Paard drukt neus tegen de grond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cha

Paard drukt neus tegen de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:52

Mijn paard is nogal een draak.
Als iets niet naar haar zin is gaat ze 10000 maniertjes bedenken om er onderuit te komen.
Dit is de nieuwste:

Ze wou niet strekken , en daarom begon ze te dreigen met steigeren.
Ik heb haar haar zin gegeven en naar de bakrand gegaan , zweep je gepakt.
Nadat mevrouw nog een keer niet wou strekken heb ik haar een tikje tussen de oren geven voor een schrik reactie.

Het hoofd zakte er zo erg door dat de neus op de grond hing.
En was niet meer omhoog te krijgen.
De oortjes stonden naar voren dus zij vond het wel leuk. :+

Ik ben harder gaan rijden , terug gaan rijden.
gegalopeerd.
Haar grote hobby zo hard mogelijk door die bak.
Ze deed alles nog behalve dat het hoofd niet omhoog te krijgen was.

Ondanks dat ik dit een zeer originele ''streek'' van haar vind , moet ik wel met een goeie oplossing komen.
Als ze met iets 2 keer haar zin krijgt , dan heb ik weken werk om het goed te krijgen.

piewie

Re: Paard drukt neus tegen de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:54

zeer braaf paard heb jij

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:55

Door die tik tussen haar oren dacht ze vast dat ze haar hoofd ergens tegenaan stootte.
Daarna ze was vast bang haar hoofd nogmaals te stoten.

Daarnaast zie ik niet in dat een tik tussen haar oren helpt bij het strekken.

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:56

piewie schreef:
zeer braaf paard heb jij

iK had het ook braaf gevonden ,als ik daarna het hoofd wel omhoog had gekregen.

Dat het hoofd met geen mogelijkheid daarna omhoog te krijgen is , vind ik iets minder braaf.

Maar ik kan je wel verzekeren als ze kon lachen ze een giga smile op haard mond had gehad. *D

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:57

Brainless schreef:
Door die tik tussen haar oren dacht ze vast dat ze haar hoofd ergens tegenaan stootte.
Daarna ze was vast bang haar hoofd nogmaals te stoten.

Daarnaast zie ik niet in dat een tik tussen haar oren helpt bij het strekken.

Die tik was voor het omhoog komen ,
Door dat ze niet wou strekken.
Dacht ze er onder uit te komen door op het achterbeen omhoog te komen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:58

tja die denkt ook zo krijg ik niet nog een tik op mn kop. Ik zou niet zo snel een tik met de zweep geven op t hoofd van een paard.tips heb ik niet voor je. Waarschijnlijk doet ze het volgende keer als je opstapt al niet meer.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:03

Ik denk dat je niet helemaal snapt wat Brainless bedoeld en de reactie van Piewie was ook sarcastisch als je dat nog niet doorhad. Het is een erg nare straf voor een paard om deze tussen zijn oren een tik te geven, dus waarschijnlijk heeft ze het niet express gedaan om zo met haar hoofd laag te gaan lopen. Ik snap de reactie van je paard heel goed, en ik snap niet dat jij niet inziet dat het een reden heeft dat ze opeens haar hoofd laag hield.

Een tip; geef voortaan je paard geen tik meer tussen zijn oren! Los het anders op, maar doe dat nooit meer. Ik snap ook eigenlijk niet zo goed hoe het in je hoofd is gekomen omdat te doen, dat het uberhaupt in je op is gekomen. Heb je dit zelf bedacht of heeft iemand je gezegt dat je dat eens moest doen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:05

ik denk dat je beter les kan nemen.

En gooi aub je zweep weg als je er niet mee om te gaan. -:(-

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:10

als ze weer omhoog komt, waarom drijf je haar dan niet flink voorwaards??
zo lang zij voorwaards blijft, kan je paard ook niet omhoog komen ;)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:12

Ik bedoel het niet aanvallend, je paard kan best een pittig karakter hebben; maar ik lees in je inleiding eigenlijk een paard wat steeds in verzet is. En je iets duidelijk probeert te maken, door dat steeds op een andere manier te proberen. Misschien tijd voor een APK, ipv zweep?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:17

Lekker makkelijk gezegd allemaal maar een paard wat steigerd is vaak niet aan je been.

TS je hebt een slim paard.. Wat hierboven vermeld is waarschijnlijk doet ze het als je nu er op zit niet meer.
Zorg dat je goed les krijgt, diegene kan je wel met je problemen helpen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:21

Ik denk dat je les nodig hebt en dan maar eens goed uitleg moet krijgen wat halsstrekken inhoudt. Het is niet ' gewoon' met zn kop naar beneden lopen.....

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:27

Bij paarden die steigeren een middel vinden om ergens onder uit te komen tijdens het rijden, moet je dit direct in de kiem smoren. Als dat kan met vooruit rijden, super! Maar aangezien deze meid al naar aan het naar voren rijden was (-strekken-), neem ik aan dat dit paard daar niet op reageert. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet van (onnodig) de zweep gebruiken en al HELEMAAL niet op het hoofd. Maar ik moet ook bekennen dat ik eens een paard onder me heb gehad dat omhoog kwam uit protest en niet reageerde op mijn teken 'vooruit!'. Hartstikke leuke truc, maar wel ontzettend gevaarlijk. Je hoeft maar net een seconde uit balans te zitten, het paard komt hoog op de achterbenen en jij trekt hem naar achteren. Dat betekend 700 kilo (of meer) bovenop jouw 60 kilo. Je kan je voorstellen dat je dat dus niet tegenhoudt. Dit paard heb ik, met platte hand, net achter het kaakbeen (dus aanzet van de hals) een tik gegeven op het moment dat hij omhoog kwam. Needless to say dat hij het NOOIT meer heeft gedaan.
Daarnaast ken ik ook een verhaal van een paard dat omhoog kwam tijdens het opstappen, ik ken de mensen niet persoonlijk, het is via via. Dit paard hebben ze dit uiteindelijk pas af kunnen leren door een ongekookt ei tussen zijn oren kapot te 'slaan' (weinig voor nodig bij een ongekookt ei). Dus ik snap enigszins waar de 'tik tussen de oren' vandaan komt.

Toch denk ik wel dat als je een paard hebt dat zo'n ontzettende draak is, en dat constant, dat er ergens in de loop van jullie relatie (of daar nog voor) iets mis is gegaan. Ik zou eerst maar eens gaan werken aan respect vanaf de grond, voordat je verdergaat met dressuuroefeningen. Ook kan er iets verkeerd zijn met het harnachement, controleer het! Je kan elk apart probleem wel oplossen, maar dat zijn toch symptomen van een bepaalde oorzaak, en voordat je deze vindt en oplost, heb je dus niks aan het 'straffen' van de problemen die je naar aanleiding hiervan ondervindt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:05

De opmerking van mij was inderdaad sarcastisch.

Wat ik denk is dat jij hele goede les moet gaan nemen. Je geeft zelf aan dat je een moeilijk paard hebt en dat hij tig truukjes ontwikkeld om onder het rijden of oefening uit te komen. Ik ben erg benieuwd op welk niv je rijdt en op welk niv je paard is opgeleid.

Wanneer een paard een je in de zeik neemt is het aan jou de kunst om het voor te zijn. Misschien verveelt het zich of denkt ie weer hetzelfde.
Wat je goed moet bedenken is dat een paard niet dom is en dat de truukjes hem geleerd worden!

Hoe meer hij leert hoe moeilijker het voor jou wordt. Maar zodra je 1 met elkaar kunt worden, wil het paard ook graag voor je werken, als het iets moeilijk vindt zal die dat laten blijken, maar op een andere manier dan hoe die het nu doet. Ga terug naar de basis en zoek een goede instructrice. Maar ga niet je paard onnodig zitten meppen als het je eigen fout is.

Ik heb veel moeilijke paarden gehad. En 9/10 ligt toch echt de fout bij de ruiter en net zoals ik van jou ook hoor, ligt het nu ook daaraan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:45

Druk van achter + druk van voor = omhoog als enige mogelijkheid. Hoe gevoelig is dit paard in de mond?

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:46

Voor de mensen die tegen het'op het ''hoofd'' slaan zijn.
Tussen de oren is geen hoofd , het was bedoeld als tikje boven op de nek net achter de oren.

Om misverstanden te verkomen , ik rij nooit met een zweep , alleen op een moment dat ze even goed moeten begrijpen wie de baas is.
(En zoals boven te lezen is , heb ik de zweep gepakt en had ik hem niet standaart in de hand.)
Ik ben ook absoluut geen voorstander van de zweep.

Een aangezien ik haar al voorwaarts aan het rijden was , is het niet voorwaarts op te lossen.
En aangezien het 1 is met heel veel pit , zal het protest daar door alleen maar sterker worden.
En krijgen we gevaarlijke situatie's.

En iets wat ik absoluut neit vind kunnen is steigeren ,dus moet dat zoals iemand het al noemde meteen in de kiem gesmoord worden .

En wat betreft de penny's die alleen kunnen zeggen dat ik verkeerd gereageerd heeft , als je geen advies kan geven , hou je opmerking dan maar voor je.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:53

ik zal aller eerst toch even je paard na laten kijken..
een paard gaat niet zomaar staken

daar in tegen kun je het beter oplossen met iemand in de bak met een zweepje aan de voet om hem/haar als nog naar voore te krijgen tik op hals/nek/hoofd vind ik echt niet kunnen..
jij word toch ook niet met een klap op je hoofd gecorigeerd?

igg veel succes,!

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:56

Wat betreft het draak wezen.

Wij hebben ons ook wel afgevraagt waarom ze soms dingen bedenkt om iets niet te hoeven doen.
Om een lang verhaal kort te maken , we zijn in een cliniek geweest.
Hebben daar zo'n soort kamp gedaan dat je een week met je paard aan de gang gaat en ze dan daaruit de stoornis of whate ever op kunnen maken.

Hun zeiden er over , het paard vertrouwt je , ze respecteerd je.
Maar ze is ook bijzonder slim.
En er zit een heel , heel heel pittig ,vurig eigenzinnig karakter in.
Dus zoals de profs het stellen , het zit gewoon in haar karakter.
Om soms even wat uit te halen , en of het nou is omdat ze dinge te makkelijk vind of omdat ze haar verveeld.
Dat kunnen we alleen aan haar vragen , maar helaas ze kan niet terug praten.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:02

een paard ga echt niet zo maar denken van goh wat zullen we nou is gaan doen..
lijkt me zeer sterk.!
kijk er zijn altijd wel paarden die proberen maar ze gaan echter niet bedenken van goh laten we vandaag maar is wat anders doen..

daar in tegen vind ik nog steeds dat je het beter op kunt lossen met iemand in de bak met desnoods een longeerzweep om hem/haar voorwaards te drijven
met slaan bereik je alleen maar een nog een grotere draak onder je kont!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:42

ik snap eigenlijk niet waarom je advies vraagt, je neemt geen enkele raad aan en kritiek wil je helemaal niet horen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:51

Dit is gewoon onzin.
Neem les, en leer hoe een paard iets leert, dan pas kan je zelf leren rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:04

ik weet niet wat voor niveau jij je ''draak'' rijd maar waarom moet en zal je ''strekken''???

Een paard dat van achter naar voren moet en van voren vastgehouden wordt in bijv. ''de krul'' kan maar 1 kant op.. En dat is omhoog.

Dat is ook de meest logische manier om te reageren, ze kan ook niet achterwaarts.. Dat is net zoiets als dat ik mn paard achterwaarts zou vragen op de hulp die ze niet begrijpt, kracht zetten op het bit en als ze naar voren wil maar niet kan en niet naar achteren wil gaan omdat ze denkt dat ze op het been naar voren moet kan ze ook alleen maar omhoog.

''vluchten voor druk'' heet zoiets en daar is niets ''penny'' aan.

Als je geen Z rijd hoeft je paard ook niet te ''strekken'' dan ben je enkel een truukje aan het uitvoeren om te pronken.

Misschien moet je nagaan wat je zelf nu precies wil.. Door een LOGISCHE training jezelf en je dier verbeteren, of maar aanklooien en daarna advies vragen op bokt.

Want je pony is nu letterlijk ''niet goed tussen de oren'' dankzij jou..

Meer heb ik niet te melden.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:58

De discussie tussen de oren slaan ga ik hier niet aan. Heb het zelf ook eens meegemaakt en per paard is dit gewoon verschillend hoe je moet reageren, hier ga ik dus ook niet over oordelen of je hier de juiste keuze in hebt gemaakt, wij hebben het tenslotte niet gezien, ik concludeer hier dan ook niet over in goed of fout.

Wat ik doe is met de feiten welke er liggen werken en niet vanuit een beeld dat geschetst kan worden wat er is gebeurd, dit kunnen we niet weten en vind dan ook dat iedereen moet stoppen met oordelen we zitten hier achter de computer..
Het feit wat er ligt is dat je de keuze hebt gemaakt om het paard tussen de oren een tik te geven, het is gebeurd. Het gevolg is een pony die met zijn neus op de grond loopt en niet reageert op been, stem, teugel en gewichtshulpen.

Voordat je nu de training van je paardje verder gaat zetten wil ik voor beide wat doelen benadrukken in een training. Soepelheid voor je paard, een duidelijke en verstandige communicatie tussen beide.
Strekken is een oefening die volgt na een training welke op paard en ruiter zijn afgestemd, ver na de basis krijgen we het strekken, ookal denken veel mensen dat dit een gemakkelijke oefening is, even wegrijden benen er aan en klaar. Niets is minder waar. Ik laat hier buiten beschouwing welk niveau jullie rijden en of jullie de basis doorlopen en voor elkaar hebben. Wat voorkomt is dat mensen gaan strekken en het paard hier nog niet klaar voor is, een wervel is snel verschoven. De achterhand kan er niet meer mooi onder doordat er een drukpunt ligt op de rug van het paard. Iedere keer wanneer de achterhand ondertreed gaat dit punt mee en heeft het paard pijn. Een reactie kan zijn staken. Een advies is dan ook om de rug en verdere lichamelijke conditie van je paard te controleren door een deskundige. Ook het zadel moet goed liggen! Dit kan ook voor deze drukpunten zorgen en het paard hinderen in zijn beweging.
Wanneer lichamelijk niets met het paard aan de hand is kan je verder gaan kijken.

Zoals genoemd de communicatie. Kijk eens goed naar jezelf en houd jezelf niet voor de gek, rijd je dit niveau, rijd je paard dit niveau, rijd jullie communicatie samen dit niveau ?
Is dit in orde kan je verder gaan kijken. Hoe reageert het paard op mijn been. Op mijn stem. Om mijn zithulpen, op mijn zweepje, bevestig alles eerst. Dit geld ook voor het strekken bevestig eerst een paar passen. Het probleem zit hem nu in het hoofd naar beneden. Doet ze dit alleen bij het strekken ?
Zoek het contact op wanneer zij haar hoofd naar benden heeft en nodig haaruit nog verder naar beneden te gaan. stel haar weer wat ronder in. stel haar weer eens wat hoger in, in ontspanning. stel haar weer wat lager in. en bevestig dit eerst in de goed bevestigde oefeningen ga hiermee niet prutsen in oefeningen die nog niet voldoende zijn bevestigd want dan krijg je verwarring. De vorige keer dat zij verwarring had reageerde zij hierop en kreeg zij als respons een tik op haar hoofd. wat zal hij nu doen met zijn hoofd naar beneden lopen, logisch. Anders was ze nu waarschijnlijk omhoog gekomen, ik ga dus ook niet over goed of fout praten. Ik vraag mij alleen af of de communicatie zo is afgestemd dat je hem voldoende bevestiging kan geven, teveel steun pakt ook slecht uit ! je hulpen zijn dan namelijk niet meer afgestemd en hij schrikt dan hoogstwaarschijnlijk wanneer deze steun weg is, hij zoekt deze weer op.
wanneer je de bevestiging kan geven en je pony de steun niet hoeft op te zoeken in de basis is het probleem zo opgelost dan kan je met plezier en met een goede verstandige duidelijke communicatie met je paard naar de volgende oefeningen toe.

de basis was dan blijkbaar toch nog niet zo goed als gedacht en dat kom je vaker tegen,dat je even wat stappen terug moet, niets om je voor te schamen zolang je maar eerlijk naar jezelf en je pony toe blijft !

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:37

noujah... een tik met de zweep tussen de oren?

niet zo raar dat je paard diverse trucs verzint om onder het werk uit te komen.
Zal ik ook doen.....haha