handen te laag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hpfan

handen te laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:17

ik heb het probleem dat ik mijn handen te laag houd in de draf. in stap en galop doe ik het ook niet en tijdens het doorzitten in draf ook niet.
het is dus echt tijdens het losmaken in de draf (als ik lichtrijdt). mijn handen zijn voor mijn zadel maar lager dan de schoft dus eigenlijk houd ik ze naast de hals. ik kan wel mijn handen gewoon hoger houden, dat lukt, maar dan heb ik geen gevoel in mijn handen. met als resultaat dat mijn paard haar neus in de lucht steekt omdat ik niet juist reageer.
als ik mijn handen weer lager houd voel ik haar mond weer beter aan en loopt ze mooi nageeflijk. eigenlijk heeft mijn paard er weinig tot geen last van, ze loopt zeer goed, alleen is het niet zo'n mooi plaatje om naar te kijken.

iemand die tips heeft???

CinTwiZo

Re: handen te laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:19

Heb je dan nog wel een hoek in je ellebogen?

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:21

ja, ik heb nog steeds een hoek, omdat mijn handen wat te ver naar voor zijn, langs de hals , maar inderdaad een kleinere hoek

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:45

had ik eerst ook, proberen je schouders wat hoger op te stellen en je ellebogen goed in je zij leggen.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 06:30

Ik denk voortaan altijd aan 'joggen' :D Dan heb je namelijk je armen in een goede hoek en beweeg je vanuit heel je arm. Helpt mij wel om goed te zitten

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:20

Je zegt ook dat je dan geen gevoel meer in je handen hebt!

Ben je dan niet veel te streng in de hand?dat je teveel vasthoud?
En inderdaad,eraan blijven denken dat je je ellebogen wel gebogen houd!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:36

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:01

Leuke link Jolanda 20,
Ik herken de houding HPfanheb het op de manege geleerd. 12 jaar gereden, nu heb ik een eigen paard. Mijn huidige Instructrice is er erg streng op. Ik moet mijn handen netjes boven het zadel houden naast elkaar, vaak heb je je handen ook wat breder als je ze zo laag hebt, volgens mij is het toch een soort foute druk die je uitoefend, waardoor het paardje met het hoofd naar beneden loopt. Ik wordt er nu op gecorrigeerd, mag nu met mijn handen hoger wel een lichte druk houden als ze omhoog komt of blijft. maar meteen ontspannen als ze ontspant en naar beneden gaat. Het werkt uiteindelijk altijd. Soms snel soms met wat meer tijd maar binnen de les is ze los en ontspannen.
Je juiste houding moet er in slijten, dus als je er van af wilt toch aan je houding blijven werken. succes, ben er zelf ook lekker druk mee.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:06

Door je handen breed en laag te plaatsen zakt je paard wel, maar wanneer je deze meer naar boven plaatst dus niet? Ik hoop dat je inziet dat dit dus ook betekend dat je paard niet nageeflijk is maar meer zakt voor jouw hand. Wanneer zij wel nageeflijk zou zijn, zou ze ook jouw hand opzoeken wanneer je je handen hoger draagt.
Des te verder jouw paard in de hals zakt, des te verder zul jij verder naar voren moeten. Net als iemand met zonder leesbril met een min-sterkte: uiteindelijk zijn je armen te kort voor dat wat je wilt doen.

Je zult echt streng voor jezelf moeten zijn. Eerst op je kont zitten, teugels goed op maat maken en er gewoon voor gaan. Als jouw paard fijn te rijden is moet ze ook bij een hogere handhouding je hand volgen. Straf je paard er niet op af als zij niet gelijk je hand volgt: dit is JOUW rijtechnische probleem waar je een oplossing voor zoekt. Je kunt je paard niet straffen (in hoeverre je een paard al mag straffen om niet-nageven, dat terzijde) voor iets waar jij zelf slordig/fout in bent geweest.

Vraag desnoods mensen langs de kant om je erop te attenderen je handen hoger en vooral je teugels op maat te houden, dit werkt vaak wel het beste!!

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:09

wat bij mij een trukje was, was zo'n bontje onder het zadel en moest mijn handen op die hoogte houden, zolang dat ik de floeshkes voelde van het bontje wistek dat ze goed waren :)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:48

oke, bedankt voor de tips. ik heb gisteren gereden en op de rechterhand (mijn paard haar makkelijkere kant) kon ik mooi mijn handen op zijn plaats houden, wel moest de lesgever er nu en dan even op wijzen, want ik verviel gauw in mijn oude houding. ik vond het een heel andere maar wel aangename manier van rijden, ik kon mijn houding veel meer verzorgen door gewoonweg mijn handen wat meer te dragen.

op de linkeerhane (mijn paard haar moeilijke kant) had ik het wel wat moeilijker om mijn handen hoger/juister te houden. maar ja, oefening baart kunst zeker.

alvast allemaal bedankt voor de tips

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:22

azaro schreef:
wat bij mij een trukje was, was zo'n bontje onder het zadel en moest mijn handen op die hoogte houden, zolang dat ik de floeshkes voelde van het bontje wistek dat ze goed waren :)

Dat is absoluut niet de bedoeling van een bontje :n
Als je zomaar een bontje onder je zadel legt maak je dus een goedpassend zadel slechtpassend.

TS, fijn dat het beter gaat! Oefening baart kunst, je nieuwe verbeterde houding moet er gewoon inslijten zoals dat met je oude is gegaan :)

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:04

xSaarSaar schreef:
azaro schreef:

Als je zomaar een bontje onder je zadel legt maak je dus een goedpassend zadel slechtpassend.

TS, fijn dat het beter gaat! Oefening baart kunst, je nieuwe verbeterde houding moet er gewoon inslijten zoals dat met je oude is gegaan :)

Dat weet ik, maar het zadel had het nodig dus was het wel mooi meegenomen :)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:28

dan nog vind ik een bontje geen goede oplossing hiervoor. Je handen moeten verder naar voren en je moet ze ook niet 'vastzetten' op het bontje wat dan, denk ik, wel gebeurt.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:30

azaro schreef:
xSaarSaar schreef:

Dat weet ik, maar het zadel had het nodig dus was het wel mooi meegenomen :)

Alsnog, de ts weet niet dat dat bij jou het geval was en zou hierdoor dus een slechte tip krijgen.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:32

Dat weet ik, maar het zadel had het nodig dus was het wel mooi meegenomen :)[/quote]

Alsnog, de ts weet niet dat dat bij jou het geval was en zou hierdoor dus een slechte tip krijgen.[/quote]

Dat was zeker niet de bedoeling :)
wou enkel helpen ;(