Fjord Thorak aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Fjord Thorak aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:29

Hallo! :D

Gister heb ik na lange tijd weer serieus gereden met Thorak. Normaal rijdt ik bijna altijd zonder zadel en zonder bit, dus het was allemaal even wennen voor hem en voor mij. Ik krijg ongeveer 1 keer in de maand les, waar we met name bezig zijn hem los in zijn lijf te maken, met name zijn rechterkant is een beetje stug. We hebben nog niet echt een niveau, het is in ieder geval is het nog geen B waardig :n . Maar wat ik vooral belangrijk vind voor nu is dat hij wat soepeler word in zijn lijf, en ontspannen is. Met name in draf is er nog spanning in zijn rug. Verder is mijn houding niet zo best...

Verbeter punten (wat mij opviel):

-Hakken uitdrukken
-Piano handen
-Te veel op de voorhand..
-Iets actiever in stap
-Thorak houd zijn kaak vast (of hoe je het beschrijft)
-In draf wat spanning

Wat ik er ook even bij wil zeggen is dat ik van mezelf een hele holle rug heb, en als ik dus voor mijn gevoel rechtop zit, ziet het er voor iemand anders uit dat ik mijn rug hol maak :P . En het zadel is niet ideaal, het schuift :+ Ben nog opzoek naar een nieuw zadel.. Er zijn alleen foto's gemaakt van het eerste halfuur, want toen op de helft ongeveer was ik er af gevallen (Thorak struikelde en schrok van zichzelf, toen sprong hij opzij en schoof mijn zadel naar de andere kant, en toen viel ik er af :') en toen was mijn broertje de verband doos aan het halen, en hij kwam toen niet meer opdagen (hij moest de foto's maken). Ik was meteen weer opgestapt en verder gereden, en toen ging het eigenlijk nog beter dan voor de val :P .

Nou genoeg gepraat, de foto's!

Inrijden, ik moet hier op mijn hakken letten..
Afbeelding

Dit vind ik best een fijn beeld :j
Afbeelding

Aan het werk. Thorak mag actiever, piano handen :o
Afbeelding

Mag actiever.
Afbeelding

Draf, opzicht een fijn beeld vind ik zelf, maar hij houdt zijn kaak wat vast (spanning)
Afbeelding

Stap, goed achterbeen gebruik :)
Afbeelding

Drafje. Mag actiever, hij loopt op de voorhand, spanning in zijn kaak en nek.
Afbeelding

Drafje :)
Afbeelding

*Bukt voor tak :+ *
Afbeelding

Hoe we normaal rondhobbelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ongeveer één jaar geleden:
Afbeelding

Ik wil heel graag opbouwend commentaar, zodat ik er iets van kan leren. :D

*Peesbeschermers heeft hij om omdat we nog even wat sprongetjes wouden maken, maar zoals je ziet op de foto's had hij de hindernis omgegooid :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:35

leuke pony :)
probeer om hem goed actief te rijden, en veel voltes en slangenvoltes om hem soepel te maken.
Ziet er redelijk netjes uit, probeer wel goed recht te zitten, schouder naar achter!
veel succes nog!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:44

Ziet er netjes en heel vriendelijk uit. Een fjord met lange manen :~

Wel wil ik je er ook op wijzen dat de neusriem voor het bit hoort te zitten en niet erachter. :)

Edit* het is HAW, dus moet commentaar geven. :)

Je mag je teugels wel iets meer op maat pakken en net even iets meer contact met mond, en moet toegeven dat de draffoto, van die op het weiland en bitloos er heel ontspannen uitziet en zelfs beter dan de draf met bit, om het zo maar te zeggen. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:01

Amina22 schreef:
leuke pony :)
probeer om hem goed actief te rijden, en veel voltes en slangenvoltes om hem soepel te maken.
Ziet er redelijk netjes uit, probeer wel goed recht te zitten, schouder naar achter!
veel succes nog!

Ben ik ook mee bezig, ben het met je eens dat het actiever mag, met name in stap :j Schouders naar achter trek ik mijn rug nog holler, het is dat ik een wijde jas aan het waardoor het minder opvalt..

SjakieXX schreef:
Ziet er netjes en heel vriendelijk uit. Een fjord met lange manen :~

Wel wil ik je er ook op wijzen dat de neusriem voor het bit hoort te zitten en niet erachter. :)

Edit* het is HAW, dus moet commentaar geven. :)

Je mag je teugels wel iets meer op maat pakken en net even iets meer contact met mond, en moet toegeven dat de draffoto, van die op het weiland en bitloos er heel ontspannen uitziet en zelfs beter dan de draf met bit, om het zo maar te zeggen. :)

*Foto's in het begin zijn instapfoto's, waar ik de teugels wat langer laat :j

Klopt, die foto van op het weiland zonder bit (ik neem aan dat je de foto met de bloemen bedoeld) ziet er beter uit, veel actiever ook, maar hij liep daar ook niet heel lang zo, ongeveer 15/20 seconden, hij heeft er nogal moeite mee om over zijn rug te komen. Iets meer contact met de mond moet ik idd op letten, ik heb snel de neiging om de teugels in waslijntjes te laten hangen, waar ik extra op let.

E_Nalanta

Re: Fjord Thorak aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:32

Vind het er fijn uitzien Emma! Heb wel het gevoel dat hij bij teugeldruk snel tegen de hand ingaat, klopt dat? Ooit al eens
geprobeerd met een tijdelijke bijzet te werken of een andere manier toe te passen? :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:39

E_Nalanta schreef:
Vind het er fijn uitzien Emma! Heb wel het gevoel dat hij bij teugeldruk snel tegen de hand ingaat, klopt dat? Ooit al eens
geprobeerd met een tijdelijke bijzet te werken of een andere manier toe te passen? :)

Klopt, bij meer teugeldruk komt hij met zijn hoofd omhoog, of gaat hij erg op de teugel hangen. Ik probeer hulpteugels zo veel mogelijk te ontlopen, heb er een paar maanden terug wel is naar gegrepen, maar het voelt niet goed op een of andere manier :n Wel wil ik beginnen met lange teugelen, om zijn rug sterker te maken, hij kan namelijk wel nageven wanneer ik er naast loop.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:57

Ziet er goed uit Emma!
Thorak ontspant idd zijn kaak nog niet goed en het lijkt op foto 5 en 7 dat hij ook ietwat kantelt met zijn hoofd.
Probeer veel overgangen te maken zodat hij lekker actief word en veel voltes zodat hij op beide handen los komt en soepel kan inbuigen.
Stap ziet er heel fijn uit vind ik :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:04

Wat een leuke fjord! <3 Lekker lange manen :~ .Je weet al veel van je eigen en dat is al goed.Zo kun je er aan werken.Dat je rug te hol is heeft te maken dat je, je schouders te fel naar achteren trekt en opspant.Je kunt proberen je schouders iets meer te ontspannen maar ook niet naar voren laten vallen.Hou hem lekker actief en dan is dat ook weer opgelost.;)
Succes!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:13

leuke foto's Emma! :)
wat puntjes, je neusriem zit verkeerd :+ en je lijkt wat ver naar achteren in je zadel te zitten, misschien je beugels een gaatje langer proberen? hij ontspant inderdaad niet goed, maar met wat les en oefening met overgangen en veel voltes en achtjes gaat dat vast wel goed komen, hij lijkt me heel erg sterk dus dat het wat lastiger gaat begrijp ik zeker :j

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:02

Hij ziet er heel groot en machtig uit, haha. Prachtig beest zeg:D. Vind het er alleen fijner uitzien zonder tuig, maar ik denk dat jullie dat samen ook een stuk leuker vinden rijden? Wat bij de fjord werkt die ik nu tijdelijk rijd is veeeel slangenvoltes rijden en ook lekker aan de gang met overgangen maken. Gaat ze heel fijn van lopen, misschien een tip voor jou :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:06

thoraklover schreef:
E_Nalanta schreef:

Klopt, bij meer teugeldruk komt hij met zijn hoofd omhoog, of gaat hij erg op de teugel hangen. Ik probeer hulpteugels zo veel mogelijk te ontlopen, heb er een paar maanden terug wel is naar gegrepen, maar het voelt niet goed op een of andere manier :n Wel wil ik beginnen met lange teugelen, om zijn rug sterker te maken, hij kan namelijk wel nageven wanneer ik er naast loop.

Ligt het zadel dan wel goed? Misschien kan hij zich niet ontspannen door een zadel wat niet lekker ligt.
Ziet er verder leuk uit!

Lekker aan de gang gaan met wat stelling, buiging en overgangen/tempowisselingen. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:24

kaatjeee1997 schreef:
Wat een leuke fjord! <3 Lekker lange manen :~ .Je weet al veel van je eigen en dat is al goed.Zo kun je er aan werken.Dat je rug te hol is heeft te maken dat je, je schouders te fel naar achteren trekt en opspant.Je kunt proberen je schouders iets meer te ontspannen maar ook niet naar voren laten vallen.Hou hem lekker actief en dan is dat ook weer opgelost.;)
Succes!

Dankje! :D Mijn rug is ook hol als ik ontspan, zoals ik al had vermeld in de op. heb ik van nature een holle rug, of ik nou gespannen of ontspannen ben. Ik ben heel ontspannen, maar het moeilijk om hem ook te laten ontspannen in draf :j

Tammy_ schreef:
leuke foto's Emma! :)
wat puntjes, je neusriem zit verkeerd :+ en je lijkt wat ver naar achteren in je zadel te zitten, misschien je beugels een gaatje langer proberen? hij ontspant inderdaad niet goed, maar met wat les en oefening met overgangen en veel voltes en achtjes gaat dat vast wel goed komen, hij lijkt me heel erg sterk dus dat het wat lastiger gaat begrijp ik zeker :j

Idd, ik ben niet zo'n held met hoofdstellen, de neusriem ligt verkeerd maar hij heeft er geen last van :+ Beugels mogen idd een gaatje langer :j Overgangen en voltes etc rijdt ik al heel veel, ben nu met name met recht richten bezig met mijn instructeur, dit gaat steeds beter en hij word er op beide kanten soepeler van :j

Bon_ita schreef:
Hij ziet er heel groot en machtig uit, haha. Prachtig beest zeg:D. Vind het er alleen fijner uitzien zonder tuig, maar ik denk dat jullie dat samen ook een stuk leuker vinden rijden? Wat bij de fjord werkt die ik nu tijdelijk rijd is veeeel slangenvoltes rijden en ook lekker aan de gang met overgangen maken. Gaat ze heel fijn van lopen, misschien een tip voor jou :)

Dankje! :D Zonder tuig vinden we idd het leukst, maar ik vind de dressuurmatige kant ook erg belangrijk, ik wil dat hij in ieder geval de basis dingen beheerst :) . Ook bedankt voor de tip :D

Marloes schreef:
Ligt het zadel dan wel goed? Misschien kan hij zich niet ontspannen door een zadel wat niet lekker ligt.
Ziet er verder leuk uit!

Lekker aan de gang gaan met wat stelling, buiging en overgangen/tempowisselingen. :)

Het zadel ligt op zich prima, als ik in evenwicht zit, want anders schuift het. Zoals ik in de opening al zij, ben ik nog opzoek naar een nieuw zadel :j . Maar het maakt met ontspannen niet zo veel uit, hij is ook gespannen in zijn nek, zonder zadel en met mijn boom zadel. Hij moet gewoon leren te ontspannen in zijn nek en kaak, en zichzelf dan te dragen. Bedankt voor de tip :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:13

Ziet er fijn uit!
Ik heb het idee dat hij bitloos beter ontspant. Klopt dat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:39

Wel een hele leuke Fjord! Ik vind het alleen niet zo eerlijk als je hem de hele maand zonder bit en zadel rijd, dat hij dan 1 keer in de maand ineens wel hoofdstel en zadel op krijgt en moet presteren.
Als je hem dressuur matig wil trainen, dan moet je er de rest van de maand ook mee bezig zijn, anders kan je niet van hem verlangen dat hij het gaat begrijpen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 16:33

Ik rijdt wel vaker tussen door met bit en zadel, ongv 1 keer in de week. Ik rijd hem elke dag zonder zadel en bit (ook met poging tot dressuur matig), dus zo veel verlang ik niet van hem. Ik ben het met je eens dat mijn openingspost daar niet echt duidelijk in is :P . Ik wil nu wel iets meer aandacht eraan gaan besteden, en daarom leek het me ook wel handig om een topic op bokt te openen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 16:35

ninajojo schreef:
Ziet er fijn uit!
Ik heb het idee dat hij bitloos beter ontspant. Klopt dat?

Nee, hij is bitloos even ontspannen als met bit, alleen met bit reageerd hij beter op de hulpen (meestal), bij bitloos kan hij nogal langzaam reageren (behalve met hackamoor, maar die gebruik ik niet met 'dressuur')

babetflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:57

Die rondhobbel foto's zijn leuk zeg! het plezier is duidelijk te zien! vooral die 3de foto daarvan, hij zakt er mooi in.. probeer dit mooi in je dressuur training mee te nemen, en probeer daar naartoe te rijden.. veel plezier!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 05:57

als je zadel schuift,past het niet goed.
je het grote kans dat hij daardoor makkelijker nageeft als je vanaf de grond met hem werkt,dan irriteert er geen zadel op zijn rug en werkt hij zonder gewichtsdruk op dat zadel van de ruiter.

probeer je tenen minder naar buiten te draaien,dat valt soms op van je foto's.

verder een erg leuke fjord!

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:14

Lekker veel slangenvoltes maken, en overgangen rijden. Krijg je hem meer vwnw mee en dan zal hij waarschijnlijk ook beter je hand opzoeken. Van de slangevoltes, voltes en andere dingen om hem bezig te houden word hij lekker soepel en heeft hij ook geen kans om zijn aandacht ergens anders op te vestigen dan op jou. Succes! Prachtig beestje.. *\o/*

Je ziet wel erg duidelijk dat jullie op de foto zonder zadel een stuk leuker rijden dan met zadel & hoofdstel met bit. Misschien is bitloos toch beter voor hem.