nieuwe instructrice

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hpfan

nieuwe instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:50

hallo,

gisteren heb ik eens les genomen bij een nieuwe instructrice. deze gaf voortdurend commentaar op mijn teugelvoering.
in het begin van de les zei ze dat ik mijn paard meer met rust moet laten in zijn mond.
later zei ze dan dat ik meer contact moest hebben. ik begreep er niets meer van???

ik heb al jaren les bij dezelfde instructrice, en ze zei altijd dat ik een goede zachte hand had met veel gevoel voor de mond van mijn paard.
ik heb bij haar leren aan de teugel rijden, met licht contact, geen losse teugel, maar ook niet aan de teugel trekken.
mijn paard liep altijd heel fijn bij haar in de les. we reden met gemak al onze oefeningen zonder spanning of tegenwerking van mijn paard.

gisteren vond ik ze echt niet ontspannen, nu vraag ik me af, heb ik het jaren verkeerd gedaan en heeft mijn nieuwe instructrice gelijk of zou ik het toch maar beter bij mijn oude manier van rijden houden???

Angela

Re: nieuwe instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:47

Dat is zonder een filmpje van jezelf met je paard heel moeilijk te beoordelen...

Zelf vind ik wel dat je een "klik" moet hebben met je instructie, als je niet volledig kunt aannemen wat voor een tips er gegeven worden, dan kun je beter iemand anders zoeken.

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:00

Zoals Angela zegt, dit is zo heel moeilijk te beoordelen.

Waar vele lesgevers wel mee willen beginnen is het naar voren rijden en vanuit je achterhand je paard ontspannen laten lopen, dus na verloop van tijd aan de voorkant iets meer oppakken zonder te trekken.
Misschien moet je het na 10 lessen nog even aankijken, misschien wennen jullie eraan!

Succes!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:29

Ik sluit me aan met wat hierboven gezegt wordt...
Kijk het nog even aan, misschien dat je na een tijdje aan elkaar went, maar als het dan nog niet klikt, is het niet verstandig om door te gaan om bij haar te lessen.
Wel raad ik dan aan, mocht je je nieuwe instructrice een 'proeftijd' gunnen, om dan ook volop achter haar aanwijzingen aan te gaan. En niet de hele tijd denken: ja, maar... Dit deed ik altijd zo, of zo.
En ook echt gaan rijden zoals zij zegt dat het moet. Misschien kom je er dan wel achter dat het tóch wel werkt, of juist niet.
Maar als je dat niet probeert, kun je daarover ook niet oordelen ;)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:23

Aansluitend op wat frankaaah zegt, zou ik heel duidelijk vragen stellen aan je intructrice, net zo lang tot je iig snapt wat ze wil dat je doet. Want als jij daar een beetje verward op je paard zit, heeft niemand er wat aan. En als je dan weet wat ze wil, kan je altijd nog beoordelen of het aldanniet klikt.

xandergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:31

Er lijkt mij niets verkeerds aan je eerdere rijstyle, maar misschien brengt de nieuwe instructrice het op een andere manier maar bedoelen ze wel het zelfde.
Duidelijk vragen wat de bedoeling is misschien wel een goed plan.
En anders overleggen ik heb het op een andere manier geleerd wat is hier goed of fout aan.
Succes!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:38

Misschien was je wat zenuwachtig omdat je bij een nieuwe instructrice leste en reed je daarom wat minder dan anders.
Gewoon een les of 6 a 7 aankijken en als de klik er echt niet is (heel goed mogelijk natuurlijk) dan op zoek gaan naar iemand anders.

Citaat:
in het begin van de les zei ze dat ik mijn paard meer met rust moet laten in zijn mond.
later zei ze dan dat ik meer contact moest hebben. ik begreep er niets meer van???

Je kunt natuurlijk wel contact hebben met de mond en toch het paard met rust laten.
Gewoon een mooie stille verbinding zonder teveel halve ophoudingen e.d.
Misschien bedoelde ze dit wel.

Als je iets niet begrijpt gewoon vragen joh!