijn laatste berichtje, na wat martini's zijn blackberrytoetsenborden niet zo handig meer :+
Maar hij blijft tijdens het opstappen wel staan, gaat afentoe even lopen als je er eenmaal op zit maar dat is niet zo erg... Het gaat er gewoon om dat ik het zelf eng vind, hoe braaf het paard ook blijft staan. Probleem ligt dus niet bij het paard, maar zit tussen mijn oren. ;)

"13.48:" na wat Martini's?
Of ben ik nou gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:43

Anda123 schreef:
Bizzybijtje schreef:

"13.48:" na wat Martini's?
Of ben ik nou gek?

Die daarboven _O- Ben geen alcoholist hoor :))

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:49

Ook daarboven: haha ik zag het te laat, maar goed, de tekst van dat moment zegt genoeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:04

_O- Daarom.

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:42

Een liedje meezingen met de radio, werkt echt!

Verotje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:34

Zingen en praten tegen je paardje, komt steeds vaker door! Ook je binnen teugel korter nemen als je buiten teugel zodat als jij opstapt en hij wilt gaan lopen dat hij gewoon een klein cirkeltje loopt. Laat hem een klein cirkeltje lopen tot hij van zijn eigen stil staat, als hij stil staat kan je hem belonen.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:26

aan de andere kant leren opstijgen, opstijgen met iemand erbij zodat je paard leert stil te staan, op andere paarden op en afstijgen voor je eigen zelfvertrouwen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:29

Helaas een bekend probleem.....

Misschien is het handig als je de eerste tijd iemand erbij hebt die je paard goed vast houdt.