tips voor wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inngge

tips voor wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:00

Hee ,

Hebben jullie tips om tijdens het wijken de achterhand er beter bij te zetten ?

Afbeelding

suus_pepper

Re: tips voor wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:01

Dit moet bij praktijkproblemen, ik tem even.
Verder misschien een keer aantikken met een zweepje? of begrenzen met de buitenteugel?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:02

haha, ik ben nog niet echt handig in bokt . :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:03

ik zou met een zweepje gaan werken.
en rijd je met sporen?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:20

ja.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:21

Heb je les?

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:23

steeds een pasje opzij rijden en weer een stukje naar voren zodat je de buiten schouder steeds begrenst. Nu loopt ze over de buitenschouder weg. Gaat dat recht stellen steeds makkelijker dan zul je merken dat je onder het wijken ook makkelijker gaat kunnen corrigeren :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:40

Met een zweepje kom je aardig ver. Let op dat je paard er niet harder gaat door lopen maar begrijpt wat jij bedoelt. Dus voor goed tegenhouden nog meer op de buiten teugel en af en toe wat bij tikken zal goed helpen. Maar berijdt het zweepje wel naar je been toe daar bedoel ik mee begin met zweepje maar later moet hij het toch op je been gaan doen. Dus altijd een zweepje is niet handig want dan richt je paard zich er te op ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:40

PP --> RT-P

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:33

Begrenzen, begrenzen, begrenzen. Zweepje ed zijn helemaal niet nodig als je de schouder maar begrenst dan scharen de achterbenen ook veel meer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:44

Je kunt eens beginnen met wijken over de hoefslag met het hoofd richting de bakrand. Je wend af bij a/c en rijd in een rechte lijn naar e/b. Je paard komt dan schuin aan op de hoefslag.
Wat eerst je binnenhand was, wordt dan je buitenhand, die moet je er goed aanhouden/begrenzen. Wat je buitenbeen was, wordt je binnenbeen en daarmee 'duw' je hem naar je buitenhand toe. Je nieuwe binnenhand kun je evt. wat omhoog tillen, maar verder doet die niets.
Je eigen gewicht verplaats je naar de kant waar je naartoe wilt, zonder scheef op je paard te gaan zitten.

Als je paard het langs de bakrand snapt, kun je het proberen vanaf a/ c naar de hoefslag te doen. Begin met kleine stukjes en maak die groter.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:44

Voor de inzet van het wijken te buitenhand sluiten (daarmee begrens je hem) en dan opzij zetten. Als ik dit niet doe valt mij paard helemaal uit elkaar gaat harder lopen, drukt zich meer op en loopt over de schouder weg. Houd ook je buitenbeen er iets bij als hij te snel op zij gaat ;)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:01

Vanky schreef:
Heb je les?

Ja 2 of 3 keer in de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:03

Gelijk een zweep erbij, menen jullie dat nou :') ?

Ik zou eerst en vooral zorgen dat je de buitenschouder goed begrenst. Want daar zit het probleem 9 van de 10 keer.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:08

thankyou !

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:57

Je handen de kant op waar je niet heen wilt, dan gaat de voorhand bijvoorbeeld als je op links wijkt naar rechts en gaat de kont vanzelf netjes recht mee opzij!

DemixJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:21

je kunt je been iets verder naar achter leggen of je zweep gebruiken

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:47

heee.

ik denk dat je een zweep kan gaan gebruiken,als je die nog niet hebt,
en eerst een stukje vooruit, en dan weer wijken, voor uit en weer wijken, enz,

succces!

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:39

Ik ben het er mee eens dat het goed is om de buitenschouder te begrenzen, maar je kan je paard ook helpen door je been wat verder naar achter te leggen. Dit is eigenlijk een soort travers-hulp, waarbij de kont voor gaat. Je moet dus zorgen dat je hem op die manier corrigeert en zodra hij de achterhand meeneemt, je been weer terug te leggen. Een zweep werkt meestal averechts, tenzij je paard heel braaf is. De meeste paarden gaan namelijk tegen de zweephulp in ( gooien hun kont tegen de zweep in als protest)... Tenminste dat wil die van mij nog wel eens doen :') . Succes!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:15

Jibbel schreef:
Je kunt eens beginnen met wijken over de hoefslag met het hoofd richting de bakrand. Je wend af bij a/c en rijd in een rechte lijn naar e/b. Je paard komt dan schuin aan op de hoefslag.
Wat eerst je binnenhand was, wordt dan je buitenhand, die moet je er goed aanhouden/begrenzen. Wat je buitenbeen was, wordt je binnenbeen en daarmee 'duw' je hem naar je buitenhand toe. Je nieuwe binnenhand kun je evt. wat omhoog tillen, maar verder doet die niets.
Je eigen gewicht verplaats je naar de kant waar je naartoe wilt, zonder scheef op je paard te gaan zitten.

Als je paard het langs de bakrand snapt, kun je het proberen vanaf a/ c naar de hoefslag te doen. Begin met kleine stukjes en maak die groter.

ik heb het geprobeerd en met succes, bedankt !