verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clhufl

verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 08:32

als je gaat springen tot waar moet je dan uit het zadel komen?
moet je boven de sprong al weer in het zadel gaan zitten of pas als hij geland is?

liberty22

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:35

waarom kijk je niet eens een paar filmpjes op youtube kun je het zelf goed zien , ik zou maar niet gaan zitten boven de sprong

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 08:40

liberty22 schreef:
waarom kijk je niet eens een paar filmpjes op youtube kun je het zelf goed zien , ik zou maar niet gaan zitten boven de sprong

ik bedoel eigenlijk ook niet zitten, maar meer dat je alleen het zadel alleen aanraakt zeg maar. (sorry kan het niet echt duidelijk uitleggen)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:40

Het doel van verlichte zit is je paard vrijheid in rug en mond geven boven de sprong, juist zodat hij goed en ongehinderd kan springen. Als je boven de sprong al terug gaat zitten (of 'het zadel aanraakt'), krijgt hij een enorme klap op z'n rug bij het neerkomen, met alle gevolgen vandien... Dus zeker pas na de sprong zachtjes gaan zitten. Als je zoiets moet vragen, denk ik dat je er nog wel les bij nodig hebt, zou niet zelf gaan uitproberen...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:42

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 08:49

ik vraag dit, omdat ik altijd het idee heb dat mensen vlak voor de landing het zadel een beetje aanraken

ps. ik spring zelf niet en ben het ook nog niet van plan om te doen ofzo(en ik ga dus ook zeker niet wat uitproberen)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:38

Ik snap wat je bedoelt TS. Bij de landing raken ruiters inderdaad het zadel aan, maar of ze dan ook echt al zitten vraag ik me af. Ik zou zeggen kijk eens rond op internet.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:22

als ik spring merk ik dat ik bij de landing al langzaam door het zadel glij en weer zit bij zn eerste stap. bij de landing zit mijn gewicht dus nog op de beugels maar heeft mn kont al contact met het zadel. maar ik spring niet hoger dan 1 meter.

BaBeTtE_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:40

ik spring redelijk vaak, ik heb aangeleerd op je gewoon uit het zadel te brengen maar ik weet zelf dat dit niet al te uitgebreid is dus ben ik voor mijn springervaring op te doen ergens anders beginnen te rijden.
Iedereen weet dat je in verlichte zit moet gaan zitten als je springt. De meeste kijken hoe het moet, maar ik doe dit op m'n gevoel. Natuurlijk moet je niet in het zadel gaan zitten tijdens het zweefmoment maar moet je, je zit terugnemen als je gaat landen. Allez zo doe ik het toch denk ik, want ik kan dit niet zo gemakkelijk uitleggen :P
Maar je moet het anders eens proberen op je gevoel te doen, maar denk vooral eraan om niet beginnen te zitten tijdens het zweefmoment :))

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 06:26

BaBeTtE_D schreef:
ik spring redelijk vaak, ik heb aangeleerd op je gewoon uit het zadel te brengen maar ik weet zelf dat dit niet al te uitgebreid is dus ben ik voor mijn springervaring op te doen ergens anders beginnen te rijden.
Iedereen weet dat je in verlichte zit moet gaan zitten als je springt. De meeste kijken hoe het moet, maar ik doe dit op m'n gevoel. Natuurlijk moet je niet in het zadel gaan zitten tijdens het zweefmoment maar moet je, je zit terugnemen als je gaat landen. Allez zo doe ik het toch denk ik, want ik kan dit niet zo gemakkelijk uitleggen :P
Maar je moet het anders eens proberen op je gevoel te doen, maar denk vooral eraan om niet beginnen te zitten tijdens het zweefmoment :))

zitten tijdens het zweefmoment lijkt me idd niet een goed idee hahah
ik kon het niet echt uitleggen maar dit bedoelde ik dus met ''zitten''