Fries x Tinker valt van stap vrijwel meteen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Fries x Tinker valt van stap vrijwel meteen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:55

Mijn Fries x Tinker Bonte Jaopie (zie Avatar) van 7 jaar heb ik al jaren, maar hij heeft een lastige "issue": als ik net heb opgezadeld en ga rijden (bij voorkeur dressuurmatig), heeft hij sowieso al moeite om rustig te stappen en wil dan meteen gaan draven, dus laat ik zo veren veel mogelijk hem de langere teugel.
Zodra hij wat kalmer is (door veel voltes, 8-tjes, gebroken lijnen e.d. te rijden) kunnen we gaan draven, na ongeveer 15 minuten.
Maar bij dat draven, vooral als je voltes gaat draven, wil hij heel snel in een idioot verkorte galop overgaan, het lijkt of hij het draven probeert te vermijden. Hou ik hem "tegen", galoppeert hij vrijwel op de plaats, het voelt aan alsof hij dan een beetje bokt (maar dat is dan niet het geval).
Op de diagonaal probeer ik hem te doen uitstrekken in draf, dat lukt beter naarmate we langer bezig zijn.
Een beetje been echter (ik rijd zonder spoor of zweep), doet hem al te vaak in de galop vallen. Hij gaat dan overigens niet eerst veel harder draven, maar springt gewoon aan. Ook uit stap is "kuit geven" vaak een aanleiding meteen in galop te gaan. Overigens gaat hij er dan niet "vandoor" of zo, maar gaat in een hele verkorte galop. Sowieso kruipt-ie nogal eens "achter de teugel". Langere teugel in galop geven resulteert in langere/grotere sprongen, niet in gerace, daarvoor moet ik dan weer eerst been geven. Maar de bedoeling is natuurlijk een ruimere draf pas, en helemaal geen galop. Het lijkt of hij draven een beetje ontwijkt.
Hij lijkt me wat overijverig, of ik geef verkeerde hulpen, maar dit vind ik zeker voor dit type kruising (ik heb 'm al 6,5 jaar), wat ongewoon.
Tips? Suggesties? Foto's van hem staan ook via mijn profiel op mijn paardenpalet-website onder "Bonte Jaopie".
Wie herkent dit/weet iets?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-07-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke160301

Re: Fries x Tinker valt van stap vrijwel meteen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:00

Goh das idd een lastig probleem. Heb zo niet dé tip.
Mijn paard heeft juist t tegenovergestelde..heel veel moeite met aangalopperen (jonge friese ruin). Als die van jouw nou wat aan die van mij geeft en die van mij wat aan die van jou, dan zou t perfect zijn :D .

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:09

Gaat het hem niet om het harder gaan? Dat hij teveel energie heeft?

Anders zou ik hem helemaal lichamelijk laten controleren, en ook kijken of zijn harnachement nog goed past...

Het laatste wat ik kan bedenken is eerst trainen aan de longe?

Succes ermee!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:11

Ik denk dat het probleem al in stap begint,heel conseqeunt steeds onder zijn tempo gaan rijden ook in stap dus.
Zodra dat onder controle is heb je hem wachten geleerd en dat kun je in de draf ook gaan oppakken,gaat hij in galop terug naar draf en weer onder tempo gaan rijden net zolang dat hij op jou wacht,ik heb er zelf veel aan gehad 2 sec ophouding en weer los dat herhaal je tot hij bij je blijft en dan kun je er weer aan gaan rijden!

Succes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:25

Haha, Famke, maar toen Jaopie jong(er) was, zo rond de vier-vijf jaar, had-ie juist ook moeite met de galop, althans, niet met het aanspringen op een hulp, maar toen ging hij, eenmaal aangesprongen, vaak overkruist of in de verkeerde galop.Zijn balans is sedertdien drastisch verbeterd, en nu hebben we dus bovengenoemd "gedoe".
En ik weet eigenlijk niet goed, waar ik het in zoeken moet, wellicht is heel die galop het probleem ook niet, maar is juist (uitgestrekte) draf een probleem voor hem?
Kan 't niet goed plaatsen.
Overigens springt hij ook nu nog niet altijd in de juiste galop aan, maar springt in een S bocht of 8 gek genoeg wel meteen om.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:35

Meneer loopt 24/7 in de weide en tot voor kort had ik prive-dressuurles met hem. Een goed uitgestrekte draf kan hij ook zeker wel, en ook voorwaarts-neerwaarts dus met langere hals in stap/draf. Hij krijgt juist NIETS bij gevoerd qua krachtvoer, omdat hij zichzelf nogal kan opwinden en dan gaat "dribbelen".Vooral aan 't begin, als ik net heb opgezadeld.
Omgekeerd evenredig kan hij dus wel weer op een lange grasbaan in een korte, doch harde galop met losse "Western stijl teugels" in 1 hand zo vanuit een galop binnen 2 sprongen halthouden. Hij probeert je dan ook helemaal niet uit de hand te "racen". ik ben helemaal GEEN Western ruiter, geen enkele ervaring mee, overigens, dit voor de duidelijkheid.

Het meeste serieuze dressuurwerk speelt zich natuurlijk in draf af.
En dat is nu juist het punt, het heeft er de schijn van dat hij het "makkelijker" vindt om dan maar in een galopje over te gaan.
Maar misschien schat ik dit totaal verkeerd in?

Overigens is hij fysiek totaal gezond, ook qua zadel niets mis mee, tandarts, hij heeft al die jaren de WHOLE WORKS meegekregen. Ook een fysio is er een paar jaar terug bij geweest en heeft (op mijn aandringen, want er was niks bijzonders) toch behandeld.

Het is qua karakter ieg niet altijd zo de makkelijkste, maar dat is meer in de dagelijkse omgang met mens en dier, hij kan vrij intimiderend optreden, maakt mij niets uit want het is mijn paard en ik ken hem al zo vele jaren goed, maar onder het zadel is hij altijd een buitengewone harde, werkwillige kanjer geweest, is hij nog steeds.(Ik zeg wel eens voor de grap: "Jaopie? Moet je niet naast gaan staan, maar OP gaan zitten... en dan ook niet meer afstappen".
In geval van moe tot bekaf is hij TOCH nog bereid tot een inspanning die je dan van hem zou vragen.
Overigens buiten mijn instructeur ben ik wel de enige die er op zit.
Dus niet dat hij iets van een andere ruiter verkeerd geleerd zou kunnen hebben.

Het is wel een gigantisch opgewonden standje.... altijd al geweest, dus tsja, ondanks al die beweging toch te veel energie? Maar dan draaf je toch ook wel een eind er op los?
Hij gaat er indien in galop overgegaan ook absuiluut niet vandoor of zo iets.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-07-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:37

Mischien moet je hem dan eerst een tijdje in gallop sterker maken, en soepel.
En daarna weer aan de draf gaan werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:44

de mijne doet dit ook, de verklaring is heel simpel:
mijn paard heeft een hele goede stap, een hele goede galop, maar haar draf is bagger.
dit in combinatie met teveel energie, vind ze het fijner om los te werken in galop.
dus mijn remedie: ik stap over de weg in (gek genoeg stapt ze dan wel gewoon rustig)
en als ik in de piste kome draaf ik vrij kort in (twee rondjes linksom, twee rechtsom) dit aan vrij lange teugel, ze mag harder, maar geen andere gang nemen.
daarna spring ik al vrij vlot aan (op mijn commando!!) in een rustige galop, echter: racen = not done, dit mag ze pas eens als ze lekker los en warm is, en dan ga ik ze gaan loswerken in galop op cirkels, rechte lijnen, etc.
na een minuutje of 5-10 is de overtollige energie eruit, begint ze te ontspannen, en dan kunnen we verder gaan met stap en drafwerk.
echter, let wel op: ik pik het niet als het paard het heft in handen neemt, als ik beslis om te blijven draven, dan blijft ze ook draven, vragen (eens huppelen, etc) mag, maar er wordt niet aangezet of geraced. in ruil daarvoor mag ze meestal lekker de energie eruitlopen, is nadien veel fijner om samen te werken dan met een brokje dynamiet ;)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:45

Paarden met pijn in de voorvoeten vertonen dit gedrag vaak. Die willen namelijk het voorbeen niet ver weg zetten {vanuit de schouder} want dan doet het zeerder wannneer ze landen. Om dat te omzeilen gaan ze zo kort galopperen. Pak je paard een keer aan de longeerlijn en longeer hem stap en draf even op een harde ondergrond. Loopt ie nu heel erg kort en stijf en volledig naar buiten gesteld en gooit ie zijn lijf daarbij naar binnen....dan misschien eens door een dierenarts een kreupelheids onderzoek laten doen. Het beeld wat je schetst is heel kenmerkend! Als je hebt uitgesloten dat het niet door pijn in zijn voeten komt, dan gewoon toch proberen hem meer naar voren te krijgen. Voorwaarts neerwaarts galopperen etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:50

sliert schreef:
Paarden met pijn in de voorvoeten vertonen dit gedrag vaak. Die willen namelijk het voorbeen niet ver weg zetten {vanuit de schouder} want dan doet het zeerder wannneer ze landen. Om dat te omzeilen gaan ze zo kort galopperen. Pak je paard een keer aan de longeerlijn en longeer hem stap en draf even op een harde ondergrond. Loopt ie nu heel erg kort en stijf en volledig naar buiten gesteld en gooit ie zijn lijf daarbij naar binnen....dan misschien eens door een dierenarts een kreupelheids onderzoek laten doen. Het beeld wat je schetst is heel kenmerkend! Als je hebt uitgesloten dat het niet door pijn in zijn voeten komt, dan gewoon toch proberen hem meer naar voren te krijgen. Voorwaarts neerwaarts galopperen etc.

geld dit ook als het paard een halfuurtje later in de training wel gewoon vlot en ruim draaft?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:53

Dat kan ja...paarden met bijv. atrose beginnen heel kort en stijf en gaan vaak gedurende het rijden beter lopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 14:07

@duhelo: hier herken ik erg veel in, ook in je aanpak.
Misschien dan toch een beetje "heet in de kop" gecombineerd met geen zin hebben om op de ruiter (of waar dan ook op) te wachten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:12

ik denk idd combi van de twee.
in mijn ogen kan het dan ook zeker geen kwaad om wat toe te geven (paard geeft aan liever los te werken in galop, zie niet in waarom dat niet zou kunnen/mogen)
Mits je wel de leiding bij jouw houdt ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:16

Duhelo schreef:
in mijn ogen kan het dan ook zeker geen kwaad om wat toe te geven (paard geeft aan liever los te werken in galop, zie niet in waarom dat niet zou kunnen/mogen)
Mits je wel de leiding bij jouw houdt ;)

Mee eens: ik zou eens proberen om na enkele rondjes al wat los te gaan werken in galop. Nog niet oppakken oid, maar met een contactteugeltje in een voorwaarts tempo. Niet dat gekrabbel, maar voorwaarts en ruim. (Eventueel kun je ook je zit wat verlichten, om vering in de rug te vergemakkelijken) Daarna terug naar draf - lukt dit wel? Om vervolgens vanuit stap het verdere losrijden te gaan doen.
Draf is eigenlijk van oorsprong enkel een tussengang om van stap naar galop over te gaan, en niet om langdurig vol te houden.
Ik vermoed dat je paard echt warm moet zijn om te kunnen verruimen, wat ook op een spierkwestie kan duiden. Zolang ze niet los is, is ze (ook al gaat ze in galop!) niet voorwaarts genoeg! Voorwaarts vraagt namelijk ruimere gangen, en meer arbeid en rek van de spieren. Door snel in zo'n krabbel-galop aan te springen, ontwijkt ze je voorwaartse hulp.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:25

ZO! Hier herken ik zelfs nog meer in.... Bonte Japie ( B.J.) heeft altijd wel zo een 20 minuten nodig gehad om een beetje "Op stoom" te komen (lees: echt ontspannen te raken zodat we eens "aan het echte werk" konden). Maar je doet het volgens "de boekjes: dus: 10 minuten instappen, eens een drafje links- en rechtsom....Maar voordat Japie dan een beetje "los' was in plaats van alleen horizontaal door-ijlend/ dan wel idioot opgekropt dribbelend.....
Een houten klaas dus.
Mijn dressuur instructeur (rijdt Z1 en 2, staat nu sedert twee weken met zijn spul bij Adelinde Cornelissen,voor een jaar, hij is ECHT goed!), zei een klein jaar terug al: deze loopt pas "lekker" als hij even heeft kunnen galopperen.
En toen vroeg ik ook: maar je kunt toch niet na tien-15 minuten al gaan galopperen, ze moeten toch eerst...? Volgens de boekjes?
Ach ja, die boekies, zei hij toen, je moet naar het paard zelf kijken.

Fijn om te horen, dat er dus ook anderen zijn die dan zo iets kennen, en dat het dan niet altijd per se volgens de boekjes moet gaan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:40

Fijn om te horen dat het herkenbaar is.
Boekjes zijn heel handig als aanvulling, maar gaan uit van een standaard paard. Daar zijn er helaas maar weinig van. Ik train dus ook ieder paard verschillend. En dat betekent dat ik bij best wel een aantal paarden de galop al snel tijdens losrijden meepak. Vaak laten ze daarna pas echt lekker los.
Flegmatieke paarden, of dieren die een dieseltje zijn worden er vaak losser en sneller van, hittepetitjes vaak rustiger en ruimer. Zolang je ze ruimte van voor geeft, niet meteen zwaar verzameld en niet overijld laat racen, is een galopje heus geen killer. Enkel bij vorst ed pak ik na korte tijd een drafje ipv galop mee, ivm echt koude spieren.
Door driftkikkers persé in stap te houden, krijg je vaak bommetjes. Bommetjes gaan stuiteren, kunnen exploderen en lopen niet ruim. Zolang JIJ maar bepaalt!

Succes, ben benieuwd naar je ervaringen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:56

Er is niet maar één boekje voor alle paarden;) Jij moet gewoon een ander boekje lezen!

En als je paard 24/7 op de wei staat, issie al ingestapt hoor;)

En misschien toch maar western gaan rijden dan, schijnt ie goed in te zijn :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:24

Dit kun je met 2 lessen wel oplossen. Dit is een gespannen paard die consequent onder zijn eigen tempo gereden moet worden, tot bijna stilstand. Na een tijd (ene paard een half uur, ander paard een paar weken) zal je een ontspannen en beter te rijden paard hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:52

Pentax schreef:
Dit kun je met 2 lessen wel oplossen. Dit is een gespannen paard die consequent onder zijn eigen tempo gereden moet worden, tot bijna stilstand. Na een tijd (ene paard een half uur, ander paard een paar weken) zal je een ontspannen en beter te rijden paard hebben.

of een bommetje dynamiet die als hij de ruimte krijgt ontploft...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 08:21

Enkele gegeven tips toegepast met BJ, resultaten: onder z'n tempo gaan rijden (lees; stappen) als hij net is opgezadeld is dus inderdaad een dribbel-bommetje.
Nu heb ik dit redelijk goed opgelost door hem dan al heel snel een paar passen te laten aandraven, en dan meteen terug naar stap, na een paar stap/dribbel passen weer aandraven, en na een drafpas of wat weer terug naar stap, afgewisseld met af en toe halthouden.
Hier moet hij kennelijk zo het koppetje bij houden, dan wel is het zo'n inspanning, dat hierdoor wel een hoop spanning wegvloeit.
In die draf hou ik hem dan overigens WEL onder het door hem welgevallige tempo, zodat hij dus niet zoeffff onder me uit draaft, ik rij hem in de draf-stukjes dus duidelijk terug.
Door die afwisselende overgangen springt hij dan ook niet op been in galop aan.
Zodra hij dit netjes doet (lees: op mij wacht) gaan we in galop, waarna hij inderdaad veel losser is, maar die galop wissel ik nu ook af met terug naar draf, dan weer in galop, terug naar draf, dan weer in galop.
Dit gaat/werkt erg goed, tot nu toe.
Draf doe ik nu voornamelijk in kleinere of lastigere figuren, gebroken of dubbelgebroken lijnen, en zo min mogelijk op de volte (want vooral op een volte springt hij graag meteen in galop over).
Ik doe nu ook veel meer keertwendingen en wijken in draf.
Eerst dacht ik dat hij dat misschien te zwaar zou vinden, en dan JUIST in galop zou willen aanspringen, om het drafwerk te ontwijken, maar het tegendeel blijkt waar.
Vanuit de stap in galop aanspringen doe ik nu helemaal niet meer. In galop spring ik nu alleen nog aan op een rechte lijn/diagonaal, dus niet meer op een volte. Aan het einde van een diagonaal ga ik terug naar draf, dan terug naar stap.
Dit gaat erg goed er wordt niet tot nauwelijks meer "gekrabbeld".
Meestal gaan we na een kleine 10 minuten al in een galopje over, daarna is hij beduidend rustiger en ruimer.
Heb dus na enig nadenken jullie tips een beetje gecombineerd; ook heb ik meneer waarschijnlijk IETSJE te weinig uitdaging/werk aangeboden, waardoor hij toch een beetje voor zichzelf is gaan denken/beslissen en niet op mijn aanwijzingen heeft lopen wachten.
THANKS voor meedenken en tips, so far, heb er duidelijk iets aan gehad en mee bereikt!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:27

Super om te horen dat je de bruikbare tips meeneemt, en ook om te horen dat ze jullie verder hebben geholpen! Succes met je paard... enne: bij problemen, weet bokt vast wel weer raad...