Bokken met aanspringen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

Bokken met aanspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:06

Sinds 3 maanden heb ik een eige pony.
Het gaat om een haflinger ruin van 4 jaar. Hij is nu ongeveer een half jaar onder het zadel en is
op zijn 3 en half geruind. Ik merk wel dat hij nog zijn streken heeft maar ze zijn onder controle te houden.
Verder was hij in het begin heel erg dominant naar mij toe en was hij me ook aan het testen hoever hij kon gaan.
Sinds een maand ben ik bezig met NH met hem en het is al sterk veranderd. Met rijden gaat het ook goed. Ik rijd nu
ongeveer 3x in de week en dan 20 a 30 min, en dan ook echt alleen basis. Maar sinsds ik op hem rijd kan ik hem niet in
galop krijgen. Telkens als ik wil galoperen begint ie te bokken en sinds kort is zijn nieuwe truk om tegen de bakrand aan
te knallen met zn zijkant. In stap en draf is er niks aan de hand en luisterd hij super naar mijn zit en benen. Ook is hij
heel licht in zijn mond en daar hoef ik dus helemaal niet aan te zitten. Ik dacht eerst dat het aan het doorzitten lang maar
in draf kan ik zo lang doorzitten als ik wil. Zadel kan het ook niet aan liggen want die is een maand geleden gepast. Wat zou het
dan kunnen zijn?

groetjes

Laaavo

Re: Bokken met aanspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:57

Mischien heeft hij nog niet genoeg kracht en evenwicht om met ruiter en al te galloperen...?
Doet hij dit aan de longe wel zonder praatjes?

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:17

Laaavo schreef:
Mischien heeft hij nog niet genoeg kracht en evenwicht om met ruiter en al te galloperen...?
Doet hij dit aan de longe wel zonder praatjes?

Ja daar zat ik ook aan te denken. Als hij eenmaal toch galoppeerd kan hij rechtdoor wel maar op een volte valt ie meteen
terug en dan krijg ik hem ook niet meer in galop.
Tijdens longeren doet hij het wel goed.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:27

Hej de mijne doet dit ook! Ook haf, zelfde leeftijd en zoals je beschrijft is hij ook!
Ik ga dit eens even volgen want tot op heden denk ik dat het gewoon een soort van verzet is tegen het werk, of wellicht gewoon puberaal gedrag. Hij doet het niet alleen bij aanspringen maar ook regelmatig in dezelfde hoek (ver van de stal en dan hard richting stal racen). Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:34

Hier hetzelfde probleem gehad, maar dan met mijn Tinker. Die heeft ook een tijd een bok gegeven bij het aanspringen. Of terugvallen na draf in de bocht of op de volte.

Kwestie van balans en kracht die ontbreekt of nog niet voldoende ontwikkeld is bij een jong paard.

Ik heb heel veel buiten gegaloppeerd in het bos of op de wei. Daar waar ruimte was en niet na 6 galopsprongen er een bocht kwam, zoals in de bak. Verder heb ik in de bak veel overgangen gereden om meer kracht te krijgen. En dan bv bij A aanspringen en bij B terug naar draf, bij C weer aanspringen en bij E weer terug, paar passen stap en weer wegdraven.

Verder heel erg veel belonen met mijn stem en ik bepaalde wanneer hij terugmocht in draf. Uit de galop vallen was direct weer aanspringen. Pas als ik het wilde, mocht er gedraafd worden. Ook al was dat vaak maar een heel klein stukje galop.

succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:36

Ik zou de gallop aan de longeerlijn met longeur bevestigen!
De longeur moet wel meelopen, want kleine cirkels zijn niet haalbaar.

Mijn eerste gallop met 3 jarige zag er zo uit:
http://www.youtube.com/watch?v=L-7T3xQ94N4
In een soort verlichte zit gaan zitten zodat hij niet ineens aan 10 dingen tegelijk hoeft te wennen.

Gallop deden we vaker aan de longe en in de zomer ben ik rechte stukken in gallop gegaan over het weiland.
Puur op stem en de hulp erbij...

Een beetje spelenderwijs aangeleerd. Meestal is de volgende fase dat ze een "bokje" gaan geven tijdens het aanspringen.
Dit puur om het binnenachterbeen onder de massa te krijgen en niet overkruist te zitten, in feite helpt het paard jou.
Negeren en naar mate het paard sterker wordt ben je ervan af.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 18:34

doei schreef:
Ik zou de gallop aan de longeerlijn met longeur bevestigen!
De longeur moet wel meelopen, want kleine cirkels zijn niet haalbaar.

Mijn eerste gallop met 3 jarige zag er zo uit:
http://www.youtube.com/watch?v=L-7T3xQ94N4
In een soort verlichte zit gaan zitten zodat hij niet ineens aan 10 dingen tegelijk hoeft te wennen.

Gallop deden we vaker aan de longe en in de zomer ben ik rechte stukken in gallop gegaan over het weiland.
Puur op stem en de hulp erbij...

Een beetje spelenderwijs aangeleerd. Meestal is de volgende fase dat ze een "bokje" gaan geven tijdens het aanspringen.
Dit puur om het binnenachterbeen onder de massa te krijgen en niet overkruist te zitten, in feite helpt het paard jou.
Negeren en naar mate het paard sterker wordt ben je ervan af.

Ik straf hem er ook niet voor omdat ik ook denk dat hij met de balance te maken heeft maar omdat hij zichzelf nu tegen de bakrand aan beukt
heb ik ook een beetje het gevoel dat het streken zijn. En als ie dat doet dan kan ik ook niks. Ik probeer hem de andere kant op te sturen maar
tegelijker tijd ben ik ook bang dat mijn been er dalijk een keer tussen zit. Verder zie je bij jou haf ook echt dat ie heel erg moeite heeft met
de galop met jou erop. Dat doet die van mij niet zo.