Problemen met wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DangerBoyE

Problemen met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:22

Hallo,

Ik heb een grote E pony van 1.56 hoog. Ik rijd nu L1 met hem en mag L2 starten. Het probleem is echter het wijken ik zal proberen een zo goed mogelijke beschrijving te geven van wat er gebeurt:
Wijken voor het linkerbeen:
Ik wend af bij A en laat hem eerst rechtuit lopen,
Vervolgens druk ik mijn linkerbeen aan,
Mijn paard gaat netjes opzij voor die druk maar dan gaat het mis,
hij gooit zijn hoofd omhoog en buigt zijn hele lichaam dubbel en gaat dan opzij.
Hij neemt ontzettend veel stelling aan naar links en het lukt niet om dit op te lossen. als ik hem recht probeer te zetten gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij hangen.
Andere oefeningen lukken wel netjes, terwijl hij nageeflijk en aan het been is. Het wijken is echter een groot probleem. Ik vroeg me af of jullie misschien nog handige tips hebben die ik kan proberen...

dank je wel!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:23

dan begrens je hem denk ik niet genoeg met je rechterhand(buitenhand) -- waardoor ie als ik het goed lees over zijn schouder weg gaat lopen -- heb je les?? en wat zegt je instructeur/trische ervan ?

ik heb soms het zelfde probleem met links wijken -- ik moet mijn beide handen iets naar buiten brengen en mijn buitenhand goed begrenzen en hem opvangen met mijn buitenbeen ( rechterbeen en hand dus ) als ie over de schouder ( te veel stelling naar links) loopt
snap je hem nog ?

Nerol

Re: Problemen met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:02

Inderdaad wat hier boven wordt gezegd. Je begrenst hem niet goed met je rechterhand, waardoor hij over z'n schouder weg loopt.

Ga het wijken is oefenen vanaf de hoefslag.. Dus vanaf de hoefslag richting het midden wijken. Je linkerbeen aanleggen en direct goed begrenzen met je rechterhand, daarnaast ook opvangen met je rechterbeen. Verder rustig blijven zitten en niet te veel aan de voorkant zitten. Laat hem maar zoeken op dat moment, zodra jij blijft begrenzen ontspant hij wel weer en dan zakt hij wel. Blijven oefenen, je moet daar net even de handigheid in vinden.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:12

Toen ik bij kennisen was met een manege zag ik dit een pony ook erg doen. Later vroeg ik mijn kennis nog even wat ze dat kindje aan het uitleggen was omdat ik dit ook wel interessant vond voor mijn eigen paardje;p

Dit zei ze zo ongeveer : Wanneer je voelt dat hij ontsnapt over zijn rechterschouder zou je dit (wat) kunnen composeren met de druk die je geeft op de beugels. Leg dus wat meer gewicht op je rechterbeugel waardoor de schouder minder bewegingsvrijheid krijgt---> paard loopt minder tot niet meer weg over de schouder. Dit omdat je hem weer in balans duwt. Natuurlijk je handen erbij, rechterhand meer vragend dan de linker. Wat je met je benen doet moet je ondersteunen met je handen, niet andersom. Zodat hij niet gaat hangen: probeer dit in verschillende tempo's. stap, rustige draf, draf met wat meer takt.

veel succes en miss helpt het;p

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:20

Meer begrenzen zo gaat ook de achterhand er beter onder. En ook op 2 teugels rijden, zo voorkom je ook dat hij gaat kantelen. en laat je pony recht onder je lopen. Mijn pony vond het ook erg moeilijk om nageeflijk en netjes te wijken. maar na ook veel in stap te oefenen en goed te begrenzen gaat dit steeds beter, en zo kun je ook verder in draf oefenen..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:32

Als je al het minste of geringste gevoel krijgt dat ie doorslaat.
Terug zetten,recht maken en rechtdoor lopen.
Of je pakt maar een paar pasjes op zij,en maakt hem dan direct weer recht.
Luisterd hij niet op je begrenzing van je buitenteugel,tikje op de schouder tot hier en niet verder.

Wat je ook kan doen als hij door wil slaan,hem een paar passen recht maken en hem de andere kant op wijken.
Klein beetje zigzaggen zeg maar,al zijn het maar een paar pasjes.

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:08

hee,,
bedankt voor al jullie reacties, mijn instructie zegt indd dat ik hem een paar passen opzij moet laten gaan en hem dan recht moet zetten. Wat ik erg lastig vind is dat als ik afwend, meneer zelf al heeft bedacht dat we gaan wijken, ben nu bezig om gewoon af te wenden en hem recht te laten lopen, doet hij dat braaf dan mag ie wijken. zo weet ie nooit wat ie moet gaan doen. ik ga jullie tips ook nog maar eens uitproberen, misschien werkt het wel!
wat voor mij erg moeilijk is, is dat mijn paard al kan wijken en ook dondersgoed weet hoe hij eronder uit komt. oh over dat begrenzen, als ik dat doe gooit hij zijn hoofd omhoog en dendert hij gewoon recht vooruit zonder te bedenken dat ik iets anders zeg... vrij lastig!
Ik ga kijken of jullie tips werken!
hartstikke bedankt alvast =)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:29

ik ken het ... mijn pony heeft momenteel nu precies wat je als laatste zegt haha

gooit zijn hoofd omhoog en reageert nergens meer op -- ook hierbij rustig proberen te blijven en je niet van de wijs laten brengen hoe moeilijk het ook is haha

werk er met je instructrice aan komt vanzelf goed ;)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:31

als een paard niet rechtgericht is kan dat paard niet wijken.
dus zal je eerst moeten rechtrichten.
veel succes!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:50

Als mijn peerd weer eens zo scheef als een hoepel was,waren de eerste oefeningen die ik moest doen van mijn juf.
Wijken! op die kant waar ze niet wil buigen,en op de andere kant contra stellen en de schouders er in rijden.

Zo kan je dus op beide kanten aan 1 kant werken.
Dus vind het echt onzin als je paard niet recht is dat hij dan niet kan wijken.
Waarom denk je dat je met die oefening word doodgegooid in de L.
Omdat het een super oefening is om je paard recht te richten!
Tis hoe je er mee omgaat.
Goeie kant pak je misschien 1 of 2 keer voor het idee.
Maar voor zijn lastige kant die niet zo lekker wil buigen is een aantal keer wijken super,want dan moet ie buigen ;)