Paard rent weg tijdens het opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Paard rent weg tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:11

Ik hoop dat iemand een oplossing of tips heeft voor mijn probleem

Ik heb een 3-jarige ruin onder het zadel.
Hij is in maart zadelmak gemaakt door een professioneel iemand en heeft het altijd super gedaan met opstijgen en rijden.
Op 24 juni heb ik hem laten keuren op de foto's.
Hij is afgekeurd.
Hij heeft in elk springgewricht achter een OCD zitten.
Ze zitten vast en de veearts heeft mij verzekerd dat het paard geen pijn heeft.

Ik heb hem na de afkeuring 3,5 week in de wei laten staan.
Dit heb ik gedaan omdat ik er helemaal van onderste boven was dat hij afgekeurd was en omdat hij nogal groot is (1,72) en moeilijk dik te krijgen is.
In die 3,5 week is hij dikker geworden en vorige week dinsdag ben ik er weer op gaan rijden.
Eerst aan de longe en daarna wat lichte oefeningen gedaan zoals goed voor het been laten stappen,draven.

Vorige week vrijdag wilde ik er weer op gaan en na het longeren wilde ik opstappen.
Ik zat nog maar net in het zadel en toen begon hij te bokken.
Heb hem stil gezet en ben eraf gestapt.
Ik wilde er weer op gaan maar ik kon er met geen mogelijkheid meer op komen.
Niet stil willen staan,als ik mn voet in de beugel deed wilde hij er tussen uit knijpen.
Ik heb hem toen maar op de wei gezet want ik heb geen zin om te verongelukken.

Afgelopen dinsdag heb ik hem eerst gelongeerd.
Ik stap op,zit nog maar net in het zadel en mn rechtervoet nog niet in de beugel.
Hij peerd er in één keer tussen uit!!!
Ik kon me nog maar net vastklemmen en heb hem na enkele meters stil kunnen zetten.
Ik was blij dat ik er nog op kon blijven zitten.
Hij liep daarna de sterren van de hemel maar ik ben niet blij dat hij zo doet met opstappen.

Ik moet wel zeggen dat ik vorig jaar keihard van een 3-jarige ben afgevallen die keihard bokte.
Ik heb daar wel schrik van over gehouden maar ik ben nu niet bang van deze 3-jarige.

Wie heeft er tips voor mij?

Vasthouden door iemand anders is geen optie want de enige die er bij is,is een man van 86 en die kan dat vanwege gezondheidsklachten niet meer.

Dus wie kan mij helpen?

Ik kan het paard maar 2 keer in de week rijden vanwege de afstand van mijn huis en het paard (85 kilometer)
En iemand anders erbij zoeken voor te rijden is geen optie.
Veel meiden hebben geen ervaring met net zadelmakke paarden en ik wil niet dat er iemand anders door het paard verongelukt.
Laatst bijgewerkt door lovemyhorse1 op 28-07-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:14

Ik herken het probleem... alleen ging ze bij mij niet aan de kletter, maar begon te draaien en weg te lopen/draven als ik de voet in de beugel zette.
Enige wat mij geholpen heeft dus is VAST LATEN HOUDEN door iemand. Ik kan je weinig anders aanraden, om ongelukken te voorkomen.

Maar aangezien jij aangeeft dat niet te willen, kun je in ieder geval het beste op stappen in een hoek, zodat er iig de eerste begrenzing is. Werkt dat niet, dan opstappen en je linker of rechterteugel strakker vasthouden zodat ie rondjes blijft lopen en niet de spurt naar voren kan maken.

Bij mij is het gelukt door gewoon met rijden 20 tot 25 keer op en af te stappen, net zolang tot ze bleef staan. Kost veel tijd en moeite, maar was het enige wat hielp. Straffen heeft imo weinig zin, omdat je er denk anders helemaal niet meer op komt.

Lukt het jezelf niet, dan wellicht een ervaren iemand er op laten. Tot ie bij die persoon netjes blijft staan.

lovemyhorse1

Re: Paard rent weg tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:20

@rowo

Ik stap altijd in de hoek op want dan heb inderdaad die eerste begrenzing.
Ik zou wel willen dat iemand hem vast kan houden maar die man kan hem vanwege gezondheidsklachten en leeftijd niet meer vast houden.
Ik had mn linkerteugel goed vast maar daar is hij gewoon doorheen getrokken.
Ik heb ook al gedacht om op de wasplaats op te stappen maar als hij daar gek doet dan verongeluk ik.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:23

Dat zou ik zeker niet doen.... Maar er zijn idd mensen die dat wel doen.

En je hebt niet iemand die een paar keer mee kan naar stal om je te helpen? Nu ging het goed, maar je weet niet hoe het af kan lopen. Ik heb mijn paard in het begin ook een paar keer los gehad op het concours terrein hierdoor. Niet grappig :n

En wat betreft je teugel. Je moet um wel zo kort hebben dat ie dus inbuigt in de nek zeg maar. En verder, hoe stom ook, zo snel mogelijk gaat zitten.

AnaJanssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:36

Ik heb een paar maanden geleden hetzelfde probleem gehad met een 4-jarige ruin en wat bij mij het meest geholpen heeft is ook het vasthouden ( ze moesten hem wel met 3 vasthouden )
Hij had moeite met het opstappen omdat hij voor mij iemand had die bij het opstappen zijn voet veel te dicht bij de buik liet komen waarvoor hij wegliep en die zich daarna ook in het zadel liet vallen. Dat kan voor veel paarden een verweer zijn omdat ze weten dat ze moeten gaan werken hebben ze mij toen gezegd.

En ik zou inderdaad ook afraden om dat alleen opstappen verder te doen, want dat kan echt zware ongelukken veroorzaken (voor zowel ruiter als paard)
Dus het beste is inderdaad eens iemand vragen (of meerdere mensen) om je te komen helpen en dit dan gedurende een heel uur te doen ofzo tot hij doorheeft wat de bedoeling is..

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:41

@ rowo

Er staat 1 meisje bij ons in pension en als haar paard 1 keer aan het halster trekt dan laat ze hem al los.
Als ik haar die 3-jarige vast laat houden en hij trekt dan denk ik dat er nog meer problemen komen.

Het mooie van alles is dat ik het vroeger prachtig vond als een paard zo deed.
Ik heb 25 jaar paarden zadelmak gemaakt en had nergens schrik van.
Hoe harder ze aan de kletter gingen hoe leuker ik het vond.
Maar nu heb ik 2 jonge kinderen en dan denk je toch wel na.

Ik denk dat ik maar die man op ga bellen die hem zadelmak heeft gemaakt en vragen of hij het op wil lossen.
Ik heb geen zin om de volgende keer tegen de bakrand aan te liggen met verwondingen.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:49

HIj is zadelmak gemaakt door een prof dus nog niet door gereden en er is ook nog niks bevestigt,
Het is ook nog een heel jong die , ik vind dat je op een 3 jarige nog niet moet rijden , want ze zijn gewoon nog niet af in het lichaam en ook niet tussen de oren,
Miss eens een tijdje grondwerk gaan doen en dan over een jaartje nog eens het rijden op pakken.

Ga het dier leren naast een opstapje stil te staan , gewoon op je gemak , daar neemt een prof nooit de tijd voor en dat moet allemaal snel snel omdat het ene hoop geld kost, maar ga lekker zelf aan de gang met dat het diere vertrouwen in je krijgt zodat hij je zonder weg rennen op de rug toe laat,
Ik zou hem door niemand vast laten houden want dan word het opstappen alleen maar ene groot ding en blijft het spannend, neem een zak geduld mee naar je paard en begin bij het begin,

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:52

@AnaJanssen

Het mooie is dat hij het nog nooit heeft gedaan voor de afkeuring.
Ik stap nog steeds hetzelfde op,ga niet met mn voet in zijn buik prikken en ga heel voorzichtig in het zadel zitten.
Maar afgelopen dinsdag zat ik nog maar net in het zadel en had mijn voet nog niet in mijn rechterbeugel.
Toen peerde hij er al tussenuit.
Had goed mijn linkerteugel vast voor het geval als hij ertussen uit peerde dat hij rondjes ging draaien.
Maar hij trok gewoon door de teugel heen en peerde er tussen uit.

Met een los paard op het concoursterrein?
Ik hoop dat mij dat nooit zal gebeuren maar dat zal wel niet want ik heb de ambitie niet om wedstrijden te gaan rijden.
Ik vind het leuk om paarden die net zadelmak zijn verder aan te rijden totdat ze de basisbeginselen goed onder de knie hebben en dan verkopen.

Maar ik ga die man bellen die hem zadelmak heeft gemaakt en vragen om hulp van hem.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:56

Ik heb het bij mijn eerste paard gehad die heb ik toen vast geknoopt en ben op en afgestegen tig keer ne beloond
en dat heb ik een paar keer gedaan en toen was het goed

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:56

Mijn paard heeft dit ontzettend lang gedaan en die is 8 :D
Maar die heeft een minder verleden dus een andere reden.

Als ik opstap zet ik hem juist middenin de baan, niet in een hoek.
Mocht hij namelijk wel aan de kletter slaan heeft hij meteen een hele lange zijde om het gas open te trekken.

Mijn linkerteugel hou ik (een flink stuk) korter dan mijn rechterteugel.
Op het moment dat hij dan zou gaan rennen gaat hij dus niet rechtuit maar links de bocht om en slingert mij in ieder geval in het zadel.

Hier wel mensen die hem vast zouden willen houden maar dat gaat niet omdat hij te bang is voor mensen naast hem. Ik heb het dus altijd zelf gedaan en met heel veel rust. Spanning op voet in de beugel? Dan ging ik dat net zolang herhalen totdat dit weg was.

Inmiddels kan ik zo goed als normaal opstappen maar hou ik nog altijd zijn hoofd een stukje linksaf, just in case.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:59

Je vind het leuk om paarden door te rijden en je weet niet hoe dit op te lossen en je hebt geen idee waarom dit paard dit doet??
Miss kun je zelf wat meer van de basis gaan leren zodat als je het paard verkoopt hij netjes blijft stilstaan en niet weg gaat rennen, een paard rent niet zomaar weg, is het zadel wel goed passend?
Miss zit hij wel vast in de rug?
Miss zijn jou hulpen wel veel te groot?
Controleer eerst eens wat jij fout doet, dat begint al bij het opstappen .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:02

probeer eens een ander zadel?
of probeer het eens zonder zadel?Dan weet je meteen of de oorzaak daar ligt.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:03

@lovehobby

Ik begrijp jou wel dat je zegt dat je op een 3-jarige niet moet rijden maar pas met de 4 jaar moet beginnen.
Maar deze ruin was er klaar voor.
Ik ben met hem in januari begonnen met licht longeerwerk.
Deed hij allemaal supergoed.
Een paar het zadel erop gehad en het hoofdstel aan gedaan.
Hij gaf er niks om.
In maart die man gebeld en die heeft hem bij ons op stal zadelmak gemaakt.
Hij is eerst begonnen met longeerwerk en een paar keer erop en eraf gestapt.
Geen centje pijn.
Daarna die man erop in de bak en het is altijd goed gegaan.
Die man heeft er misschien 10 keer op gezeten en daarna ben ik erop gestapt.
Hij heeft het altijd goed gedaan tot ik hem na die 3,5 week na die afkeuring oppakte.
Hij is altijd blij dat hij mee mag maar nu is het opstappen een probleem.
Als ik er eenmaal op zit dan gaat het super.
Hij biedt zelfs al aan om aan de teugel te lopen maar dat wil ik nog niet.
Eerst nog maar een paar maanden aan een licht aangenomen teugeltje laten lopen.

Het paard volgend jaar pas oppakken is geen optie.
Ik heb nog een 3-jarige staan die ik rij en volgend jaar komt er nog een 3-jarige bij dus dan heb ik het te druk.
Deze is bedoeld voor de recreatie-verkoop vanwege die OCD.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:05

een paard van 1.73 stokmaat van drie jaar oud is nog helemaal nergens klaar voor.
Ik begin op die leeftijd eens aan longeren te denken....alleen denken.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:11

Wat ik zo raar vind is dat hij het na die afkeuring is gaan doen.
Zou het paard het weten dat hij niet goed is?

Ik geloof niet dat het aan het zadel ligt want dan had hij het m.i ook al voor die afkeuring moeten doen en toen deed hij het niet.

@lovehobby
Op het moment dat ik erop ging gaf ik hem geen hulpen m.i.
Ik zat nog maar net in het zadel en wilde mijn rechtervoet in de beugel doen en toen was hij weg.
En inderdaad wat jij zegt is dat een paard eerst de basis moet kennen klopt voordat je het paard wilt verkopen.
Dat is ook de bedoeling dat hij de basis kent voordat hij verkocht wordt.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:15

@geerke

Dat is ieder zijn eigen mening om op een bepaalde leeftijd te beginnen met rijden.
Ik vind persoonlijk dat ze op 3-jarige leeftijd makkelijker aan te rijden zijn dan op latere leeftijd.
Maar dat is persoonlijk en ik wil ze graag op die leeftijd aanrijden.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:18

Het eerste wat ik denk is; wat is er veranderd dat hij nu zo doet en eerst niet? Ander zadel, tuig, omgeving, opeens anders opstappen, misschien ergens van geschrokken,
in het land iets uitgehaald waardoor hij pijn in zijn rug(of ergens anders) heeft, ben jij veranderd (opeens veel stress oid), what happend? Ik zou hem door een osteopaat laten nalopen en met een zadelpasser kijken of hij niet zo gegroeid is dat het zadel niet meer goed ligt (en dus pijn doet als je erop gaat zitten). Als er geen lichamelijke oorzaak is, zou ik hulp zoeken. Iemand die je die nu even 2x in de week helpt; vasthoud en ervaring heeft met jonge paarden opleidingen en doorrijden.
Stap je trouwens met een krukje op? Mijn paard liep vroeger ook altijd weg. Sinds ik heel beheerst (spierbeheersing en véél oefenen) en met krukje opstap doet hij dat niet meer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:18

lovemyhorse1 schreef:
Wat ik zo raar vind is dat hij het na die afkeuring is gaan doen.
Zou het paard het weten dat hij niet goed is?

Dat geloof ik niet :n Hij had toch ook een tijdje niets gedaan daarna? Daar kan het ook mee te maken hebben. Die beesten krijgen altijd een periode van uitproberen. Althans, laat ik het zo zeggen: de meeste paarden hebben dat wel even.

Waarom zou je hem als recreatief paard verkopen? Lang niet alle paarden met OCD krijgen er last van.

@ Geerke: Ben het op zich met je eens, maar geloof niet dat dat nu aan de orde is of bekritiseerd moet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:21

hoe reageert hij als je zijn rug met een roskam borstelt?
Probeer eens met de vingers aan weerskanten van de ruggegraat,beginnent bij de schoft....druk uit te oefenen,en werkt zo de hele rug af.....kijk dan eens of hij reageert?

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:27

@rowo

Waarom ik hem als recreatie paard verkoop?
Ik zou zelf persoonlijk geen paard kopen voor de wedstrijden die OCD heeft.
De veearts heeft ook gezegd dat hij er misschien nooit last van kan krijgen.
Het is goed operatief te verhelpen en krijgt dan ook een goedkeuringsbewijs.

Ik vind dan persoonlijk dat ik er niet de volle mep voor kan vragen.
Er bestaat altijd een risico dat die OCD's los komen te zitten en dat het paard er dan hinder van kan krijgen.

Ik hoop maar dat het een periode is van uit proberen want het is echt een superlief paard dat voor je door het vuur gaat en altijd voor je wil werken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:29

lovemyhorse1 schreef:
@rowo

Waarom ik hem als recreatie paard verkoop?
Ik zou zelf persoonlijk geen paard kopen voor de wedstrijden die OCD heeft.
De veearts heeft ook gezegd dat hij er misschien nooit last van kan krijgen.
Het is goed operatief te verhelpen en krijgt dan ook een goedkeuringsbewijs.

Ik vind dan persoonlijk dat ik er niet de volle mep voor kan vragen. Er bestaat altijd een risico dat die OCD's los komen te zitten en dat het paard er dan hinder van kan krijgen.

Ik hoop maar dat het een periode is van uit proberen want het is echt een superlief paard dat voor je door het vuur gaat en altijd voor je wil werken.

Maar dat is ook wat anders als verkopen als recreatie paard. De prijs zul je er idd op moeten aanpassen. Maar dat houdt niet in dat hij nog gewoon de sport in zou kunnen. Je moet het gewoon vermelden bij verkoop en dan is het aan de mensen of ze kopen of niet.

Maar dat is niet waarom je het topic hebt gestart ;)

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:31

mijn paard heeft dit ook gehad, ze is dan wel 18, maar misschien heb je er wat aan :P die van mij deed het omdat der borstspier heel erg pijn deed. Je gaat dan toch aan het zadel hangen en zodra ik me voet in de rechter beugel wilde doenging ze ervan door. Ik heb het zdelf een beetje gemasseerd en bn ovr gestapt naar een andere singel (het zadel lag ook niet perfect dus die heb ik ook nieuw) en ze doet het niet meer :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:31

Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt, van de ene op de andere keer begon het paard als een gek te rennen en te bokken als ik ging opstappen. Vasthouden hielp niet want dan nam die vasthouder mee de lucht in. Toen eens gaan nadenken over de oorzaak...zadel?(had het paard net 2 maanden en het zadel kwam vanaf het oude paard) en ja hoor meteen raak, zadelmaakster is geweest met andere zadels en bij 1 zadel deed die het gelijk niet meer terwijl bij andere zadels(die ook goed lagen, zelfs mijn oude zadel lag niet verkeerd maar ook niet perfect) hij steeds weer opnieuw gek begon te doen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:32

cream_1986 schreef:
Het eerste wat ik denk is; wat is er veranderd dat hij nu zo doet en eerst niet? Ander zadel, tuig, omgeving, opeens anders opstappen, misschien ergens van geschrokken,
in het land iets uitgehaald waardoor hij pijn in zijn rug(of ergens anders) heeft, ben jij veranderd (opeens veel stress oid), what happend? Ik zou hem door een osteopaat laten nalopen en met een zadelpasser kijken of hij niet zo gegroeid is dat het zadel niet meer goed ligt (en dus pijn doet als je erop gaat zitten). Als er geen lichamelijke oorzaak is, zou ik hulp zoeken. Iemand die je die nu even 2x in de week helpt; vasthoud en ervaring heeft met jonge paarden opleidingen en doorrijden.
Stap je trouwens met een krukje op? Mijn paard liep vroeger ook altijd weg. Sinds ik heel beheerst (spierbeheersing en véél oefenen) en met krukje opstap doet hij dat niet meer.

Ik heb geen ander zadel erop,geen ander tuig o.i.d.
Ik heb m.i ook geen stress e.d.

Het is mij volkomen een raadsel dat hij nu zo doet.
Het is echt alleen het opstappen waar hij nu vervelend mee doet en het rijden erna gaat super.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:33

Een driejarige die net zadelmak is en dan 3,5 weken stilstaat, is dat niet gewoon het probleem? Misschien heb je 'em toch wat te veel overrompeld. Ik denk dat je weer een beetje van voren af aan moet beginnen en zeker hulp moet inregelen. Om alles weer te bevestigen is 2x/week in het begin denk ik net even te weinig, je paard komt niet in het ritme en de vorige keer is te lang geleden. Je zult even extra moeten investeren, zo gauw het goed gaat kun je terug naar minder. Het risico nu is dat je paard het blijft doen (iedereen kent ze wel...leuk paard, maar je komt er niet op!) en dan wordt de reparatie die je moet uitvoeren alleen maar lastiger.

Natuurlijk moet je eerst goed kijken of je paard last heeft van het zadel en dat soort dingen - maar als alles vorige maand in orde was is is er weinig aanleiding om te denken dat alles nu anders is.