Het klinkt alsof je uitgeprobeert wordt. Wat ik je kan aanraden is om als hij wil rennen hem ook te laten rennen, maar (en dat is belangrijk!) op jouw voorwaarden. Net even sneller dan jij wilt (vindt hij niet leuk) en net even langer dan hij wil (vindt hij ook al niet leuk). Desnoods een flinkje galop voor een flinke periode, laat hem maareens lekker zweten. En als hij dus langzamer wil gaan juist aandrijven. Dan pas, als jij het dus bepaald, mag hij langzamer, even lekker stappen ofzo. Dat is dan zijn beloning. Ik gok dat als je dit een paar keer doet hij heel snel leert dat sneller gaan juist helemaal niet leuk meer is, ipv de beloning (lekker stoppen zoals jij nu doet) krijgt juist dingen te doen die hij helemaal niet leuk vindt, vreselijk moe worden namelijk.
Een andere optie die ik als een toegepast heb is elke keer als hij sneller gaat dan jij een korte volte maken zo kort dat hij langzamer moet maar nog wel in de gang blijft (dus dus echt klein, densoods trek je hem min of meer om) . En dan echt elke keer als hij sneller gaat. Voor mij betekende dit de eerste keer dat ik 15 voltes heb gedraaid op de lange zijde.. Werd er dus wel heel flauw van maar.. De tweede keer moest ik nog maar 6 voltes om hem op snelheid te houden die ik wilde. En zo zal de snelheid ook steeds beter te controleren worden. Maar hierbij moet je wel ontzettend ceonsequent blijven, een paar keer de pown zijn zin geven en je bent weer het bokje, jij bepaald de snelheid altijd!