Ervaring rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Ervaring rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 22:22

Om te beginnen,

Ja, ik weet dat ieder paard rechtgericht moet worden door middel van oefeningen, dat is niet het doel van dit topic.

Mijn paard is vrij scheef en het wordt eigenlijk steeds erger, ondanks alle voltes, overgangen en achtjes die ik rijd. We overwegen om haar naar Karin Wittebrood te brengen. Dit is een leerling van Marijke de Jong. Zij heeft de hele site over het rechtrichten opgericht. Uiteraard heb ik daar ook regelmatig op zitten spitten en ook op sites van dit soort instructrices.

De basis van hun methode is grondwerk, met een kaptoom. De oefeningen die ze doen zijn algauw zijgangen. Pas later komt rijden erbij kijken, op een barebackpad in plaats van een zadel.

Nou mijn gedachtegang:

Waarom is deze methode van het rechtrichten zo afwijkend van de 'normale' dresuurtraining? Bij mij op stal lopen toch zat wedstrijdpaarden rond, die nooit grondwerk doen, nooit longeren, enkel dressuur rijden. 1 hiervan rijdt zelfs Z2. Waarom zijn deze paarden in staat om toch 'recht' te worden, zonder er werkelijk voor te moeten werken door middel van deze manier van rechtrichten.

Het volgende punt is: als rechtrichten de basis is van alle dressuur, waarom wordt het dan zo weinig gedaan? Bovendien, als ik op de sites van die instructrices van Marijke de Jong kijk, zijn deze geen van alle dressuurgericht. Mijn doel is met mijn paard te starten in de dressuursport. Heeft het zin om mijn paard daar heen te brengen, of zijn het twee compleet verschillende werelden? Ook het rijden met kaptoom en barebackpad staat me niet echt aan. Waarom niet met bit rijden? Dat wordt immers toch gevraagd op dressuurwedstrijden, dus dit is tegenstrijdig (ik weet dat je ook tot L2 bitloos mag starten, maar hoger niet). Met barebackpad mag je sowieso niet starten, en ook ermee buitenrijden vind ik behoorlijk onverantwoord. Je hebt toch minder controle en grip op je paard.

In mijn verhaal zullen ongetwijfeld een aantal discussiepunten zitten, waarover ik graag jullie mening zou horen. Ongetwijfeld zullen er een aantal dingen staan die niet compleet correct zijn, of die ik verkeerd zie. Ik hoop dat jullie op een respectvolle manier meningen kunnen uitwisselen en mij op (denk)fouten kunnen wijzen.

Groetjes!

Freggle_Edge

Re: Ervaring rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:27

Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan.
Met andere woorden, de manier van de genoemde instructeur zal ongetwijfeld goed zijn.
Maar past het bij jouw manier van denken en doen?
Zoniet, dan zal het lastig zijn om je hier 100% voor in te zetten en zal het resultaat ook minder zijn dan dat je je er helemaal mee verbonden voelt.
Als je er voor open staat, zal je er uiteraard zeer veel kunnen leren.
Maar als ik jouw twijfels lees, zou ik eerder iemand gaan zoeken die meer bij jouw ideeen aansluit, maar die wel begint bij de basis, dus ook het rechtrichten.
Succes met keuzes maken en met je paard!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:29

Rechtrichten is niets meer of minder dan aan beide zijdes even soepel maken en dat kan prima onder het zadel of aan de dubbele longe. Rechtrichten is geen opzichzelf staand iets, maar gewoon een onderdeel van het skala der ausbildung. Grondwerk is zeker leuk maar mijn mening is dat je veeeeeeeeeeeeeeel meer voelt en bereikt als je er op zit, of aan de dubbele longe werkt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:34

ik denk dat jij beter naar een klassiek ingesteld iemand moet gaan zoeken,in principe hoort elke instrukteur met het recht maken van ruiter en paard bezig te zijn. In de tijd van de vele commerciele stromingen zie je deze kreten veel gebruikt worden in een syseem,echter het is een onderdeel van de basis.
Ze hebben zelfs een eigen scala bedacht meen ik..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:51

Als het steeds erger wordt terwijl je je er wel bewust van bent dan doe je dus iets niet goed. Ik raad je aan gewoon zelf met je paard goede les te gaan nemen bij iemand die verstand heeft van rechtrichten.
Je kan je paard wel wegbrengen maar als je het zelf niet bij kan houden heeft het geen enkele zin.

Wat je vraag betreft over dressuursport: in de lagere klassen zie je helaas paarden maar al te vaak scheef gaan. Ook in de hogere klassen is dressuur zoals die bij ons gejureerd wordt, niet altijd wat ook het beste is voor het paard.
Échte dressuurruiters zullen wel degelijk rechtrichten, dat is gewoon de basis. Het vereist alleen soms wat meer dan achtjes rijden.

Het binnenachterbeen onderbrengen is vaak een groot probleem en dat is heel goed, zo niet beter, vanaf de grond te benaderen. Vandaar dat er bij jonge en problematisch scheve paarden veel aan de hand gewerkt wordt, dan kan je beter de spieren sterken, het is vaak al moeilijk genoeg voor het paard zonder iemand erop.
Onder het zadel kan je denken aan schouderbinnenwaarts voor hetzelfde effect. Contrastelling met het ruitergewicht naar binnen als het paard je naar buiten zet, is ook een van de vele truukjes om je paard rechter te krijgen.

Kortom, neem zelf lekker les, probeer wat instructrices uit tot je er een gevonden hebt waarbij je vooruitgang van jezelf en je paard ziet. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:36

Academische rijkunst kan ook prima met bit en zadel :) Ik zou zeggen neem een proeflesje (Ik zou niet je paard weg gaan brengen zonder jezelf ook te trainen, dus beter gewoon samen les gaan nemen) en kijk wat je er van vind!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:39

Natuurlijke scheefheid is iets anders dan scheefheid door een lichamelijk probleem
Misschien heeft je paard problemen zijn wervelkolom en/of spieren
Als je dat eerst uit laat sluiten kun je verder met recht (laten) richten

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:16

Rechtrichten hoort naar mijn mening (maar misschien heb ik het fout... :o ) geen afwijkende methode te zijn van de normale dressuurtraining. Als je goed (klassiek) les krijgt, horen oefeningen die bijdragen aan rechtrichten daar gewoon bij. Klassiek geschoolde ruiters rijden hun paarden als het goed is ook niet 'scheef'.... en de oefeningen kunnen prima onder het zadel.

Als ik jou was zou ik dus ook gewoon een goede instructeur zoeken, dressuurgericht. En als je paard echt scheef loopt, zou die instructeur daar extra aandacht aan kunnen besteden.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:12

demo_love schreef:
Nou mijn gedachtegang:

Waarom is deze methode van het rechtrichten zo afwijkend van de 'normale' dresuurtraining? Bij mij op stal lopen toch zat wedstrijdpaarden rond, die nooit grondwerk doen, nooit longeren, enkel dressuur rijden. 1 hiervan rijdt zelfs Z2. Waarom zijn deze paarden in staat om toch 'recht' te worden, zonder er werkelijk voor te moeten werken door middel van deze manier van rechtrichten.

De basis van hun methode is grondwerk, met een kaptoom. De oefeningen die ze doen zijn algauw zijgangen. Pas later komt rijden erbij kijken, op een barebackpad in plaats van een zadel.

Het doel is is anders bij de Academische Rijkunst dan de wedstrijdgerichte dressuur. Er wordt al snel naar de verzameling toegewerkt. Het grondwerk vind ik wel nuttig met name het longeren aan de kaptoom omdat de eigenaar vaak dan een duidelijk beeld kan krijgen waarom het paard scheef is. De diverse grondwerkoefeningen kunnen bij paarden die heel erg strak gereden zijn een verademing bieden omdat zij de bovenlijn meer en meer los mogen laten en daardoor ook makkelijker gaan buigen.

Het rijden met bareback is overigens geen verplichting hiervoor kun je zelf kiezen. Er wordt veel aandacht gegeven aan de bewustwording van de ruiter het gevoel bij het rijden. Sommige ruiters leren meer te ontspannen met bareback (en daardoor ontspant het paard natuurlijk ook ;) ) en andere zitten het paard alleen maar in de weg. Deze manier van rijden en trainen moet echt bij je passen vind ik.

Ik heb wel veel paarden zien verbeteren in de vorm van lichamelijke en mentale ontspanning. Maar ik mis de in de correcte takt en tempo ondertredende achterhand waardoor via de losgelaten swingende rug een fijn contact via het bit naar de ruiterhand gaat. Als dit lukt en het paard heeft een fijne aanleuning met ontspanning in nek en kaak, ben je wat rechtrichten betreft al een heel eind op weg.

Ik zou kiezen voor een (aantal) proefles(sen) voordat je je paardje in training geeft. Dan kun je bepalen of dit bij jou en je paard past en op basis daarvan een beslissing nemen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:02

Ik vind dat er te lovend wordt gedaan over rechtrichten, lijkt zelfs een hype, terwijl dit volgens mij al gewoon in een correcte dressuurtraining inbegrepen zit. Zijgangen op de grond ben ik wel voorstander voor.
Valt het je ook niet op dat velen over rechtrichten roepen, maar dat je amper iemand tips ziet geven over wat het daadwerkelijk inhoudt? Dit komt omdat het niet één bepaalde methode is.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:07

ik ben het eens met waves, waarom wegbrengen? je kan ook les nemen en het zelf bijhouden.

ik heb een 3jarige waar ik niet op rij, daar doe ik parelli mee en rechtrichten.
als ik volgend jaar kan rijden ga ik haar inrijden volgens de franse klassieke rijkunst.
maar wel op een "standaard" dressuurzadel.

dit sluit zowel voor een deel aan op parelli maar ook op mijn rechtrichten. mijn uiteindelijke doel is ook
wedstrijd rijden, alleen mijn "weg" daar na toe is even anders dan op een standaard manege word
geleerd. kan prima samen hoor!

zoals ik het doe/ga doen is ook niet helemaal kloppent, maar dat geeft niet want op dit moment
werkt dit heel goed voor mij, en ik geef er mijn eigen draai aan en uiteindelijk kom ik er wel.

en waarom jouw paard scheef is, en die andere paarden niet?
kan aan zoveel dingen liggen;
je zadel is scheef, je bent zelf scheef (geen belediging ;) ), je paard is van nature schever dan gemiddeld,
je traint onbewust teveel op je voorkeurszijde, je paard weet niet beter dan zo te lopen en jij heb dat over genomen, of je bent er onbewust teveel in meegegaan?
en lichamelijk klachten kunnen ook meespelen.

en een beetje instructeur kan de training aanpassen op jouw wensen, en jouw doel.

en waarom het bijna niet meer in een dressuurles is terug te vinden?
ik denk omdat instructeur een vrij beroep is, en mensen zich veels te snel instructeur noemen, en mensen geen geduld meer hebben en direct resultaat willen en niet eerst aan de hand willen trainen en ook niet teveel aan "de basis" willen werken omdat daar geen oefeningen inzitten die "er leuk uit zien".

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:36

demo_love schreef:
Waarom is deze methode van het rechtrichten zo afwijkend van de 'normale' dresuurtraining

Deze methode richt zich op recreanten en wedstrijdruiters die volkomen zijn vastgelopen. Vaak lukt het rijden dan al niet meer. Bijna altiijd is de ruiter oorzaak van het probleem. Met grondwerk kun je op een andere manier met je paard bezig zijn zonder de stress van het rijden.

Als ruiter blijf je altijd zelf verantwoordelijk voor de training van je paard en de weg die je daar in kiest.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:14

Ik had er sowieso zelf op blijven gaan rijden, want tenslotte moet je het zelf ook onder de knie krijgen!
Voor mij is het rechtrichten een deel van de basis, je paard is tenslotte het fijnst als hij soepel en rechtgericht op allebei de kanten is.. vanuit daar kan je de moeilijkere oefeningen toepassen!

en zoals de rest al zegt, misschien moet je naar een andere instructrice gaan die mee bij je past en het beter onder woorden uit kan leggen!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:15

niet alle paarden zijn even scheef, hoe vaster ze zitten hoe moeilijkere oefeningen je moet doen om dit op te lossen,

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:35

unicorn_kiss schreef:
Ik vind dat er te lovend wordt gedaan over rechtrichten, lijkt zelfs een hype, terwijl dit volgens mij al gewoon in een correcte dressuurtraining inbegrepen zit. Zijgangen op de grond ben ik wel voorstander voor.
Valt het je ook niet op dat velen over rechtrichten roepen, maar dat je amper iemand tips ziet geven over wat het daadwerkelijk inhoudt? Dit komt omdat het niet één bepaalde methode is.

Helemaal mee eens.

@TS: Ik denk dat je het niet te zwart-wit moet zien: of wel rechtrichten, of niet. Rechtrichten is geïntegreerd in dressuur. In elke goede dressuurtraining moet tijdens een deel van de training de focus liggen op rechtrichten. Dit doe je al door veel schouderbinnenwaarts te rijden, travers, renvers, wijken, contrastelling te vragen etc. Afhankelijk van hoe je paard gebogen is, leg je daar meer focus op.

Ik gebruik de technieken van Marijke de Jong bijvoorbeeld standaard tijdens mijn dressuurtraining. Tevens longeer ik minimaal 1x per week en doe dan ook grondwerk. En in het 1,5 jaar dat ik ermee bezig ben gegaan met mijn voormalig bijrijdpaard, heeft dat ons ontzettend veel opgeleverd. Ze werd zienderogen en voelbaar rechter en sterker, we vlogen van de B tot de M1 in 1,5 jaar tijd. Mijn bijrijdpaard is niet de soepelste qua type en was nooit grondig rechtgericht (niet dat ik weet, maar ze was iig behoorlijk scheef toen ik er serieus mee aan de gang ging), en ze was al 13 jaar destijds. Dus om maar te zeggen: je kunt elk paard rechter krijgen met de methodes van het rechtrichten, en zult daar zeker baat bij hebben ook bij regulier dressuur of springwerk, wat je ook maar met je paard doet.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:40

Ik denk dat je het beste les an nemen met je paard. Je kan je paard wel wegbrengen, maar alsjij het zelf niet op kan lossen dan wordt je paard vanzelf weer scheef.
Ik ben van mening dat rechtrichten een onderdeel van je training is. Als e paard recht is, kan je verdere en moeilijkere oefeningen gaan doen. Is je paard niet recht, zal het je ook niet corect lukken.
Zelf vind ik grondwerk leuk en nuttig. Maar dat is wel iets heel anders dan echt rijden.
Met rechtrichten zou ik op de grond beginnen en later die oefeningen meenemen als je erop zit. Je hoeft niet perse verder te gaan met grondwerk, maar dat hangt maar net ervan af wat jij wilt bereiken.
Wil je echt de dressuur in, dan snap ik dat je msschien geen of minder grondwerk wilt doen. Isdat niet je doel, zou ik het zeker blijven doen. Als je het o ee goede manier uitvoert, kan je paard er zo veel beter van worden en daat hebben jullie beiden profeit van.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:45

Het is de bedoeling dat jij en je paard samen groeien. Als jij 'r naar een trainer toe brengt, zal die ongetwijfeld het paard goed getraind krijgen, omdat deze trainer er tijd in steekt om samen met het paard te oefenen.
Als je paard dan weer terug is, zit jij in principe nog op hetzelfde punt als eerst. En gezien paarden 9/10 keer doen wat de ruiter aangeeft, is de kans groot dat je paard dan weer scheef gaat lopen.

Kun je niet een instructeur zoeken die hier verstand van heeft, en dat jij dan zelf je paard rijdt onder het oog van die instructeur?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:18

We kunnen wel roepen dat rechtrichten gewoon standaard in het Skala zit, maar ik vind het ontzettend raar (en zorgwekkend) dat het zo langzamerhand een uitzondering is dat je een instructeur hebt die daar aandacht aan besteed.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:26

Heb je al ontact gehad met Karin of heb je de informatie van de website? Ik heb een cursusdagje bij haar gehad, was erg interessant. Ik blijf lekker rechtrichten op mijn eigen manier, maar een kijkje in andermans keuken is altijd leuk en leerzaam!

Je begint met oefeningen met een kaptoom, later komt hier ook wel een bit bij kijken, al gaat zij geloof ik snel over naar een stang of kandare, heeft ze ook een logische theorie over. De twee ruiters bij ons op stal die via haar manier rijden, zitten maar zelden op een barebackpad, bijna altijd op een gewoon zadel.

Als je dressuurwedstrijden wilt rijden lijkt dit me niet zo handig. Je rijdt namelijk wel snel allerlei gymnastiserende zijgangen, maar de dressuurfiguren zoals een volte en een gebroken lijn zie ik niet snel terug. Ook kan het wel een jaar duren voor je aan de galop toe bent, niet zo handig als je wilt starten.

Kortom, het is een goede manier van werken, maar wel gericht op het langere termijnwerk.

Waarom neem je bij haar geen grondwerkles en rijd je 'gewone' dressuurlessen bij een andere instructeur? Volgens mij is dat met wat afstemming best te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:35

Kinke schreef:
We kunnen wel roepen dat rechtrichten gewoon standaard in het Skala zit, maar ik vind het ontzettend raar (en zorgwekkend) dat het zo langzamerhand een uitzondering is dat je een instructeur hebt die daar aandacht aan besteed.

Dat is inderdaad zorgwekkend. Bij de Orun bijv. weten ze het bestaan van rechtrichten volgens mij niet eens. :=

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:12

Kinke schreef:

Iedere goede instructeur besteed er aandacht aan, alleen sommige instructeurs proberen een slaatje te slaan uit het feit dat rechtrichten ineens heel hot is. En doen alsof zij het wiel hebben uitgevonden. Handige marketing :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:52

Het inderdaad onzinnig om te zeggen dat je als instructie aan recht richten doen, wanneer je als instructie werkt volgens het skala en de klassieke rijerij begrijpt is recht richten een vanzelfsprekend onderdeel van het opleiden en les geven, de oefeningen zijn niet voor niets ontwikkeld om het paard te verbeteren en verder te ontwikkeld en recht te richten

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:05

Nadat ik door ShirleyP werd geattendeerd op dit topic zal ik er heel kort op reageren.
Ik heb nu ruim 1,5 jaar les bij Karin. Dat je MOET rijden met kaptoom/barebackpad, is niet noodzakelijk. Het wordt je wel aangeraden, en bij het paard wat ik rijd, werkt dit uitstekend, aangezien hij jaren scheef voor de kar heeft gelopen.
Ik zou Karin gewoon bellen of mailen met je hele verhaal, en niet een bokttopic openen, zo krijg je discussies terwijl jij antwoorden zoekt/nodig hebt.
Bel haar eens op, en vraag haar alles. Ze wil je alles uitleggen!
Tevens zou ik ook met mijn paard samen trainen en niet mijn paard wegbrengen.Succes!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:36

shirleyp schreef:
Als je dressuurwedstrijden wilt rijden lijkt dit me niet zo handig. Je rijdt namelijk wel snel allerlei gymnastiserende zijgangen, maar de dressuurfiguren zoals een volte en een gebroken lijn zie ik niet snel terug. Ook kan het wel een jaar duren voor je aan de galop toe bent, niet zo handig als je wilt starten.

Afgezien van wel of geen wedstrijdrijden. Maar ik vraag me af wat het nut is om wel zijgangen te gaan rijden en geen voltes of gebroken lijnen. Juist op een volte en gebroken lijn leer je je paard goed recht stellen.

Waarom zou je een jaar wachten met galopperen? Wat is het idee daar achter?