Hoe linkerkant 'sterker' maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Hoe linkerkant 'sterker' maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:53

Hay :wave:

Ik denk dat het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden :)

Dit praktijkprobleem ligt eerder (nuja gewoon helemaal) bij mezelf, maar door mijn probleem loopt mijn paard er ook niet echt lekkerder door..
Ik heb dit eigenlijk altijd al gehad, maar het wordt nu echt vervelend en mijn lesgeefster wijst me er ook vaak op.
Ik ben rechtshandig, dus sowieso alles wat ik met mijn rechterhand/arm/kant kan doen, gaat mij makkelijker af dan als ik iets met links moet doen.
Zo ook bij het paardrijden, op de linkerhand loopt mijn paard héél fijn, ontspannen, aan de teugel, fijn in te buigen.
Op de linkerhand kan ik haar ook beter met mijn buitenteugel begrenzen, omdat dit mijn rechterhand is.
Echter, wanneer we op de rechterhand gaan, en ik mijn linkerhand moet gebruiken voor mijn buitenteugel, gaat het helemaal de mist in.
Ik ben bang dat ik mijn paard op de rechterhand sterk/stijf aan het maken ben, terwijl dit eigenlijk een heel soepel en fijn paard is en licht in de mond/fijn aan de hulpen.
Gewoon omdat ik op de rechterhand met mijn binnenteugel meer ga nemen en mijn buitenteugel vaak in een boogje durft te gaan hangen.
Dan ga ik vaak met mijn linkerhand mijn buitenteugel vast zetten wat ik eigenlijk niet mag doen maar waar ik zo vaak (veel te vaak) de neiging naar krijg, ik ga dan eerder met kracht dan met soepelheid rijden en dit is hetgene wat ik zéker wil vermijden met dit paard.

Mijn linkerhand/arm/kant is gewoon zwak lijkt mij (natuurlijk is het niet mijn bedoeling om veel kracht in mijn linkerhand te krijgen, maar op de rechterhand doet mijn linkerhand/buitenteugel gewoon haast niets meer)

Het is echt irritant omdat ik mijn paard natuurlijk zo fijn mogelijk wil blijven rijden en ik het haat om steeds op kracht in de hand terug te vallen.
Mijn instructrice zegt natuurlijk dat ik het niet met mijn handen mag oplossen als ze niet fijn wil buigen/ontspannen/aan de teugel lopen, en dat ik gewoon meer buiging met mijn binnenbeen moet vragen, maar dan ga ik juist weer meer op mijn binnenteugel pakken en buitenteugel verliezen. (en daarop ga ik weer kracht zetten/vast zetten op mijn buitenteugel)

Ik weet me geen raad meer, het is vréselijk irritant, als er iemand dé gouden tip heeft, dan hoor ik het echt heel graag !

Alvast bedankt !

Anoniem

Re: Hoe linkerkant 'sterker' maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:54

Ga in de horeca werken en dienbladen op je linkerhand dragen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:57

Misschien gewoon op de rechterhand je rechterarm niet spannen? Je hoort sowieso niet op kracht te rijden (wat je zelf al aangeeft) maar blijkbaar zet je op de een of andere manier toch veel kracht op je rechterarm en kan je dit niet evenaren met je linkerarm. Je moet denk ik juist ontspannen met je rechterarm, dan heb je balans met je linkerarm.

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:02

tja, ik heb het andersom ben recht maar ben links sterker. moest van mijn instructriese gaan nadenken hoe het kwam, en ja hoor ik kwam er achter. ik doe een folder wijk en tilde altijd op links. nu til ik een groot deel op rechts en wordt het ook beter. miss heb jij ook zoiets en moet je het gewoon andersom doen?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:55

Laat je de linker teugel ook onbewust langer worden?
zoja is het mischien handig om er een gekleurd elestiekje omheen te doen ter herinnering.
en zelf vooral op je linkerarm letten. Er afentoe na kijken of het wel helemaal goed gaat daar.
Maar opletten dat je geen spanning gaat opbouwen dan gaat het vaak mis
wat je ook kan doen is veel voltes slangevoltes enzovoort rijden en er dan opletten of je er op de juiste manier begrenst dus met je buitenhand buitenbeen. je moet zelf bewuster er mee gaan rijden dankomt het van zelf goed
Iedereen heeft een zwake en een sterke kant. :+

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:57

Ga eens op je moeilijke kant op het verkeerde been lichtrijden. Je zal zien dat je dan je handen ook anders gaat houden, dit kan ernorm helpen :-)

kleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:00

Heb juist hetzelfde probleem, ga dit eventjes volgen. :+

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:23

Heb je je schouders evenwijdig aan je paard? als je met 1 schouder meer naar voor zit heb je automatisch op 1 teugel meer druk. Verder heeeel bewust je 'sterke' hand naar voren steken voor je gevoel.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:58

ik had ook zo een probleem, maar even kleiner. ga meer met je linker hand je paard borstelen.
in het begin heel moeilijk maar als het makkelijker gaat dan ben je sterker aan het worden.
Succes

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:13

kleinee schreef:
Heb juist hetzelfde probleem, ga dit eventjes volgen. :+

Ik ook!! Ook al train ik wel in de sportschool/fysio (mtt).

Ik moet er echt om denken dan ik dan met mijn binnenbeen tegen mijn buitenteugel aan ga rijden. Ik rij ook veel voltes en slangevoltes. Als ik rechtsom rij loopt ze super, maar linksom, een drama af en toe. Ik denk ook constant er bij na om rehts te ontspannen en dat ze links aanneemt, zelfs door af en toe contra stelling te nemen en sv en sb.

Nu moet ik wel zeggen dat het probleem bij mij er weer is na een aantaljaren van rust, dus het is goed geweest maar heb haar nu weer opgepakt. Heb 2 zwangerschappen achter de rug en Fms is geconstateerd...