flapperende oortjes en knikkende knieën

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

flapperende oortjes en knikkende knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:16

hallo,
ik heb een hele lieve draver merrie van nu 22 jaar. echt intensief dresuur rijden doe ik niet meer met haar.
maar gewoon lekker recreatief stappen en draven kan ze nog met gemak. ik rijd haar ongeveer twee keer in de week.
de andere dagen maak ik wandelingen, neem ik haar mee op buitenrit of laat ik haar lekker bewegen aan de longe.
ze is erg zacht in haar mond, met twee vingers te rijden, braaf op mijn kuitdruk een super paardje dus.

maar goed ik schrijf hier niet om te vertellen wat een schatje het is.
ik vraag jullie hulp omdat ik met een raar probleempje zit.
sinds een maand of twee heeft ze iets raars ontwikkeld.
het zit zo: als we na ongeveer een half uurtje lekker bezig zijn (dan heb ik het dus over rijden in de bak) begint ze met het flapperen met haar oortjes. het klinkt heel raar ik weet het. maar goed ze schudt dan zachtjes met haar hoofd en beweegt haar oortjes heen en weer. als of er een vervelende vlieg op haar hoofd zit.
op deze manier probeert ze me meer teugel te ontfutselen. en dan opeens zet ze haar rechtervoorbeen naar voren om met haar neus over haar knie te wrijven. eerst dacht ik dat ze zo raar met haar oren deed omdat er iets mis was met het bit ofzo. ik denk echter dat het haar gaat om het been. ze heeft op de renbaan gelopen en toen we haar kochten al had ze een litteken op haar rechter knie. een stukje weefsel wat van buiten af te voelen is, een hele kleine verdikking. ze heeft er echter nooit last van gehad of op gekreupeld.

mijn vraag is nu dan ook: kan het zijn dat dat litteken gaat irriteren met rijden? ze is al 22 heeft hier en daar wat last van artrose maar is niet kreupel. zoals ik al zei ze heeft dat litteken als zeker 12 jaar. kan het nu weer op spelen en gaan kriebelen, of zit er iets anders achter? ik ben benieuwd wat jullie hier over denken of vinden.
please let me know.
liefs laykaatje

Laykaatje

Re: flapperende oortjes en knikkende knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:21

na het rijden voelt haar knie trouwens niet warm aan en ik denk niet dat ze er pijn van heeft.
moest er even bij :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:24

Wilt ze je zo niet duidelijk maken dat ze langere teugel wilt?

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:58

ja dat vroeg ik me ook af. maar ze gaat echt heel specifiek over haar knie wrijven, waarna ze zelf weer omhoog komt en in de aanleuning zakt. En ze doet het ook als ik met een lange teugel rij. maar in ieder geval bedankt voor je reactie

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:00

Klinkt idd als een foefje, aangeleerd gedrag.
zou het aan proberen af te leren.

mocht ik ernaast zitten zou ze misschien ook rebel aan haar neus kunnen hebben, pollenalergie oid..

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:06

ja dat dacht ik eerst ook. maar waarom doet ze het dan pas na een half uur.
misschien heb je wel gelijk hoor. maar afleren is erg lastig. hmm daar ga ik eens meer over lezen.
zou idd best kunnen dat ze last heeft van haar neus. dank je wel :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:09

Dat is gewoon een tik met oren wiebbelen, als het een jong paard was zou ik het afleren door je handen wat te blokkeren zodat ze geen teugels mee krijgt maar wegens haar leeftijd haar gewoon wat teugel mee geven. Niks aan de hand ! Heb er ook zo 1gehad :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:16

het kan best zijn dat oud littekenweefsel, bij inspanning gaat kriebelen of irriteren.
kan komen doordat de doorbloeding dan wat beter word als ze "aan het werk" gezet word,

ikzelf heb ook een litteken waar ik totaal geen last van heb, maar als ik ga hardlopen, gaat die ook jeuken.

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:22

bedankt noahlady! nu weet ik iig dat het inderdaad daar aan kan liggen.
ik denk eigenlijk niet dat ze pollenllergie heeft. ze begon er al mee toen er nog helemaal geen pollen in de lucht waren. en ze proest niet, geen dikke slijmvliezen. en als ze in de wei loopt doet ze het ook niet.
maar goed hoe meer reacties hoe beter :D

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:24

flaperende oortjes kan ook gewoon wijzen op ontspanning, dat paard op jou let
moeilijk om zo vanaf verhaal te beoordelen