Geen reactie op binnenbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Geen reactie op binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:13

Hallo,

Ik heb er best lang over na gedacht om het hier te plaatsen, omdat ik weet hoe bokt is( :o ), en er misschien misverstanden kunnen komen.
Toch maar plaatsen, maar lees a.u.b. verder dan de eerste regels.

Sinds een paar week rijd ik nu ook een andere friese merrie bij.
Heel lief beestje, maar is soms toch pittig te rijden.
Als ze geen zin meer heeft staat ze stil, tijdens middendraf gaat het hoofd ineens naar beneden.

Maar als ik een volte rijd, en ik probeer de volte rond te rijden, valt ze naar binnen, als ik dan mijn binnenbeen aanleg, gaat ze zich verzetten en wordt het nog moeilijker om de volte rond te rijden.
Ook de volte kleiner maken/openen gaat gewoon niet.
Ik heb altijd een zweepje bij de hand om haar evt te corrigeren, maar ik wil haar ook niet voortdurend hoeven te corrigeren als ze een volte loopt.

LET OP!
Ik kan het financieel NIET opbrengen om lessen te volgen met dit paard.

Alvast bedankt!

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:12

Ah dit klinkt me heel bekend in de oren. Met mijn eerste pony heb ik hier ontzettend veel problemen mee gehad. Gewoon voltes door blijven rijden, en netjes vragen met je binnenhand, buitenhand blijft begrenzen. Binnen been blijf je gewoon aandrukken en uiteraard niet vergeten je buitenbeen er ook aan te houden. En gewoon door blijven vragen, maar wel consequent zijn. Je mag best af en toe even flink doorvragen hoor en dan goed je binnenbeen aandrukken, gewoon heel overdreven eigenlijk. Na heel lang oefenen, ging dit uiteindelijk beter. Succes ermee

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:34

Nerol schreef:
Ah dit klinkt me heel bekend in de oren. Met mijn eerste pony heb ik hier ontzettend veel problemen mee gehad. Gewoon voltes door blijven rijden, en netjes vragen met je binnenhand, buitenhand blijft begrenzen. Binnen been blijf je gewoon aandrukken en uiteraard niet vergeten je buitenbeen er ook aan te houden. En gewoon door blijven vragen, maar wel consequent zijn. Je mag best af en toe even flink doorvragen hoor en dan goed je binnenbeen aandrukken, gewoon heel overdreven eigenlijk. Na heel lang oefenen, ging dit uiteindelijk beter. Succes ermee

Oké bedankt voor je reactie.
Het probleem is dat wanneer ik mijn been aanleg ze al in verzet gaat.

Nerol

Re: Geen reactie op binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:38

Ja ik snap je.. Dan toch blijven doorvragen en consequent blijven. Heb je verder wel alles gecontroleerd? Ligt het zadel goed? enz..

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:41

Ik lees even mee, de fries die ik rij denkt dat been meteen sneller is dus er komt maar geen buiging in bij de voltes/bochten.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:41

doet je paardje het op beide kanten? dat naar binnen vallen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:31

Ja, paardlief doet dat op beide kanten. zadel is aangemeten :)
Ook dit paard is inderdaad een fries. de ander dacht eerst ook altijd dat been aanleggen vooruit was, maar oefenen oefenen oefenen.. vooral in stap

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:40

plaats je wel een begrenzing op je buitenteugel en je hand iets naar binnen op de volte om je paard ook te laten begrijpen dat buiging gewenst is. Oefenen oefenen is inderdaad de tip.
Veel wendingen rijden en van hand veranderen door bijvoorbeeld S-jes te rijden of 8-tjes. Tevens tempowisselingen om hem wel het verschil tussen drijvenvoor stelling en tempoversnelling aan te wennen.

Wellicht is je paard de buigingen in zijn lichaam niet gewend, dit is niet zomaar verholpen en zal betekenen dat je aan de hele versoepeling moet gaan werken door zijn lijf heen. Je paard aan het been krijgen is een kwestie van (daar is ie weer) oefenen en goed aanleren

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:49

Rijd je dit paard voldoende op de buitenteugel? Trek je niet stiekem met je binnenteugel? Naar binnen vallen is net als over de schouder weglopen een gebrek aan contact op de buitenteugel. Het paard zal niet genoeg aanleuning hebben om netjes een volte te lopen en valt daarom naar binnen.

En hoe zit het met jou? Zit je ook netjes recht boven je paard? Als jij bv naar binnen valt zal het paard automatisch willen compenseren en ook naar binnen vallen, dan kun je been geven en tikken wat je wil, je gewichtshulp (want dat is het, ook is het ongewild) is sterker dan je beenhulp.

Ik zou dus eerst eens kijken hoe het rijden op een recht stuk gaat, dwz hoe jou positie te paard is, of je netjes recht boven je paard zit. Of je paard uberhaupt aan de kuit en zithulpen is om vooruit te gaan of juist op gewichtshulpen langzamer te worden. Of je niet stiekem te veel op de binnenteugel rijd en de buitenteugel verwaarloost. Ik denk namelijk dat het dit laatste is.

Een paard moet om nageeflijk te kunnen lopen en in balans oefeningen uit te kunnen voeren een goed zittende ruiter hebben en een 'aanknooppunt' hebben. (het contact op de buitenteugel)

Ik had hetzelfde probleem met mijn pony sterker nog, die wou na 1,5 jaar alleen buitenrijden niet eens meer op de hoefslag! En nu loopt hij recht, nageeflijk onder mij en maken we iedere dag weer vooruitgang. En dat alleen door eens van de binnenteugel af te blijven (dus hier ook echt gewoon nooit meer aan trekken etc) zelf hard werken aan recht boven mijn paard te blijven (ik hing soms naar binnen) en door mijn hakken nooit meer te gebruiken maar mijn zit om mijn paard vooruit te rijden en eventueel kuit om dit te ondersteunen.

Mijn verhaal zal wel wazig zijn maar hopelijk kan je er toch iets uit op maken. Het belangrijkste is, buitenteugel op contact, binnenteugel enkel om stelling aan te geven, hakken van het paard af en recht boven het paard blijven dus niet gaan hangen.

edit: Ik heb ook even in je profiel gekeken, op de eerste foto maak je imo al een cruciale fout door het hoofd van het desbetreffende paard naar buiten te trekken? De buitenhand is altijd stil, deze beweegt nooit, ander zal een paard nooit correct kunnen lopen als je je krom maakt en de handen niet stil houdt. Instructie zou beter zijn uiteraard maar iemand naast de kant die je constant op je punten wijst helpt ook al veel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:17

(Edit: sluit me aan bij Lara)

Een paard dat door het binnenbeen heen valt heeft moeite om zich lang te maken aan de buitenkant.

Klinkt in eerste instantie raar wat ik nu ga zeggen, maar probeer het maar eens.
Probeer zelf goed in balans te zitten, je zelf lang maken aan de binnen kant, binnen been lang en los, in eerste instantie geen tot weinig binnen been geven, om er zeker van te zijn dat je niet gaat klemmen met je benen en in balans gaat en blijft zitten. Eerst uitsluiten dat jij de factoor bent waar ze hinder van heeft alvorens je een paard gaat corrigeren, is mijn gedachte.
Rij dat een wending en nodig haar uit om juist over de buiten schouder weg te vallen. Juist het tegenovergestelde van wat ze doet/wil.
Je buiten been mooi los houden om het paard uit te nodigen die kant op te gaan. Je buiten hand plaats je iets van de hals om vrijheid te geven in die schouder, wel verbinding houden, binnenhand van de hals af om uit te nodigen stelling aan te nemen, vooral geen druk aannemen.
Als je als ruiter ingeknikt zit aan de binnenkant kan het paard niet correct een wending doorlopen, een fout die vele maken, zonder dat ze het door hebben. En das natuurlijk met een hoop houding dingetjes...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:45

Ik zat inderdaad erg naar binnen, nu zit ik weer teveel naar buiten.
Ik heb veel aan de tips die worden gegeven, ik zal het vandaag eens gaan proberen.
Ik snap alleen niet helemaal wat Jappeloup zegt. Binnenbeen loslaten? dus geen druk erop. Niet tegenhouden zegmaar?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:14

moelly schreef:
Ik snap alleen niet helemaal wat Jappeloup zegt. Binnenbeen loslaten? dus geen druk erop. Niet tegenhouden zegmaar?

Wat ik bedoel is dat je eerst moet uitvinden of het paard door jou zit naar binnen valt. Dus ga eerst eens "neutraal" zitten. geen spanning hebben in je lijf met name je benen. Je schouders recht boven je heupen. Zoals Lara ook mooi schreef spannen veel mensen te veel hun binnen been om maar druk te kunnen geven. doordat je dat doet knikken veel mensen bij hun heup in en breng je daarmee je paard uit balans. Voor je gevoel je binnenbeen lang maken en druk houden op de beugels, zeker je binnen hak goed uitdrukken zeg maar.
Snap je wel wat ik bedoel met juist over de buitenschouder weg laten vallen door je buitenhand breed te zetten (met behoud van druk op de teugel?) heel belangrijk dat je (zoals Lara ook schreef) geen druk op je binnen teugel neemt. Gooi hem maar eens echt los en strek je binnen arm in de lucht (echt omhoog naar de boomtoppen oid), klinkt ook raar, maar dan ga je wel rechter zitten, dus niet inknikken in je heup.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:49

Oké bedankt, ik zal maandag weer even oefenen :)

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:13

Inderdaad de tips die hier gegeven worden zou ik ook aanhouden! Ik rij zelf sinds een maandje een paard dat net zadelmak is, en die snapt ook nog niks van sturen op het been en binnenstelling... Wat mij als tip gegeven is, is vooral opletten dat je je binnenhand niet tegen/over de hals gaat halen.. Dat is bij mij in elk geval vrij verradelijk! Dus goed je binnenhand van de hals, en continu spelen met je hand (niet vast blijvne houden!).. En pas wanneer hij echt los laat, kan je toestaan en vervolgens aanvullen met je been en hem ook naar buiten sturen met je been.. (zo zit het in elk geval bij mijn paardje!)

Wel heb ik, dat het op de linkerhand op deze manier vrij goed gaat, maar rechtsom is hij helemaal lastig nagefelijk te rijden.. Maar in elk geval moet je super consequent zijn! Is soms lastig maar echt proberen, want anders zal je paard het ook niet gaan snappen..

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Want elk paard is natuurlijk ook weer anders! :)

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:19

Binnenteugel hoger heffen & je buitenteugel openen (niet lager gaan houden!) & zo gaan ze een mooie, natuurlijke houding naar binnen creëren ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:49

Het paard moet geen mooie natuurlijke houding naar binnen krijgen. Het paard moet gewoon mooi recht worden. Zodat het met gemak elke buiging kan aannemen die de ruiter hem vraagt. Maar alleen als het hem gevraagd word, zoniet moet hij gewoon recht lopen met als streefdoel even sterk op beide 'handen'.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:22

volte maken en weer proberen,
valt ze naar binnen even recht zetten op de hoefslag en weer binnebeen erbij
denk erom:ga niet met een zweepje tikken,destemeer zij denkt van ok zoek het maar uit