Wie heeft tips? Paard niet onder controle..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Wie heeft tips? Paard niet onder controle..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:54

Hallo bokkers,

Ik heb sinds mei eindelijk een verzorg/bijrijdpaard gevonden in de buurt :) Het is een 7-jarige KWPN-merrie van 1.68 hoog en het is echt een dametje. Ik ben door een val jaren terug nogal angstig geworden, en hier maakt ze graag gebruik van.

Voordat iedereen gaat roepen "je moet goede instructie nemen" even dit: ik heb geen beschikking over een bak (ook niet in de buurt) en kan alleen in het land rijden. Het is mede daardoor lastig voor mij om instructie te vinden. Verder heb ik ook geen vriendinnen in de buurt wonen die mij kunnen helpen. De eigenaren van het paard doen er zelf verder niks mee en kunnen wel een klein beetje helpen, maar niet zoveel omdat ze beiden last hebben van reuma.

Het belangrijkste "probleem" voor mij is dat ik vaak (gelukkig niet altijd) het gevoel heb dat ik niet de controle heb, maar dat zij bepaald wat er gebeurd. Ik heb dan ook nog maar een paar keer op haar gereden. Verder veel gepoetst en gelongeerd, en ook wat grondwerk gedaan :) Soms gaat dit heel goed, maar dat kan dan ook ineens de volgende dag volledig omslaan. Zo was ik haar laatst bijvoorbeeld aan het longeren.. en dan moet ze langs een stukje bosjes, en elke keer dat ze daarlangs kwam, een half uur lang, ging ze uitwijken en versnellen. Niks wat ik deed veranderde daar wat aan...

Ik wil heel graag op dit paard kunnen rijden, en ik ben er ook van overtuigd dat het geen vals paard is, maar op dit moment komen we niet echt verder helaas :(

Wie heeft er tips?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Wie heeft tips? Paard niet onder controle..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:48

Als je om te beginnen eens op zoek gaat naar wat prikpaaltjes en wat lint, dan kun je daarmee een stuk land afzetten waar je in kan rijden. Zo heeft je paard iets meer het idee dat het niet zomaar alle kanten op kan.

Vervolgens ben ik benieuwd wat er allemaal is gedaan met dit paard? Kent ze het rijden wel?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 07:17

Er is gelukkig al een stuk land afgezet, anders ging ik er waarschijnlijk helemaal niet meer op :P

Het paard is gewoon ingereden, in groepslessen meegelopen, buitenritten en ook wedstrijden met de vorige bijrijdster. Ik denk ook absoluut dat het voor 99% aan mij ligt. Ik denk ook dat we met begeleiding een stuk verder zouden komen maar die is niet zo makkelijk te vinden waar ik woon helaas.

Voordat ik bij dit paard kwam heeft ze zon 10 maanden stilgestaan. Ik ben dus gewoon eerst begonnen met lekker poetsen, wat aan de hand werken en longeren om conditie op te bouwen en haar spieren weer wat soepel te krijgen. Daarna heb ik haar een paar keer onder het zadel uitgestapt na het longeren en ik heb inmiddels 3 keer wat meer gereden waarvan 2 keer redelijk goed ging :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:28

Jij verteld dat het paard doet wat zij wil, waarschijnlijk loopt ze dan ook niet op jou tempo. Dat is toch echt wel het belangrijkste imo voordat je goed en lekker kunt rijden. Laat haar dus op JOU tempo lopen en geen fractie harder of zachter! En gewoon rustig aan opbouwen en niet te veel willen dan komt het vast wel goed ;).

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:17

Het is lastig dat je geen hulp krijg. Misschien kun je iemand vragen om filmpjes te maken van jou als je aan het rijden bent. Deze kun je daarna terug kijken (of evt hier plaatsen) en dan kun je kijken wat je de volgende keer beter/anders kunt doen. Je kunt precies zien wanneer zij een loopje met je neemt of waar het 'fout' gaat. En misschien kun je hier dan tips/suggesties krijgen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:38

Het begint allemaal bij zelfvertrouwen: misschien heb je net een paard getroffen dat hier heel sterk gebruik (of misbruik!) van maakt. Je zult dus eerst moeten zorgen dat je vertrouwen in jezelf gaat opbouwen.

Verder kun je met paarden die zich weinig van de ruiter lijken aan te trekken zorgen dat ze geen tijd hebben om trucs te verzinnen: de ene volte na de andere, niet te groot; lijntjes; overgangen; wendingen; etc. Hou haar bezig, zet haar aan het werk, geen getrut! Geen tien meter alleen maar rechtdoor!

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:45

Heee.

Als eerste moet jij ontspannen zijn, dan is je pony het ook.
Als jij niet ontspannen bent is je pony het ook niet , want dat voelt hij!

Succes!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:48

van de 3x ,2x redelijk goed rijden = gewoon goed hoor :D
Dat is al meer dan 50% _/-\o_

Ik denk dat je te zacht en te lief bent.Met respect(want het is wel een dame) moet ze toch doen wat jij zegt.
Geduld....ook tegenover jezelf.So far,so good :j

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 21:54

Ik weet wel zeker dat ik soms te lief ben :P En dat komt omdat ik dan gewoon niet durf door te pakken.. Maar, ik heb even het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat ik over een aantal weken toch beschikking heb over een bak en eventueel zelfs les kan krijgen :D Dat zou al heeel fijn zijn!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:00

te gek, gefeliciteerd!

Wat mij heeft geholpen om een jong paard allert en qua concentratie bij mij te krijgen ( waarmee ik bedoel dat zijn aandacht bij mij licht en dus ook zijn tempo en richting dor mij bepaald wordt) is overgangen rijden. Gewoon alles heel rustig opbouwen. Zoals je zelf ook al gedaan hebt tot nu toe, longeren, daarna opstappen en rijden is prima. Vervolgens kun je het longeren afbouwen en het rijden opbouwen. En oevrgangetjes blijven maken. Stappen, draven, paar pasjes galop, weer stappen, figuurtjes, draven. Zo krijg je ook schrik achtige paarden met hun aandacht bij jouw... En indd iemand zij het al, werk vanuit ontspanning. Als jij ontspannen is, is je paard ontspannen, en als je paard ontspannen is zal hij sneller en meer van je leren...

Succes!!!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:14

Als mijn paard veel versnelt hou ik heb niet direct tegen met mijn teugels, je moet blokkeren in je armen, niet meer meegeven en je binnen teugel openen en laat ze gewoon een zo klein mogelijke cirkel rijden. Pas als ze trager gaat laat je haar terug "vrij" en volg je terug een hoefslag.
Zo maak je haar niet ongevoellig in de mond, en die van mij kende dit na enkele keren.
Wees hier wel cordaat mee !

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 06:16

Xiniee schreef:
Als mijn paard veel versnelt hou ik heb niet direct tegen met mijn teugels, je moet blokkeren in je armen, niet meer meegeven en je binnen teugel openen en laat ze gewoon een zo klein mogelijke cirkel rijden. Pas als ze trager gaat laat je haar terug "vrij" en volg je terug een hoefslag.
Zo maak je haar niet ongevoellig in de mond, en die van mij kende dit na enkele keren.

Sorry hoor maar dit zou ik toch echt met m'n zit doen en niet op de teugels! Wel kan je daar gewoon ophoudingen maken. En als ik een paard zou hebben wat heel licht in de mond is zou ik hem naar m'n hand toe rijden en daar worden ze uiteindelijk iets zwaarder op en kan je er gewoon "aanzitten". Ik bedoel dus niet dat hij gaat hangen oid maar dat als je hem vraagt na te geven hij dat doet en niet achter de teugel kruipt ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:32

_KellyAV schreef:
Xiniee schreef:

Sorry hoor maar dit zou ik toch echt met m'n zit doen en niet op de teugels! Wel kan je daar gewoon ophoudingen maken. En als ik een paard zou hebben wat heel licht in de mond is zou ik hem naar m'n hand toe rijden en daar worden ze uiteindelijk iets zwaarder op en kan je er gewoon "aanzitten". Ik bedoel dus niet dat hij gaat hangen oid maar dat als je hem vraagt na te geven hij dat doet en niet achter de teugel kruipt ;)

Heb je volkomen gelijk in, maar ik denk ook dat een algemene strategie niet bestaat. Elk paard moet lichtjes anders bereden worden, elk paard is anders met een andere strategie !

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:49

Goed dat je binnenkort misschien les kan krijgen! Dat kan je al een heel stuk verder helpen.

Als ik je verhaal lees, heb ik vooral de indruk dat je eerst iets bij jezelf moet veranderen. Bouw je zelfvertrouwen terug wat op en probeer je over je angst heen te zetten. Ik weet het: makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel nodig denk ik. Je bijrijdpaard voelt aan dat jij niet sterk in je schoenen staat en neemt de controle over. Daardoor heb jij het gevoel dat je geen vat hebt op haar, dat je de controle verloren bent. Hierdoor vergroot je angst misschien nog en je komt in een (negatieve) spiraal terecht. Deze spiraal moet je doorbreken wil je terug controle krijgen over je paard.
Probeer zelf te ontspannen wanneer je met je paard bezig bent. Het kan helpen om enige afleiding te zoeken. Bijvoorbeeld: met iemand praten over alledaagse dingen terwijl je aan het rijden bent. Op die manier krijg jij zelf niet (of toch minder) de kans om bezig te zijn met je angst. Je focust je immers op het gesprek en ontspant voor je het weet. Naar muziek luisteren en meezingen kan ook helpen. Wanneer jij zelf ontspannen bent, zal het rijden waarschijnlijk al een heel stuk makkelijker verlopen.
Daarnaast is het belangrijk dat jij weet wat je wil en dus ook niet toegeeft aan je paard. Jij bent de baas! Bv. als jij naar links wil en je paard gaat naar rechts, draai hem dan TERUG naar links; in dit geval NOOIT rechtsom (verder door)draaien om toch verder naar links te gaan, want dan geef je ook toe aan je paard. Hou je voor dat jij de koppigste bent van de twee. Blijven doorzetten, niet opgeven. Hoe meer jij opgeeft en je paard zijn zin geeft, hoe moeilijker het wordt om de controle terug over te nemen.

Wat het uitwijken en versnellen betreft: probeer te zorgen voor een goed contact zeker met je buitenteugel. Je buitenteugel is de belangrijkste teugel en mag dan ook nooit doorhangen. Neem je buitenteugel kort genoeg (natuurlijk ook niet te kort). Het zal voor je paard dan al minder makkelijk zijn om uit te breken. Corrigeer ook met je benen wanneer ie toch uitwijkt (aantikken met je been of zweep als ie niet op je been reageert aan de kant waar hij naartoe gaat). Wat ook kan helpen is de hele tijd (dus ook bij het volgen van de hoefslag) rijden met stelling naar binnen. Je paard zal er sneller van ontspannen en kan zich minder goed vastzetten en ervandoor gaan.
Gaat je paard te snel, probeer dan te vertragen met je zit (minder meegaan met de beweging) en met halve ophoudingen.

elizexbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:34

Hoi!
Kun je niet ergens bij een familielid/kennisen die een paard hebben een paar keer rijden. dan moet je wel eenbraaf paard hebben. Want als dat paard doet wat jij wilt, krijg jij je zelfvertrouwen terug, en durf jij op je VP te rijden! Ik heb ook in de ROS! een stuk gelezen over 'het paard als spiegel'. hier zagen de mensen zichzelf terug in het paard!

Succes in elk geval!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:39

voor dat longeren: groot maken en dan doen wat je meestal doet om te laten stoppen als jij bang bent voelt ze dat aan een gaat ze versnellen ook werkt met je stem een raar geluid maken. als zij gaat versnellen kun je ook zeggen als je wilt rennen gamaar rennen en als ze dan wilt stoppen dan frijf je haar aan net zo lang tot ze weet als ik ga rennen dan moet ik heel lang rennen en ik weet alleen niet of ze heel erg van rennen houd.... maar het is een optie

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:10

Ik heb al veel goede tips gelezen. Zelf heb ik ook een vrij dominante merrie die nog wel een last heeft van "bakkabouters" zowel met rijden als met longeren en zowel in als buiten de bak.

Inmiddels heb ik geleerd veel geduld en doorzettingsvermogen te hebben want met schreeuwen en de zweep bereik je niks. Wat voor mij heel belangrijk is, en wellicht ook voor jou, is haar aandacht constant bij jou te houden. Dit vergt heel veel concentratie en uithoudingsvermogen van jou en let daarbij ook op haar totale beweging in het lijf, maar ook op de oren en ogen en de houding van het hoofd.

Op het moment dat ik zie dat mijn merrie tijdens het longeren interesse gaat krijgen voor alles behalve voor mij zorg ik dat ik haar aandacht weer terug krijg. Dit kan al door de longe een klein stukje naar me toe te halen en daarna weer te ontspannen of door simpelweg haar naam te zeggen. Onder het zadel kan dit bijvoorbeeld door plots een kleine volte te rijden.

Op een gegeven moment ga je het moment herkennen waarop haar aandacht voor jouw verslapt en ben je haar straks elke keer een stap voor! Houd haar aan het werk!

Maar vergeet niet dat je dit gedrag ook al bij het van stal halen en het poetsen in de gaten moet houden! Mensen vergeten dit vaak, maar al vanaf het moment dat je de stal inloopt ben je aan het trainen/opvoeden en zeker bij een dominante merrie is dit zeer belangrijk!

Succes en houd vol!