paard gaat hard in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

paard gaat hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:16

Mijn vierjarige haflinger die nu een jaartje onder het zadel is heeft vreselijk veel moeite met de galop. Draf en stap gaat echt top. De eerste drie kwart jaar heb ik alleen maar buiten gereden. En veel geoefent met de galop. het gaat wel al beter maar hij blijft het moeilijk vinden.

mijn probleem in de bak is dat hij echt keihard gaat. en plat door de bochten. Als ik hem dan rustige wil krijgen dan gaat hij meteen over naar de draf.

hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen.

Anoniem

Re: paard gaat hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:19

Google eens op scheefheid paard c.q. rechtrichten paard.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:22

Voltes maken tot hij rustig galloppeerd, en dan verder de hoefslag volgen, al hij dan weer hard gaat weer voltes maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:25

Terug naar het longeren en zorgen dat hij daar netjes op je stem kan galoperen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:30

suikerklont schreef:
Voltes maken tot hij rustig galloppeerd, en dan verder de hoefslag volgen, al hij dan weer hard gaat weer voltes maken.

Een volte maken gaat echt niet. Hij is heel moeilijk te sturen zeker als ik dan het rondje nog kleiner ga maken heeft hij het alleen maar moeilijker.

over het rechtrichten, Mijn paard is geheel recht. ik let daar heel erg op met rijden. Dat is ook een van de redenen dat ik drie kwart jaar alleen maar buiten heb gereden.

Met het longeren galopeerd hij ook netjes op mijn stem maar hij kan niet een gewone rustige arbeids galop.
in de bak springt hij ook netjes aan maar hij zet er dan een giga gang in. moet ook zeggen dat hij zijn voorbenen zowat in zijn nek legt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:32

Kelly 1992 ik denk dat je haflinger gewoon nog niet sterk genoeg is van achteren om een rustige galop te doen. Als hij kei hard gaat dan kan hij vol op de voorhand zijn galop doen. Hij is ook pas vier. Ik verwacht dat als hij 7 of 8 jaar is dat je dan pas verzameld zult kunnen galopperen en in de bak rustig een arbeid galopje zult kunnen doen.
Mijn advies is doe de galop oefeningen vooral buiten in het bos. Probeer daar het galop tempo komend jaar stapje voor stapje terug te brengen in een rustig hand galopje. Dus galoppeer zo hard als dat je paardje nodig heeft om niet uit de galop te vallen. Zeker niet vaak of regelmatig laten crossen want daar valt hij alleen maar mee uit elkaar en dat schiet niet op.
Als je in de bak de galop wil oefenen dan zou je die kunnen inzetten vanuit draf later vanuit stap, ophoudinkje geven, diep in het zadel zitten en benen eraan, aan galopperen dan klein stukje galopperen en ophoudinkje geven en gelijk terug in draf en stap.
Ik weet zeker dat je haflinger uit de galop valt. Dat heeft te maken dat je dan te laat met de ophouding ben en je paard nog niet sterk genoeg is van achteren.
Als je haf wat verder is dan kun je vanuit stap aan galopperen, klein stukje en terug in draf stap. Zodra jouw haflinger sterker is en dus meer op achteren zal de galop dus ook beter worden. Waarschijnlijk heb je een wat barokke haflinger. Is dus heel normaal dat ie dit doet. Komt wel goed. Het is al super dat je stap en draf goed zijn. Vier jaar is gewoon nog heel jong en het is geen kwpn hé. Succes ermee.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:38

pien_2010 schreef:
Kelly 1992 ik denk dat je haflinger gewoon nog niet sterk genoeg is van achteren om een rustige galop te doen. Als hij kei hard gaat dan kan hij vol op de voorhand zijn galop doen. Hij is ook pas vier. Ik verwacht dat als hij 7 of 8 jaar is dat je dan pas verzameld zult kunnen galopperen en in de bak rustig een arbeid galopje zult kunnen doen.
Mijn advies is doe de galop oefeningen vooral buiten in het bos. Probeer daar het galop tempo komend jaar stapje voor stapje terug te brengen in een rustig hand galopje. Dus galoppeer zo hard als dat je paardje nodig heeft om niet uit de galop te vallen. Zeker niet vaak of regelmatig laten crossen want daar valt hij alleen maar mee uit elkaar en dat schiet niet op.
Als je in de bak de galop wil oefenen dan zou je die kunnen inzetten vanuit draf later vanuit stap, ophoudinkje geven, diep in het zadel zitten en benen eraan, aan galopperen dan klein stukje galopperen en ophoudinkje geven en gelijk terug in draf en stap.
Ik weet zeker dat je haflinger uit de galop valt. Dat heeft te maken dat je dan te laat met de ophouding ben en je paard nog niet sterk genoeg is van achteren.
Als je haf wat verder is dan kun je vanuit stap aan galopperen, klein stukje en terug in draf stap. Zodra jouw haflinger sterker is en dus meer op achteren zal de galop dus ook beter worden. Waarschijnlijk heb je een wat barokke haflinger. Is dus heel normaal dat ie dit doet. Komt wel goed. Het is al super dat je stap en draf goed zijn. Vier jaar is gewoon nog heel jong en het is geen kwpn hé. Succes ermee.

zie hieronder
Laatst bijgewerkt door Aelin op 17-07-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:44

pien_2010 schreef:

Dankje wel dit is heel duidelijk, hier ga ik wat mee doen.

overigens is mijn haflinger een echte luxe.
1.55 supper slank en zeer hoog op de benen.

ik doe het nu zo
In de eerste bocht spring ik van draf naar galop aan. Hij springt dat echt omhoog (dus zijn eerste galop sprong is vaak wel naar voren maar hij springt groot aan.) ik weet niet of je het snapt maar hij stijgt als het ware op. in de tweede bocht krijg ik nog de goede stelling en dan als we recht uit gaan maakt hij zich lang en gaat in een flinke galop. ik probeer dan op mijn kont te blijven zitten. In de bochten ga ik echter wel wat naar voren zitten omdat ik het beter kan uitzitten. Op de volgende lange zijde probeer ik hem terug te rijden. Ik krijg hem dan ietsjes rustiger. Hij maakt wel zijn sprong groter Hij legt zijn benen dan echt in zijn nek en valt dan in de draf terug. daar duurt het een paar seconde en dan heb ik hem weer rustig onder mijn kont.

Ik snap gezien de leeftijd dat dit normaal is, ik weet dat we vanzelf het knopje vinden, maar ik vroeg mij af of ik het hem makelijker kan maken en of er oefeningen zijn om het te trainen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:53

Kelly de laatste foto's zijn toch van het paardje waar je het over hebt?
Ik heb even gespiekt in je profiel naar aanleiding van je opmerking dat hij een sport pony is. Ik vind het een super paardje om te zien. Het soort dat ik graag zie. Alleen verschillen we van mening (en dat mag) want ik vind het geen luxe gefokt paardje. Ik vind het een mooi barok paardje.
Ik herken het omhoog springen, dat deed mijn paardje toen die jong was ook nog. Hij moet zich aan gaan leren om vooruit te springen. Als ik jouw verhaal lees dan zou ik hem in de tweede bocht of vlak ervoor uit de galop halen en zo spoedig mogelijk terug brengen in stap. Dus klein stukje galopperen en dan gelijk terug.
Ik snap dat je naar voren wil zitten maar dan help je hem nog meer om op de voorhand te gaan. Niet doen is dus mijn advies, want dat is tegenover gesteld van wat je wil. Succes ermee. Komt wel goed hoor. Tijd en geduld.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:56

pien_2010 schreef:
Kelly de laatste foto's zijn toch van het paardje waar je het over hebt?
Ik heb even gespiekt in je profiel naar aanleiding van je opmerking dat hij een sport pony is. Ik vind het een super paardje om te zien. Het soort dat ik graag zie. Alleen verschillen we van mening (en dat mag) want ik vind het geen luxe gefokt paardje. Ik vind het een mooi barok paardje.
Ik herken het omhoog springen, dat deed mijn paardje toen die jong was ook nog. Hij moet zich aan gaan leren om vooruit te springen. Als ik jouw verhaal lees dan zou ik hem in de tweede bocht of vlak ervoor uit de galop halen en zo spoedig mogelijk terug brengen in stap. Dus klein stukje galopperen en dan gelijk terug.
Ik snap dat je naar voren wil zitten maar dan help je hem nog meer om op de voorhand te gaan. Niet doen is dus mijn advies, want dat is tegenover gesteld van wat je wil. Succes ermee. Komt wel goed hoor. Tijd en geduld.

ja dat is hem.. Vind je hem echt barok? (wat is er dan barok aan? vind ik wel interressant.) Dus je bedoelt dat ik 1 lange zijn doe en dan in die bocht terug neem?

Is het misschien handig om bij X via een S aan te springen en dan 1 hoek door rijden en dan de volgende hoek terug nemen..

hihi krijg ineens allemaal ingevingen:)
Daar kom ik nou nooit achter als ik op hem zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:14

Laat ik het zo stellen hij zit tussen barok en modern in maar ik vind meer barok dan modern. Hij is modern genoeg om er een fijn paard aan te krijgen als hij de tijd krijgt om zich te ontwikkelen.
Barok: brede kaken bovenkant van het hoofd, breed voorfront, stevige nek/ hals partij, billen enz.
Modern: mooi edel confectie hoofd (arabier invloed?) en benen zijn ook wat luxe.
rug zit er tussen in (mooie rug) brede boom is vraagteken, kan ik moeilijk zien.
Wat ik bedoel is dat je juist niet de lange zijde galoppeert maar je springt aan in de bocht en voor of in de volgende bocht heb je hem weer terug gebracht.
Zo kun je ook een S rijden op x omstellen en in galop zetten paar sprongen en terug in stap of als dat te moeilijk is nog in draf. Als je maar zorgt dat de turbo er niet opkomt want dan ben je hem kwijt en is je sterk makende oefening van de achterhand weg.
Ik zou er ook zeker voor kiezen om de galop er af en toe in de bak bij te pakken maar hem niet door en door te trainen op de galop.
Kijk er zijn tegenwoordig haflingers die zijn zo modern gefokt dat het haast geen haflingers meer zijn (sport haflingers) en tja daar moet je van houden en heeft zeker zijn voordelen maar dan vind ik jouw pony mooier (maar dat is persoonlijke smaak).

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:29

pien_2010 schreef:
Laat ik het zo stellen hij zit tussen barok en modern in maar ik vind meer barok dan modern. Hij is modern genoeg om er een fijn paard aan te krijgen als hij de tijd krijgt om zich te ontwikkelen.
Barok: brede kaken bovenkant van het hoofd, breed voorfront, stevige nek/ hals partij, billen enz.
Modern: mooi edel confectie hoofd (arabier invloed?) en benen zijn ook wat luxe.
rug zit er tussen in (mooie rug) brede boom is vraagteken, kan ik moeilijk zien.
Wat ik bedoel is dat je juist niet de lange zijde galoppeert maar je springt aan in de bocht en voor of in de volgende bocht heb je hem weer terug gebracht.
Zo kun je ook een S rijden op x omstellen en in galop zetten paar sprongen en terug in stap of als dat te moeilijk is nog in draf. Als je maar zorgt dat de turbo er niet opkomt want dan ben je hem kwijt en is je sterk makende oefening van de achterhand weg.
Ik zou er ook zeker voor kiezen om de galop er af en toe in de bak bij te pakken maar hem niet door en door te trainen op de galop.
Kijk er zijn tegenwoordig haflingers die zijn zo modern gefokt dat het haast geen haflingers meer zijn (sport haflingers) en tja daar moet je van houden en heeft zeker zijn voordelen maar dan vind ik jouw pony mooier (maar dat is persoonlijke smaak).

Oke duidelijk,

Ik heb mijn hafje gekocht als zijnde haf x fries.. er zit geen papier bij.
Hij heeft inderdaad een brede boom.

Heel erg bedankt voor de tips.. ik heb hier erg veel aan.

Wat ik zelf nu train voor de achter hand, is veel overgangen en ook veel tempo wisselingen in de draf. Soms zelfs zo langzaam dat het echt tegen de stap aan zit maar wel dat hij zijn achter hand der onder houd. Verder oefen ik ook het wijken, dit pak ik 2 x op bij de handen op de rechte zijde en verder pak ik het wijken voor het binnen been mee in de voltes die ik maak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:38

Dat is verstandig Kelly om je paardje in een rustig tempo te laten stappen en draven. Veel van dit soort paardjes worden in een veel te hoog tempo gereden en dat is jammer want dan kunnen ze nooit in evenwicht door de baan gaan.
Fijne losmakende oefening is wending om de voorhand (dus niet achterhand). Dat is een losmakende oefening van de kaak. Verder is wijken goed als gehoorzaamheid oefening maar wil je wijken als losmakende oefening dan is jouw wijken in de volte een goede, maar ook op de lange zijden en dan in een hoek van 45 graden laten wijken aan de lange zijde. überchenkeln is ook een fijne losmakende oefening, dus je begint bijvoorbeeld bij E of bij B (of ander punt op de hoefslag) en dan wijk je naar links of naar rechts maar zo dat het paard niet naar voren gaat maar echt op een lijn naar links of rechts overstapt (wijkt). Daar worden de paarden heerlijk "durchlassig" van en ook sterk. Pas als deze wijk oefening goed in stap kunnen dan zou je draf kunnen proberen. Let op dat je inziet dat het een oefening is die echt veel kracht van achteren vraagt dus als je paard uit draf valt is dat veelal geen kwaad willendheid.
Voordeel van überschenkeln is dat je ook heel snel wordt met je handen om de juiste en gedoceerde ophouding te geven. Zodat je paard als hij jong is nog de wijde wereld in kijkt en ziet wat hij doet maar wel knabbelt op het bit en dus je hand opzoekt. Dat is voor een vierjarige voorlopig genoeg.
Succes hé.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:46

pien_2010 schreef:
Dat is verstandig Kelly om je paardje in een rustig tempo te laten stappen en draven. Veel van dit soort paardjes worden in een veel te hoog tempo gereden en dat is jammer want dan kunnen ze nooit in evenwicht door de baan gaan.
Fijne losmakende oefening is wending om de voorhand (dus niet achterhand). Dat is een losmakende oefening van de kaak. Verder is wijken goed als gehoorzaamheid oefening maar wil je wijken als losmakende oefening dan is jouw wijken in de volte een goede, maar ook op de lange zijden en dan in een hoek van 45 graden laten wijken aan de lange zijde. überchenkeln is ook een fijne losmakende oefening, dus je begint bijvoorbeeld bij E of bij B (of ander punt op de hoefslag) en dan wijk je naar links of naar rechts maar zo dat het paard niet naar voren gaat maar echt op een lijn naar links of rechts overstapt (wijkt). Daar worden de paarden heerlijk "durchlassig" van en ook sterk. Pas als deze wijk oefening goed in stap kunnen dan zou je draf kunnen proberen. Let op dat je inziet dat het een oefening is die echt veel kracht van achteren vraagt dus als je paard uit draf valt is dat veelal geen kwaad willendheid.
Voordeel van überschenkeln is dat je ook heel snel wordt met je handen om de juiste en gedoceerde ophouding te geven. Zodat je paard als hij jong is nog de wijde wereld in kijkt en ziet wat hij doet maar wel knabbelt op het bit en dus je hand opzoekt. Dat is voor een vierjarige voorlopig genoeg.
Succes hé.

okee dankje wel..
Mijn paard loopt op de rechter hand het beste. op de linker hand wil hij zich er nog wel eens uit drukken.
Of als hij het te moeilijk vind worden zijn pas niet afmaken. hij tilt zijn benen dan weer de lucht in en gaat zich opkroppen, hij gaat niet achter de lood lijn lopen maar hij houd als het ware zijn nek vast. wat ik dan doe is vaak op de volte even naar de andere kant, de rust weer opzoeken en dan weer naar de linkerhand.

Mijn paard heeft inderdaad nog wel wat last van uit balans zijn.
vooral als ik hem over dreven om mijn binnen been wil hebben in de bochten knallen mijn benen nog wel eens tegen de bakrand. ik probeer nu dus veel de binnen hoefslag te pakken zodat hij niet te veel op de bakrand leunt.

Ik hoop volgend jaar januari mijn startkaart met hem aan te vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:11

Kelly1992 schreef:
Mijn paard loopt op de rechter hand het beste. op de linker hand wil hij zich er nog wel eens uit drukken.

Toch maar eens googlelen? ;)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:14

oefenen!!!! lang oefenen! heb nu het zelfde met mijn pony, het gaat al steeds beter maar het heeft gewoon tijd nodig. mijn moeders paard kon pas na 3 jaar verzameld aan de teugel galopperen!!! je moet het gewoon blijfen doen en blijven oefenen! succes :j

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:25

heee grappig dit topic. Ik heb het zelfde met mijn 5 jarige haflinger merrie. In stap en draf nu heerlijk te rijden in de binnen en buitenbaan ( wat vorig jaar nog een ramp was)....alleen die galop......
Ik denk ook dat hafjes ondanks dat ze sterk lijken pas vrij laat in leeftijd op de achterhand gereden kunnen worden, die van mij kan nu een ronde volhouden en dan wil ze weer of sneller of valt ze terug in draf...ze kan het dan gewoon niet meer bijbenen.
Ik oefen haar juist in de draf om sterker te worden en meer op de achterhand te komen...en dat werkt weer door in de galop....al kan ik nog steeds niet zo lang ik wil in een echt arbeidsgalopje rijden...maar dat komt wel...neem lekker de tijd en laat je paardje lekker wat sterker worden in oefeningen en gangen wat hij wel al aan kan....komt goed!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:27

Ik sluit me bij Aerdenhout aan: eerst rustig aan de longe en op je stem reageren, dan kun je dat gebruiken onder het zadel.

elizexbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:28

Ik heb ook een probleempje!
Mijn VP wappert heel erg met haar rechtervoorbeen als ik in galop zit! Nu merk ik het niet als ik zit, maar als je er na kijkt [mijn vriendin reed] zie je het heel goed.
Is dat erg? :oo

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:15

Zet hem eerst op de volte zodat hij er niet gemakkelijk uit kan peren. Ga snelle over gangen maken van draf naar galop. ( dus galop een paar sprongen .. terug naar draf paar passen etc.) Zo zet je hem echt aan het werk. Na een paar keer dat gedaan te hebben weet hij echt wel dat hij na een paar passen draf naar de galop moet gaan. Doe dan een andere oefening zoals deze :

Maak eerst in de draf of stap wat halve ophoudingen. Gaat het goed, doe je dat in de galop.

Gallopeer wel niet te lang! Maak veel overgangen zodat hij nog niet eens tijd heeft voor andere dingen. ( zoals hard gaan galloperen.

Lukt dit niet goed ... en galopeerd die nog heel hard ben duidelijk en word voor een keer echt boos!
Als je zoon moment hebt zaag maar een keer in zijn mond met je handen en zeg HO. dat mag niet. Al doe je dit consukwent ( weet ik veel hou je het schrijft :P.) gaat het zeker weten goed !

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:18

Bewust zagen zou ik dan weer niet doen :n Kan dat het paard daar hard in de mond van wordt.

Ik heb wel eens de tip gekregen om me zo zwaar mogelijk te maken en desnoods in 1 keer terug naar stap vanuit galop, ipv naar draf.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:01

Dilan1993 schreef:
Bewust zagen zou ik dan weer niet doen :n Kan dat het paard daar hard in de mond van wordt.

Ik heb wel eens de tip gekregen om me zo zwaar mogelijk te maken en desnoods in 1 keer terug naar stap vanuit galop, ipv naar draf.

nee natuurlijk niet ! maar ik bedoel dat het paard weet dat dan jij de baas bent. en als hij dat weet dan kun je er mee lezen en schrijven toch?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:52

Dit heeft NIKS te maken met recht richten, scheef paard, of voltes rijden!
Dit is een jong paard dat net onder het zadel is! Een onwijs groen ding dus. Dit heeft dus niet te maken met rechtrichten maar met BALANS!

Probeer de balans van je paardje te verbeteren. Zorg dat in draf ook alles perfect gaat. Dus zowel een normale grote volte als een volte 10 m. Verder als je besluit toch te gaan galoperen, zeker niet gaan zitten klemmen, trekken en dat soort dingen maar probeer je paardje zelf de balans te bieden die die nodig heeft. Die voltes tijdens de galop komen later wel, als de balans er goed in zit. Gaat je paardje te hard? Opvangen en los laten. Opvangen, kuit eraan, en los laten. In het begin zou dit nog wel moeilijk zijn, maar zodra je paardje door heeft wat je bedoeld zou de galop rustiger worden, en met meer balans. Zodra de galop de goede kant op gaan kan je beginnen met ruime figuren rijden.

Succes!

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:38

Ik heb hetzelfde met mijn diertje, alleen is die al 8 (maar ik heb hem nogmaar 4 weken). Hij was in galop niet te houden. Wat ik heb gedaan is in galop terug te rijden, dan vooruit, dan weer terug enz. Net zolang dat hij goed op mijn hand reageerde (later wil ik hem wel op mijn zit gaan rijden hoor ;) ) Weet niet of dit goed advies is voor jou, aangezien je Haf behoorlijk jong is.. :Y)

Suc6 ermee, he! :D

dudolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:53

Ik heb hier vroeger ook veel moeite mee gehad met mijn pony. Gewoon veel meters maken. Dan komt het vanzelf, het klopt inderdaad dat het waarschijnlijk komt door gebrek aan spieren en onervarenheid. Hij moet gewoon leren op zijn eigen benen te galopperen met iemand op zijn rug en hard galopperen is op zo'n moment voor hem gemakkelijker. Maar dat komt vanzelf goed. Ik liet mijn pony vroeger gewoon een tijdje galopperen met mij erop, maar de manieren die hierboven worden beschreven lijken me ook erg handig. Succes ermee iedergeval.