Aantal keer rijden in de week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Aantal keer rijden in de week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:35

Als dit verkeerd staat, mods mijn excuses dan verplaats je het maar.

Ik had eens een vraag in verband met het aantal keer rijden per week.
Met [naam] reed ik op den duur maar 1 keer per week meer, met [naam] is dit natuurlijk anders.
Maar al van in het begin zit ik er in mijn hoofd mee hoeveel keer ik kan/mag rijden.
Ik zal deze week als voorbeeld eens nemen

Maandag in de piste gereden (30 min)
Dinsdag rust
Woensdag piste gereden (40 min)
Donderdag ?
Vrijdag: les (30m min) plus buiten uitstappen
zaterdag: waarschijnlijk buiten wandelen
zondag:waarschijnlijk buiten wandelen

Ik rij eigenlijk altijd maar een halfuurte aangezien ik me moeilijk kan concentreren, ik rij liever een halfuur juist dan dat ik een uur slabak.
Daarom dat ik twijfel omdat ik wel veel rijd maar telkens maar kort.
Is dit teveel, of goed?

jessica_

Re: Aantal keer rijden in de week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:36

Iets meer info over het paard is wel handig in dit geval ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:38

Ah ja, sorry (zit vaak op bokt.be en daar weet diedereen dat al)

[naam] is een new forrest van 6 jaar in zeer goede conditie, lesgeefster heeft dit nog over tijd gezegt, zelfs na een les zweet ze bijna niet)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:47

Je kunt, bijwijze van spreken, zo veel rijden als je wilt, zolang je maar rekening houdt met je paard en jezelf.
Maar als je paard gewoon is om maar dertig minuutjes te werken, moet je niet ineens twee uur intensief trainer.

Maar je moet ook zo denken: een paard heeft een leervermogen van twintig minuten, dus daar moet je ook rekening mee houden.

Als ik twee dagen na elkaar het zelfde doe met mijn verzorgpony, is ze het spuugzat en dan kan ik de 3de dag echt niet fatsoenlijk pistewerk doen. Maar meestal rijd ik één dag en dan de volgende rust (of een buitenrit) en dan weer werken maar dit hangt ook af van het weer enzo.

Hoeveel je gaat rijden moet je een beetje aanvoelen en het hangt er ook vanaf hoe intensief je bezig bent. Het ene paard is gewoon om bijna alle dagen hard te werken terwijl het andere alleen maar wat rond slenterd in de piste en vooral buiten werkt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:10

Mooi schema!
Ik rij ook maar 30 min. Mijn paard is pas 4. Ik heb altijd een rustdag na een rij dag, kan hij alles verwerken geestelijk en lichamelijk.
Rijden wordt afgewisseld met in de bak, buiten en longeren. 1 x per week lesje van 30 min. Vind max. 4 x rijden in de week zelf genoeg ook in de toekomst, nu is het vaak nog 3x per week......

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:00

Het kan inderdaad per paard verschillen. Ik wissel het rijden af met longeren en doe dit om de dag, mijn paard heeft dus om de dag een rustdag. Longeren wordt denk ik vaak onderschat, maar is ook (mits op de juiste manier) hard werken voor een paard en zijn/haar longeur!

Wat betreft het rijden heeft iedereen het over een bepaalde tijd, ik vind het belangrijker te stoppen wanneer het goed gaat en mijn paard ontspannen is, ook al is dit (bij wijze van spreken) na 20 min. al! Ook een periode van rust kan heel goed zijn voor een paard, geef je paard ook eens een weekendje vrij!

Uiteindelijk gaat het erom de juiste balans te vinden voor jou en je paard!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:51

Ik rij zelf ook altijd 30 min of 45 dit puur omdat ik liever kort goed rij dan dat ik lang rij en niks nuttigs doe. En wat hier boven al is gezegd je moet kijken naar je paard hoe die er onder is elk paard is anders en heeft ook een ander trainings schema.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:58

Ik rijd mijn paard 5 keer in de week redelijk intensief... maar ze kan ook heel erg goed aan geven wanneer ze een dag niet wil en dan stap ik gewoon af en gooi der even los kan ze lekker der eigen uit kuren... en dan de dag er na ofzo is het weeer goed en anders dan leven we ons samen uit in de bak zonder werken gewoon even der energie kwijt... en dan pak ik het der na weer op

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:06

Ik rijd vier tot vijf keer in de week een uur (incl in en uitstappen buiten). Ze is 8.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:40

Bedankt voor de reactie, heb ik veel aan.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:22

ik reed vroeger altijd 1 dag wel 1 dag niet.
maar hangt idd sterk af van het paard.
met mijn laatste paard (een fokmerrie die ik opnieuw heb ingereden) reed ik elke dag zo'n 20 min puur om wat conditie te krijgen, meer kon ze niet aan.
maar mijn merrie nu rijd ik dus weer 1 dag en 1 dag niet, als het een zware les was zou ik zelfs 2 dagen rust geven.

maar belangrijkste: kijk naar je paard. als ik luister naar wat je doet en welke pony het is, lijkt me niets mis met wat je doet en zit er ook veel afwisseling in. vind ik ook zeer belangrijk!!!

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:23

ik reed vroeger altijd 1 dag wel 1 dag niet.
maar hangt idd sterk af van het paard.
met mijn laatste paard (een fokmerrie die ik opnieuw heb ingereden) reed ik elke dag zo'n 20 min puur om wat conditie te krijgen, meer kon ze niet aan.
maar mijn merrie nu rijd ik dus weer 1 dag en 1 dag niet, als het een zware les was zou ik zelfs 2 dagen rust geven.

maar belangrijkste: kijk naar je paard. als ik luister naar wat je doet en welke pony het is, lijkt me niets mis met wat je doet en zit er ook veel afwisseling in. vind ik ook zeer belangrijk!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:12

Ik heb een paard van 7.. die loopt de ene dag 20 tot 30 min incl instappen
de andere dag max 45 minuten en die dag daarna rust.. en dat zo afgewisseld eigenlijk.

Werkt voor haar heel fijn, heeft ook een goede conditie maar merk wel dat die
rustdag waarbij we tuttelen en stappen aan de hand heel goed voor haar werkt. Ze
blijft heel vrolijk en werkt graag.

Mijn vorige paard liep 3 dagen 1 dag rust.. 1 dag 30 min, 1 dag 60 min, 1 dag 45 min, op
rustdag paddock + uur stappen aan de hand of in de stapmolen. Of lekker op buitenritje
ofzo.. als ik die een dag in de wei zette zonder "werk" dan ploegde hij het hele land om.
(hoe vaak hij er ook op ging op "vakantie") Liep hij een uur daarvoor lekker te sjouwen
dan was hij wat rustiger. Dat was echt een werkpaard dat zich snel verveelde.

Zo is dat voor ieder paard anders.. denk dat je dat zelf gewoon uit moet proberen en dan
aan moet houden wat het fijnst werkt!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:38

Ik rijd een fokmerrie van 6 jaar, ze heeft 2,5 mnd terug haar veulen gekregen, en ik zit er inmiddels alweer een kleine 2 mnd op.
Ze is totaal 10 maanden zadelmak/onder het zadel, want ik heb haar pas ingereden toen ze net drachtig was van het veulen wat ze nu heeft.
Ik rijd haar vaak enkele dagen achterelkaar, afwisselend in de bak, en op buitenrit, lekker het bos in, daarnaast longeer ik haar 1 keer in de week, ik denk dat ik er elke week zeker 3 tot 4 keer in de bak op zit en flink dressuur rijd, dan nog 1 keer buitenrijden in de bossen, en dan die keer longeren en tussendoor nog een daagje vrij.
Na een flinke les geef ik haar de dag erna geen vrij! Dat is juist niet goed ivm met spierpijn, vaak ga ik dan op buitenritje, of rijd ik haar lekker basis in de bak.

Ohja over de tijd, ik kan zo anderhalfuur op buitenrit gaan, en in de bak rijd ik altijd wel 30 minuten, soms maar 20, en soms iets langer, ligt helemaal aan de dag, en hoe het paard en ik elkaar aanvoelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:14

Ik rijd mijn paard ongeveer 5 keer per week een klein uurtje. Daarnaast rijdt de bijrijdster op een ander tijdstip op de dag meestal ook 4 keer per week een klein uurtje. Dit is heel langzaam opgebouwd. Ze heeft inmiddels een super conditie. We kunnen aan haar heel goed merken wanneer ze het bakwerk wat zat is, dan gaan we lekker een paar daagjes minder hard werken, maar gewoon wat buiten stappen, balkjes draven of een sprongetje maken, lekker los in de bak rennen met een ander paard of een stukje wandelen.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:13

Paperboy schreef:
Mooi schema!
Ik rij ook maar 30 min. Mijn paard is pas 4. Ik heb altijd een rustdag na een rij dag, kan hij alles verwerken geestelijk en lichamelijk.
Rijden wordt afgewisseld met in de bak, buiten en longeren. 1 x per week lesje van 30 min. Vind max. 4 x rijden in de week zelf genoeg ook in de toekomst, nu is het vaak nog 3x per week......

ik doe het bijna hetzelfde, alleen is mijn paard 3 en moet nog leren longeren, ik rijd 3 a 4 keer in de week en verder lekker trutten,
en energie er uit kunnen gooien en lekker wandelen,
ik rijd de keren dat ik rijd een half uur maar wel les dus er word wel gewerkt