Ik heb nu sinds 3 jaar alweer mijn paard.
Toen ik hem kochtte kende hij nog weinig, hij pakt alles aardig goed op, en nu zijn we 3 jaar verder.
Er is alleen nog 1 groot probleem: Hij kan niet alleen zijn.
Hij staat samen met mijn Shetlander 8 uur per dag op de wei. Als ik mijn shetlander eenmaal uit de wei haal, dan wordt hij al helemaal gek! Hij begint dan keihard het hele land af te galopperen, dus ik doe dan mijn shetlander altijd snel terug in de wei, voordat hij over het draad heen springt of uitglijdt.
Ook met rijden heb ik dit probleem, als ik bijv. met nog iemand in 1 bak samen rij, en de ander gaat dan weg en ik rij nog door, dan kijkt hij de hele tijd naar dat andere paard, ik heb hem nu zo ver dat hij dan gewoon braaf verder loopt! maar eerder was dit wel anders, hij kon toen alleen maar steigeren, steigeren en nog eens steigeren.
Nu heb ik het probleem alleen nog met buitenrit. We rijden vaak naar een bak in het bos, die dus niet dicht kan. Daar rijden we dan rond, en de pony van mijn vriendin vliegt dan zo de bak uit, en die van mij ziet dan dat de pony weg is en dan wordt hij weer helemaal gek! Hij begint dan te steigeren en staat zo met 4 benen de lucht in, ook vandaag weer, hij knalde met zijn ogen tegen mijn hoofd, en me nek klapte ook aardig dubbel en hij knalde nog bijna tegen een boom op, levensgevaarlijk dus! Wonder boven wonder toch blijven zitten maar dit kon ook anders aflopen.
Ook kan ik nooit alleen op buitenrit, hij wil dan continue terug naar stal, als ik eenmaal over de helft ben, of samen met mijn vriendin terug rij naar huis dan wil hij super graag en het liefst ook voorop! En als mijn vriendin haar pony dan vooruit galopeerd, dan kan ik niet met hem stappen, hij wordt dan weer zo gek dat hij persé er achter aan moet.
Verder is het een paard dat liever lui is dan snel, maar dit maakt denk ik niet zo veel uit in dit geval, als hij alleen is is het verder ook gewoon een schatje! maar alleen als ik samen rij, en daarna alleen dan is hij zo gevaarlijk!
Hij is nu ook goed aan het been! dit was eerder niet het geval vandaar dat hij ook eerder begon te steigeren.
Dus mijn vraag was: Kun je het een paard afleren zodat hij beter alleen kan zijn? Ik denk het zelf niet, want het blijft natuurlijk een kuddedier, maar die van mij is het wel heel extreem! Hebben jullie tips wat ik bijv. anders kan doen als de pony van mijn vriendin de buitenbak uitvliegt en als ik daar achter blijf met een steigerend paard? Nu ben ik altijd rustig en laat ik hem maar steigeren als hij zo gek wordt, maar ik weet ook niet of hij nu bang is of dat hij denkt van: Hij eruit, dus ik er ook uit!
Sorry voor het lange verhaal, het komt er dus eigenlijk gewoon op neer dat hij niet alleen kan zijn, of je er nou op zit, of in de wei dat maakt in principe niet zo veel uit.
Alvast bedankt voor het lezen!