Paard krult haar hoofd tussen haar benen en begint te bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaBeTtE_D

Paard krult haar hoofd tussen haar benen en begint te bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:27

Ik rij ongeveer 2 maal per week op een 6-jarige haflinger genaamd Luna.
Luna heeft een paar jaar niet meer gereden en mensen hebben mij gevraagd om met haar te komen rijden.
Dus in april ben ik met haar beginnen rijden, eerst begonnen met longeren zonder zadel en dan met zadel.
Dan ben ik beginnen rijden, in stap en draf ging alles perfect.
Maar toen ik in galop ging, begon ze haar hoofd naar beneden toe doen en bokt ze, tewijl ze bokt gaat ze vooruit en wisselt ze heel de tijd van galop.
Weten jullie wat de oorzaak is, of wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt :)

LucianoS

Re: Paard krult haar hoofd tussen haar benen en begint te bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:30

ik denk dat het mischien een stukje onbalans is van je haflinger - zeker omdat ze al een paar jaar niet meer is gereden moet ze waarschijnlijk wennen aan haar evenwicht met het gewicht van de ruiter er ook nog eens bij

rustig aan opbouwen zou ik zeggen -- laat je je haflinger op de hulp aanspringen ? of er via de draf invallen ?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:36

Eerst de draf goed oefenen en de stap. Pas als dat goed gaat overgaan in galop. De galop is een gang die meer moet gesprongen worden en sommige paarden profiteren er dan van om te beginnen bokken omdat je als ruiter dan ook dikwijls wat meer naar voor zit is het voor hen dan gemakkelijker.

Inderdaad, ook veel aan de balans van je paard denken daarom is er zeker geen haast bij om te galopperen, je kan gerust nog enkele maanden verder werken aan de stap en de draf tot deze perfect gaat en je paard volledig onder controle is. Succes!

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:05

Het komt op me over alsof je haar nog niet helemaal onder controle hebt. Zorg eerst dat alles helemaal goed bevestigd is in de stap en draf en ga daarna rustig naar de galop toe werken.
Zodra je aangaloppeerd en ze doet dit een paar passen goed, terug nemen naar de draf en zo herhaal je dit. Niet te veel vragen in 1 x.. Gewoon rustig opbouwen. Daarnaast wel consequent zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:07

Heb je je zadel wel laten nakijken? Het kan best zijn dat ze in de galop last heeft van het zadel (en in stap en draf minder), wat zich uit in het bokken.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:26

Hoe galopeerd ze aan de longe?

BaBeTtE_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:50

LucianoS schreef:
ik denk dat het mischien een stukje onbalans is van je haflinger - zeker omdat ze al een paar jaar niet meer is gereden moet ze waarschijnlijk wennen aan haar evenwicht met het gewicht van de ruiter er ook nog eens bij

rustig aan opbouwen zou ik zeggen -- laat je je haflinger op de hulp aanspringen ? of er via de draf invallen ?

Ik doe het met de hulp van m'n stem en met de hulp van m'n benen

BaBeTtE_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:50

vancky2005 schreef:
Eerst de draf goed oefenen en de stap. Pas als dat goed gaat overgaan in galop. De galop is een gang die meer moet gesprongen worden en sommige paarden profiteren er dan van om te beginnen bokken omdat je als ruiter dan ook dikwijls wat meer naar voor zit is het voor hen dan gemakkelijker.

Inderdaad, ook veel aan de balans van je paard denken daarom is er zeker geen haast bij om te galopperen, je kan gerust nog enkele maanden verder werken aan de stap en de draf tot deze perfect gaat en je paard volledig onder controle is. Succes!

Zal zeker proberen, dank je wel :)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:52

eilleen333 schreef:
Heb je je zadel wel laten nakijken? Het kan best zijn dat ze in de galop last heeft van het zadel (en in stap en draf minder), wat zich uit in het bokken.

Dat vraag ik me ook af.

BaBeTtE_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:52

eilleen333 schreef:

Het zadel past idd niet goed bij haar, het verschuift naast links en naar rechts, we gaan dit zeker eens melden aan de eigenaar :)

BaBeTtE_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:53

Duuk2011 schreef:
Hoe galopeerd ze aan de longe?

In het begin stijgerde ze tijdens de galop, maar nu niet meer (na een paar dagen oefenen).
Nu loopt ze echt super goed in de longe *D