Haflinger is zwaar in handen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellienie

Haflinger is zwaar in handen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 19:10

Hallo!

Ik rijd al 3 jaar op mijn haflinger Ali, maar ik heb altijd al problemen gehad met rijden.
Eerst schudde hij heel erg met zijn hoofd, maar ik ben er laatst achter gekomen dat dit komt door zijn hooikoorts en ik heb dit al kunnen oplossen.
Maar ik heb nog een probleem dat al 3 jaar speelt.
Ali is heel erg zwaar in zijn hoofd tijdens het rijden, hij laat zijn hoofd heel erg hangen, in plaats van dat hij hem draagt.
Ook is hij heel erg stug in zijn mond, halthouden en sturen gaat niet altijd gemakkelijk.
Dit is voor mij heel erg vervelend omdat ik zo niet fijn kan rijden.
Weet iemand hier een oplossing voor? Misschien kan een hulpteugel helpen?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:16

Ik heb hier niet zo heel veel ervaring mee, maar wel een beetje. Mijn instructrice zei: ja, je paard kan alleen maar hangen als...

Ja, als je tegenwicht biedt, uiteraard.

Geen tegenwicht bieden, dus :)

En als jij heel veel tegenwicht biedt, dan hangt al dat gewicht op dat bit, in zijn mond. Ik kan me voorstellen dat hij daar niet bepaald gevoeliger in de mond van wordt. Rijden, sturen en halthouden voornamelijk op je zit! Niet op je handen. Ik rijd zelf alleen maar koudbloeden en het kan prima, hoewel veel mensen denken dat ze er 'te lomp' voor zijn. Helemaal niet waar!!

Heb je les met Ali?
Laatst bijgewerkt door Gineke op 18-07-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re: Haflinger is zwaar in handen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:19

En als toevoeging aan de post hierboven: het gewicht in je handen, is het gewicht op de voorhand.

Hulpteugel zou ik niet naar grijpen. Beter is een goede instructrice vinden. En zo te lezen is je huidige niet goed ;)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:20

Haha, zoiets had ik dus net erbij ge-edit :)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:22

Goed met je been erachter aan rijden, als ze sterk of zwaar worden / hangen altijd oplossen met been.
Goede instructie is natuurlijk sowieso handig :)

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 19:26

Gineke schreef:
Ik heb hier niet zo heel veel ervaring mee, maar wel een beetje. Mijn instructrice zei: ja, je paard kan alleen maar hangen als...

Ja, als je tegenwicht biedt, uiteraard.

Geen tegenwicht bieden, dus :)

En als jij heel veel tegenwicht biedt, dan hangt al dat gewicht op dat bit, in zijn mond. Ik kan me voorstellen dat hij daar niet bepaald gevoeliger in de mond van wordt. Rijden, sturen en halthouden voornamelijk op je zit! Niet op je handen. Ik rijd zelf alleen maar koudbloeden en het kan prima, hoewel veel mensen denken dat ze er 'te lomp' voor zijn. Helemaal niet waar!!

Heb je les met Ali?

Ja, ik heb elke dinsdagavond groepsles met Ali. Ik rijd op een manege, maar ik heb Ali voor mezelf.
We hebben sinds kort een nieuwe instructrice, en ik vind haar heel fijn.
Maar ze heeft nog niet veel aandacht aan mij besteedt, vooral aan de rest eigenlijk.
Ik zal haar morgen nog even vragen of ze extra op wil letten.
Maar wat bedoel je precies met tegenwicht?

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:41

Hoe harder jij in je hand bent hoe harder hij in zijn mond wordt.
Dus, zoals ook al boven geschreven, geen tegenwicht geven = er geen trekwedstrijd van maken. Dit verlies je namelijk aaaltijd. Een paard is nou eenmaal sterker.
Onze haf doet het heel af en toe ook, als ze wat moe wordt. Remedie: been erbij (aandrijven) desnoods klein tikje met je zweep als ze niet op je benen reageert, naar voren rijden, en weer zachtjes opvangen.
Houdt de teugels alsof je kuikentjes in je handen hebt = ga licht mee met de beweging van de mond, maar begrens wel (hou je handen op dezelfde plek, hij mag niet aan je handen gaan hangen, jij mag je handen niet naar achteren "trekken" ). Consequent zijn, niet boos worden, maar rustig blijven uitleggen wat de bedoeling is. Belonen met lange teugel geven.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 19:44

DorSer schreef:
Hoe harder jij in je hand bent hoe harder hij in zijn mond wordt.
Dus, zoals ook al boven geschreven, geen tegenwicht geven = er geen trekwedstrijd van maken. Dit verlies je namelijk aaaltijd. Een paard is nou eenmaal sterker.
Onze haf doet het heel af en toe ook, als ze wat moe wordt. Remedie: been erbij (aandrijven) desnoods klein tikje met je zweep als ze niet op je benen reageert, naar voren rijden, en weer zachtjes opvangen.
Houdt de teugels alsof je kuikentjes in je handen hebt = ga licht mee met de beweging van de mond, maar begrens wel (hou je handen op dezelfde plek, hij mag niet aan je handen gaan hangen, jij mag je handen niet naar achteren "trekken" ). Consequent zijn, niet boos worden, maar rustig blijven uitleggen wat de bedoeling is. Belonen met lange teugel geven.

Wauw, heel erg bedankt! Ik ga eraan werken! :)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:45

Nou, als je bijvoorbeeld helemaal los zou laten, heeft je paard niets om op te hangen. stel dat je op iemand aan het leunen bent en die doet een stap opzij. Dan ga jij snel op je eigen benen staan, want anders valt je om.

Bij je pony is het niet anders. Als hij gaat hangen en je gooit ineens je teugels los, zal hij zijn eigen hoofd moeten dragen. Ik heb een tinker gereden die dit ook wel eens deed. Bij haar heb ik maar een keer of vier haar hoofd moeten laten 'vallen' en toen snapte ze dat dit toch niet te bedoeling was.

Nu rijd ik een andere (groene) tinker en ik heb sinds kort longeerles met haar, met halster ( wat ik nu ga beschrijven zou ik nl niet zo snel met een bit doen, dat is wat grof).
Ze moet wat nageefelijk worden en stelling aannemen, maar dat vindt ze moeilijk, ze gaat liever hangen. Mijn lesgeefster heeft gezegd: twee korte snelle rukken achter elkaar. Meteen als ze gaat hangen.

Jij zou dus METEEN als Ali gaat hangen de teugels in bochtjes kunnen laten hangen. Zo snel dattie er van schrikt, niet langzaam meegeven zodat hij in de beweging mee kan gaan. Dan heeft hij geen andere keus dan zijn eigen hoofd dragen.

Of anders gezegd: hij moet zijn eigen hoofd wel dragen als jij zijn hoofd gewoon niet draagt.

Eigenlijk denk ik dat je met veel te veel 'contact' rijdt. Je moet ongeveer het gewicht van een theekopje in iedere hand hebben. Zodra het meer wordt, gaat er iets niet goed. Overleg met je instructrice en denk eens aan prive-les. Les op de manege is vaak heel gezellig, maar je hebt er vaak niet zo veel aan. Zoals je zelf ook al aangeeft, heeft de instuctrice nog niet echt tijd voor je gehad. Goede prive les ( bijvoorbeeld klassieke dressuur) hoeft niet zo duur te zijn en eens in de twee weken prive les levert je veel meer op dan iedere week manegeles.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:47

Hulpteugels zou ik geen goede manier vinden om het op te lossen. Mijn oude verzorgfjord had dit probleem ook. En we begonnen met bitloos rijden en het probleem was vrijwel weg.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:01

Gineke schreef:
Nou, als je bijvoorbeeld helemaal los zou laten, heeft je paard niets om op te hangen. stel dat je op iemand aan het leunen bent en die doet een stap opzij. Dan ga jij snel op je eigen benen staan, want anders valt je om.

Bij je pony is het niet anders. Als hij gaat hangen en je gooit ineens je teugels los, zal hij zijn eigen hoofd moeten dragen. Ik heb een tinker gereden die dit ook wel eens deed. Bij haar heb ik maar een keer of vier haar hoofd moeten laten 'vallen' en toen snapte ze dat dit toch niet te bedoeling was.

Nu rijd ik een andere (groene) tinker en ik heb sinds kort longeerles met haar, met halster ( wat ik nu ga beschrijven zou ik nl niet zo snel met een bit doen, dat is wat grof).
Ze moet wat nageefelijk worden en stelling aannemen, maar dat vindt ze moeilijk, ze gaat liever hangen. Mijn lesgeefster heeft gezegd: twee korte snelle rukken achter elkaar. Meteen als ze gaat hangen.

Jij zou dus METEEN als Ali gaat hangen de teugels in bochtjes kunnen laten hangen. Zo snel dattie er van schrikt, niet langzaam meegeven zodat hij in de beweging mee kan gaan. Dan heeft hij geen andere keus dan zijn eigen hoofd dragen.

Of anders gezegd: hij moet zijn eigen hoofd wel dragen als jij zijn hoofd gewoon niet draagt.

Eigenlijk denk ik dat je met veel te veel 'contact' rijdt. Je moet ongeveer het gewicht van een theekopje in iedere hand hebben. Zodra het meer wordt, gaat er iets niet goed. Overleg met je instructrice en denk eens aan prive-les. Les op de manege is vaak heel gezellig, maar je hebt er vaak niet zo veel aan. Zoals je zelf ook al aangeeft, heeft de instuctrice nog niet echt tijd voor je gehad. Goede prive les ( bijvoorbeeld klassieke dressuur) hoeft niet zo duur te zijn en eens in de twee weken prive les levert je veel meer op dan iedere week manegeles.

Wauw, superbedankt! Ik ga het morgen meteen proberen!
Het zou zo fijn zijn als het zou werken!
Ik kan helaas geen privéles nemen, daar doet onze manege niet aan en onze instructrices ook niet.
Als ik privéles zou nemen, zou ik Ali moeten kopen.
Ik heb daar al eens over nagedacht, maar het wordt te duur. :(
Maar nogmaals bedankt! :)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:45

Oh, ik dacht dat hij van jou was. Dan je instructrice vragen! Blij dat je er wat aan hebt, succes

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:04

Gineke schreef:
Oh, ik dacht dat hij van jou was. Dan je instructrice vragen! Blij dat je er wat aan hebt, succes

Nee, ik huur hem, maar ik heb hem al 3 jaar voor mij alleen dus het is voor mijn gevoel wel mijn eigen paardje :)
Ik heb gisteren een buitenrit gemaakt en ik had alleen het gewicht van een theekopje in iedere hand, dus daar was ik wel blij mee!
Gisteren ben ik het vergeten aan mijn instructrice te vragen omdat ik op een ander paardje in de les zat, maar het komt binnenkort nog wel!
In ieder geval nog bedankt! :)