Manegepaard Wylie @Vrijrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Manegepaard Wylie @Vrijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:54

Hallo!

Vandaag heb ik op het geweldige paard Wylie een uurtje mogen vrijrijden.
Wylie is een manegepaard die erg groot is. We hebben geen vast niveau, maar rijden gewoon mee in de manegelessen. Ik wil graag na de vakantie weer F proefjes gaan rijden met hem.

Wylie was toen hij bij ons kwam een paardje waar bijna geen rem op zat. Helaas is dat in de loop der jaren verminderd, tegenwoordig heb ik bijna een zweepje nodig om hem op mijn beenhulp te laten reageren. Hij kan dressuurmatig erg lekker lopen, alleen duurt het even voordat hij los is. Constant loopt hij niet rond helaas. Springen kan hij onwijs goed, en dit doen we dan ook met plezier.

Vandaag hebben we dressuurmatig werk gedaan. Ik was in het begin vooral bezig om hem aan het been te krijgen, niet helemaal gelukt maar hij was wel actiever daardoor. De fotos zijn van de laatste 10 minuten.
Probleem waar ik vooral tegenaan loop is dat hij moeilijk loslaat. Hij is sterk en dat weet ie goed :P
Ook zijn tempo wil ik het liefst weer wat hoger hebben.

De manege heeft besloten dat Wylie met een thiedemann gereden word. Waarom weet ik niet helemaal, en ik mag deze er niet afhalen/losser zetten. Ik ga géén andere manege zoeken, want verder vind ik dit een topmanege en ben er al 11 jaar erg tevreden :)

Nou hier de fotos:

Afbeelding
Mag hier meer zakken, en ik moet rechtop zitten.

Afbeelding
Opsich fijn beeld, mag meer zakken.

Afbeelding
Buigt lekker in. Ik moet achterover zitten.

Afbeelding
Valt wat op voorhand.

Afbeelding
Galopje, valt hierbij erg uit elkaar helaas

Afbeelding
Galopje, iets meer verzamelt maar valt nog steeds uit elkaar.

Afbeelding
Van hand veranderd, gelijk fijner beeld.

Afbeelding
Mijn zit is verschrikkelijk, Wylie buigt lekker in.

Afbeelding
Handen _-:(

Afbeelding
Galopje rechtsom, valt wederom uit elkaar.

Afbeelding
Richting halsstrekken

Afbeelding
Even poseren :D

Afbeelding
En een knuffel tijdens het uitstappen :D

Houd het lief asjeblieft :)
Xx

stalxpaard

Re: Manegepaard Wylie @Vrijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:36

Leuk paard!
Je hebt echt een hele mooie houding!
het lijkt hier en daar of je een knik in je polsen hebt, probeer je handen mooi recht op te houden dan ziet het er nog netter uit!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:38

Bedankt!
Paard is ook onwijs fijn om op te zitten, hij zit zo lekker!
Mijn handen zijn idd nog een probleempje :P

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:41

Leuke foto's Marjoow :)
Wellicht kun je je beugels een gaatje langer zetten, denk dat t dan al een ander plaatje geeft.
Je kunt hem actief maken door veel (schijn)overgangen te rijden... en de voorkant even met rust te laten..
Je moet een paard eerst voorwaarts hebben voor je hem aan de teugel moet rijden.
Waar je ook op op kunt letten is dat je niet te veel beenhulp blijft geven maar korte consequente hulp.
Vind dat zelf ook heel lastig maar t werkt wel :D

Zou leuk zijn als je na de vakantie weer F proefjes gaar rijden met hem. Succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:42

wat een mooi manegepaard!
Ziet er al leuk uit samen! +:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:43

Heb idd in het begin veel overgangen gereden, die schijnovergangen nog niet echt geprobeerd, iets voor de les! Bedankt :D

En beugels langer ga ik ook proberen :)

Bedankt!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:45

Leuk! :D ik rij ook op een manege en ik vind het altijd leuk om te zien dat er meer meiden zijn die gewoon netjes kunnen rijden op een manege paard, dat er geen eigen paard voor nodig is :o Je houding vind ik ook erg netjes, maar ik vind je hakken soms wel erg ver uitgedrukt maar dat is denk ik gewoon smaak :o

Jammer he dat paarden zo snel vermaneged worden :(:) Ik vind de paarden ook het leukst als ze er net zijn, al heb je dan wel een dikke kans om er af te flikkeren omdat ze dan vaak pas net zijn beleerd :+ maar dan lopen ze heerlijk zoals een paard gewoon is :D

EDIT: over die hakken, mischien is het een beter idee om je beugels 2 gaatjes langer te zetten op zn minst ;) dan is dat ook gelijk minder :D

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:49

Leuk paard! Thiedemann is best fijn als een paard zich heel sterk maakt. Lijkt me voor dit paard niet zo heel verkeerd.
Hij valt soms wel erg op de voorhand. Denk dat het ook wel heel veel paard is om aan elkaar te rijden.
Moeilijk om van foto's te zeggen, maar ik denk dat Wylie wel baat heeft bij het rijden van heel erg veel overgangen, ook om hem weer wat voorwaartser te krijgen.
Tsja en die handen, bekend verschijnsel ;) Je kunt proberen je polsen wat naar buiten te draaien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:00

Bedankt! :D

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:41

Leuk paard! Ik vind je houding ook heel netjes! Probeer hem af en toe eens wat meer ruimte te geven van voren, heb een beetje het idee dat dit paard onwijs op het bit hangt en moet leren om wat meer op zijn eigen benen te lopen.

Worden alle paarden daar met hulpteugels gereden? Zie namelijk de 2 paarden op de achtergrond ookal met hulpteugels.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:23

Ziet er erg leuk uit!
Mij viel het ook op dat je beugels wel wat langer mogen :) maar daar zit ik zelf ook mee ;) Vandaar dat ik er zo op let.
Verder vind ik dat je op sommige foto's wel iets meer op je kont mag zitten, maar verder ziet het er goed uit!
Inderdaad jammer als een paard zo veranderd als hij op de manege staat :( Zie het hier ook heeel veel! :(
Maar veel plezier nog met hem :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:10

Marjoow schreef:
Nou hier de fotos:

http://img840.imageshack.us/img840/811/08272011009.jpg
Mag hier meer zakken, en ik moet rechtop zitten.

Mee eens, ik vind alleen dat jullie beide wat mogen zakken, je zit wat boven het paard en mag best eens uitademen en die spanning bij je schouders mag je ook best loslaten hoor. Probeer lekker om je paard heen te zitten (uiteraard niet inzakken in je rug)

http://img714.imageshack.us/img714/756/08272011021.jpg
Galopje, iets meer verzamelt maar valt nog steeds uit elkaar.

Zowel jij als het paard vallen hier uit elkaar. Neem even je tijd om je balans te zoeken en probeer het "op" te accentueren en niet mee te gaan met het op de voorhand vallen met de billen in de lucht.

http://img803.imageshack.us/img803/4387/08272011072.jpg
En een knuffel tijdens het uitstappen :D

De meest fijne foto die ertussen zit. Paard oogt actief, wakker en toch ontspannen. Lekker ongedwongen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 22:22

Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee :)

lailapri: Ik snap je laatste commentaar niet helemaal? Je bedoelt de goede foto?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:26

Je vergelijk zijn oogopslag en zijn houding maar met de eerdere foto's.
Juist doordat hij de ruimte krijgt (mentaal en fysiek) zie je gewoon een heel ander paard. Hele mooie foto vind ik het.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 22:42

Probleem is alleen, als ik hem zo los laat, heeft hij nog wel zijn "oude" trekjes, om dan over zijn tempo te gaan lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 06:13

bij de achterhand blijven en hier en daar een halve ophouding op je zit. Dit is een balans probleem en een halve ophouding rebalanceerd. Ga je het voor oplossen, verbeter je niet de balans en rem je juist het achterbeen. Ik zeg altijd tegen die meiden jullie mogen best snel maar dan met grote ruime passen vanuit de achterhand

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 07:32

Marjoow schreef:
Probleem is alleen, als ik hem zo los laat, heeft hij nog wel zijn "oude" trekjes, om dan over zijn tempo te gaan lopen.

Met andere woorden, paard is niet traag geworden, maar word waarschijnlijk te veel tegen gehouden aan de voorkant.
Jammer van de thiedeman, hij hangt er verschrikkelijk op.
Leuk manege paard, leuke amazone!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:44

Hij hangt inderdaad erg op zijn teugels. Ik zou dan zelf toch een tijdje proberen om regelmatig met een los teugeltje aan de slag te gaan. Dan kan hij immers niet hangen en kun je je concentreren op de rest van zijn lijf.

Jammer dat je van de manege niet zonder dat ding mag rijden. Ik zie het nut niet zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 10:03

Zodra hij iets inbuigt word hij gelijk onwijs los op de teugels, en hangen soms mijn teugels in een waslijntje :P Hij is verder totaal niet zwaar in de hand.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:08

Oh okee, zo ziet het er wel uit namelijk. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:00

dan ontduikt hij de druk maar gebruikt nog zijnrug niet voldoende.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:44

Jellie schreef:
Leuke foto's Marjoow :)
Wellicht kun je je beugels een gaatje langer zetten, denk dat t dan al een ander plaatje geeft.
Je kunt hem actief maken door veel (schijn)overgangen te rijden... en de voorkant even met rust te laten..
Je moet een paard eerst voorwaarts hebben voor je hem aan de teugel moet rijden.
Waar je ook op op kunt letten is dat je niet te veel beenhulp blijft geven maar korte consequente hulp.
Vind dat zelf ook heel lastig maar t werkt wel :D

Zou leuk zijn als je na de vakantie weer F proefjes gaar rijden met hem. Succes!

Hier ga ik helemaal in mee :)

Maar ik wou nog even toevoegen dat ik vind dat je houding echt vooruit is gegaan! beugels een gaatje langer zal indd niet verkeerd wezen, maar verder +:)+
Ik heb het idee dat je veel meer ontspannen bent dan eerst :)