Ik weet dat er al diverse topics zijn over lichtrijden zonder beugels..
Mijn probleem met lichtrijden is dat als ik ga zitten ik mijn onderbeen naar achter gooi en mijn paard dus iedere keer aandrijf als ik ga zitten.. Het is zelfs zo erg dat ik het zelf niet meer voel..
Ik rij pas 8 maanden paard en daarvoor af en toe op de manege..
Nu zij vandaag iemand bij ons op stal dat ik eens moest gaan lichtrijden zonder beugels aan.. Dit doet heel veel pijn maar ik voel wel dat mijn paard zich wat vrijer gaat bewegen onder mij..
Nu wil ik eigenlijk iedere keer als ik rij ongeveer n 10 a 15 minuten rijden zonder beugels
Denken jullie dat dit slim is? En hebben jullie nog tips?
Ik denk dat je jezelf bewust moet worden van het feit dat je steeds aandrijft je onderbenen gaan naar achteren, ga je dan met je bovenlichaam naar voren toe?
Wat ook kan helpen: denk bij iedere keer met lichtrijden, dat de hiel netjes omlaag blijft. Als je dit bedenkt, ben je bewuster van je lichaam, je benen, en blijven ze wellicht stiller liggen tijdens het lichtrijden?
Probeer je zelf lang te maken en recht voor je uitkijken. En probeer met je bovenbenen je vast te houden en probeer had niet met je onderbenen.
Anoniem
Geplaatst: 16-07-11 16:35
Ik dènk dat je meer sta-zit-sta-zit doet en daarbij je bovenlichaam naar voren beweegt. Dan gaan je benen automatisch de andere kant op, dus naar achteren. Lichtrijden doe je vanuit je centrum en bekken. Je kunt je bekken onafhankelijk van andere lichaamsdelen bewegen/kantelen, dus als je dit goed doet, zullen je benen automatisch netjes stil blijven liggen.
Tip is om goede zitlessen te nemen, bijv. centered riding.
@JoviBan dit klinkt heel logisch.. ik ben me er ook bewust van dat ik met mn bekken naar boor beweeg als ik om hoog kom.. maar heb idd ook het idee sta-zit-sta heeft iemand tips over hoe ik het evnt beter zou kunnen doen?
EngeltjeS
Geplaatst: 16-07-11 16:58
Anders ademhalen echt ademen tot en met je buik, dan zit je ook al rustiger/steviger. En balans oefeningen trainen.
NIET zonder beugels gaan lichtrijden, je knelt hierdoor ontzettend met knieën wat niet lekker voelt voor het paard (En blijkbaar ook niet voor jou, je zegt dat het pijn doet, dat moet echt niet..)
blubdevis
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-11 17:49
Is er mss iemand die mij kan zeggen hoe je op de juiste manier(met details) lichtrijdt? Klinkt mss heel dom maar ik hoop daar van te kunnen leren ..
Ik ken een hoed goede lesgeefster, Anne Muller (www.akasha-rijkunst.nl ) Verder kun je googelen op centered riding, dit is een methode die ontzettend werkt met de houding van de ruiter. Daar zijn aardig veel lesgevers van.
je zou ook een tijdje voltige kunnen doen , is heel goed voor je houding , en omdat je zonder zadel rijd en bepaalde oefeningen doet word je houding aanzienlijk beter van , t is wel moeilijk maar erg goed voor jou houding.