Serendipity op 5 daags concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Serendipity op 5 daags concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 08:45

B-) Hoi allemaal!

Afgelopen week was het 5daagse concours in nieuwe wetering, ik heb hier met twee paarden aan mee gedaan.
het topic van Kansas: [RIJ-ITP] Kansas binnen 1 week L1 en L2 debuut!

Sandro's Serendipity is een 7 jarige merrie van sandrohit x rohdiamant, ze is in mijn bezit vanaf maart en eind mei ben ik mijn eerste B wedstrijd met haar gestart. Het paardje is nog niet eerder uitgebracht geweest en ik moet zeggen dat ze erg braaf is op ander terein.
Mijn doel is om haar uiteindelijk in de aangepaste sport uit te brengen maar voorlopig blijf ik ook regulier starten.

Dipsy is 1.62 hoog en de opvolger van kansas maar voorlopig start ik ze beiden nog lekker.

de week van nieuwe wetering heeft mij 18 rozetten, 11 bekers en 23 winstpunten op geleverd en ik mag dus echt iet klagen.
Nu sta ik op L1 + 8 en hopelijk haal ik zaterdag mijn laatste puntjes, als de training deze week goed gaat start ik haar zondag in het L2

Het staat op haw omdat ik kansas al op itp heb geplaatst..
mijn eigen commentaar: ik hang bij dips vaak wat voorover en mijn handen mag ik meer dragen.
eerst de filmpjes.

aan het begin van het filmpje hoor je mijn vriendinnen en moeder, de prijs uitreiking van het L2 was binnen waar ik die ochtend mijn debuut in had gemaakt met kansas, vandaar dat ik de hele proef als een idioot aan het lachen was, ik was 2 x 2e met 192 punten
deze proef was goed voor 193 punten

voor de oplettende kijker, bxe lijn halthouden gaat ze staan mesten... en aan het einde van de proef roept de jury mij bij zich waardoor ik dacht dat ik iets heel erg fout had gedaan maar hij was vol lof en hoopte deze combinatie vaker in de ring te hebben :D
197 punten gereden in deze proef

Afbeelding
1.

Afbeelding
2. middenstap

Afbeelding
3.

Afbeelding
4. begin hals strekken

Afbeelding'
5. gallop is nog een moeilijk punt

Afbeelding
6.

Afbeelding
7. arg mijn houding :S

Afbeelding
8.omstellen en recht maken na mijn gebroken lijn, moet hier nog wat aan werken.

Afbeelding
9. middendraf, mag nog meer

Afbeelding
10. middenstap een 8

Afbeelding
11.meer achterover zitten

Afbeelding
12.

Afbeelding
13.

Afbeelding
14. iets meer bij elkaar rijden voortaan.

Afbeelding
15. en nog een oud fototje van een wedstrijd in houten

Ik ben in elk geval trots op mn merrie, ze gaat als een speer en is zo werkwillend!
doeg!

irina_umbria

Re: Serendipity op 5 daags concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:37

Wauw! Wat heeft het paardje toch een goede achterhand in mijn ogen!! Kunnen we zeker allemaal iets van leren!

Misschien jouw handen iets hoger houden want ik zie dat je ze best laag houdt. Enne... Op de foto's... Lijkt het of steek je je benen ietsjes uit? :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:58

Ziet er goed uit alleen zie ik dat je mooie merrie haar linker achterbeen nog wel eens buiten de massa plaatst. Klopt dat? Ook vind ik dat je soms de oefeningen heel abrupt inzet, althans, zo lijkt het op het filmpje. Dit zou meer voorbereid kunnen zodat het vloeiender gaat. Ik denk dat je dan nóg betere punten gaat krijgen :)
Ik denk ook dat als je je beugelriemen 1 of 2 gaten langer zou maken je niet meer zo voorover zult vallen, nu zie ik nl je knieën steeds over de wrongen komen.

Succes :)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:51

Als je je paardje er doorheen zet doe je je handen zijwaarts is te zien op het filmpje. Daardoor hou je je handen veel te wijd en te laag
Hierdoor gaat je paard wat zwabberen van links naar rechts en is ie niet in spoor te houden.

ik mis de knik in je ellebogen, je steekt je handen naar beneden en opzij. Daardoor ga je ook nog voorover zitten

Je moet oefenen je handen boven de schoft te houden, naast elkaar te houden en rechtop te houden.
De teugels moeten de hals van het paard blijven raken. Nu zit er telkens een cm of 10 tussen teugel en hals links en rechts

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:39

goh, wat een leuke! :D Ik heb ook een sandro hit merrie bij mij op stal staan, en die heeft echt dezelfde draf, dat zit niet echt lekker uit weet ik uit ervaring :')

In de galop zie je inderdaad dat daar nog wat werk aan is, misschien kan je proberen wat voltes te sluiten en openen.

en gefeliciteerd met je mooie punten! :)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:52

Lekker dier!

Valt me wel op dat je op foto 2 en 6 vrij ver achterin je zadel zit. Heb je dat gevoel zelf ook?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:55

Dat je ver achter in je zadel zit viel mij ook meteen op.. Zadel lijkt ook iets achterover te hangen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:57

Klopt, mn beugels moeten langer maar op slechte dagen red ik dat niet, dan heb ik te weinig kracht in mn benen en te weinig steun.. zal op een goede dag eens een foto maken ;) dan zitten mn beugels 3 gaten langer en kan ik mooi voorin mn zadel zitten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:58

ik heb het idee dat je zadel niet past
verder handen wat hoger dragen en beugels 2 of 3 gaten langer

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:00

Mn zadel is op maat gemaakt bij Bestfitzadelservice en past dus wel, maar zoals ik al uitleg hierboven, op mijn slechte dan kan ik mijn beugels onmogelijk langer doen wat dan val ik van mijn paard :') ( ik heb dan niet de kracht om mijn hakken uit te drukken en raak mijn beugels dan direct kwijt)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:01

oke op die manier,
misshien kun je hem dan een stukkie naar achter leggen van hij helt nu achterover

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:08

Citaat:
Mn zadel is op maat gemaakt bij Bestfitzadelservice en past dus wel

Niet alle zadels die op maat worden gemaakt passen ;) Dat zou super zijn als het zo was, maar de realiteit zegt anders...

Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar het valt wel op dat je krap in je zadel zit. Daardoor zit je zelf niet in het midden van je zadel, in balans, dus kan ik me ook voorstellen dat je korter moet zitten omdat je anders je balans verliest. Maar doordat jij dus meer naar achteren zit, helt je zadel ook meer naar achteren. Kun je ook goed zien op de galopfoto's.
Welke inchmaat is het?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:09

Dat zou ik moeten na kijken, ik weet wel dat het een maat kleiner is dan wat ik op kansas heb, dit omdat mijn merrie een hele korte rug heeft en het zadel anders voorbij de laatste rib zou komen..

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:16

Citaat:
Dat zou ik moeten na kijken, ik weet wel dat het een maat kleiner is dan wat ik op kansas heb, dit omdat mijn merrie een hele korte rug heeft en het zadel anders voorbij de laatste rib zou komen..

Naar mijn mening moet je zadel niet alleen voor je paard passen, maar ook voor jezelf. Misschien kun je eens een osteopaat of fysiotherapeut vragen om naar je paard te kijken. Als hij of zij concludeert dat je wel degelijk een grotere belasting op het stuk achter je zadel hebt dan kun je je afvragen of een te krap zadel slim is en je afvragen wat je liever hebt.. Ik kan me ook voorstellen dat als het achterste stuk van de rug van je paard extra belast wordt (doordat jij teveel achterin het zadel zit), ze na verloop van tijd meer moeite zal krijgen om te buigen bij bijvoorbeeld het inzetten van een volte, ze zal gaan compenseren.
Ik zou er toch even naar laten kijken door iemand anders dan je zadelmaker, just to be shore!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:20

Bedankt, ik ben inmiddels 4 weken geleden bij bodegraven geweest, bij teun hij heeft haar gekraakt en mij zien rijden met het zadel :)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:24

Citaat:
Bedankt, ik ben inmiddels 4 weken geleden bij bodegraven geweest, bij teun hij heeft haar gekraakt en mij zien rijden met het zadel

Ok, helemaal goed dat je voor tips open staat en dat je zelf zo bewust bezig bent.
Ik zeg dat niet dat het zadel niet goed is voor je merrie, maar het viel me op toen ik je foto's zag.
Succes nog met deze mooie dame!

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:59

netjes ! al vind ik je teugels wat te lang, waardoor je paard wat langer word, en daarom heb je ook vaak je handen zowat naast je zij, als je de teugels korter neemt kun je je handen meer naar voren plaatsen.

maar een ontzettend leuk paard !

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:13

ik vind dat je fijn rijd, probeer op je handen te letten in de galop dat je ze niet te breed zet!

je hebt een prachtig jasje aan! mag ik weten welk merk het is ?

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:01

Prachtig paard! Hij mag er af en toe nog iets meer door heen dat hij loslaat.
mooie combinatie vind ik!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:38

Wat heeft die gave beweging zeg! Lekkere draf! Let wel echt op je lengtebuiging, hij valt letterlijk bijna om in de bocht zo recht dat hij zich houd, als je in die hoeken echt gebruikt maakt van de buiging die je daar kan nemen om hem ook weer even soepel te maken,denk ik dat die nog gaver gaat schwunger omdat hij daar dan lekkerder loslaat.

Geffeliciteerd met je 2e prijs met kansas!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:42

Wat mij heel erg opvalt is dat je je handen naar beneden drukt en breed zet, hierdoor blokkeer je eigenlijk je hand grotendeels. Ik denk dat je eens moet proberen je handen meer te dragen en bij elkaar te houden. Dus geen krant te lezen op het paard. Door meer draging vanuit je hand en onderarm kun je ook eventueel wat onafhankelijk gaan zitten.Wanneer je je handen naar beneden drukt kantel je automatisch je bekken naar voren en zit je dus ook minder mooi recht.

Voor de rest wel een leuk beestje. En zo te zien heb je voldoende successen behaald.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:46

Ziet goed uit allemaal, idd meer knik in de armen en uit mijn ervaring worden paarden erg stug van want je blokkeert nu namelijk met je armen. Wat ook voordeel is dat door die knik in de armen ga je ook rechter zitten!

Galop zit er nog veel werk in, ik raad je aan dat ook op te lossen voordat je M1 gaat starten want je kan hiermee geen gebroken lijntje en stukje contragalop rijden. Ik heb dat degelijke probleem ook gehad met een E pony, is opgelost door aan longe met slof ohz te galoperen op 10 meter volte zodat ik de ontspanning, rust, regelmaat en tempocontrole kreeg.