bij teugelcontact hoofd ontzettend hoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kweetnietnee

bij teugelcontact hoofd ontzettend hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:05

Ik "heb" sinds kort een arabier ruin (lease). Het is een ontzettend lief dier. Hij heeft totaal geen spieren en daar wil ik graag wat verbetering in aanbrengen. Ik heb alleen een probleem...

Hij is enorm scheef en accepteert totaal geen teugelcontact. Zodra je contact neemt steekt hij zijn hoofd zo erorm de lucht in, dat ik me eigenlijk niet echt raad meer weet wat ik hier mee moet doen. Hij doet zowel met een dik gebroken bit, dun gebroken bit en zonder bit.
Zodra je contact neemt doet hij dus zijn hoofd om hoog en zet hij een enorme onderhals op. Als je los laat, zakt hij wel wat. Maar ja, het zou zo fijn zijn als hij lekker nagevelijk gaat lopen met een ligt teugelcontact.
Ik heb best wel ervaring met paarden (ook wedstrijden), ook met paarden die moeilijk nagevelijk zijn, maar dit is echt even iets anders! Meestal weet ik wel een oplossing, maar nu even niet..

Wat ik al doe:
Voorwaardsrijden, overgangen, schijnovergangen, pasje wijken, schouderbinnenwaards, achterwaards (geprobeerd, maar ook dat laat ik nu even omdat dit het zelfde probleem geeft), stap/galop, voltes/wendingen. Terugrijden doe ik voornamelijk op zit en dat doet hij aardig goed.
Geen kneepjes/spelen met de handen!! Dit werkt helemaal niet! Zodra hij zakt beloon ik hem. Vaak zakt hij weer te veel waardoor hij op de voorhand valt.

Wie heeft goede tips voor mij?

oh ja:
Hij zou wedstrijden gereden hebben. Ik vermoed dat hij in de krul getrokken is waardoor nu het verzet komt.

ZusJacobs

Re: bij teugelcontact hoofd ontzettend hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:24

Hoe lang train je hem nu al? Zou als je er nog niet vaak mee gereden hebt gewoon echt alleen naar voren blijven rijden, niet te lang, simpele bakrondjes maken niks teveel vragen. Hij moet eerst gaan ontspannen. Verder veel op de volte zetten en vragen zijn lichaam te buigen, je zou met je hand licht naar binnen kunnen wijzen, bij goede buiging hoort een paard makkelijker na te geven.

kweetnietnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:27

Ik rij hem nu 1,5 maand.

Dat is nog niet zo lang, maar ik wil dit probleem wel op een juiste manier aanpakken. Geeft niet dat het lang duurt, als het maar op een goede manier gaat.

Raad je aan bij het voorwaards te rijden wel contact te houden? Of met een losse teugel (niet een waslijntje)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:30

Dit kan veel oorzaken hebben. Eentje daarvan is het hebben van wolfskiezen. Je kunt gemakkelijk zelf kijken of het paard wolfskiezen heeft. Mocht hij wolfskiezen hebben is het aan te raden ze te laten verwijderen.
Verder zijn er zoals ik al aangaf erg veel dingen waar het aan kan liggen, maar ik wilde je dit even meegeven.
Verder zou ik zo'n paard na laten kijken door een dierenarts, een goede dierfysio en/of osteo en misschien zelfs door nog meer mensen. En verder qua rijden: goede les nemen!

kweetnietnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:33

Wolfskiezen lijkt mij het probleem niet, gezien hij het ook bij bitloosrijden doet.

Osteo en dierenarts etc, zal de eigenaar niet snel laten komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:39

dan zou je je moeten afvragen of je het wel verantwoord vind om hem te blijven rijden. Als het paard bijvoorbeeld echt een probleem heeft in het bekken of de rug dan kan je rijden wat je wil, maar er zal eerst iets aan gedaan moeten worden.

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:08

Mijn ervaring daarmee is dat je vooral goed voorwaarts moet blijven rijden, en gewoon volhouden, van het minste dat hij 'zakt' in z'n nek lossen ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:10

kweetnietnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:48

Ik ga toch zelf maar een pessoa kopen en hem daar mee longeren. Dat lijkt mij wel het meest geschikt eigenlijk.

Of mijn zadel goed ligt? Ik heb er geen zadelmaker bij gehad. Wat ik en een paar andere op stal kunnen beoordelen ligt het goed.
De instructrice die daar rond loopt heeft zelf geen wedstrijdervaring. Ze beschikt gewoon over een basisdiploma. Lieve meid hoor, maar ze kan me hier niet mee helpen. Ik heb daar dus weinig aan.