Langzame manegepony; hoe actief rijden en toch rustig zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Langzame manegepony; hoe actief rijden en toch rustig zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:53

Ik rij op een manege waar we elke week hetzelfde paard rijden. Sinds juni vorig jaar rij ik op de pony Leopold, een hele eigenwijze pony maar ik vind hem super leuk :). Omdat Leopold bij de pony's hoort, loopt hij buiten mij niet mee met de paardenlessen. Hij loopt voornamelijk mee bij de pony beginnerslessen en daar wordt niet zoveel van hem verwacht. Hij loopt daar heel braaf zijn rondjes en weet vakkundig alle hoeken af te snijden ;).
Ik verwacht toch wel wat meer van hem en probeer hem goed aan het werk te zetten. Dit is niet altijd even makkelijk maar soms dan loopt hij echt heerlijk! Het is niet de soepelste pony (vooral rechtsom gaat moeilijker) en al helemaal niet vlug te noemen. Ik ben in de lessen en op wedstrijden vooral bezig met hem voorwaarts te rijden, wanneer hij dat is en ik sluit mijn handen even dan gaat hij soms best mooi lopen! Wanneer hij niet voorwaarts is, is het vanzelfsprekend dat dit dus niet lukt ;).
Daarom is actief ook het sleutelwoord bij ons in de lessen ;) Ik begin daar al in stap mee aan de lange teugel, op mn benen reageren. Daarna in draf aan de lange teugel maar eerst voorwaarts en daarna pak ik hem wat op en na de helft van de les van vraag ik nog wat meer van hem.
maar nu is het zo dat dat actieve ook echt heel snel weer wegzakt. Ik kan een hele mooie middendraf met hem rijden maar als ik hem dan terugneem dan kakt hij gelijk weer in. Overgangen zijn ook lastig, van draf naar stap kakt hij ook heel snel in. Van draf naar galop daar springt hij ook niet vaak aan maar huppelt erin.
Dus ik wil hem graag actief houden en ben daar druk mee bezig. Op wedstrijden ben ik daar nog extra mee bezig en ik wil dat hij gewoon lekker woorwaarts door de bak loopt. Het probleem daarbij is is dat ik best druk word in mijn lichaam. Dit stoort heel erg om naar te kijken voor de jury. Ik heb de laatste tijd 3 wedstrijden kort na elkaar gereden en heb erop proberen te letten maar het is heel moeilijk om hem en actief te rijden en rustig te zitten. Als ik mijn benen rustiger hou dan kakt hij heel snel in. En als ik hem blijf rijden dan ziet het er onrustig uit.
Ik wil nu dus heel graag oefenen om en Leopold actief te laten lopen en zelf ook rustiger en ontspannender te kunnen zitten. Daar vraag ik dus wat tips van jullie voor ;). Ik denk wel dat het belangrijk is om te realiseren dat het een manegepony is die bijna alleen maar beginnersponylessen loopt en dat ik hem 1 uur in de week rij. Ik weet dat ik hem beter op mn been moet laten reageren maar als ik de enige ben in de week dan kan ik alsnog de keer erop opnieuw beginnen. Ik maak tijdens het losrijden al veel overgangen maar hij blijft snel inkakken.
Ik zal er een filmpje van mn laatste wedstrijd bij doen voor het beeld. Dit was in een vreemde omgeving voor het eerst dus hij was een beetje kijkerig en daardoor al vanuit zichzelf wat actiever. Vaak is het ook dat hij er voor het oog van de toeschouwer opzich wel actief uitziet maar dat ik voel dat hij niet actief aan het been is. Dat ik niet op dat moment een verruiming kan rijden en dat als ik ga doorzitten hij gelijk ook inkakt.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben, in oktober hebben we weer onze volgende wedstrijd dus nog even de tijd om te oefenen ;)

Maartenn

Re: Langzame manegepony; hoe actief rijden en toch rustig zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:56

Rij je met zweep?

Kimmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:00

Ik vind dat je hem netjes rijdt en ik denk dat het toch heel moeilijk wordt wat je wilt. Vooral omdat je hem maar 1 keer in de week rijdt en bij de beginners mag hij natuurlijk lekker "sukkelen", maar volgens mij doe je goed je best door consequent te zijn. Dit is ook het enige wat je kunt doen.

Veel succes op je volgende wedstrijd.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:03

Maartentje schreef:
Rij je met zweep?

Ja, ik rij altijd met zweep maar probeer hem zo min mogelijk te gebruiken want daar wordt hij best nukkig van (gooit hij zn hoofd in de lucht). Soms bij de aanzet van een middendraf om hem net wat wakkerder te maken.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:06

ben de laaste week in de manegelessen ook bezig dat de paarden hele les actief zijn. Daarvoor doen we heel veel tempowisselingen. Eerst een keertje middendraf. later een keertje bijna tegen stap aan draven en doorzitten, moment dat je weer gaat lichtrijden meteen goed naar voren rijden. Als dit een paar keer gedaan wordt hebben de paarden dit zo door. Daarnaast natuurlijk heel consequent rijden. Je wilt graag dat ze op een beetje been reageren, dus eerst vragen door netjes met je kuit te duwen. Werkt dat niet dan zeggen, wat eigenlijk vaak betekent de hak er even induwen :+ . reageert die dan nog niet dan boos met ´schop´ertegen aan en en tik. Zo zullen ze al naar een beetje been gaan luisteren waardoor je ook stiller kunt zitten.

aah filmpje :D Wat ik vooral zie op het filmpje is dat je je benen veel beweegt. Tip hakken naar buitendrukken, zodat je tenen naar binnen gaan. onderbenen nog een millimeter naar achteren dan zitten je knieen aangesloten tegen het zadel . Zie vooral een balans probleempje.

Verder eens aan je instructrice vragen, of ze de les daar een keer op wil richten :)

edit filmpje even verder gekeken maar vind het er verder heel netjes uitzien hoor :D
Alleen ga dus wel mee met degene onder mij. Als je een paard zoveel been geeft wordt ie alleen maar slomer. helemaal met spoortjes.

nog een keer edit. even voor de duidelijkheid :Y) Je kunt een paard wel aan je been krijgen, ookal loopt hij ponylesjes. Een paard weet dondersgoed wie er op zijn rug zit. Ook hier hebben we zo´n paard. Niet vooruit te branden, maar zodra ik erop ga kan hij ineens wel direct reageren. :)
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 25-07-11 21:19, in het totaal 3 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:08

Hmm je rijd ook met sporen, maar spoorgebruik vind ik op het filmpje niet zo fijn om eerlijk te zijn.

Ik denk,dat als deze pony ook bij de beginners loopt, hij wss ook minder brokken krijgt, en gewoon de energie niet heeft voor dit werk.
Wat ik zo lees doe je er al alles aan. Overgangen moet je om de 10 meter eens gaan rijden, ontelbaar veel, schijnovergang, overgang, tempowisselingen etc, maar als pony sober gevoerd word vanwege de beginnerslessen, dan kun je daar niet tegen werken helaas

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:21

Ja, ik heb wel sporen aan (hele kleintjes) en mede daardoor vind ik het zo vervelend dat ik onrustig zit als ik hem actief wil rijden. Rij in de les ook wel eens zonder sporen omdat ik vind dat hij daar ook gewoon op moet reageren (en sporen niet om voorwaarts te rijden zijn ) en als ik ze daar wel om heb dan let ik er nog extra op om te ontspannen en rustig te zitten. Maar daar vind ik het ook minder erg als hij wel ontspannen maar iets minder actief loopt. Op wedstrijd heb ik ze wel altijd aan (loopt hij ook de wendingen net wat beter).

Weet niet precies hoeveel brokken hij krijgt maar volgens mij best wel wat (2 keer 1,5 kg? dat toch wel minimaal). Het is ook wel een deugniet hoor want als hij minder gereden wordt en dus veel energie heeft dan heeft hij een "leuk truukje", daardoor ben ik er toch ook al wel een paar keer afgevallen! Maar alsnog is hij dan niet voorwaarts ;) Hij is dan alleen fris.

demimagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:26

Misschien een iets groter spoortje? :j

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:31

En als je dus middendraf rijd, terug rijd, en gelijk weer middendraf rijd? En ja, dat moet dan bij een keer been, en anders gewoon een tik erbij. Been=voorwaarts, kan hij nukkig reageren, maar hij moet voorwaarts. Of dat nou met zijn hoofd omhoog of over de grond is.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:31

demimagic schreef:
Misschien een iets groter spoortje? :j

Ik wil juist eerder geen spoortje :D Totdat ik dus wel rustiger kan zitten ;). Want als ik de filmpjes terug kijk dan erger ik me echt aan mn benen. En daardoor heb ik dus dit topic geopend ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:51

gewoon rustig blijven zitten, en kuitdruk geven. reageert ie niet dan een klein tikje achter je kuit geven om hem te laten merken voorwaarts te gaan ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:00

Ik zag de titel en wist meteen dat het over leo ging ;).

Mijn tip: consequent blijven. Dan maar even niet netjes met z'n koppie laag maar been=voorwaarts. Maar goed ik weet eigenlijk dat je dat al doet in de les.

Verder zou ik nog meer op de overgangen gaan oefenen. Ik denk dat je hierop ook nog wat puntjes laat liggen bij de wedstrijden. Neem ruimschoots de tijd voor je overgangen en rij ze heel bewust (niet bij K stappen als je tot F de tijd hebt, zei een jurylid). Met name overgangen terug, eerst kleiner gaan rijden alvorens je de overgang maakt. Of kleiner gaan rijden en ipv een overgang juist weer voorwaarts (schijnovergangen). Ik denk ook dat Leo langzamer voelt dan dat hij oogt, dat heeft Urz precies hetzelfde met als gevolg dat alles er juist gejaagd en onrustig uit gaat zien.

Rij anders eens een uurtje mee bij Anneke, we zijn hier heel hard op aan het oefenen en dan ook echt proefgericht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:08

Goed standpunt heb je, ik zou ook zeker geen langer spoortje aandoen.

Heel erg veel overgangen rijden, en dan met name schijnovergangen,trug, en zodra hij terugkomt op je zit, meteen weer eruit rijden, richting middendraf.

Ik zou in de lessen zonder sporen rijden, zodat ie juist op de wedstrijden scherp blijft.
Ik denk dat als t voer voldoende is, het probleem m in het niveau van de andere lessen zit, ook de kleintjes moeten leren dat ze niet mogen schoppen, de meeste maneges hebben de mindere instructies bij de beginners staan, waardoor dit vaak wat minder is. Dus wil je m echt beter krijgen, dan zal iedereen die erop rijd op de juiste manier moeten rijden. Ook een beginner kun je aanleren dat ze noet constant moeten drijven. Juist de beginners, want eenmaal aangeleerd is erg moeilijk weer afgeleerd.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:23

Op deze manege gaan de tieners die net wat meer kunnen al heel snel over op de paarden. Daardoor blijven vooral de kleine en jonge kindjes over die op de pony's rijden. Ik ben dan een uitzondering want ik heb gewoon een zwak voor pony's ;) En Leo is qua hoogte ook al bijna een paard en misschien ook net wat aan de grote kant voor de kleine kinderen. Maar hij is (meestal) super braaf en loopt rustig zijn rondjes met ze rond.

De manege heeft nu een zomerstop en de paarden staan vakantie te vieren op de wei dus het duurt nog even voordat ik de tips kan uitproberen maar over 3 weken dan ga ik op ponykamp met Leo! (:D met de studentenvereniging) en dan ga ik hem 4 dagen achter elkaar rijden (waarvan ook spelletjes, buitenritten, carroussel enz) met ook dressuurlessen van een goede instructrice dus ik ben benieuwd of ik dan verschil merk tussen de 1e en de 2e dressuurles.
In een afgelopen les idd ook bezig geweest met schijnovergangen, hij liep die les niet echt lekker helaas maar het was een hele nuttige oefening!

DS: Inderdaad op de overgangen laat ik nog veel punten liggen op wedstrijden. Probeer hem daarom ook zo actief te rijden dat de overgang ook gereden wordt, en gelijk doordraven na de galop. Moeilijk allemaal hoor ;) Misschien dat ik nog een keer een (rustig) lesje met Anneke meerij als jullie dat goed vinden voordat de lessen weer binnen gaan rijden. Ben benieuwd hoe haar visie hierop is ;).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:38

Voor trainingen en het paard aan je been krijgen zou ik het spoortje even afdoen.

- 1x been is reactie anders tikje
- zorg dat je handen geopend zijn op het moment dat je been geeft, anders houdt je het paard tegen
- Veel overgangen draf/ stap/ draf/ stap maken, daarvan worden de meeste paarden over het algemeen zeer alert! Vergeet ook niet te belonen

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:58

Ja is lastig omdat het een manege pony is en toch een soort van robot geworden dat zie je ook in zijn lopen op het filmpje.
Als je dit dier beter wil rijden zul je hem moeten kopen en prive les gaan nemen,
Een pony voorwaarts rijden komt vanuit de achterhand, op het filmpje spoor je bij elke pas aan en heb je te veel druk op de teugel en je zit is te zwaar, dus alles zegt in jou hulp geving dat hij langzaam moet lopen, hij is dood voor de hulpen gemaakt, je rijd met sporen en duwt die elke pas in zijn spieren die hij daardoor aanspant en dus ook niet kan ontspannen waardoor het tempo ook terug valt.
Leer een hulp te geven op het juiste moment en niet elke pas op beide benen en rij met een gevende hand en niet met een terug werkende hand, maak je beugels wat langer en geeft het dier de ruimte om onder jou door te kunnen bewegen.
Laat het zadel eens nakijken, op de meeste maneges zijn het vaak heel slecht passnede zadels, singel niet te strak aan wat vaak ook gebeurd op de manege, maar zorg dat er een hand tussen de singel kan achter de de voorbenen.
De pony is niet sloom , maar de ruiters zorgen dat hij sloom gaat lopen, wat ik al eerder zei hij doet zijn ding maar heeft er geen plezier in.

demimagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:56

Je kan ook schijnovergangen maken.. Hierbij moet je pony meer met z'n achterhand doen!
Werkt bij mijn eigen wel goed!!

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:58

Die van mij begint ook altijd sloom
Om hem actiever te rijden rij ik veel overgangen ( met zweep )