Pops @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KatAmy

Pops @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 18:21

Vandaag weer gereden op Pops.
Rijden gaat steeds beter. Pops is steeds meer onstpannen
Ik rij Pops sinds januari 1x per week. De rest van de week word er mee gesprongen door iemand anders.
Pops is 11 jaar. We rijden op b niveua

De dingen die anders moeten:
-mijn handen moeten hoger
-voeten rechter
-schouders naar achter

Een deel van mijn houding komt op het moment door behoorlijke rugklachten. Hierdoor zit ik niet netjes om mijn rug meer te ontlasten, vooral dat ik sneller voorover val. Aan mijn rug word gewerkt ;)

Ik ben ook zeker bewust van mijn rechterhand, onbewust meestal nog te streng maar hier word aan gewerkt en gaat al beter dan in het begin

Ik probeer veel overgangen te maken want die gaan nog steeds niet zo goed, pops komt met d'r hoofd omhoog.

Afbeelding
(gaf net een klopje op de hals ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

x_Kaat_x

Re: Pops @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:24

Leuk!Je mag inderdaad meer met je schouders naar achteren!Maar dat komt door je rug dus...Alvast beterschap met je rug!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:26

Laat dr maar met dr hoofd omhoog gaan, want ze loopt op bijna alle foto's veel te diep :n
Waarom doe je dat?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:29

Ziet er netjes uit, werk aan iets meer impuls, dat komt ie ook iets hoger van voor en loopt ie ook minder diep en minder op de voorhand. Lekker aan het been maken en actief van achter.
Veel succes, leuk paard!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:31

saskiakefie schreef:
Laat dr maar met dr hoofd omhoog gaan, want ze loopt op bijna alle foto's veel te diep :n
Waarom doe je dat?

Wat is dat nou voor oplossing? Hij loopt te diep dus gooi hem maar los van voren, dan loopt in ieder geval niet te diep nee, dan loopt ie hoogstwaarscheinlijk lekker sterren te kijken..

KatAmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 18:44

Ik heb liever dat die iets te diep loopt dan dat ze haar rug weg drukt. Zo vaak rij ik niet, 1x per week en kan helaas ook geen wonderen verichten. En we zijn ook zeker niet perfect ;)

Superlise, bedankt voor je tip!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:21

Te diep is niet beter dan een weggedrukte rug, maar even erg. En de oplossing voor het wegdrukken van de rug is niet te diep vragen, maar laag. Dus dat "losgooien" is zo gek nog niet, er moet uitgeschoven worden, maar zonder contact te verliezen uiteraard.
Het is een misvatting dat diep vragen een gunstige werking op de rug heeft. Een lagere gewelfde hals heeft een gunstige werking op de rug.
Bij een te diep gevraagd paard drukt de rug juist naar beneden. Paard gaat dan ook nog eens als vanzelf op de voorhand:
Afbeelding

Op dit moment gaat er enorm veel kracht naar een punt waar het niet moet zitten. Er zit een valse knik.

Je eigen houding is best heel mooi, eerlijk gezegd en ik vind iets naar voren komen in draf en galop niet zo erg als het maar geen inelkaar duiken is en daar is geen sprake van. Wel moet je er om denken dat je onderbenen niet te ver naar achteren komen, en helemaal als het gaat om het binnenbeen in galop!

Als je een keer in de week rijdt, kun je geen wonderen verrichten, maar als je in elk geval in die keren dat je rijdt in elk gevals steeds weer een correcte aanleuning probeert te bereiken ben je beter bezig dan die keren steeds consequent te diep laten gaan. Probeer voorwaarts neerwaarts voor elkaar te krijgen en dan van daar uit even op te pakken.
Persoonlijk heb ik honderde manege paarden gereden, echt niet de makkelijksten en kreeg die in dat lesuurtje echt allemaal correct of redelijk correct aan het lopen, om het even of het sterrekijkers, handenhangers of sloffers waren. Ik weet dus uit ervaring dat veel mogelijk is, maar je moet het wel willen en er in geloven.

Ik denk dat als je van je strenge hand afkomt, je wellicht een betere houding in je paard kunt bereiken, dit lijkt nl erg op druk vermijden van het paard uit. Dat voelt waarschijnlijk licht in de handen, maar om de verkeerde reden. Een paard moet niet bang zijn voor je hand.

Hier zie je de uitersten van verzameld gaan, van heel laag tot heel hoog ingesteld. Die houdingen en elke daartussen op eigen benen gaande is okee, maar achter de loodlijn laten gaan niet. Afbeelding

Deze illustratie heb ik van de website sustainable dressage en daarop staan een aantal paginas over verzameling en het hoe en waarom en welke intsnappingen eruit slecht zijn en waarom
Ik verwijs je naar die paginas om hier niet een heel verhaal neer te zetten.
Echte verzameling
Schijn verzameling

Als je het paard systematisch fout traint, gaan er heel veel dingen mis.

Ik denk dat je best goede resulaten kunt halen, als je het juiste contact zoekt en niet blijft geloven dat te diep het beste is voor het paard.
Dat betere contact moet zeker komen uit impuls. Het moet van achteren komen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:57

Dat is een interessant stuk om te lezen in die linkjes, ik heb ze even bij mijn favorieten gezet :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:10

Off topic, maar ze komen van de site http://www.sustainabledressage.net/.
Enorm leerzaam als je interesse hebt in het hoe of wat van dressuur en bv ook hulpteugels, bitten, neusriemen...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:36

De voeten vallen mij het meeste op. ;)
Verders ziet alles er netjes uit.

Edit: Ik ben over het stukje wat je kan verbeteren overheen gelezen. :o

KatAmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:27

ik vind het een goed stukje, ga hier zeker mee werken

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:28

Als ik de foto's goed bekijk heb ik het gevoel dat ze aan je teugels hangt, of denk ik dat ?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:54

Aangezien dit topic is geopend onder een schaduwaccount, hier een slotje.