Lang geleden,nog eens een topic: Coco AW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Lang geleden,nog eens een topic: Coco AW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:01

Hoi,

hier enkele foto's van mij met Coco (manegepaard), allemaal door Jolienvdb genomen. :) Ik plaats ze hier omdat ik graag goede commentaren en tips zou willen krijgen, waarmee ik verder kan werken!

Ik rijd nu ongeveer 10 a 11 jaar op manege De Vagevuurhoeve en denk dat mijn niveau Licht is, ik rijd geen wedstrijden dus moeilijk te beoordelen. In de lessen zijn we vooral bezig met soepel krijgen van de paarden, correcte stelling en aanleuning en af en toe ook wat zijgangen.

Deze foto's zijn met Coco waarmee ik gisteren gereden heb. Coco is eigenlijk nog niet zo lang op de manege is ongeveer 7 jaar. Hij is enorm overbouwd en hij hangt enorm tijdens het rijden. Ook lijkt het dan soms alsof hij goed loopt maar eigenlijk gewoon loopt te hangen. En als hij eenmaal losjes loopt dan is het toch nog geen mooie knik in zijn nek, precies zo geforceerd allemaal, en ook een valse knik. Er zijn geen inrijdfoto's, allemaal van halverwege de les en het einde.

Mijn houding is ook wat een probleem en ik denk dat het ook wat samenhangt met sommige rijtechnische problemen. Ik heb nogal de neiging om voorover te kieperen en daardoor trek ik ook vaak mijn benen op.

Ik plaats er ook de minder goede op, want vooral daar zie je goed mijn probleempunten.

1. Tenen...

Afbeelding

2. Hier zie je echt goed het probleem van m'n houding. Ik klap precies helemaal in. Hij gaat echt hard in galop en toch moet ik hem tegelijkertijd goed tussen m'n benen hebben of hij valt terug in draf.

Afbeelding

3. Hier rijd ik teveel op mijn binnenteugel, ik draai dan mijn schouders naar binnen en begin ook krom te zitten. Een andere lesgeefster zei ooit eens dat ik ook op de voltes eens naar de buitenkant moet kijken, zodat ik mijn schouders rechthou en vooral ook mijn binnenteugel niet naar me toe trek.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5. Verschrikkelijk hier m'n houding. Is dit dan stoelzit?

Afbeelding

6. Hier vind ik dat ik hem wel mooi bij me heb. Mijn tenen wel kapstokken terug, ik zat ook wel de hele les ongelijk, dan heb ik zelf enorm veel moeite met recht zitten en mijn evenwicht te vinden als ik al niet gelijk zit.

Afbeelding

7. We gingen toen een waaier lopen in draf. Dus eerst liep ik er een hele tijd voltes rond.

Afbeelding

8. Mijn tenen leven echt een eigen weg. Maar ik ga wsl binnekort eens kijken voor leren botten zodat ik wat meer steun krijg, want eigenlijk zit ik veel te vrij zo met mijn voeten.

Afbeelding

9. Dit vind ik wel nog een fijne foto. Coco is een paard dat heel erg hangt. En hier was hij toch even echt los aan het komen in de mond en begon hij een beetje zichzelf te dragen, ook omdat ik hem heel erg heb laten doordraven zodat hij niet heel de tijd kan hangen.

Afbeelding

10. Eerste keer over de balkjes. In het begin ging hij heel de tijd maar naar buiten, buiten de waaier dus. Mijn typische probleem stak weer de kop op; ik verzette mijn handen boven de schoft, ik wou hem als het ware naar binnen trekken en ik zat ook wat meer naar binnen -> tegenovergesteld effect, hij gaat nog meer naar binnen. Dan heb ik me terug rechtgezet en vooral mijn buitenteugel terug naar buiten gebracht en zelf wat opengesteld langs de buitenkant en dan mijn buitenbeen eraan, dan ging het al veel beter.

Afbeelding

11. Het probleem. Duidelijk mijn handen zijn naar binnengebracht.

Afbeelding

12.

Afbeelding

13. Hier moet ik mijn benen lang houden. Ik trek me precies op naar boven. Ik wou hem zo veel mogelijk tempo laten nemen omdat hij dan veel losser loopt, dan hangt hij minder en ik geef toe, soms heb ik ook wel eens getrokken zodat ik hem wat meer omhoog kan hebben en dan vooral goed tempo laten maken.

Afbeelding

Zou het leuk vinden moesten jullie mij vooruit kunnen helpen met goede tips!

Alvast bedankt!

Magali

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:09

Je merkt zelf ook al op dat je veel problemen hebt met je houding. Zonder beugels trek je je benen erg op, probeer ze te ontspannen. Neem de teugels wat korter en hou je handen hoger, dit scheelt al een stuk in je houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:21

Je grootste probleem is dat je niet op je kont zit.
Kijk eens naar foto 3&5. Je steekt je kont naar achteren en zit op je ** in plaats van op je billen. Daardoor kantelt je bekken naar voren. Daardoor kan je ook je benen niet meer op de plaats houden en steek je je knieën naar buiten. Daardoor gaan je tenen naar buiten staan.
Het hangt allemaal aan elkaar vast :) Alleen proberen je tenen naar binnen te duwen gaat je dus ook niet helpen, dat is de sympthomen aanpakken en niet het probleem. Het enige wat er gebeurt is dat je pijn krijgt in je enkels :Y)

Probeer dus echt te letten op goed op je kont zitten, rug recht (niet hol trekken). Je handen wat hoger, en boven de manenkam. Op foto 8 heb je je buitenhand op plek waar je handen horen. Je kan dan een ononderbroken lijn trekken van de mond van je pony naar je elleboog.
Benen ontspannen en niet optrekken is ook belangrijk.

Wat betreft het hangen van Coco, de kunst is om hem niet te laten hangen. Als je hem geen steun geeft kan hij er ook niet op hangen. Handen dus ontspannen, alleen contact houden en verder niks. Als je voorwaarts rijd en je paard bezig houd met overgangen en figuren dan zakt hij vanzelf in een ontspannen houding.

Ik denk wel dat laarzen je kunnen helpen, zelf houd ik mijn benen ook stiller met laarzen aan dan met schoenen (en al helemaal met schoenen zonder chaps...), maar je tenen gaan pas naar binnen als je beter gaat zitten, daar gaan je laarzen niet veel bij helpen.

ReneeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:24

misschien helpt het om je beugels wat langer te doen als je niet springt, dan moet je je benen wel langer houden, en als je dan je hakken naar beneden duwt zit je ook meer rechtop. probeer je handen wat stiller te houden net boven de manenkam, met je teugels wat korter, en geef Coco niet te veel steun met je hand zodat hij niet gaat hangen. als je je houding kan verbeteren zul je zien dat het rijden een stuk makkelijker en vloeiender gaat =)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:36

Net als blijheid denk ik dat laarzen je idd wat meer steun zullen bieden, waardoor je een betere beenligging krijgt.
Verder vind ik je erg gespannen door je lichaam, daardoor ga je voorover vallen, je benen optrekken en je tenen naar buiten draaien.
Probeer idd meer op je kont te zitten (bekken kantelen) en meer rechtop te zitten, zonder een holle rug te krijgen. Het helpt misschien al om je handen 5 cm hoger te houden ipv zo laag op de schoft. Om je tenen meer recht te houden is een truukje om je knieën meer tegen de zweetbladen te houden (alsof je met je knieën een tube tandpasta leeg wilt knijpen, maar let op dat je hierin weer niet gaat spannen!)

Wat je misschien ook helpt is om jouw schouders gelijk te laten blijven met de richting waar je paard op loopt. Dus op een volte niet inknikken in je heup waardoor je schouders ongelijk komen qua hoogte, maar schouders op gelijke hoogte houden, maar wel je binnenschouder iets naar achteren (of buitenschouder naar voren, net hoe je het bekijkt. :P )

Hangen voorkom je door geen 'steun' te zijn voor je paard. Op het moment dat hij gaat hangen handen naar voren en voorwaarts drijven, zodat je alleen de lichte verbinding accepteert. De aanleuning volgt vanzelf door takt/ tempo en losgelatenheid.
Verder vind ik er fijne plaatjes tussen zitten hor, heel knap voor een manege paard!

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:18

iemand die veel commentaar geeft op je rijden, die je constant laat herinneren hoe je zit zou goed voor je zijn
probeer niet teveel te willen maar denk eerst aan je zit, wanneer je voelt dat je scheef zit
doe je een stapje terug tot je je zit weer onder de knie hebt, denk aan je hakken en maak
je benen lang eventueel gaatje langer die beugels wanneer dit vervelend zit.

goed voor je kijken en hou contact maar vraag niet teveel daardoor ga je vaak wat verder
naar voren zitten.. en als je naar beneden kijkt om te zien of hij naloopt kan ook zorgen
voor gebogen rug.

verders ziet het er goed uit, succes :)

ikkedus

Re: Lang geleden,nog eens een topic: Coco AW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:23

Probeer ook op de stelling te letten. Ik zie op meerderefoto's een gekanteld hoofd (niet alleen bij jou trouwens). Meer contact op de buitenteugel en de buitenteugel en buitenkuit veel meer werk laten doen. Als je meer stelling naar binnen vraagt om goed in die waaier te blijven rijden, bereik je juist dat het paard over de buitenschouder wegloopt de waaier uit. Goed begrenzen dus.
Verder sluit ik me aan bij de anderen. Beugels gat langer, loslaten in je lijf en schouders ontspannen, dan komt de rest ook vanzelf goed.

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:40

Ik denk dat het beter is dat je eerst aan je houding gaat werken.
Als je je benen erg optrekt kun je het best je beugels eraf halen en je benen lang naar beneden laten hangen.
Dan alleen stappen een half uur lang ofzo.
Dan draven en proberen je benen lang en ontspannen te laten hangen net als je in de stap doet.
Misschien kun je daarna weer je beugels eraan doen. die moeten dan trouwens wel een gaatje langer.

Omdat je zo naar voren valt de hele tijd blijven denken dat je rechtop blijft zitten.
Op een gegeven moment zal dit misschien best lukken.

Ik vind dat je best wel streng in je hand lijkt. Probeer eens ontspannen op dat paard te gaan zitten!
Laat de pony op je wachten en niet zomaar versnellen.
Als je dat allemaal onder controle hebt kun je aan de teugel gaan werken.
dan zal alles er veeel beter uitzien!
succes!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:11

Blijheid schreef:
Je grootste probleem is dat je niet op je kont zit.
Kijk eens naar foto 3&5. Je steekt je kont naar achteren en zit op je ** in plaats van op je billen. Daardoor kantelt je bekken naar voren. Daardoor kan je ook je benen niet meer op de plaats houden en steek je je knieën naar buiten. Daardoor gaan je tenen naar buiten staan.
Het hangt allemaal aan elkaar vast :) Alleen proberen je tenen naar binnen te duwen gaat je dus ook niet helpen, dat is de sympthomen aanpakken en niet het probleem. Het enige wat er gebeurt is dat je pijn krijgt in je enkels :Y)

Probeer dus echt te letten op goed op je kont zitten, rug recht (niet hol trekken). Je handen wat hoger, en boven de manenkam. Op foto 8 heb je je buitenhand op plek waar je handen horen. Je kan dan een ononderbroken lijn trekken van de mond van je pony naar je elleboog.
Benen ontspannen en niet optrekken is ook belangrijk.

Oké, bedankt voor je tips, hier ben ik iets mee! :)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:15

Jibbel schreef:
Net als blijheid denk ik dat laarzen je idd wat meer steun zullen bieden, waardoor je een betere beenligging krijgt.
Verder vind ik je erg gespannen door je lichaam, daardoor ga je voorover vallen, je benen optrekken en je tenen naar buiten draaien.
Probeer idd meer op je kont te zitten (bekken kantelen) en meer rechtop te zitten, zonder een holle rug te krijgen. Het helpt misschien al om je handen 5 cm hoger te houden ipv zo laag op de schoft. Om je tenen meer recht te houden is een truukje om je knieën meer tegen de zweetbladen te houden (alsof je met je knieën een tube tandpasta leeg wilt knijpen, maar let op dat je hierin weer niet gaat spannen!)

Wat je misschien ook helpt is om jouw schouders gelijk te laten blijven met de richting waar je paard op loopt. Dus op een volte niet inknikken in je heup waardoor je schouders ongelijk komen qua hoogte, maar schouders op gelijke hoogte houden, maar wel je binnenschouder iets naar achteren (of buitenschouder naar voren, net hoe je het bekijkt. :P )

Ja gelijk heb je wel, het is idd zo dat ik inknik met mijn bekken op voltes enzoverder en daardoor gaan m'n schouders ook schuin zijn. Ga morgen eens proberen daar extra op te letten, bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:32

Wat een leuk paardje zeg!

Ik heb wel een tip voor het recht zitten (verticale lijn en voor je horizontale lijn tussen je schouders).
Zoek iets rechts in je omgeving, een paal je een mast oid en door daarna te kijken ga je zelf rechter zitten omdat je je hersenen een "recht" kunt geven en je dan je eigen houding kunt aanpassen.

Je mag je schouder in een wending best naar binnen draaien maar draai dan om je verticale as en open je schouder ipv naar beneden te laten zakken.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 12:11

lailapri schreef:
Wat een leuk paardje zeg!

Ik heb wel een tip voor het recht zitten (verticale lijn en voor je horizontale lijn tussen je schouders).
Zoek iets rechts in je omgeving, een paal je een mast oid en door daarna te kijken ga je zelf rechter zitten omdat je je hersenen een "recht" kunt geven en je dan je eigen houding kunt aanpassen.

Je mag je schouder in een wending best naar binnen draaien maar draai dan om je verticale as en open je schouder ipv naar beneden te laten zakken.

Ja, da's idd een goeie tip. Als ik kijk naar 'm'n omgeving' dan ga ik automatisch rechter zitten. En van die verticale as, makkelijker gezegd dan gedaan :p Heb er vandaag echt proberen op te letten maar het is een soort automatisme geworden. Maar vanaf nu, ga ik dus echt proberen om gewoon bij elke les op mijn houding te letten, en nog eens foto's plaatsen binnen 3 maanden ofzo :p

Iedereen bedankt voor de tips!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:33

Leuk!
Hoop dat ik ze nog eens zie :D (kijk niet heel veel bij HAW alleen als ik tijd over heb dus dat is niet zo heel vaak)

babetflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:23

als je je schouders iets naar achteren brengt en je benen lang houd blijf je veel makkelijker rechtop zitten ;)

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:12

Wat een leuk paardje!
Je noemt idd al je lastige punen, je tenen en met je schouders naar voren.
Zelf heb ik af e toe ook last van dit laatste. Misschien helpt het als je aan je instructricevraagt of ze het wil zeggen asle je zo gaat zitte'n?

Ook zie ik at je paard op sommige foto's zijn hoofd een beetje kantelt en dat je een nogal strenge binnenhand hebt. Probeer je binnenhand iets hoger te houde zodat hij gelijk staat met je buitenhand.