In de wei niet vooruit, op wandeling wel vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

In de wei niet vooruit, op wandeling wel vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:35

Tja, mijn probleem bij mijn verzorgpaard is dus dat hij, wanneer ik hem in de wei ga rijden, hij echt niet vooruit wil en zijn oren plat legt, je merkt het echt dat hij het niet graag doet, terwijl hij op wandeling heel vlot en temperamentvol is. In de winter is dit net het omgekeerde. Dan maken we een rodeo mee in de wei en op wandeling is hij dan, nog steeds temperamentvol, maar al veel braver dan in de wei. Hoe komt het dat hij zo'n hekel heeft aan de wei om in te rijden?
Het is niet zijn wei waar ik in rijd, het is een stuk daarnaast, dus hij graast er niet in. Misschien ziet hij de wei als een speelplek en niet als een 'werk'plaats, ik weet het niet. Kan ik het rijden boeiender maken ofzo?
Ik probeer afwisselende dingen te doen, de ene keer dressuur/reining een beetje bijschaven, de andere keer sprongetjes maken. We werken nooit hard, maar een halfuur ofzo. Als ik wil aangalopperen bvb wil hij echt niet vooruit en draaft hij er eerst vollop, wat niet goed is, dat weet ik, maar ik krijg hem echt niet in galop anders. Op wandeling oefen ik dit en kan hij vlot aangalopperen vanuit stap of normale draf, in de wei lukken zo'n dingen echt niet.
En dan in de winter, van zodra ik een voet met hem in de wei zet sprint hij weg en maakt hij echt vierkante rodeosprongen. Als ik dan op wandeling vertrek is hij direct veel kalmer.

Misschien wat achterliggende informatie over het paard:
Het is mijn verzorgpaard, dus niet alles is mogelijk (zo kan ik niet in een piste of dergelijke rijden, dat hebben ze daar niet. Naar een piste of manege rijden met trailer is ook geen optie),
het is een Arabische hengst, misschien kan dat ook een rol spelen.
Ik rijd recreatief, een beetje tussen engels en western.

Als iemand mij kan helpen, zou ik zeer blij zijn ;)

pipi94

Re: In de wei niet vooruit, op wandeling wel vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:34

ik denk echt dat hij het dan niet leuk vindt ;)
is er niet een bak in de buurt waar je kan rijden?
en dan misschien met een ander paardje zodat hij het leuker vindt?
Succes!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:49

Nope, geen piste.. Het is ook een hengst, dat is ook een probleem in die zin dat het onmogelijk is om hem met een ruin zelfs te laten meerijden :) Vroeger geprobeert maar het ging echt niet :)

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:56

das echt vervelend!
je moet hem het rijden zo leuk mogelijk proberen te maken, maar hoe?
dat weet ik ook niet! :(
(een paar merrie's in de bak, dan wil die wel lopen :')
maar ik denk dan liever zonder jouw!)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:59

Ik ben nooit voorstander geweest van het laten werken in zijn eigen wei.. Is er een optie dat je een hoek van de wei afzet of een andere wei gebruikt om in te rijden? De wei is voor mij een plaats waar ze vrij horen te zijn en niet hoeven te werken.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:02

chocobroodje schreef:
Ik ben nooit voorstander geweest van het laten werken in zijn eigen wei.. Is er een optie dat je een hoek van de wei afzet of een andere wei gebruikt om in te rijden? De wei is voor mij een plaats waar ze vrij horen te zijn en niet hoeven te werken.

Het is zo te lezen niet zijn eigen weide.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 20:16

Inderdaat, het is niet zijn eigen wei, maar een wei ernaast!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:26

Mijn paard heeft dit ook. In de bak zwaar ongemotiveerd, in de wei is dat iets beter en buiten nog meer. Op het moment beloon ik haar met lekkers als ze goed haar best doet. Voor snoep doet ze alles. Eerst beloonde ik elke pas voorwaards in combinatie met 'goed zo!' op een bepaalde toon. Nu krijgt ze niet elke keer meer iets als ik 'goed zo!' zeg, maar nog wel regelmatig. Ze is nu erg enthousiast als ik met haar naar de bak of wei toeloop als ze haar zadel opheeft. Eerder liep ze dan te slenteren. Ik wil het steeds verder afbouwen tot alleen 'goed zo!' een voldoende beloning is.
Ik ben geen voorstander van werken met snoep om ze om te kopen om hun best te doen, maar zo blijft het wel leuk voor beide partijen. Ik rij puur voor de fun, en ik wil dat mijn paard het ook leuk vind. Ik kan het dan wel oplossen met een zweep, maar dan is de lol er voor ons allebei meteen af. Mone komt dan in verzet en ik voel me een beul. Ik zeg niet dat mijn oplossing goed of perfect is, maar voor ons werkt het op het moment uitstekend.
Mone vind het rijden in de bak gewoon weer leuk worden en ze gaat steeds beter lopen. Dat was mijn doel, en dat heb ik op deze manier snel en Monevriendelijk kunnen breiken ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:56

Idd, Sharam komt ook in verzet met een zweep hoor, dan toont die zijn tanden en legt hij z'n oren nog meer plat, voel ik me ook niet goed! Met snoepjes kan ik het misschien eens proberen, af en toe alstie braaf is een stukje wortel ofzo geven.. Ik kan het eens proberen, om meer te belonen ;)

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:46

Dit klinkt wel heel bekend. hi hi.
Ik denk dat hij geen zin heeft om te werken dressuur is veel zwaarder dan een buiten rit.
Mijn paard heeft dit ook heel sterk. vooral veel bokken in de winter in de binnenbak. Buitenrit gaat wel goed.
Goed los rijden voor je begint.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:06

Oke ;) Het is niet dat ik echt hard werk, ik doe het maar een halfuurtje anders word het voor mij ook saai (ik vind buitenrit ook stiekem veel leuker, misschien straal ik dat ook een beetje door, wie weet :D), en ik begin zo met 5 min stappen en draven, daarna ga ik wat aan de teugel rijden en enkele cirkeltjes, maar van zodra ik wil galopperen is het af, oren in de nek en hard doordraven. Ik heb wel een keer echt veel 'gepusht' en toen kon ik 4 ronden (tis geen grote wei hoor!) in galop doorrijden. Waar hij veel beter op reageert is hulpen om tegen te houden of om te stoppen. Ik moet maar enkel diep in mijn zadel zitten en zeggen 'woooo' en hij staat stil :D Omgekeerd zou dat niet lukken, van stilstand naar draf of galop!