steken tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wicky_fonske

steken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:31

hallo iedereen ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

ik heb thuis een D-pony staan die heel moeilijk en zwaar rijdt. en het rijden heb ik ondertussen onder de knie .
maar ik heb altijd een les van een half u en het is dan een heel intensieve les en dan krijg ik steeds harde steken in mijn rechtershouder en mijn buik... mijn lerares zegd dat ik dan ziek ben maar ik heb het al een heel jaar en enkel als ik rijd....

iemand tips of uitleg hoe dat het komt of hoe ik het voorkom ?

Charlotte27

Re: steken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:33

is het kramp of echt steken? Want kramp kan verzuring zijn en dan zal je misschien een wat uitgebreidere warming-up moeten doen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:34

ik krijg van galloperen vaak pijn in 1 schouder, heb er ook nog geen verklaring voor gevonden.
pijn in je zij komt meestal doordat je energie op is en je mild bij moet geven,iets met verzuren geloof ik

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:34

Zegt dat je ziek bent? Nou das lekker.. Nee je bent niet ziek hoor.
De pijn in je buik komt van de lucht in je darmen. In je schouder weet ik niet precies, maar dat heb ik ook vaak. Ook met hardlopen ofzo. Er is eigenlijk niks aan te doen. Misschien je schouders wat warming up geven voordat je opstapt?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:41

Problemen bij de schouder en buik tijdens het rijden kunnen ook voortkomen uit een gebrek aan ontspanning. Vaak ben je zelf een beetje scheef en deuk je in één zij in, en steek je dan de andere schouder iets te ver naar voren. Zeker als je intensief aan het werk bent (en dus niet zo op je ontspannen houding let) kun je dan per ongeluk bepaalde spieren en pezen in je lijf vastzetten, waardoor je flink pijn kunt krijgen. Zeker als je paardje ook nog eens vrij sterk is of hangt.

Ik denk eigenlijk (zeker aangezien je zegt dat je paardje moeilijk en zwaar te rijden is) dat het hier aan ligt. Probleem van kYliieJ kan hier ook mee te maken hebben (ik had er zelf ook erg last van in galop omdat ik dat een beetje spannend vond, en dus m'n lijf verkeerd ging vastzetten).
Probeer tijdens je les ook iedere keer een half rondje je paard rustig door te laten stappen/draven/galopperen terwijl jij zelf even diep in- en uitademt en je schouders even ophaalt/draait. Vaak kun je op die manier wel voelen of je inderdaad iets vast aan het zetten was. Het hoeft maar 30 seconden per keer te duren, maar door die momentjes ontspanning gaat het waarschijnlijk wel over! Bij mij in ieder geval wel :D

edit: probleem van Macs zou hier ook van kunnen komen. Probeer tijdens het lopen eens met je armen te zwaaien/schouders draaien!

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:51

het zijn echt wel steken

en bedankt iedereen ben al een hoop te weten gekomen
en ik denk inderdaad dat het komt omdat het rijden heel gespannen is!
maar aan iedereen bedankt :D

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:53

ik had dat ook altijd in de les en dat kwam omdat ik zo geconsentreerd wilde rijden dat ik vergat adem te halen let daar goed op

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:54

Hoe is je ademhaling? Heb je wel eens ademhaling oefeningen gedaan? Je moet sowieso door je neus inademen en door je mond uitademen en lachen onder het rijden zorgt ook voor ontspanning.

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:08

ik zal eens goed op mijn ademhaling letten tijdens het rijden x)