Bijou weer aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBijou

Bijou weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:08

Hoi,

na enkele maanden bijna niet gereden te hebben (school, examens, werk,...) heb ik Bijou sinds kort weer opgepakt. Bijou is een NRPS ruintje van 13 jaar, meet 1m46 en ik heb hem al 6 jaar in mijn bezit. Vroeger reden we dressuurwedstrijden op nationaal niveau maar helaas begon hij steeds vaker onregelmatiger te worden: hij heeft te zwakke pezen voor het echte zware werk. Ik mocht kiezen, oftewel ging ik voor de sport met een andere pony oftewel deed ik enkel nog voor het plezier verder met Bijou. Ik heb voor het laatste gekozen dus verwacht geen topniveau, we rijden enkel voor het plezier als het ons uitkomt. Een niveau hebben we dan ook niet echt, ik schat ergens rond de B? Maar goed, ik zou heel graag tips krijgen om mee verder te gaan, ik krijg geen les meer dus alle bruikbare tips zijn welkom, ik kan er veel van leren :)

Werkpuntjes:
-Mijn handen, het allergrootste werkpunt... Op sommige foto's zet ik mijn armen helemaal vast en heb ik een veel te strenge binnen- of buitenhand. Nadat ik deze foto's had gezien ben ik gisteren weer gaan rijden, heb mijn teugels in een knoop gedaan en geprobeerd om een halfuur lang enkel op de zit te rijden. Ik moet zeggen dat dat toch behoorlijk lastig was :') Dus dat is echt mijn allergrootste werkpunt.
-Niet op de voorhand lopen: misschien een reactie op mijn handen die ik te veel vastzet, Bijou duikt op de voorhand, vooral heel erg in galop (de ergste foto's heb ik hier nog niet neergezet...). Tips om dit te verbeteren zijn zéér welkom :)

PS: Foto's zijn niet van superkwaliteit, als het echt te erg is zeg het dan even, dan verklein ik ze met mijn eigen programma ipv uploadsite :)

Ik hoop heel erg op bruikbare tips (vooral voor die handen), alvast bedankt voor het kijken :)!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-02-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd.

Sascho

Re: Bijou weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:19

probeer je bekken te kantelen je trekt ontzettend hol in je rug!
en je beugels mogen ook wel wat langer!
verder geef je het zelf al aan!

erg leuke pony moet ik zeggen! veel plezies verder

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 20:21

Dankjewel, beugels zal ik volgende keer weer langer doen, ik reed vroeger met mijn beugels een gat langer maar dat vond ik nogal onstabiel zitten :) Dankje voor de tip!

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:23

leuk beestje!

Ik zie bij sommige foto's dat je je hakken optrekt en bij iedere foto (?) naar beneden kijkt. Als je naar beneden kijkt dan ga je automatisch voorover zitten en dan is de houding dus ook wat minder.

Verder vind ik dat je een strenge binnenhand hebt (dat heb je wel gezegd bij sommige foto's).

succes!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 20:32

Van mijn binnenhand daar ben ik me inderdaad bewust van, maar het is zo lastig om te veranderen...
En ik zal erop letten dat ik meer voor me uit kijk :) Dankje!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:03

Vind dat de meeste foto's over het algemeen al een fijn beeld tonen! Er zijn natuurlijk nog wat puntjes om aan te werken, zoals je zelf ookal noemt; je handen. Misschien kun je een keer een kritisch iemand meenemen bij het rijden die je er iedere keer op wijst als je je hand zo streng hebt of niet rechtop. Dat zou het plaatje er al veel beter uit laten zien :) Succes!

ReneeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:13

als je je teugels iet korter doet, en je handen iets meer naar voren en net boven de manenkam is het vanzelf moeilijker om een hand heel streng te houden, dus leer je het gemakkelijker af. pas op dat je je rug niet hol trekt, dat is niet fijn voor je rug en kun je moeilijker voelen wat er allemaal onder je gebeurt ;)
wat een superschattig hoofdje heeft je pony trouwens =)

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:43

Ten eerste vind ik het een ontzettend leuke pony die je hebt! En ik heb respect voor je dat je voor Bijou hebt gekozen in plaats van de sport!

Wat ik zie op de foto's is dat je pony zijn rug weg duwt. Probeer hem eens iets ronder en dieper te rijden, zodat hij zijn rug gaat gebruiken. Als hij dit bij het diepe en ronde fijn doet, zul je ook minder moeite hebben om dit bovenin voor elkaar te krijgen.
En dat van je strenge handen had je zelf al gezegd:)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes:)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:19

Heel erg bedankt allemaal :D

@Merell123: Dat is inderdaad een idee, maarja... Vind maar eens iemand die een uurtje gezellig wilt komen kijken :D

@ReneeS: Rug niet hol trekken zie ik inderdaad ook op de foto's, maar hoe kan ik dit verbeteren? Volgens mij als ik er iets aan ga veranderen ga ik met mijn schouders naar voor zitten...

@Ikke89: Super hard bedankt :D En dat is een goed idee, eens een hele les puur aan de ontspanning van zijn rug werken, gewoon heel de tijd lang en laag :) Dankje voor de tip!

babetflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:34

xBijou schreef:
Dankjewel, beugels zal ik volgende keer weer langer doen, ik reed vroeger met mijn beugels een gat langer maar dat vond ik nogal onstabiel zitten :) Dankje voor de tip!

Dit is gewoon gewenning.. als je vaker met langere beugels rijd, wen je eraan ;) t is voor het beeld wel veel mooier..