kosten voor een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naomimiracle

kosten voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:33

Ik heb een vraag ik mag een veulen maar mijn ouders moeten weten niet
hoeveel het kost. ;)

Het gaat om de inenting en de dokter. (ik en mijn vriendinnen stallen 3a4 pony's en een vader doet de hoefsmid. *\o/* Dus dat is niet nodig. Wat is nog meer belangrijk om te hebben :o

tips graag *D Alvast bedankt /3

Nano05

Re: kosten voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:52

Staat verkeerd, heb getemd

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:03

De kosten kunnen heel erg verschillen. Enten is volgens mij rond de 20 euro. Maar een veulen kan natuurlijk ook ziek worden. En dan heb je gelijk een groter kostenplaatje.
Als je een veulen koopt, heb je nog 2,5/3 jaar dat je er niks mee kunt, behave de onkosten betalen. Hij/zij moet ook elke 3 maanden ontwormt worden met een mestonderzoek. Dat kost per keer ook 15 euro, excl onderzoek...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:45

het kost inderdaad toch wel wat geld.Het eten, de inentingen,en andere nodige dierenartskosten.Je moet de stalling betalen.In het begin kun je het veulen leren op zijn naam te reageren en naarmate het ouder word kun je ze leren voetjes geven enzoverder.Je hebt dus nog (zoals @Vulina hierboven zegt.)2,5 tot 3 jaar dat je er bijna niks mee kunt doen maar wel moet betalen...
Je moet als je een veulen gaat kopen ook goed vragen wat voor ras het is of er eventueel in kan zitten bij een kruising.Dan weet je ook waar je bijvoorbeeld wat meer rekening kunt houden met het op leren als ze 3 (of ouder) zijn.Dit is waarschijnlijk wel niet super belangrijk maar wel handig wegens temperament enzoverder.Ook kijken naar de grote en hoe groot het veulen waarschijnlijk gaat worden.Het zou jammer zijn als het veulen naarmate het groeit te klein voor je lijkt te zijn.Jij groeit waarschijnlijk ook wel nog een beetje.(Ik weet niet wat je op het oog hebt of wat je precies wilt.Het zijn maar tips.)
Wil je een van je pony's laten dekken?Of wil je een veulen kopen?
Zorg dat je goed bent ingelicht over veulens.Als je je pony wilt laten dekken kies dan ook zorgvuldig de vader!
Veel succes!

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:11

dankje *D
ik heb de wei gratis gekregen maar bij het begin kost het altijd meer ! :j

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:24

en houd er rekening mee dat een veulen ook blessure's kunnen krijgen.
Loop nu met mijn 2 jarige te tobben met ene peesprobleem dus vuelen is net zo duur als een ouder paard.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:45

Precies, er moet een halstertje komen, een touwtje, later een hoofdstel en zadel. Tandarts er eens bij. En wat nou als blijkt dat het veulen niet zo braaf is bij de hoefsmid?? Als ze echt trapt? Wil die vader het dan nog wel doen?? En in de winter, heb je dan genoeg eten, als de wei niet meer groeit??

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:56

ja dat hoort er ook bij.Als ze ouder zijn kun je ook alvast de kosten van het opleren erbij tellen en eventuele dekens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:12

HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of op een wedstrijd uitgebracht wordt en waar je werktechnisch commentaar op wilt.

Hier dus een slotje.