Springmateriaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:55

Dan zal ik maar meteen met de deur in huis vallen..(Sorry deur..)

Wat me opvalt is dat er nogal veel mensen zijn die erg onverantwoord bezig zijn qua springmateriaal.
Die gewoon met latjes springen, kratten, stoelen, takken, en ga zo maar door.

Takken met uitstekende zijtakken, latjes die -als ze breken- mogelijk splinteren, stoelen waar de balk niet goed af kan 'rollen'.

Ben ik nou de enige die vind dat dit anders kan/moet?

Hoe simpel is het om even naar de praxis/gamma te rijden en zelf 2 staanders te maken en 2 balken?
Of gewoon balken te kopen?
Dan ben je misschien wel wat duurder uit, maar het gaat toch om het welzijn van je paard?

Net weer een topic..
Meisje springt met latten en schildersbokken met spijkers erin.

Maak ik daar een opmerking over dat IK het ontzettend onverantwoord vind en dat ze beter 'normaal' springmateriaal kan halen omdat een ongeluk in een klein hoekje zit, komt er zo'n reactie van: Ja maar het rolt er wel vanaf'.

Dan denk ik bij mezelf echt van 8)7

Overigens zie ik ook dat er vaak wél veilig wordt gesprongen met normale balken/staanders.

Ben ik nou serieus de enige die zich hier druk om maakt?

:r

Nadine_S

Re: Springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:58

Nee, zeker niet. Ik verbaas me ook over het onverantwoordelijke materiaalgebruik!
Ik ben het dus zeer zeker met je eens. Vaak zie ik het bij jonge meiden die denk ik helemaal nog geen weet hebben van veilig materiaal. En de ouders waarschijnlijk ook niet. Denk dat die ouders ook het nut niet inzien van ander springmateriaal.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:01

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:03

Maar voor je een pony aanschaft bedenk je je toch hoop ik wel wat je er allemaal mee wilt doen en of je je dat allemaal kan permitteren?

En anders de eigenaren van de verzorg/bijrijdpony, WETEN die wel wat er allemaal gebeurd met de pony, en accepteren zij het allemaal maar?

Je ziet het helaas steeds vaker.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:03

0152141488 schreef:
Ik ben het met je eens

En ik was zo'n meisjes....
Ik sprong met me haf over alles heen..... (echt dom)
We leven, maar nu besef ik dat ik ook gewoon me nek kon breken enz... bla bla.
maar nu hebben echt matriaal. balken en standaards.
Maar nu spring ik niet meer over dingen heen alleen echt hindernissen

Maar JIJ bent wakker geschudt.
Bij de meeste zal dat nog een tijd duren of worden dat zelf niet..

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:04

ben het helemaal met je eens moelly

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:05

Het punt is, die kinderen denken niet na over wat er gebeurd als het (erg) fout gaat. Als een pony een goede sprong maakt is er niets aan de hand, dus dan is het veilig. Zo denken die kids nu eenmaal. En als het erop aan komt weten de ouders vaak niet beter, en die moeten uiteindelijk wel de boel betalen en maken voor de kids.

Natuurlijk heb je ook gradaties van gevaarlijk. Het topic waar je het over hebt is verder aan die kant dan een kruisje maken met twee normale balken en twee bierkratjes bijvoorbeeld. Desalniettemin is het allemaal niet handig!
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 24-07-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:07

Maar je koopt toch hoop ik niet zómaar een pony voor je kids omdat ze er een weekje om zeuren?

@ Hackny dankje!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:08

Vroeger deden wij dat ook. :o Dan wel met weide palen dus dat is an sich al niet zo erg en gewoon op een krat, box, voerton leggen.. Dat vind ik niet zo gevaarlijk eigenlijk en zou iedereen kunnen doen.

Maar zonder weidepalen maar met latten / takken. :n Of stoelen :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:10

moelly schreef:
Maar je koopt toch hoop ik niet zómaar een pony voor je kids omdat ze er een weekje om zeuren?

In de ideale wereld? Nee, maar niet meer dan eens kopen ouders een pony voor kun kind, denken dat hun kind goed kan rijden omdat ze "gevorderd" zijn op de manege, maar weten ze zelf eigenlijk amper de kop en kont van het paard te onderscheiden. Mensen die het geld en net voor hebben denken, als het kind maar blij is. En helaas heb je die ouders gewoon net te veel. Kun je het de kinderen aanrekenen? Nee. De ouders? Absoluut! :j die moeten zich gewoon inlezen, maar dat gebeurd gewoon niet genoeg.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:11

Nouja zeg! ik vind het echt misselijk makend.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:14

ik zie het ook steeds vaker op bokt, scheelt dat we hier op stal ontzettend veel goed springmateriaal hebben en iedereen die dus pakt, maar zelfs dan zie ik meisjes die met hun shetje over kratjes en dergelijke springen omdat de staanders voor hen te zwaar zijn om van de bak naar de paddock te dragen... dan denk ik ook, waar zijn die ouders nou gebleven :?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:15

Ja, het is toch niet te geloven!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:17

Guilty!

Ik spring nu niet meer met zulke hindernissen, omdat op mijn stalling gewoon goed hindernismateriaal staat.

Maar ik weet niet waar die opmerking nou weer op slaat dat ouders een pony kopen omdat iemand er een weekje voor zeurt.
Daarbij kan je niet in iedereens portemonnee kijken, heb je wel eens opgezocht hoe duur springmateriaal is? En wie zegt dat zelfgemaakt springmateriaal altijd heilig is?

Een voorbeeld, eerste hit op google: http://www.pluimershandel.nl/hindernism ... 0&Itemid=2

Nou sorry dat ik het zeg, maar ik heb geen 158 euro over voor een hindernis. En tóch heb ik een pony. Ra ra hoe kan dat, ik leg andere prioriteiten. Er zijn genoeg mensen die over goed materiaal heen springen maar met een slecht passend zadel. Ik vind een passend zadel toch wel wat belangrijker om eerlijk te zijn. Natuurlijk kunnen er veel ongelukken gebeuren met slecht hindernismateriaal, maar met een slecht zadel kan dat ook.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:17

graag gedaan moelly

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:00

@ mette, Niet ál het springmateriaal is 158 euro.
Op marktplaats wordt divers springmateriaal voor een betaalbare prijs aangeboden.
En ook nieuw kun je het voordeliger kopen.

Mocht je op een pensionstalling staan waar al springmateriaal aanwezig is, betaal je daar alsnog voor.
En kun je alsnog springen.

Dus ik snap je punt niet zo?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:03

Maar TS, wat vind je dan van crossen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:04

Crossen is in mijn ogen verantwoorder.
Dit omdat de crosshindernissen er op zijn uitgezocht en niet zomaar alle boomstammen(bijvoorbeeld) worden meegesleept naar het crossterrein als er nog een scherpe punt aan zit of een zijtak. die dingen worden vrijwel altijd meteen weggeveilt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:08

vind ik ook Ik vind springen met stoeltjes en dat soort dingen ook onverantwoordelijk.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:11

Ik vind het ook erg onverantwoordelijk, met stoeltjes ect.
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 24-07-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:12

ja op mijn verzorgshet sprong ik ook altijd met stenen en emmers, maar dat kon er wel makkelijk afrollen dus dan vind ik het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:20

Soms zie ik weleens topics waar iemand helemaal wordt afgebrand, omdat er geen écht springmateriaal aanwezig is.
Ik erger me daar soms wel een beetje aan, bijvoorbeeld wanneer er een balk ligt op 2 kratjes bier i.p.v staanders.
Als het paard dan die balk raakt, rolt die gewoon op de grond, misschien zelfs wel sneller dan bij een echte hindernis.

Ik krijg wel een naar gevoel als ik 2 keukentrapjes zie als staanders, met tussen de treden een balk.
Als het paard dan de balk raakt, kan deze er niet af rollen, waardoor je paard sneller kan vallen en dan gelijk ook alles meeneemt. (balk én trapjes)
Zelf sprong ik vroeger vaak met een balk die ik op een paar opgestapelde autobanden lag, totdat ik een echte hindernis kreeg.
Nooit problemen mee gehad en balk ging er makkelijk af als ze hem aanraakte.

Dus aan de ene kant denk ik soms;"Zeur niet zo.." en aan de andere kant (bijv. bij de trapjes) denk ik;"Dit is vragen om ongelukken"..

Ook vind ik de leeftijd belangrijk.
Als ik een meisje van 13 over een 'gevaarlijke' hindernis zie springen, ben ik eerder geneigd om er iets van te zeggen, dan wanneer het iemand van 20 is die ook aan cross-wedstrijden doet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:22

moelly schreef:
@ mette, Niet ál het springmateriaal is 158 euro.
Op marktplaats wordt divers springmateriaal voor een betaalbare prijs aangeboden.
En ook nieuw kun je het voordeliger kopen.

Mocht je op een pensionstalling staan waar al springmateriaal aanwezig is, betaal je daar alsnog voor.
En kun je alsnog springen.

Dus ik snap je punt niet zo?

Natuurlijk is er goedkoper springmateriaal te vinden. Maar dan alsnog: je kunt niet in iedereens portemonnee kijken. Misschien heeft iemand wel net genoeg geld voor haar pony, maar kan ze niet genoeg missen voor springmateriaal. En bij een pensionstal betaal je daar inderdaad voor en daarvoor geldt ook weer het zelfde.

Mijn punt is, niet iedereen heeft geld voor goed materiaal! En hebben misschien andere prioriteiten.

Even voor de duidelijkheid: ik keur het ook niet goed, maar het is een beetje makkelijk om te gaan roepen dat het misselijkmakend is.

@kbk: Inderdaad, er is ook nog verschil in hoe gevaarlijk iets is. En mij lijkt het fijner om op een bierkratje te vallen dan op een houten staander (heb ik al is gehad), idem voor het paard.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:10

Bedankt voor jullie reactie's!

@Mette; Daar heb je gelijk in. in kan niet in ieders portomonnee kijken nee.
Maar als je je een pony kunt veroorloven moet je je ook op den duur -als er baat bij is- hindernis materiaal kunnen veroorloven.

Bierkratje is inderdaad fijner om op te vallen maar minder fijn voor de pony mocht deze een rare sprong maken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:37

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor. Als het materiaal in dat topic breekt makkelijk. Bij een crash kan een paard zich ook makkelijk beschadigen aan 'echt' hindernismateriaal. Bijvoorbeeld een houten hek in een hindernis is vaak geschroeft, springt een paard daar in, dan kan ie zich aan die schroeven beschadigen.

Die lage ijzeren staanders met open bovenkant in jou topic kunnen ook heel gevaarlijk zijn. Als het paard naar de zijkant springt kan ie zich daaraan opspiezen. Dat is al eens gebeurd, dat paard overleefde het niet, daarom moeten staanders meestal minimaal 1.60m zijn. Wat er met jou staanders kan gebeuren is dus veel ernstiger als het krasje dat ze op kunnen lopen van een splinter.