Zyalda dressuuroefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda dressuuroefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:54

Voor jullie verdergaan zeg ik even het volgende:

Voor er commentaar komt dat ik al weet zou ik het erg waarderen als jullie
het stukje even lezen
:j

Mensen die AB-SO-LUUT geen spanning wensen te zien graag verder zoeken
naar een andere HAW om in te reageren, ik kan tegen kritiek maar wens geen
hatelijke reacties maar nuttige tips waar ik wat mee kan. Normaal hebben we
niet zoveel spanning in onze training op een enkel stukje na. Vandaag was gewoon
een baal-dag.

Vandaag stond voor het eerst het juryhuisje in de bak en die was in het
begin voor [***] zo spannend dat we allebei toch de nodige spanning
hadden vandaag. Zij vanwege de grote pionnen met de grote letters en het
juryhuisje en ik omdat mn moeder sneller stond te filmen dan ik er klaar voor
was omdat [***] nog niet fijn van achteruit naar voren ging en in de
aanleuning "daalde".

Op de film zul je zien dat ik mijn teugels het meeste van de tijd te lang
heb en hierdoor mijn ellebogen "op slot" zet. Omdat ik verkramp laat
[***] de bovenlijn niet lekker los. IK WERK NIET MET TERUGWERKENDE KRACHT
MAAR HEB MIJN ARMEN GEWOON SLORDIG WAARDOOR IK SOMS WEL WAT
MEER INWERK DAN IK ZOU WILLEN MAAR IK TREK HAAR ABSOLUUT NIET.

In het wijken links en rechts komt ze nog wat tegen de hand, hebben we
al een tijdje niet gedaan.. schouderbinnenwaarts linksom was wel okay.

Galop links doorspringen vind zij moeilijk waardoor ik VEEL te VEEL zit te
stuwen met mijn kont (ik irriteer me nu mateloos) de gebroken lijnen hebben
we in de vorige les meegekregen maar ik had ze beter niet kunnen doen omdat
we allebei niet ontspannen genoeg waren. In de 2e gebroken lijn op links sprong
ze wel een keurig springwisseltje := Heb haar verder niet gecorrigeerd want ik
zal zelf mijn been er wel niet goed aangehouden hebben. Opvallend is dat ik het
(vele) stuwen alleen linksom doe. Ik doe het dus onbewust om haar beter te willen
laten galloperen. (het heeft alleen geen nut, ga hier vrijdag mee naar mijn
instructrice want stoor me er behoorlijk aan)

Rechtergalop was al beter, alleen moet ik meer schoudervoor op de hoefslag gaan
oefenen. Ik let er veel op maar heb het vandaag toch meerdere malen links laten
liggen.

Middengalop was aardig maar mag meer bergop gesprongen worden ipv alleen naar
voren.. terug in tempo was best duidelijk en volgens mij wel netjes.

HET ACHTERWAARTS HEBBEN WE VANDAAG VOOR DE EERSTE X OOIT GEOEFEND ONDER
HET ZADEL. Dat ze in het begin tegen mn hand hikt is omdat ze het lastig vind te begrijpen
dat ze terug moet gaan terwijl iedere hulp voorwaarts voor haar betekent.. vandaar dat je
me (waarschijnlijk horen jullie het wel heb mn boxen niet op de pc aangesloten) commando
TERUG hoort geven. Vind het zo snoezig dat als ik haar zo overdreven beloon dat ze altijd
gaat kwispelen <3

Maar dat het achterwaarts nog niet vloeiend is vind ik dus zelf niet zo gek :P

Omdat ik niet bang ben voor kritiek en iedere combinatie weleens een mindere dag heeft
(en ik in al mijn topics eigenlijk alleen maar vooruit gegaan ben) dus nu ook eens een
topic waarin we een DOMPER-dag hebben.

Afentoe zullen jullie zien dat ik mn ellebogen van mn lichaam af zet en er een soort van
mee schud.. op dat moment merk ik pas dat ik ze vast zet en probeer ik ze op deze manier
weer te ontspannen..

Tips en truucs om de spanning doen te vergeten zijn van harte welkom.
Zingen op een filmpje zal ik jullie niet aandoen.. :=

De opmerking "laag rond en diep" wil ik niet horen, [***] wil al snel genoeg te diep gaan
en ze moet juist nog meer naar mijn hand toe vanuit de achterhand.. al moet ik daarvoor
wel mijn handen naar VOREN zetten.. en dat deed ik vandaag niet :n Heb ze afentoe zowat
op mn heupen.. baal ik wel van.. want normaal heb ik dat niet en ben ik juist erg met mn
eigen zit bezig.. Jammer van de vele spanning want Zya doet erg hard haar best... :(

Ben dus redelijk chagrijnig over mn rijkunsten van vandaag.. ik was ook dolgelukkig dat ik
hoorde dat mn kaartje vol was.. tot mn grote verbazing was ik daarna veeeel meer ontspannen
en reageerde [***] daar direct ook op en waren we allebei veel meer ontspannen... waardoor
ik het rijden dus toch nog NETJES af heb kunnen sluiten
.

Ik weet dat het verre van perfect is.. maar hier dan toch de film:

het kan eventjes duren voor de film bekeken kan worden.. ze zijn nog bezig met het
verwerken van de video.. probeer het dan over een paar minuutjes nog eens.

sliert

Re: Zyalda dressuuroefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:30

Diep en rond zou ik dit paard zeker niet rijden. Voorzichtig aan wat meer tempowisselingen doen en schijnovergangen naar bijna stap. Niet te lang achter elkaar. Als je dat op de juiste manier doet {dus met behoud van tact} krijg je ze langzaam aan meer op het achterbeen. Kost natuurlijk gewoon een paar maanden.... In galop wat meer mee veren met je hand. Net als dat je in stap mee moet veren, moet dat in galop ook, dan kun je d'r veel meer van je af blijven rijden. Verder je handen wat meer voor je houden en wat lager, maar dat gaf je zelf ook al aan. Als je d'r wat meer kunt sluiten in de draf, wordt de lengtebuiging ook wat makkelijker. Je ziet nu dat ze nog niet lekker zo'n voltetje doorkomt. Schouderbinnenwaarts mag ze ook wel wat meer buigen. Het is zeker niet slecht hoor....tenslotte ben je ergens naar toe aan het trainen. Je uitgangspunt is gewoon goed, dit zijn alleen maar wat tips die je misschien mee kunt nemen. Wel dapper van je dat je juist een filmpje op bokt zet terwijl je er zelf zo'n kater van had ha ha. Succes verder met d'r, ze is al een heel eind opgeknapt!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:15

Ziet er op film al een stuk beter uit!
Diep zou ik haar ook zeker niet rijden, maar wellicht wat lager instellen(met de neus eruit) kan imo geen kwaad. Zo laat je de spanning weer afvloeien, daarna pak je haar weer op.
Je geeft je handhouding zelf al aan, ziet er streng uit, maar dat komt idd omdat je ze niet voor je houdt.
Je weet goed waar je mee bezig bent. Veel succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:24

Ik heb je hele verhaal niet gelezen, na de eerste zin was ik daar al zat van. Heb gewoon het filmpje gekeken en wat in mij het eerste opkwam is dat je paard veel beter aan je been kan. Het woord wat steeds door mijn hoofd ging was: ACCTTIIIEEE!!
Het zou in zijn geheel een fijner beeld, maar ook zeker een fijner gevoel geven als ze actiever is, meer met je been achter je hand aan gaat en met je zit terug te rijden is.

Meer overgangen, minder met de voorkant bezig zijn...

(overigens wel een errug leuk paard :) )

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:46

Maak je altijd van die kikkergeluiden tijdens het rijden? :+
Het lijkt alsof ze tijdens de zijgangen onder je vandaan wil lopen, ik kan het mis hebben maar zo ziet het eruit op de film. Verder bleef ze in de galop wat strak in de bovenlijn en op de voorhand. Maar je zegt zelf al dat het niet zo lekker ging, ik heb al eens eerder filmpjes gezien waarop ze wél goed galoppeert dus dat zal aan deze dag liggen. Misschien is het een idee om tempowisselingen en overgangen in je zijgangen te proberen? Daar wordt het achterbeen ook sterker van.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:03

sliert; dankje. Dat is nuttig inderdaad

Umpiedumpie; ze wil heel graag lang worden.. normaal gesproken ga ik dan actiever rijden en als ze
zich zelf meer gaat vormen van voren neem ik haar pas op. Het is nu achterstevoren gegaan. Heb haar
opgepakt omdat moeders persee moest filmen ipv dat de actie vanuit achteruit komt.

rindin; Ze is heel goed aan mijn been, je ziet mn benen bewegen maar ik raak haar amper. Enkel in de
linkergalop is ze nog erg slecht aan mijn been. Normaal gesproken (in mijn vorige HAWs) is ze té actief, té
voorwaarts waardoor ze té lang wordt. Ze is heel erg goed op de zit te rijden alleen zat ik gewoon te
klunzen gisteren.

Stukken waar ik met haar mee zou moeten rijden zit ik haar juist tegen (met lichtrijden niet lekker meegaan
in haar gangen etc.) :n vandaar ook dat ik erg kritisch op mezelf ben geweest. Net als Umpiedumpie, ik heb
niet eerst op mijn gemak van mn been naar de hand toe gereden en vanuit daaruit wat meer opgepakt.
Heb te snel opgepakt waardoor ik meer de voorkant aan het "controleren" ben ipv dat ze van achteren
naar voren loopt. Ben ik helemaal met je eens.

mimeslosydy In de zijgangen valt ze (normaal) teveel terug in tempo waardoor ze meer overkruist dan ik
wil en dan kruipt ze achter de loodlijn, vandaar dat ik haar vooruit rijd in het zijwaarts. Omdat actief EN
zijwaarts nog "lastig" is komt ze ertegenin met haar hoofd. (alleen jammer dat ik zie dat ik haar afentoe
toch op mn binnenhand vast houdt.. een puntje voor mezelf waar ik echt op moet letten want ik wil dat
ze meer richting vwnw gaat in de zijwaartse gangen)

De galop ging idd niet lekker.. maar omdat ze buiten meerdere malen rechts en linksomkeert geweest is
omdat het juryhuisje spannend was zat ik een beetje teveel te anticiperen en te klemmen voor
"mocht er wat gebeuren" Ik denk dat ik haar daarom linksom ook niet lekker in galop kon houden.
De rechtergalop was wel aardig alleen laat ik haar op de lange lijn toch iedere keer haar billen naar binnen
gooien, denk dat ik daar zelf iets scheef ga zitten.

Hahaha en ja.. ik maak wel vaker van die kikkergeluiden.. ik probeer haar dmv mijn stem op mijn lichtrijden
voorwaartser te krijgen zonder dat ik teveel kracht op mijn hakken zet. Wil met mijn benen alleen sturen,
buiging vragen, actief van achter naar voren nageeflijkheid ontvangen en afwenden. Op mn zit moet ze
voorwaarts blijven.. als ik te vaak in kom met mn beenhulpen begrijpt ze me nog niet altijd even goed.

Het actief van achteren naar voren rijden heb ik laten liggen. Pas nadat de camera uit was omdat de
kaart vol was kwam IK tot rust en ben ik gewoon gaan trainen zoals normaal (overgangen, schijnovergangen
en meer van achteren naar voren. Zette mn handen toen wel naar voren, ze werd wat langer in de hals
maar liep direct lekker.

Ofwel.. op de film wou ik gewoon teveel... (eigen schuld dikke bult) het beeld viel me achteraf nog mee..
gevoelsmatig zat ik er echt op als :+ Waar ik wel blij mee was is dat ondanks ik teveel aan de voorkant zat
te pingelen dat ze toch netjes ruim bleef in de gangen. Dat is heel anders geweest. (al is dit natuurlijk niet netjes)

Weer een heel verhaal, sorry :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:20

[***] januari (met wintervachtje)
Afbeelding
[***] nu
Afbeelding

en een vergelijking onder het zadel

Januari (met wintervachtje)
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Voor ze echt de bespiering heeft die ik graag zie en goed op de achterhand gaat (ze had eerst
bijna helemaal geen bespiering behalve op haar onderhals) zijn we wel een jaartje verder denk ik..

Ze is al zo'n 50kg aangekomen afgelopen half jaar gok ik.. in het begin toen ze haar vacht ging verliezen schrok
ik best wel.. want zo op de foto's lijkt ze niet zo dun.. maar dat was ze wel.

We komen van ver :j Vind het wel jammer dat ik er met zoveel spanning op zat.. want ze kan
zoooooo lekker lopen tegenwoordig..

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:29

Sjee wat gaat die vooruit zeg! Super hoor!
Een paar tips,
Tijdens de sb die je in de het filmpje liet zien krijg ik het idee dat ze een beetje tegen de kant wil blijven plakken. Probeer dat af te leren door steeds als ze lekker in die sb zit haar af te wenden. Zodat ze weg blijft van de kant. Want nu heb je haar fijn opzij zegmaar en dan richt je haar weer recht waardoor ze lekker bij de kant kan blijven plakken snap je? Ik baseer dit op wat ik denk te zien het kan ook zijn dat het heel anders is in dat geval hoef je je niks van mijn commentaar aan te trekken.
Wijken, probeer een paar pasjes te wijken en als dat goed gaat recht richten en eruit rijden. Even een stukje middendraf. Zo krijg je meer controle en kun je op den duur het wijken per pas controleren. En met die middendraf erin houd je haar scherp en voorwaarts.
Dan nog even de overgang naar galop. Galop is een gesprongen gang, dat mag je voelen. De eerste paar sprongen mogen best middengalop zijn, blijf niet hangen in die overgang.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes met je paardje. 'T is een leuk dier :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:43

Anthonia ze loopt juist iedere keer ongevraagd de hoefslag af als ik haar iets bijstuur met mn buitenbeen :=

Hier drukte ik haar ietsjes meer door en mocht ze niet afwenden (dat deden we eerst wel zodat ze niet
kan plakken inderdaad _O- ) Ze loopt idd stiekem een beetje over de schouder weg daardoor dus ik snap
heel goed waarom je dat denkt. :j

Het is een beginfase, evenals de gebroken lijn in galop. We moeten overigens pas L1 gaan starten, alleen
vind ik deze oefeningen meenemen nuttig. De gebroken lijn is om haar die stukjes iets meer op de achterhand
te plaatsen, want als ze niet op de achterhand komt kan ze ook die draai niet (correct) maken.

De schouderbinnenwaarts heeft nog niet genoeg lengtebuiging maar is al beter. Ik denk dat ik haar net
te "voorwaarts" rijd om een goede lengtebuiging te kunnen krijgen.

Al moet ik bekennen dat ik deze oefeningen liever een kwartiertje later gereden had, toen was ze gewoon
wat fijner in de aanleuning. Op de film oogt ze her en der wat strak.. terwijl ze juist heel fijn in de kaak is..
Maar ze is ook wel erg gevoelig en we zijn aan elkaar gewaagd.. geef ik haar onbewust spanning kan ik
haar ook niet lekker laten lopen :n

Bedankt voor je overige tips :j +:)+

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:17

ze heeft ook niet het makkelijkste exterieur, maar qua bespiering gaat ze de goeie kant op. En dat is toch jouw verdienste.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 11:40

Ik wou juist een paard dat wat langer in het gehele lijf was. Het kost meer tijd en training
om ze goed bij elkaar te krijgen.. maar als ze daar dan komen dan lopen ze ook als een trein.

Mijn vorige paard was juist overal heel kort.. waardoor hij zijn benen nooit kwijt kon en in
de oprichting nooit fijn door de kaak kon blijven.

Daar heb ik bij deze absoluut geen last van.. terwijl ze qua schoftmaat maar 3 cm schelen..
Dit paard staat meer in het rechthoeksmodel dus krijgt het straks juist makkelijker met genoeg
training op zn tijd. Zij zal straks als haar achterhand sterk genoeg is om te gaan "zitten" veel
mooier in de oprichting vormen.

Ze heeft alleen een lastige achterhand, stuwt graag ipv dragen en vind het moeilijk om in die
gewrichten te buigen.. haar achterbenen zijn niet zo hoekig dus het kost wat meer moeite..
MAAR ze kan het wel hoor, want ik heb het gezien.. *D

Met de juiste training komt ze er wel :j

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:28

sommige stukjes gaan heel goed tijdens het oefenen, sommige dingen wat minder.
Ik vind de hoofdhouding van het paard af en toe te diep, en vooral in de galop ziet het er ietwat ongecontroleerd uit.
Het achterwaarts ging super :D, heel mooi diagonaal en ze stond vierkant achterwaarts.
success

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:34

Dat bedoelde ik ook met niet het meest makkelijke exterieur: wat hoog kruis, stijl achterbeen, een wat gezonken rug en dat hals wat diep uit de borst. Met name het d'r achterhand en d'r rug is best moeilijk om dat functioneel te laten worden in de hogere dressuur. Ik zeg dus niet dat het onmogelijk is, het kost gewoon tijd. Overigens vind ik dit paard niet lang ofzo. Ook niet kort, gewoon gemiddeld. Ach...en zo heeft elk paard wat, uiteindelijk gaat het erom wat ze in beweging doen en kunnen gaan doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:44

We hebben zo onze dagen.

Stap en galop zijn normaal gesproken haar beste gangen.

Volgende keer beter.

Als ze het achterwaarts meer onder de knie heeft en met het hoofd stil blijft zou ik graag willen dat ze wat minder voorzichtig gaat en echte passen maakt.

Ze kan het namelijk wel heel goed als ze niet langs de bakkabouters verderop wil en van mij de hoek niet af mag snijden.

Maar dat zijn dingen daar hebben we nog zat tijd voor. Vind het allang knap dat ze terug gaat op mijn commando en dat er geen 3e persoon haar moet wijzen wat de bedoeling is. :j

Sliert haar gezonken rug is al veeel minder geworden, het zal altijd wel wat blijven natuurlijk. Maar toen ze bij mij kwam had ze amper bespiering op de bovenlijn. Kon ook niet vierkant staan in vrije beweging. Doet ze nu inmiddels wel, al moet ik zeggen dat het haar niet belemmert in het ontspannen en over de rug ondertreden hoor. Sommige stukken loopt ze voor haar doen mooi ''bol'' (rug recht en buikspieren aangespannen)

Maargoed.. Er zijn genoeg paarden die een rechte rug hebben en waar de bespiering totaal niet bij klopt.. Ook op GP niveau. Geen enkel paard is perfect.

(voel me niet afgekraakt hoor, ik snap wat je bedoelt)

Ik heb alle tijd. :)

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:20

Nou ze is sowieso al echt gigantisch verbeterd in zo'n korte tijd, complimenten! :)
Als ik het zo zie en in hoeverre ik tips kan geven zou ik ook zeggen wat actiever van achteren en voor wat meer door de hals. Niet diep, maar dat ze dr hals een beetje laat zakken en wat meer gaat dragen. Dan krijg je een lekker actief maar toch ontspannen beeld :)
Je bent goed op weg, ga zo door!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:38

Heeeey Aukje! Ik begrijp je.. ;)

[RIJ-ITP] met [***] proef-oefeningen trainen
(hier staan foto's van 3 dagen afgelopen week incl. van vandaag onderaan)

Toevallig hebben we daar vandaag heel hard aan gewerkt. (had les)

Alleen aanleuning bieden door handen op de juiste plek (wat lager en teugels meer op maat)
en veel actiever rijden van achter naar voor. Ze krulde in het begin namelijk lekker op.. door
het actiever rijden had ik in het begin het idee dat we op een koersbaan zaten maar stukje
bij beetje voelde ik dat ze de hand meer op ging zoeken, iets ging dalen in de hals en
haar neusje er uit "duwen" (zonder zwaar of sterk te worden)

Als ze daar bleef lopen moest ik een tempowisseling terug rijden op mn bovenlichaam,
krulde ze op moest ik weer goed vooruit rijden en bleef ze naar de hand toe gaan moest
ik alleen oppassen dat ik niet teveel toe ging staan (heb er een handje van om mn handen
naar voren te steken als ze dan eenmaal aanleuning zoekt :') ) maar dat ging al veel beter
dan een paar lessen geleden. (toen stak ik mn buitenhand af en pakte ik links vast.. en dat
doe ik al niet meer :p als ik die neiging heb dan denk ik.. ohja.. binnenbeen.. hand losssss losssss Sam..
en dat gaat goed eigenlijk :P )

Mn moeder zei na de les al gelijk dat haar achterbeen daardoor beter uit kwam en dat ze haar
hals mooi ging vormen (ik had het gevoel dat ik haar lang liet worden en dat ze dan de kaak
vast zet maar dat komt omdat ik aan die los-vast-los-vast aanleuning gewend geraakt ben denk ik)

Volgens mn instructrice heb ik vandaag keurig gereden, paard en baas waren beiden afgepeigerd..
[***] was wat traag aan het been.. na het proefje oefenen en bij het groeten gaf ik haar een aai
en toen ging ze midden in de bak zo'n 5 minuten lang staan plassen. (toen ik haar ophaalde van stal
waren ze aan het uitmesten, normaal zetten ze haar in een andere stal maar ze hadden haar nu op
de poetsplaats gezet.. ze is netjes "zindelijk" en moest dus verschrikkelijk nodig. Had gewoon medelijden
met haar. Stond de hele tijd te kreunen tijdens het plassen, arme merrie..

Heb haar daarna lekker afgespoeld, stukje gestapt en hard geknuffeld natuurlijk <3

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:44

Heey!! :D

Ja idd, dat bedoel ik. Dat ze zich lekker gaat dragen en actief blijft van achteren! Maar dat kost veel moeite en energie! :)
Gewoon lekker door blijven oefenen, zoiets krijg je niet van de ene op de andere dag, want de bespiering e.d. moet daar ook naar gevormd worden. Met Tico moest ik idd ook de bak door crossen in het begin voor mijn gevoel, maar daarna krijg je echt een heerlijk paard!

Arm paardje van jou.. dat ze zo zindelijk is, wel goed opgevoed, haha! ;)

Zo door blijven gaan, komt goed! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:53

Ja hoor ook echt, ik ging tussen X en G halthouden en groeten, ik geef haar een aai en ik zeg braaaaf meisje.

Ze maakt zich lang en begint gelijk te piesen en te kreunen (en het hield voor 5 minuten ook echt niet op)

Het leek wel een zwembad in de bak. Zya dacht natuurlijk EINDELIJK IK BEN KLAAR.. gauw plassen ik HOU
HET NIET MEER!!

Tis ook zo'n zoet paard eh _O-

Ja komt ook wel met de tijd, we hebben weer nieuw huiswerk.. en woensdag hebben we clinic proefje rijden
en heb startkaartje aangevraagd. Het L moet zowiezo wel al lukken :) En dat achterbeen dragen vind
ze zowiezo lastig maar ach.. we hebben nog tijd zat *D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:25

Het viel mij op dat ze de neiging heeft wat over de schouder weg te vallen. Met wijken voor het rechterbeen zag ik het en in de rechtergalop (daar loopt ze met iets teveel binnenstelling). Ik herken veel bij mezelf. Wat voor mij werkt is het volgende: Op de linkerhand rijden, A afwenden en wijken voor het rechterbeen. Op de rechterhand rijden, A afwenden en wijken voor het linkerbeen. En gewoon bij A afwenden en rechtuit rijden. Rijd ook eens op de binnenhoefslag en corrigeer daar waar ze over de schoudert wegloopt en naar de hoefslag terugkruipt en zorg dat ze aan één kant niet kan gaan vastpakken. Dan moet je wel de teugels wat korter nemen en de handen laag houden. Laat haar maar een keertje er met het hoofd uitkomen, tegen je hand duwen, friemel haar dan rustig terug naar beneden en vul aan met been. Blijf zelf gewoon rustig rechtop zitten. Zolang jij rustig blijft en je even niets aantrekt van het uitbreken uit de aanleuning, dan komt die ontspanning vanzelf weer terug. Ik denk dat de meeste spanning bij jou vandaan komt.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:01

Ik wou dat ik op 'n goeie dag zo reed als jij op een slechte :D
De spanning in je armen is inderdaad te zien, maar verder ziet het er goed uit vind ik. Het leek wel of ze op de volte rechtsom een beetje overhelde naar binnen, dus niet helemaal verticaal bleef. En wat betreft het belonen en het kwispelen: Ze zwaait met haar staart omdat ze geirriteerd is door het geklop op haar hals. Paarden vinden dat helemaal niet fijn namelijk. Een klein klopje wil nog wel, maar ze worden liever geaaid of gekriebeld. Is een wijdverbreid misverstand in de paardenwereld :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:02

Op de binnenhoefslag doet ze het weinig tot niet. Alleen her en der op de voltes en met
wijken als ik haar "te" voorwaarts houdt. Zij moet niet gecorrigeerd worden maar ik, want
ik heb de neiging 1 schouder naar achteren te plaatsen waardoor zij uit balans gebracht wordt
gebracht en over de schouder weg moet en kan lopen.

DAT, en "vastpakken" heeft te maken mt de natuurlijke scheefheid van een paard. Waar we mee
bezig zijn. Zya is van nature rechtsgebogen.. en ik vraag haar zelf onbewust teveel stelling.

Toen Zya net bij mij kwam rende ze rechtsom heel hard over de schouder weg als ik op een
volte wou gaan en linksom viel ze letterlijk bijna om. Ze was dus extreem scheef omdat ze niet
100% gereden is.

Daarbij moet Zya leren naar de hand toelopen, ze heeft jarenlang de hand ontvlucht door op
te krullen en op de voorhand te duiken. Inmiddels zijn we hard bezig om haar meer op het achterbeen
te krijgen vanuit actief van achter naar voren rijden en als ze naar de hand daalt veel tempowisselingen
rijden.

Mn teugels kort pakken en "zorgen" dat ze niet vast kan pakken heeft dus geen nut... want dan krult
ze alleen maar meer op en drukt ze haar rug weg terwijl ze juist vanuit de achterhand over de rug en
halslijn zichzelf vormen moet naar de hand dalend toe.

Het wijken vergt gewoon nog wat meer aandacht in stap want ze begrijpt me nog niet altijd even goed.
Niet zo gek want de ene keer moet ze wijken en de andere keer moet ze rechtuit :) De link van omswitchen
been en handeling volgen moet nog gaan vallen. In de film pak ik mn binnenhand vast in het wijken, waardoor
het alleen maar erger wordt. Ik had gewoon een knuddedag want normaal ben ik niet zo "stevig" met mn
hand. Maar omdat moeders te snel ging filmen ga ik terugvallen in mijn oude fouten..

Al heb ik overigens vandeweek wel een hele nuttige tip gehad. Zya vormt zichzelf in de hals in een boogje
en wil nog weleens kantelen, dan moet ik haar iets naar buiten vragen te kijken gevolgd door been en als ze
naar de hand zoekt haar weer recht laten "zakken" zodat ze zelf contact zoekt met de linkerteugel en niet
kantelt of in de hals krult. Rechtsom hetzelfde verhaal.

Door die oefening zwenkt ze al veel minder over de schouder weg. (Bedankt Miniboots!)

Een paard tegen de hand dwingen is zowiezo geen goed idee karijn, door de plotselinge reactie kunnen ze
spieren vasttrekken en hiervan blokkades in de rug/lendenen streek krijgen.

Toch bedankt voor het meedenken!

edit:

Kamille ze reageert exact hetzelfde op een kriebel... en ook als ik haar niet klop maar heel vrolijk tegen
haar praat dan reageert ze ook exact hetzelfde. Niet alleen onder het zadel maar ook op de poetsplaats
als we een relaxte dag hebben :P Of vind ze dat dan ook vervelend denk je? := Ze kijkt er dan wel heel
vrolijk bij :(:)

Maar klopt.. sommige paarden vinden dat heel vervelend en slaan daardoor met hun staart, ben ik helemaal
met je eens.. het paard van mn tante heeft er een hekel aan als je hem op zn halsspieren tikt omdat die
best wel strak zijn. :j

Bedankt voor je complimentje trouwens.. := Maar ik weet dat ik veel beter kan, en ook dat Zya veel
fijner had gekund. En dat frustreert me. Ik heb het liefst dagen dat we 5 rondjes draven en ze dan
fijn naar de hand zoekt. Doet ze dat doen we een paar oefeningen, galloperen we een stuk rechtuit
en is ze braaf dan gaan we lekker lang uitstappen en kroelen. :+

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:46

Goed, je zoekt dus tips hoe jij je lichaam/schouders/armen/handen anders kan houden om je paard rechter in het lijf te krijgen. Dan zou ik als ik jou was zelf naar een osteopaat gaan om die scheefheid in jou op te lossen.
Ik blijf erbij dat de tips die ik geef goede controlemomenten zijn om te kijken of je haar op de buitenschouder in een oefening als wijken goed kan begrenzen waardoor ze recht in het lijf blijft en wijkt op je been.
Laatste tip: veel schakelen om haar vlotter te krijgen op het been en daardoor meer op het achterbeen komt. Maar dat weet je zelf ook.