Pony vlot en ruim laten vooruit rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnaJanssens

Pony vlot en ruim laten vooruit rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:15

Hey! Ik heb nu een pony die vrij lang horseball heeft gereden en hierdoor zeer opgefokt is, in zijn draf trippelt hij verschrikkelijk en dit is niet zo mooi om te zien, zeker niet met dat ik dressuur wil gaan doen met hem..
Heeft er iemand tips of ideeën om hem rustiger en ruimer te kunnen laten lopen zonder dat trippelen?

MiSsY_Me

Re: Pony vlot en ruim laten vooruit rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:17

Veel overgangen en voltes rijden..? :)

Of wanneer je begint met rijden, hem bijv eerst even lekker laten uitrazen, met lange teugel galopperen ofzo? :)

AnaJanssens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:26

Het probleem is als je hem 1 keer los laat, is hij voor de rest van de tijd zot in zijn hoofd..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:27

Wat gebeurd er als je de teugels een periode gewoon lang geeft? Gaat hij eventjes rennen en dan gewoon of blijft hij rennen tot hij neer valt?

AnaJanssens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:47

Hij blijft rennen, heb nog niet getest hoelang, hij houdt het langer uit dan mij in ieder geval

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:52

Maar rennen (galoperen) of hard draven?

AnaJanssens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:53

Hij springt zeer snel aan in galop omdat hij geleerd heeft op 2 benen te reageren in de horseball. Dus het kan alle twee zijn, maar in galop is hij een stuk beheerster dan in draf ( wat ik vreemd vind)

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:03

Hoe heette die pony als ik vragen mag? :+

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:09

Veel overgangen rijden dat de achterhand goed ondertreed. Oefeningen als van hand veranderen, stap op x aandraven. Volte sluiten. Veruimen, terug. Hals laten strekken. bevestigen voornamelijk op zit niet teveel aan teugels prutsen wekt meestal stress op waardoor dribbelen sneller wordt opgewekt.
Eerst het verzamelen goed bevestigen, rem en gas er goed op hebben en daarna balkjes neerleggen. Doordat de tempocontrole erop zit leg je balkjes steeds wat verder uitelkaar tot een goede ruimte er tussen ligt.

ontspanning zoeken. Ontspannen erop zitten en rustig aan komt vanzelf goed !

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:37

Haha, ik moest erg lachen omdat je schreef dat je paard t rennen langer volhoud dan jij :D

Verder snap ik je probleem. Ik vind de post van claudiaMP ook echt prima. Daar wilde ik nog iets bij aanvullen: misschien is het een idee om, als je pony nogal veel energie heeft, hem eerst even een tijdje te longeren. Nouja, gewoon zijn overschot aan energie kwijt te laten kunnen aan de longe. Kans dat hij daarna iets geconcentreerder op jou kan zijn.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:03

Lijkt erop dat de pony niet snapt wat je wil en uit balans is .
Kan ook aan je zit liggen of een slecht passend zadel,
Heb je ook les?

AnaJanssens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:28

@ lovebobby

Ik rij hem nog niet zolang en ga pas vanaf maandag alle dagen met hem kunnen werken, ik ga een nieuw zadel laten passen op hem (misschien dat het dan al anders is..) en de bedoeling is zeker om lessen te nemen, want alleen ben ik bang verkeerde dingen aan te leren.
En dat uit balans zijn, hoe zou dat kunnen komen?

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:21

Elk paard loopt uit balans als er een ruiter opgaat zeker als hij niet getraind word om in balans te leren lopen met een ruiter op de rug.
Het ene paard gaat dus rennen en dribbelen terwijl het ander gaat stilstaan of bokken, er zijn er zelfs die zich laten vallen .
Dus het probleem ligt eigenlijk altijd bij de trainer/ruiter , die hoort het paard zo te trainen dat het paard leert dragen , dus als je je paard juist wil leren dragen zul je zelf meer met de techniek aan de gang moeten gaan , maar ook de theorie daar van leren .
Vaak bij een paard wat dribbelt word te veel op de rem gereden, leer het paard op eigen benen lopen en niet op het bit wat heel vaak wel aan geleerd word, dus ga rechtricht oefeningen doen zodat het dier leert dragen en in balans leert lopen zonder in je hand te gaan hangen, rij met een gevende teugel en niet met de werking naar je eigen lichaam.