Bokkend paard op 1 hand... Help?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woezeltje

Bokkend paard op 1 hand... Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:25

Ik heb me net aangemeld en ik dach gelijk maar gebruik te maken om hier een bericht te plaatsen :D .

Mijn paard heeft ongeveer een maandje stilgestaan, omdat ze te kort bekapt was leek het me niet fijn om haar te trainen. Zelfs in de bak op zachte ondergrond liep ze gevoelig/stijfjes dus haar maar even vakantie gegeven.

Nu gaat het weer stukke beter dus besloten om het weer rustig op te pakken. Nu heeft ze altijd wel een dieselmotortje gehad waardoor het even duurde voordat ze lekker los en nagevelijk liep. Wat me altijd wel al opviel is dat ze op 1 hand meer bokt bij o.a. voltes. Ik dacht aan spierpijn. Maar nu ik het weer oppak is het bokken op deze hand zoveel erger geworden dat ze me er gewoon af wil gooien.

Kan het zijn dat ze gewoon weer op conditie getraind moet worden waardoor ze minder stijf is dus ook minder bokt? Zoals ik eerder liet weten had ze hier altijd al wat last van maar lang niet zo heftig, na even gereden te hebben buigde ze altijd weer netjes. Trouwens met longeren (dubbele lijnen) bokt ze helemaal niet en doet braaf haar best.

Zit er zowiezo toch heel sterk aan te denke om een osteopaat te laten kijken, waarom ik dit niet eerder gedaan heb is omdat ik met mijn lessen al een veel losser paard heb (alleen nu ben ik terug bij af maar dan erger lijkt het :() Volgende week heb ik weer les dus ben benieuwd wat mijn instructrise ervan zegt. Heb les in de klassieke rijkunst waarbij we vooral met rechtrichten bezig zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie kennis en ervaring met dit soort zaken :o

Jantine_

Re: Bokkend paard op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:27

Zoals het klinkt heeft ze last van het zadel en/of het gewicht op d'r rug. Mischien een te krap zadel. Kunnen meerdere redenen voor zijn maar een osteopaat en/of zadelmaker zal geen slecht plan zijn!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:42

Bedankt voor je snelle reactie :).... Een krap zadel heeft ze wel gehad die drukte erg op haar schouders en ik heb dat zadel al even niet meer gebruikt nadat ik hier achter kwam, en heb even met een barebackpad gereden niet meer dan 2 x in de week verder heb ik haar gelongeerd. Met barebackpad bokte ze ook.. En nu heb ik een testzadel boomloos en ja nu bokt ze erger na ze stil heeft gestaan... Maar voordat ze stil stond heb ik nog een boomlooszadel getest toen deed ze hetzelfde als met haar vorige zadel en barebackpad...

Zo frustrerend kan het zijn ik ken mensen die hun paard weken niet rijden en nooit hun zadel na laten kijken en verder nooit problemen hebben (voor het oog), en ik ben zo iemand die het zo comfortabel mogelijk wil voor het welzijn van m'n paard maar mijn paard is echt een miep die bij elk pijntje tegengas geef.. Nu is daar natuurlijk niks mis mee.. Maar het is balen!

Osteopaat kan iedergeval nooit kwaad inderdaad :)

woezeltje

Re: Bokkend paard op 1 hand... Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:44

Trouwens ik weeg 56 kg lijkt me niet te zwaar ;)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:02

Bedoelde niet op overgewicht oid, maar meer omdat ze het met longeren niet heeft (dus zonder gewicht).

Lastig, ben benieuwd naar de andere reacties in dit topic.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:13

Oow sorry hahaha blond :P ja ik ben ook benieuw :D

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:41

ik denk dat een osteo goede zaak is :j
het kan zijn dat ze op de ene kant helemaal vast zit.
een zadelmaker zou ik ook laten komen voor je zadel := ook voor boomloos, die kunnen ook niet altijd goed liggen :j

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:41

Bedankt voor je reactie. Ze is aan die kant altijd gevoeliger geweest maar met bijna elke dag trainen werd dit langzamerhand minder en nu heb ik het idee dat ik weer helemaal opnieuw kan beginnen :(...

Ik heb zeker iemand lang laten komen voor het zadel want ik ga er inderdaad niet vanuit dat die zadels altijd goed liggen. Maar het zadel was niks mis mee en voor haar 4 weken verplichte vakantie vertoonde ze niet zulke kuren met testzadel...

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:44

Ik heb dat met mijn paard ook gehad, ook aan 1 kant en heb toen de fysio erbij gehad en de zadelmaker en daarna was het over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:49

als je dubbele lijnen gebruikt, gebruik je dan een longeersingel?
Anders zou het kunnen dat ze singeldruk associeert met druk op schouder of lenden, waardoor ze gaat bokken... Misschien de osteo eens laten komen en je zadel nogmaals laten nakijken...

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:02

Ik gebruik een longeersingel jaa... en ze reageer hier allemaal super op. Denk dat osteopaat verheldering met zich brengt :)

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:03

Nojoukus schreef:
Ik heb dat met mijn paard ook gehad, ook aan 1 kant en heb toen de fysio erbij gehad en de zadelmaker en daarna was het over.

En wat was er bij jouw uitgekomen? Ben benieuwd :j

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:26

Ik zou voor het standaard riedeltje gaan. Even een osteopaat, zadelmaker, fysiotherapeut en hoefsmid langs laten komen om te checken of alles in orde is.
Als er niks aan de hand is zou ik me toch eens gaan afvragen of er niet wat ergers is zoals een afwijking in de rug en haar door de scan laten gaan. Maar zover ben je nog niet.
Vermoedelijk zit jou paard enorm vast in haar rug en heeft ze blokkades die een osteopaat goed kan oplossen. Lijkt mij een verstandig plan om eens rond te vragen welke een goede is in jou buurt.

Veel succes ermee!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:42

maai_ke schreef:
Ik zou voor het standaard riedeltje gaan. Even een osteopaat, zadelmaker, fysiotherapeut en hoefsmid langs laten komen om te checken of alles in orde is.
Als er niks aan de hand is zou ik me toch eens gaan afvragen of er niet wat ergers is zoals een afwijking in de rug en haar door de scan laten gaan. Maar zover ben je nog niet.
Vermoedelijk zit jou paard enorm vast in haar rug en heeft ze blokkades die een osteopaat goed kan oplossen. Lijkt mij een verstandig plan om eens rond te vragen welke een goede is in jou buurt.

Veel succes ermee!

Ik begin inderdaad met een osteopaat want het zit me natuurlijk niet lekker. Ik heb verders nergens kunnen ontdekken of ze gevoelige plekjes heeft vooral niet op haar rug absoluut ook geen singelnijd. Maar ik denk dat ze op 1 kant goed vast zit. Een goede osteopaat heb ik als het goed is al gevonden ...Het vreemde is ook dat ze weleens dagen heeft dat ze helemaal niet bokt of loopt te draken. Nu moet ik ook wel zeggen nadat ze stil heeft gestaan heb ik er nog pas 1 x opgereden en ze ging pas gemeen bokken toen ik er een zweepje bij pakte (ik geef haar geen tik, gaat om het idee voor haar dat ze moet doorlopen :P ) meestal werkt dit maar ze werd booos zo boos dat ze me er echt af wilde ketse... Toch doorgereden en zweep weggegooid maar tussendoor nog wel wat nare bokken gehad... Het is wel een paardje met een sterk eigenwijs karakter dus soms best lastig om in te schatten wanneer het serieus is :P

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:21

en als je paard eens daar rijd met een lange teugels, alleen te kijken wat er gebeurd en dan daarna weer voorzicht oppakken
misschien hou je jezelf onopgemerkt vast waardoor paard het paard bokt
succes ermee

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:41

marenmar85 schreef:
en als je paard eens daar rijd met een lange teugels, alleen te kijken wat er gebeurd en dan daarna weer voorzicht oppakken
misschien hou je jezelf onopgemerkt vast waardoor paard het paard bokt
succes ermee

Daar kan jij ook gelijk in hebben ik heb namelijk de neiging om vast te zetten... Ik ga het vanmiddag even proberen gewoon met los teugeltje rijden :) mijn instructrise hammert daar ook altijd op :P en heb een paard wat al snel tegengas geef als ik het niet goed doe of pijn heb :o ... Eigelijk is dat wel een voordeel veel paarden lopen maar door.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:36

Zo dat is nog is lastig...

Hoe oud is je paard en hoe lang rijd je er mee???

Eerste instantie dacht ik ook dat het aan het zadel ligt... dus zou ik ook na laten kijken
En osteopaat ook altijd goed mijn paard zat der rug ook helemaal vast van hoofd tot staart toen ik der kocht...

Maar misschien dat je heel erg veel spanning met je mee brengt tijdens het rijden en dat je paard daar niet zo goed mee om kan gaan...
Ik zou als ik na een paar weken niet gereden heb op mijn bokkend paard weer op moest stappen ook heel zenuwachtig zijn en me druk maken en als je zo'n stres kip als paard hebt kan het wel is zijn dat ze van die spanning af wil...

Maar het is een idee kan ook heel anders zijn

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:48

knijntje06 schreef:
Zo dat is nog is lastig...

Hoe oud is je paard en hoe lang rijd je er mee???

Eerste instantie dacht ik ook dat het aan het zadel ligt... dus zou ik ook na laten kijken
En osteopaat ook altijd goed mijn paard zat der rug ook helemaal vast van hoofd tot staart toen ik der kocht...

Maar misschien dat je heel erg veel spanning met je mee brengt tijdens het rijden en dat je paard daar niet zo goed mee om kan gaan...
Ik zou als ik na een paar weken niet gereden heb op mijn bokkend paard weer op moest stappen ook heel zenuwachtig zijn en me druk maken en als je zo'n stres kip als paard hebt kan het wel is zijn dat ze van die spanning af wil...

Maar het is een idee kan ook heel anders zijn

Ja het is heel lastig maar hoe dan ook komt er een osteopaat en dat zadel laat ik ook verder uitzoeken, het is nog een testzadel dus nog niks gekocht :o ... Ik ben op dit moment inderdaad gespannen vandaag weer voorzichtigd geprobeerd in de hoop dat ze misschien een paar dagen terug een slechte bui zou hebben :o :o hoe houw je jezelf voor de gek.. Maar ik voelde gewoon nu zo'n verzet aan allebei de kanten als ik aan wilde draven en het was nu zoveel duidelijker dat ze last ergens van heeft omdat ze een stukje draafde en haar bit vast pakte, en me dus naar voren trekte... Ik ben er zeker overuit dat er iets niet lekker zit... Dat zadel leg ik er ook even niet meer op totdat ik zekerheid heb ben wel bijna in staat om mijn oude zadel even uit te testen waaronder ze dit nooit heeft gedaan (maar dit lig ook niet goed druk teveel op de schouder!).. Nouwja een bokje heeft ze altijd weleens gedaan als ze even iets moeilijk vind maar niet zoals nu, ik kan alleen maar stappen anders wil ze me er af gooien... En grondwerken gaat gewoon probleemloos en ontspannen...

Het rare is dat mijn vriend er op stapte die totaal niet kan paardrijden die dacht het wel even te fixen (niet serieus natuurlijk :+ ) hij er op dus ik rennen door de bak heen waardoor mijn paardje me altijd braaf volg en oortjes naar voren en draven met een ruiter die niet kan rijden dus hobbel hobbel was natuurlijk maar even maar ze leek er geen moeite mee te hebben ze vond het wel leuk maar ik denk dat ze op dat moment niet aan het denken was wie er op haar rug zat maar dat ze echt met mij bezig was zodat ze de pijn even vergat? Want later om zeker van te zijn dat ze me niet in de zeik neem (want ze is erg slim en stout ;) ) iemand erop gezet met veel lef maar daarbij bokte ze ook alleen het verschil is dat die ruiter niet bang is en doorzet... Maar ookal zette ze door het zach er niet fijn uit ze werkte niet met plezier... Dus snel weer gestopt en even met haar gespeeld om het even achter ons te laten moet geen trauma worden voor zo'n dier..

Mijn paard is 6 jaar.. Dus nog niet zo oud... Verder ook geen gevoelige plekjes met poetse ontdekt, singelnijd ook niet... blijf ook braaf staan met opstappe... En dat wil ik zo houden dus het moet goed nagekeken worden :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 05:16

Mijn 4 jarige begon met een bokje met aangalopperen, ik vind bokken vrijwel altijd een uiting van dat er iets niet lekker zit. Fysio laten komen, 2 wervels loslaten maken en zadel gelijk gechecked. Direct vanaf dat moment was het bokje met galopperen weg. Ik zou een goede fysio laten komen die tevens chiropractor is. Wel even goed informeren dat je een kundig iemand hebt.......

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 05:21

Denk dat een osteopaat inderdaad niet slecht is. Mijn paardje heeft ook een te klein zadel gehad. Zij deed niet raar of zo, maar de osteopaat is er bij geweest en ze zat van top tot staart vast. Na drie behandelingen had ik ineens een heel ander paard.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:56

Osteopaat die komt over ongeveer 1,5 het is nu vakantietijd dus duur het allemaal net even langer maar dat geef verder niet train ik haar voorlopig gewoon vanaf de grond dus ernaast ;) het kunnen zo veel dingen zijn waar ze last van zou kunnen hebben morgen ga ik het nog wel even proberen met haar oude zadel kijke wat ze doet... En dan laat ik het rusten wil haar geen zadel stres geven als ze zoveel pijn heeft. Ik wilde eerder al eens naar een osteopaat maar mijn instructrise had het er over dat het scheefheid was en het trainen van de spieren van korter naar langer waardoor ze bokt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:49

In de eerste plaats klinkt het alsof paard nooit is rechtgericht. Je instructrice zit volgens mij op het goede spoor.
Verder kan het een knieprobleem hebben, bokken op een hand komt daarbij nl erg veel voor en ook steeds willen overspringen naar favoriete galop, ik weet niet of jouw paard dat doet.
http://www.horseproblems.com.au/stifle_ ... horses.htm

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 16:35

Ersina schreef:
In de eerste plaats klinkt het alsof paard nooit is rechtgericht. Je instructrice zit volgens mij op het goede spoor.
Verder kan het een knieprobleem hebben, bokken op een hand komt daarbij nl erg veel voor en ook steeds willen overspringen naar favoriete galop, ik weet niet of jouw paard dat doet.
http://www.horseproblems.com.au/stifle_ ... horses.htm

Ze wilt op dit moment helemaal niet meer aandraven aan allebei de kanten. Dus ik ga er niet meer op wil het eerst uit laten zoeken en ik heb nog geen nieuw zadel gelukkig gekocht wat niet goed zou zitten, dat boomloze zadel probeer ik pas uit als ik weet wat er gaande is. Overspringen na favoriete galop doet ze niet ik was er ook van overtuigd dat ze inderdaad scheef is en met oefeningen ging het heel goed voorruit heeft natuurlijk ook tijd nodig maar nu na het stilstaan is ze met grote sprongen achteruit gegaan en ik nu ook want heb echt angst |( . Bij het longeren vertoon ze weinig kuren zowiezo geen bok partijen heel af en toe als ik wil dat ze voorwaardster ga dan geeft ze welleens een beledigd gil bokje (merrie :o ) maar verder loopt ze lekker ontspannen en geef ze snel na (nog sneller dan voor het stilstaan)