van hand veranderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silke26

van hand veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:03

hallo! :D

mijn instructrice zegt dat je als je een tijd op de ene hand aan het trainen bent dat je dan ook op de andere hand moet gaan trainen ook al lukt het nog niet, om zo je paard/pony soepel te houden. maar de instructeur van mijn vriendin zegt; waarom op de andere hand als het op deze hand niet eens lukt...
wat vinden jullie het beste?

Prisjee91

Re: van hand veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:06

Beide handen om je paard recht te richten. Van de hele tijd op 1 hand blijven rijden worden ze scheef/schever.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:08

Dan mag de instructeur van je vriendin snel terug naar de ORUN ;)

Altijd links en rechtsom trainen. Het te lang eenzijdig belasten van een paard is niet bevordelijk voor de spieropbouw en kan overbelasting tot gevolg hebben.

Ookal gaat het de ene kant lastiger dan de andere kant toch gewoon doen. Pas dan de training aan op wat wel goed gaat en bouw dat langzaam uit.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:11

Ik ben het helemaal met Masja eens!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:14

Zeker beide kanten! Mijn paard vind rechtsom lastig en juist daarom ga ik op die hand rijden, zodat ze dat ook leert en ervaart. Ik wissel veel af.

Mijn instructrice zegt altijd; dat wat je linksom doet, moet je daarna rechtsom ook doen.

silke26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:25

Dit vind ik zelf ook! :))

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:30

idd,allebei de kanten trainen.

Bevorderd de spieropbouw en voorkomt scheefheid.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:19

Beetje vreemde stelling van de instructeur van je vriendin. Ik kan me er dan ook niet in vinden.
Als je een paard aan het trainen bent is het belangrijk dat je een paard op beide handen traint zodat de spieropbouw gelijkmatig verbeterd wordt.
Zou je eenzijdig gaan trainen bijvoorbeeld alleen op de rechter hand dan belast je een paard eenzijdig te veel waardoor je blessures kunt oplopen en slijtage.

Ik zou heel duidelijk aan meneer de instructeur vragen of hij nu serieus is of dat hij een grapje maakt. En is het serieus bedoeld dan zou ik je vriendin wel laten weten dat ze beter een ander kan zoeken.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:23

mijn instructrice zegt ook beide kanten trainen!een paard heeft altijd een makkelijkere en een moeilijkere kant en om de moeilijke kant wat makkelijker te maken moet je daar op trainen trainen trainen.

silke26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:36

die instructeur is zo wie zo al een beetje raar, hij heeft veel meer van dit soort dingen. als het aan mij ligt weet hij soms ook niet waar hij het over heeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:43

Beide handen evenveel trainen, zou krijg je je paard recht.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:49

als je maar op 1 hand blijft rijden gaat je paard scheef rijden. Spieren worden aan de binnenkant kort en stijf en buitenkant lang en ontspannen. Ga je na een tijd pas weer op de andere hand rijden dan is het paard dat niet gewend en rijdt het paard scheef, de spieren kloppen niet meer. Blijf rechtrichten

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:19

wat een rareinstructrice :+
zoals de meeste hier zeggen , altijd beide kanten :)
beide kanten moet even goed getraint zijn .
Alles wat je links doet dus ook rechts doen ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:22

Appart, neem bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts, dat kan die dan sowieso niet dus op een gegeven moment ga je dat oefenen, dan weet je dus toch nog niet welke kant hij het wel of niet goed kan.. Hij kan het sowieso op beide handen dan nog niet, dus ik neem aan, dat als jij de nieuwe oefening op beide handen begint te leren je vrij ''gelijk'' blijft, als je dan je moeilijke kant laat zitten kan hij het daarop in ieder geval nooit goed.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:53

Inderdaad beide kanten. Ik ben heel benieuwd hoe lang je door moet gaan op 1 hand wanneer iets niet lukt. Straks zit je 5 uur (bij wijze van spreken) op je paard...

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:03

Zoals iedereen hier al zegt, op beide handen.
Van hand veranderen is nodig voor de spieropbouw aan de andere kant van het paard.
Zodat de spiermassa's op beide kanten ongeveer gelijk blijven.
Anders krijg je een scheefpaard.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:39

Ik zou op beide handen trainen, want als het niet lukt, en je probeert het nooit blijft het natuurlijk ook niet lukken. En je paard groeit anders zoals hierboven ook al is gezegt scheef.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:16

Op de andere hand als het op deze hand nog niet lukt?? Weet niet precies wat je daarmee bedoeld, TS. Mijn paard is op de linkerhand moeilijker te rijden (pakt bit vast en buigt slecht), maar ik moet van m'n instructrice toch evenveel op beide handen trainen.

@Meloves, wat is lukken? Ik kan mijn paard op rechterhand bijvoorbeeld netjes laten wijken in stap en kan 'm zo aan de teugel rijden. Links kan ik dat nog niet. Maar ik hoef van mijn instructrice echt niet door te gaan tot ie links net zo loopt als recht. Ik moet nu op links vooral eraan werken dat het paard loslaat aan het bit, om m'n been buigt op de volte en ontspant. (Hoe ik dat doe is weer een te lang verhaal om hier te schrijven). Maar zodra m'n paard dan links wat soepeler is, hebben we in de les wat bereikt. En dit moet dan in de loop van de tijd uitgebouwd worden, tot het paard zowel linksom als rechtsom (bijna) helemaal hetzelfde kan :)

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:24

@Dilan

silke26 schreef:
mijn instructrice zegt dat je als je een tijd op de ene hand aan het trainen bent dat je dan ook op de andere hand moet gaan trainen ook al lukt het nog niet, om zo je paard/pony soepel te houden. maar de instructeur van mijn vriendin zegt; waarom op de andere hand als het op deze hand niet eens lukt... wat vinden jullie het beste?

Ik reageer hier op. Verder met je eens. Alle oefeningen begin je "klein" en bouw je verder uit.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:15

Wel op beide handen rijden anders wordt ie lekker scheef maar als mijn paard linksom niet wil ontspannen dan ga ik wel nog ff een paar rondjes door om m zover te krijgen dat ie daar wel ontspant bijv. Ik tel echt niet hoeveel rondjes ik linksom heb gereden en hoeveel rondjes rechtsom.

Alle oefeningen pak ik op beide handen mee maar ik kan een appuyement linksom 1 of 2x vaker meenemen dan rechtsom omdat er linksom gewoon nog wat aan de sluitelen valt.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:32

je moet paarden op beide kanten gymnastiseren. Maar je kunt het wel wat vergemakkelijken door op de makkelijke hand, oefeningen mee te pakken die gunstig zijn voor de moeilijke buiging, maar door ze op de makkelijke hand uit te voeren, gemakkelijker zijn.
Oke, dat klinkt ingewikkeld :P

Ik deed bijvoorbeeld regelmatig buitenstelling/buiging/schouderbuitenwaarts enz op de makkelijke hand, daarmee trainde ik juist weer de moeilijke kant, maar was het voor ons wel makkelijker uit te voeren dan dezelfde oefeningen op de moeilijke hand.

Snap je wat ik bedoel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:26

Beide kanten evenveel, ik verander na hooguit een paar minuten weer van hand, soms zelfs om de paar meter. Als een oefening niet lukt moet je er juist niet mee blijven rotzooien, ga even wat anders doen en kijk dan of het daarna wel goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:17

Ik denk dat hier misschien een kleine nuance aangebracht moet worden. Er is uiteraard een verschil tussen alleen maar een kant om rijden omdat dat de moeilijke kant is en pas van hand veranderen/andere oefening inzetten als de vorige netjes is afgerond. Wat 'netjes is afgerond' betekend, hangt af van de insteek van de oefening. Ik kan me voorstellen dat je een stellingsoefening eerst goed/acceptabel (afhankelijk van paard/kant van het paard/insteek van de training/moment in de training) wil uitvoeren voor je naar de andere hand gaat.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:24

Beide handen meenemen, ondanks dat er verschil ik kan zitten, het op beide handen in ieder geval proberen. Anders kan het paard scheef worden.