Makkelijke of moeilijke kant eerst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Makkelijke of moeilijke kant eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:40

Mijn paard is op de rechterhand makkelijker te rijden dan op de linkerhand. Rechtsom is ze losser en kan ik haar veel makkelijker laten buigen en ze loopt eerder ontspannen. Ze zit dus wat vast aan de linkerkant.
Nou rijd ik zelf altijd eerst in stap haar makkelijke kant los en dan de moeilijke kant. Dit doe ik ook in draf. Zijn er anderen die het ook zo doen? Of pak ik het op een verkeerde manier aan en moet je juist eerst de moeilijke kant losrijden? Ik heb het ook wel eens iets anders gedaan: starten met de moeilijke kant, daarna de makkelijke kant en dan aan het eind nog even de moeilijke kant meepakken.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat nou een goede opbouw is. Wat zijn jullie ervaringen?

ambre

Re: Makkelijke of moeilijke kant eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:41

Makkelijk beginnen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:41

Tegelijkertijd en even veel beide kanten....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:44

Beide kanten even warm draaien. Daarna na het losrijden iets meer aandacht besteden aan de moeilijke kant.

Of op rustdagen werken aan de hand, want jouw paard klinkt duidelijk scheef.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:45

begin met gemakkelijk om je paard uit te leggen wat je van hem/haar wilt. Dan de moeilijke kant. De moeilijke kant pak je altijd het langste, omdat deze kant meer getrained moet worden als de makkelijke kant. Sluit weer af met de makkelijke kant, om zo positief mogelijk de oefening af te sluiten.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:47

Tja, ik weet niet wat de juiste manier is... Mijn paard is een tijdje wat scheef geweest en het probeem lag voornamelijk op links, dus ik begon altijd op links, totdat ze recht was en dan ging ik lekker afwisselen op beide kanten. Of dit nou rijtechnisch de beste manier was, durf ik zo niet te zeggen, maar voor ons werkte het wel :j!
Gelukkig is dat probleem nu over en nog steeds begin ik op links, maar dit wissel ik al snel af en rijd ik zoveel mogelijk op beide kanten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:49

Afwisselen! Bij instappen en loswerken in het algemeen is het zowiezo belangrijk vaak van kant te wisselen. De voor jouw paard echte moeilijke oefeningen kan je in het begin misschien best eerst op de soepelere kant doen, maar na een poos moet je toch een omschakeling gaan maken. Mijn paard 'kon' geen rechtergalop; in het begin deed ik dus eerst op links onder de man, totdat de rechter bevestigd was aan de longe. Inmiddels zit hij aan de longe altijd juist, dus in de training onder de man doen we nu ook gewoonlijk eerst rechts aangezien hij het nu wèl kan; het is nu nog een kwestie van hoeh et er uit te krijgen :Y

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:50

Veel figuren rijden en veel van hand veranderen dat helpt bij mijn paard ook om hem soepel te krijgen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:57

Nooit de "moeilijke" kant het meeste trainen, dan wordt de andere kant steeds stijver en moeilijker. Dus gewoon beide kanten even veel en zorgen dat ze gelijk worden.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:59

ik begin altijd makkelijk maar besteed wel meer aandacht aan moeilijk

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:10

Quir schreef:
Nooit de "moeilijke" kant het meeste trainen, dan wordt de andere kant steeds stijver en moeilijker. Dus gewoon beide kanten even veel en zorgen dat ze gelijk worden.

Ik denk dat je dit verkeerd ziet. Je traint toch juist naar verbetering toe? Door de moeilijke kant steeds meer te trainen, wordt deze juist alleen maar beter, en dus juist minder stijf en minder moeilijk. Je kunt je paard echt niet beter maken door er niets aan te doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:15

Angela schreef:
Quir schreef:

Ik denk dat je dit verkeerd ziet. Je traint toch juist naar verbetering toe? Door de moeilijke kant steeds meer te trainen, wordt deze juist alleen maar beter, en dus juist minder stijf en minder moeilijk. Je kunt je paard echt niet beter maken door er niets aan te doen.

Ik zie dat niet verkeerd, je werkt inderdaad naar verbetering, dus moet je niet de "goede" kant "verwaarlozen". Je moet je er wel op focussen en mee aan de gang gaan, maar niet meer dan op de andere kant.
Dit is wat zo vaak verkeerd gaat en wat mensen niet begrijpen. Mijn paard was eerst rechts moeilijk en nu links, hoe kan dat?

Goh, dan moet je misschien beide kanten even veel en even goed trainen en niet 1 kant meer of minder.

Door 1 kant meer te trainen dan de andere kant, verschuif je het probleem. Je moet zorgen dat beide kanten even goed, even sterk en even makkelijk zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:19

daarmee ben ik het zeker met je eens. Nu vind ik alleen wel dat je dit het snelste bereikt door de moeilijke kant meer te trainen als de makkelijke kant, wat natuurlijk niet weg neemt dat je de makkelijke kant ook aan het trainen bent. Als je paard "recht" is, maakt dat dat je beide kanten evenveel traint, en als de moeilijke kant ineens de makkelijke kant is en andersom, dan train je dus de dan moeilijke kant weer het meeste.

Maar goed, ik denk dat we beide hetzelfde voor ogen hebben: een recht paard :j We denken alleen beide dat we daar op een iets andere manier het beste komen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:21

Angela schreef:
daarmee ben ik het zeker met je eens. Nu vind ik alleen wel dat je dit het snelste bereikt door de moeilijke kant meer te trainen als de makkelijke kant, wat natuurlijk niet weg neemt dat je de makkelijke kant ook aan het trainen bent. Als je paard "recht" is, maakt dat dat je beide kanten evenveel traint, en als de moeilijke kant ineens de makkelijke kant is en andersom, dan train je dus de dan moeilijke kant weer het meeste.

Maar goed, ik denk dat we beide hetzelfde voor ogen hebben: een recht paard :j We denken alleen beide dat we daar op een iets andere manier het beste komen :)

Dat zal ook vast wel zo zijn, er zijn meer wegen naar rome.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:21

Ik begin altijd met het losrijden op de volte eerst op de makkelijke kant, vervolgens op de moeilijke kant. Moeilijke kant doe ik wel langer dan makkelijke kant, vervolgens moeilijkere oefeningen eerst makkelijke kant dan moeilijke kant en dan weer ter afsluiting makkelijke kant.
(moeilijke oefeningen is voor ons vooralsnog volte openen en sluiten, volte 10 m, wijken, overgangen stap-draf-halt en de galop. Meer zijn we nog lang niet aan toe ivm paard's scheefheid en mijn eigen scheefheid).

Ik rijd dus wel langer op de moeilijke kant...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:25

Met losstappen beide kanten en dan met indraven eerst de makkelijke kant, paard moet eerst voorwaarts en los en dat is voor haar te moeilijk om meteen de moeilijke kant te pakken. Met galop doe ik wel eerst de moeilijke kant.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:25

Ik begin op de moeilijke kant maar stel dan wel naar buiten in ipv naar binnen.
Datzelfde doe ik dan ook op de makkelijke kant. En dan ga ik pas naar binnen stellen.
Ik besteed ongeveer aan beide kanten even veel tijd.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:40

ik denk dat het voornamelijk aan de ruiter ligt; makkelijke of een moeilijke kant...
Op mijn pony rijden ik en mijn bijrijder... Bij mijn bijrijder vind mijn merrie linksom moeilijk en bij mij rechtsom... Om op je vraag terug te komen, ik begin altijd met de makkelijke kant instappen en los werken daarna komt ook MIJN (onze) moeilijke kant... Ik rijd veel wendingen, overgangen, verzamelingen en oefeningen als zijwaarts rijden. Bij het losrijden wordt hoofd en hals naar voren gebracht, waardoor hoofd hals lengte toeneemt. Na het los rijden komen verschillende oefeningselementen aanbod. Als wij klaar zijn, wordt mijn merrie beloond en dan lang uitstappen.

Ik houd rekening met niet onder dwang rijden (onder druk), een ontspannen pony te hebben en met het niveau van de pony. En natuurlijk regelmatig een lesgever

Doordat er een moeilijke kant is, wordt zij regelmatig gemasseerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

ik wissel het wat af met welke kant ik begin...
Ik probeer in het rijden af te wisselen maar ik merk dat als ik een moeilijke zware dag heb gehad dat ik sneller meer doe op de makkelijke hand en als ik zelf lekkerder in mijn vel zit meer op de moeilijke kant doe. Maar nogmaals ik probeer het wel zoveel mogelijk gelijk te houden..

DoenjjaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

Wat ik zou doen,en wat ik ook gedaan heb. had het zelfde probleem.. laten masseren.. je laat je paardje 3 keer los masseren in een week, tussen door met pessoa longeren en dan weer gaan rijden. tussen door met de pessoa verder dan kunje hem/haar los houden en van afstand zien hoe het paard zijn/haar lichaam gebruik. maar als je dat gaat doen moet je zelf natuurlijk anders gaan rijden. anders loopt je paard zo weer vast aan een kant. Dit soort problemen komt vaak/ heel vaak door de ruiter. Niet dat ik wil zeggen dat je niet kunt rijden, want daar kan/mag ik geen oordeel over geven.

maar een paard prof. laten masseren doet wonderen..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:44

Angela schreef:
begin met gemakkelijk om je paard uit te leggen wat je van hem/haar wilt. Dan de moeilijke kant. De moeilijke kant pak je altijd het langste, omdat deze kant meer getrained moet worden als de makkelijke kant. Sluit weer af met de makkelijke kant, om zo positief mogelijk de oefening af te sluiten.

Zo doe ik het ook inderdaad. Werkt prima. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:45

Ik wissel altijd af dan beginnen met de moeilijk dan beginnen met de makkelijke, op beide kanten geeft ze geen problemen meer ondertussen, wel vind ik het belangrijk om beide kanten even lang te doen of de moeilijke kant net iets langer,

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:11

Scheefheid komt ook zeker door de ruiter, ben zelf ook behoorlijk scheef en paard en ik hebben dit helaas allebei aan dezelfde kant. Werkt dus niet echt bevordelijk. Heb daarom ook sinds vorige week speciale zitles, pas als mijn houding goed is en ik niet meer scheef ben in mijn eigen lichaam kan ik het paard wat ik rijd gaan rechtrichten. Eerder werkt het alleen maar averechts, en zal ik haar eerder nog schever rijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:37

Nou ik zie echt veel verschillende reacties, leuk om te zien dat er veel verschillende meningen zijn. Als ik ga losstappen oefen ik ook veel stellingen naar binnen en buiten. Daarnaast veel kleine en grote voltes. Ik probeer haar nu stelling naar buiten op de volte aan te leren, maar dat snapt ze nog niet helemaal. Als ik dat vaker ga oefenen krijgt ze dat heus wel onder de knie, stellingen op de lange zijde hadden ook even tijd nodig. Ook ben ik veel bezig met lange rechte lijnen stappen en draven, want ze heeft de neiging om haar hoofd wat naar rechts te houden en zo probeer ik haar recht te stellen. Ik rijd op beide kanten ongeveer evenveel.
Ik moet zeggen dat ze niet supervast zit, maar ik merk gewoon verschil. Ik heb op veel schevere paarden gereden.
Verder longeer ik regelmatig met de pessoa en daarin zie ik de afgelopen maanden veel vooruitgang.
Ik krijg ook goede tips van mijn instructrice, maar ik was in dit topic ook benieuwd naar hoe iedereen dit aanpakt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:08

verschilt waar ik die dag zin in heb. Heb ik niet veel zin dan begin ik op de makkelijke kant en als ik wel zin heb om te werken dan de moeilijke kant. :P