ik heb 2 pony's, de 2e is er sinds december 2010 bijgekomen, toen hij ongeveer 1,5 was, we hebben hem toen gewoon op de wei gezet bij mijn andere pony van 6, gaat super samen, maar nu is mijn vraag, hoe kan ik hem het beste inrijden, dit is mijn eerste x dat ik een pony ga inrijden, hij kent nog niet heel veel, en heeft nog nooit een zadel op zijn rug gehad.
maar mijn 'probleem' is, hij kan heel fel reageren als hij schrikt, toen ik een x met hem bezig was met de longeersingel omdoen schrok hij, is hij door beide hekken gerent / gesprongen, over een ander weiland, over de drukke weg, toen konden we hem weer vangen, maar het is bij hem echt zo vaak, eng is eng, en dan reageerd ie gewoon heel erg fel, dus ik ben bang dat als ik een zadel erop wil doen, dat hij dan helemaal flipt. verder is hij hardstikke lief, een heel klein beetje schuw als je iets te fel reageerd of langs hem loopt, maar hij komt altijd naar je toe lopen, blijft altijd bij je staan als je in de wei bezig bent, en dan komt ie altijd met zijn hoofdje naar je toe haha !
dus hebben jullie tips ofzo ?
sorayamagic2
Geplaatst: 26-07-11 21:59
ik zou iemand erbij halen die het vaker doet zodat die gene je helpt en vooral wachten tot die 3 jaar is
dec 2010? Dan is hij dus nu net 2 geworden? Nog minstens een jaar wachten. Eerst beginnen met een schriktraining kan ook helpen!
Tigra_
Geplaatst: 26-07-11 22:07
Ik zou hem gewoon laten staan tot minimaal 3 jaar. En alleen basis doen. En pas daarna beginnen mee grondwerk en als je paard al zo panisch reageert op nieuwe dingen dan zou ik voor de veiligheid van vooral je paard hem weg brengen die weet waar die moet beginnen. Het zou nogal balen zijn als jij er mee gaat beginnen en je pony zichzelf kapot loopt het zal niet de eerste zijn die dat doet die beleerd wordt. Zo ken ik er een die betuigd werd en zichzelf tegen een boom kapot liep hele schouder verbrijzeld en einde verhaal. Niet om je bang te maken maar als je paard op deze manier op nieuwe dingen reageert ga je waarschijnlijk te snel en ben je te onervaren om het met zo'n gevoelig paard te doen. Verder kun je nu natuurlijk alvast wel opzoek gaan naar misschien hele goede begeleiding maar ik zou even afwachten en kijken. Paarden die 3 jaar en ouder zijn die reageren vaak iets "volwassener" zeker als ze vertrouwen hebben in de persoon zelf. Maar goed ik zou dus nog zeker 1 jaar wachten en dan verder kijken.
Lekker nog even laten staan..... en volgend jaar met een ervaren iemand erbij een start maken.
Esther43
Geplaatst: 26-07-11 23:18
Ze was toch bezig met die pony van 6 jaar? of wel met die jonge. Met die jonge moet je nog helemaal niets doen, en eerlijk gezecht vind ik het niet gek als een dier schrikt van de longeer singel als hij dat niet kent. Ik heb zo het idee dat jij wat hulp moet gaan inroepen,anders kunnen het gevaarlijke situaties worden.
Ja ik zou ook nog zeker ruim een jaar wachten en dan beginnen met grondwerk en vertrouwen in mekaar krijgen, longeren en het dier tenminste wat voor bereiden dat er straks een ruiter op komt te zitten. Zoek in elk geval hulp als je dit nog nooit eerder hebt gedaan en niet weet hoe of wat, je kan het heel goed zelf maar wel samen met iemand die weet hoe en wat, Het is heel leuk om je eigen pony te beleren en geloof niet alle indianen verhalen van het bokken en steigeren, want dat gaat helemaal niet zo als je het maar met gevoel doet, Je hebt ook nog de tijd om je helemaal in te lezen , dus ga een hoop theorie leren en verdiep je in het rechtrichten/gymmen van een jong paard.
onbekend0207
Geplaatst: 27-07-11 15:15
Ik heb altijd op een sportstal gewerk en het eerste jaar veel gekeken en geholpen met vasthouden en van die kleine dingen. daardoor kreeg ik er meer gevoel bij en kon ik het jaar erop zelf wat paarden doen. Wel altijd met hulp, die heb je gewoon nodig. En ik denk dat het verstandig is om als je het nog nooit gedaan hebt er iemand die hier veel ervaring mee heeft erbij te halen of gewoon geheel door iemand anders laten doen
Je zal zeker het verstandigst aan doen voor je paardje om nog een poos te wachten, minimaal tot die 3 is.. Ga je te vroeg, zal je het paardje alleen maar beschadigen.. 2 jaar is nog hartstikke jong! Ik rijd zelf al een aantal jaartjes pony's in en we zijn nooit begonnen met werken voor hun 3e jaar. Je kan tot die tijd nog zoveel doen! ga lekker aan de wandel met t paardje, leert die ook van alles kennen zoals bv langs de weg, strand of lekker bos in! Leer je ponytje dingetjes met poetsen, zoals wat wat is, en hoe je een hoefje optilt.
Als je het over de 6 jarige hebt, zou ik zeker iemand erbij halen met de nodige ervaring.. Als je het voor t eerst doet zonder hulp kan het best zijn dat je het verkeerd aanleert, zowel aan t paardje als aan jezelf en dan wordt het paardje alleen maar moeilijker.. Verlies zowiezo nooit en te nimmer je geduld... jij kent misschien al veel dingen, maar een groen ponytje nog niet, zeker geen commando's zomaar op woord zonder het geleerd te hebben. Een jong paard is als een kleine baby.. die kunnen ook niet zomaar lopen en/of praten.. Als de basis er nog niet in zit van lopen aan het halster, hoefjes optillen en uitkrabben, gewassen worden, wandelen etc zou ik daar mee beginnen. Zo bouw je ook een band op en leert het paard jouw ook kennen.