4 jarige ruin in de les net zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauran__

4 jarige ruin in de les net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:32

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik hier wat zet en na lang overwegen zet ik toch een paar fotos van ons op HAW.
Even wat info:

Paard: jules
geslacht: ruin
leeftijd: 4
afstamming: onbekend

Jules is nou ongeveer 12 weken bij ons. hij was net zadelmak er had een paar keer iemand op gezeten toen hij kwam.
nu loopt hij hier ongeveer 3 keer per week waarvan ik 1x in de week les met hem heb. De fotos zijn gemaakt op 30-6 dus alweer even geleden. Op het moment heeft hij last van een hoefzweer dus kan ik hem even niet rijden.
Zodra we er klaar voor zijn gaan we beginnen met wedstrijden.

We zijn in de lessen veel bezig met vwnw, zorgen dat hij los ook gewoon goed kan blijven lopen en zorgen dat hij op 1 tempo blijft lopen ( hij wil in draf nogal van tempo wisselen zonder dat ik dat van hem vraag)
Commentaar op mezelf:
- rechtop blijven zitten (ik kijk naar beneden daardoor ga ik met mijn schouders naar voren)
- heel soms knik ik mijn ellebogen niet in.

hier de fotos (van het losrijden heb ik geen fotos maar dat hebben we natuurlijk wel gedaan)

1) dit is jules in de wei
Afbeelding

2) nog even aan de longeerlijn voordat we los door de bak gaan
Afbeelding

3)
Afbeelding

4) en los van de longeerlijn
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

8)
Afbeelding

9)
Afbeelding

10)
Afbeelding

11)hier zijn mijn ellebogen te recht!
Afbeelding

Een reactie zou leuk zijn, maar wel een beetje lief zijn voor ons.

ikepris

Re: 4 jarige ruin in de les net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:41

ik zou proberen de neus er iets meer uit te rijden en iets lager in te stellen zodat hij de rug los gaat laten.
ziet er nog iets te strak uit voor een paard wat net onder het zadel is. succes het is een leuk paard

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:45

je hebt op sommige foto's een beetje pianohandjes, probeer je handen rechtop te houden! het lijkt ook alsof je erg streng bent met je handen, geef je paard de ruimte, hij is tenslotte pas net onder het zadel.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:45

bedankt voor je reactie. daar zijn we inderdaad mee bezig. maar moet er ook wel bijzeggen dat dit zijn 2e keer los van de longeerlijn was dus hij was ook nog veel evenwicht aan het zoeken haha. en hij gaat daar snel zelf lopen want ik heb in mijn teugels echt helemaal niks vast, maar wil hem ook niet met boogjes in mijn teugels laten lopen.

ikepris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:49

lauran__ schreef:
bedankt voor je reactie. daar zijn we inderdaad mee bezig. maar moet er ook wel bijzeggen dat dit zijn 2e keer los van de longeerlijn was dus hij was ook nog veel evenwicht aan het zoeken haha. en hij gaat daar snel zelf lopen want ik heb in mijn teugels echt helemaal niks vast, maar wil hem ook niet met boogjes in mijn teugels laten lopen.

ik zou hem dan lekker voor uit laten lopen en nog niet aan het ronde denken laat hem eerst zijn evenwicht zoeken.
gewoon lekker voorwaarts op de binnen hoefslag zodat hij geen steun heeft.

het is makkelijker een paard nagevelijk te krijgen dan een paard heel snel zen belans te laten vinden.
dus mijn tip is lekker voorwaarts rijden en laat hem op zijn eigen benen lopen dan zal je vernemen dat hij opden duur wel gaat vragen naar joun hand.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:50

Poeh he hij oogt als of hij twee en half is. Wat een iel ding zeg.

Zoals ikepris al zei neusje eruit en lager instellen.
Ik denk dat als je hem wat meer ruimte geeft van voren hij al behoorlijk wat gaat zakken.
Vindt jou ook nog wel veel spanning vertonen op het paard! Probeer je te ontspannen dan kan hij ook beter ontspannen!

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:55

Zorg dat je mooi contact houdt met zo'n mond en vooral lekker voorwaarts rijden, zodat hij goed op eigen benen leert lopen. Daarnaast echt goed letten op je eigen houding, handen rechtop en schouders naar achter. Je gaat dan zelf ontspannen zitten en daardoor gaat hij ook ontspannen. Verder vind ik het er netjes uitzien, ga zo door. Ik denk dat hij dan vanzelf ook wel spiermassa gaat ontwikkelen, want vind hem erg iel ogen.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:00

ja hij is nog heel iel. en dan is het toch al een stuk verbeterd sinds hij hier goed eten krijgt. maar dat wordt vanzelf beter als hij wat meer spieren krijgt en nog wat aankomt.
ik moet idd meer ontspannen :')
en hij heeft inderdaad al meer ruimte van me gekregen nadat ik de fotos terugzag na de les. hij was alleen wel ook redelijk bang van de trekker dus soms wou hij ervandoor haha.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:03

Dat iele komt wel goed hoor. Maar dat heeft tijd nodig! En die geef je hem. Helemaal super!!

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:05

ja ik geef hem alle tijd die hij nodig heeft :) net als beginnen met wedstrijden. al duurt het nog een jaar als hij het maar leuk vind en het uiteindelijk goed doet :)

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:41

volgens mij vind hij het allemaal nog wel een beetje spannend, hij kropt zich zelf wat op. Ik ben nu zelf ook een jong paard aan het doorrijden en die had dit in het begin ook, maar nu komt hij vanzelf naar beneden, gewoon blijven oefenen :D

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:36

Gaat goed, je geeft hem alle tijd die nodig is en dat is super!Dat iele komt inderdaad wel goed!De foto's zijn niet heel erg duidelijk dus zie ik niet alles;) Leuk!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:09

Ik zou over het tempo-wisselen in draf zonder dat je het vraagt e.d niet echt een probleem maken hoor, hij is net onder het zadel en is nog op zoek naar zijn balans. Ik vind hem voor een paard wat pas net onder het zadel is erg netjes lopen. Ik zou hem nog wel voor iets losser laten, hij moet eerst leren zelf te lopen, op eigen benen te staan, reageren op jouw hulpen, rechtuit kunnen en bochtjes maken, dan komt hij vanzelf met zijn hoofd naar beneden. Het lijkt nu op de foto's namelijk best wel alsof je hem (om het zo maar te zeggen) 'vasthoud'. Correct me if I'm wrong :) Succes met hem, het is een leuk paard en volgens mij geef je hem de tijd en dan gaat het vast goedkomen!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:24

Wat kan helpen om zijn balans te vinden is op de 2e hoefslag te gaan rijden. Dan heeft hij geen steun van het hek en moet hij wel op zijn eigen benen gaan lopen:)
Ook heb je op sommige foto's je binnenhand hoger dan je buitenhand. Probeer ze allebei op gelijke hoogte te houden.
Ik vind het goed van je dat je hem ook de tijd geeft die hij nodig heeft! Het komt vast goed met jullie:)

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:53

Probeer inderdaad je handen netjes rechtop te houden, dat geeft al een ander beeld :)

Wat inderdaad kan helpen bij de balans is de binnenhoefslag pakken zodat hij niet tegen het hek kan blijven 'kleven'. En verder zelf proberen zo veel mogelijk in balans te zitten en hem vooral lekker op eigen benen te laten lopen :)

Succes verder!

babetflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:40

Goed dat jullie dit dier op 4jarige leeftijd inrijden! Dit hoor je helaas niet zo vaak meer.. maar ik vind 3 zooo vroeg..!
Bij het inrijden van een paard goed op je eigen houding letten, de rest komt vanzelf, als de tijd er voor is!
wel goed dat je er ook begeleiding bij hebt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:49

Persoonlijk zou ik een paard juist de steun geven van de omheining. Scheef zijn ze eigenlijk altijd in het begin en dat geeft toch vaak wat rust.
Dit paard zou veel meer mogen zakken in de hals, hij kruipt er ook achter. Balans en takt kan en mag je nog niet verwachten van een paard dat net onder het zadel is, eerst netjes aan de hulpen maken, dus been/zit hulp en van daaruit verder.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:32

Leuk paardje hoor, nog wat ielig, maar dat is logisch.
Probeer misschien je handen wat meer voor je te plaatsen en iets meer ontspannen, desnoods íets breder zetten, dat hij dan zelf een houding kan zoeken die hij prettig vindt, en waarschijnlijk in het begin wat steun op je handen zoekt, maar als je je handen voor je plaats en iets meer ontspant, gaat hij vanzelf de hals wel wat laten vallen.
Probeer ook lekker recht vooruit te kijken, en bezig te blijven met goed aan de hulpen zetten.