hier enkele foto's van mij met Coco (manegepaard), allemaal door Jolienvdb genomen.
Ik plaats ze hier omdat ik graag goede commentaren en tips zou willen krijgen, waarmee ik verder kan werken! Ik rijd nu ongeveer 10 a 11 jaar op manege De Vagevuurhoeve en denk dat mijn niveau Licht is, ik rijd geen wedstrijden dus moeilijk te beoordelen. In de lessen zijn we vooral bezig met soepel krijgen van de paarden, correcte stelling en aanleuning en af en toe ook wat zijgangen.
Deze foto's zijn met Coco waarmee ik gisteren gereden heb. Coco is eigenlijk nog niet zo lang op de manege is ongeveer 7 jaar. Hij is enorm overbouwd en hij hangt enorm tijdens het rijden. Ook lijkt het dan soms alsof hij goed loopt maar eigenlijk gewoon loopt te hangen. En als hij eenmaal losjes loopt dan is het toch nog geen mooie knik in zijn nek, precies zo geforceerd allemaal, en ook een valse knik. Er zijn geen inrijdfoto's, allemaal van halverwege de les en het einde.
Mijn houding is ook wat een probleem en ik denk dat het ook wat samenhangt met sommige rijtechnische problemen. Ik heb nogal de neiging om voorover te kieperen en daardoor trek ik ook vaak mijn benen op.
Ik plaats er ook de minder goede op, want vooral daar zie je goed mijn probleempunten.
1. Tenen...

2. Hier zie je echt goed het probleem van m'n houding. Ik klap precies helemaal in. Hij gaat echt hard in galop en toch moet ik hem tegelijkertijd goed tussen m'n benen hebben of hij valt terug in draf.

3. Hier rijd ik teveel op mijn binnenteugel, ik draai dan mijn schouders naar binnen en begin ook krom te zitten. Een andere lesgeefster zei ooit eens dat ik ook op de voltes eens naar de buitenkant moet kijken, zodat ik mijn schouders rechthou en vooral ook mijn binnenteugel niet naar me toe trek.

4.

5. Verschrikkelijk hier m'n houding. Is dit dan stoelzit?

6. Hier vind ik dat ik hem wel mooi bij me heb. Mijn tenen wel kapstokken terug, ik zat ook wel de hele les ongelijk, dan heb ik zelf enorm veel moeite met recht zitten en mijn evenwicht te vinden als ik al niet gelijk zit.

7. We gingen toen een waaier lopen in draf. Dus eerst liep ik er een hele tijd voltes rond.

8. Mijn tenen leven echt een eigen weg. Maar ik ga wsl binnekort eens kijken voor leren botten zodat ik wat meer steun krijg, want eigenlijk zit ik veel te vrij zo met mijn voeten.

9. Dit vind ik wel nog een fijne foto. Coco is een paard dat heel erg hangt. En hier was hij toch even echt los aan het komen in de mond en begon hij een beetje zichzelf te dragen, ook omdat ik hem heel erg heb laten doordraven zodat hij niet heel de tijd kan hangen.

10. Eerste keer over de balkjes. In het begin ging hij heel de tijd maar naar buiten, buiten de waaier dus. Mijn typische probleem stak weer de kop op; ik verzette mijn handen boven de schoft, ik wou hem als het ware naar binnen trekken en ik zat ook wat meer naar binnen -> tegenovergesteld effect, hij gaat nog meer naar binnen. Dan heb ik me terug rechtgezet en vooral mijn buitenteugel terug naar buiten gebracht en zelf wat opengesteld langs de buitenkant en dan mijn buitenbeen eraan, dan ging het al veel beter.

11. Het probleem. Duidelijk mijn handen zijn naar binnengebracht.

12.

13. Hier moet ik mijn benen lang houden. Ik trek me precies op naar boven. Ik wou hem zo veel mogelijk tempo laten nemen omdat hij dan veel losser loopt, dan hangt hij minder en ik geef toe, soms heb ik ook wel eens getrokken zodat ik hem wat meer omhoog kan hebben en dan vooral goed tempo laten maken.

Zou het leuk vinden moesten jullie mij vooruit kunnen helpen met goede tips!
Alvast bedankt!
Magali

)
(kijk niet heel veel bij HAW alleen als ik tijd over heb dus dat is niet zo heel vaak)