Amazing Tygo @ wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingTygo

Amazing Tygo @ wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 09:53

Hallo,

Dit is mijn paardje Amazing Tygo. Nu 6 jaar oud en is rond de 160 hoog.
We zijn nu B+7 en het gaat nu eindelijk wat beter op wedstrijden.
Tygo heeft veel meegemaakt en rugproblemen gehad, hij loopt nu stukken beter en dit is ook te merken in de punten.
Hieronder foto's van mijn laatste 2 wedstrijden.
Ik zou graag jullie tips ontvangen!

Inrijden
Afbeelding
Afbeelding

Eibergen
Afbeelding
Afbeelding

Rossum
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trainen op stal
Afbeelding
Afbeelding

Wedstrijd jaar geleden:
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?
Waar ik op moet letten:
- te strenge (linker) hand
- been lang houden
- teugels op maat houden

Foto's met dank aan: Suus fotografie.

Groetjes Lisa

Sharona95

Re: Amazing Tygo @ wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:03

Wat een leuk paardje! Probeer er op te letten dat je je handen niet te laag houdt! en goed je hakken uitdrukken, nu trek je ze af en toe een beetje op!
En wat een verschil met eerst!! Ik bekeek je andere topic net ook even, super hoor! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:06

oei jammer van je been, probeer je benen mooi op de plaats te houden.
Verder je handen blijven dragen en meegaand blijven.
Leuk paardje en succes met de wedstrijden verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:09

Ondanks je benen vind ik je pony echt harstikke mooi lopen!! :wow:
En al helemaal voor een B proefje.
Ik denk dat het niet lang duurt voordat je naar de L mag, het ziet er gewoon prima uit. :j

Jullie passen goed bij elkaar en hij heeft een erg mooi kleurtje.

Als tip inderdaad oefenen op je been houding. :)

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:07

Ziet er goed uit. Probeer alleen wat rechter op te gaan zitten. Je valt een beetje voorover waardoor ook je benen naar achteren gaan. Ik ken het probleem het overkomt mij ook weleens. Je zult merken dat als je rechterop zit dat het weer wat makkelijker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:10

Mischien ietsje meer rechtop gaan zitten af en toe, het lijkt dat je wat voorover leunt soms, in de galop vind ik het er netjes uitzien, maar als je je been lang houdt moet dat vanzelf wel goedkomen denk ik, voor de rest vind ik je wel vriendelijk rijden hoor ;) de rest heb je zelf al aangegeven. En ik vind je vooruit gegaan gezien de foto van vorig jaar en nu.

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:04

bedankt voor de leuke reacties!
klopt helemaal van mijn houding hoor. ik heb veel rug problemen waardoor ik niet goed rechtop kan zitten en ook scheef ga zitten.
voor mijn benen heb ik de beugels al 2 gaten langer gedaan nu. maar ik vind het lastig om ze op de goede plek te houden en trek vaak op.

hoop ook dat ik straks een keer naar het L over kan. :D maar het gaat nog niet altijd super in de B hoor. Hij wordt soms erg sterk en hard in de mond waardoor ik dan met een strenge hand ga rijden. (wat dus ook fout is). Iemand hier een oplossing voor?

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:25

wat een mooi paard heb je zeg! het lijkt alleen soms of hij in je handen gaat hangen?? misschien ook de reden dat je een beetje naar voren zit?
probeer dit goed op te lossen door hem met je been naar je handen te rijden en zelf goed rechtop te blijven zitten. druk je hakken goed uit en dan ziet het er nog beter uit.
succes met je mooie paardje

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:41

Het is echt een hele verbetering als ik in je voorgaande topics kijk! Ga zo door. Verder moet je goed
op je beenhouding letten tijdens het springen.
Enne die foto's bij stal, is dat op de oale greeuw in Hertme?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 05:39

hoi,wat een leuk paardje,ziet er al goed uit!

ik zie dat je het al weet van je benen,lastig is dat inderdaad! misschien is het dan wel een idee om je sporen niet te gebruiken,omdat je ze nu wel onnodig in zijn buik prikt.
probeer er ook op te letten dat je je handen rechtop en naast elkaar houdt.

voor de L mag hij er net nog iets meer doorheen komen,en je werkt natuurlijk ook al aan je houding. lekker doortrainen hierop,en over een tijdje zijn jullie vast L1 klaar!

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:57

ja dat is inderdaad bij de oale greeuw!!!
dankje voor de reacties.
hij is erg sterk aan de voorkant en daardoor trekt die soms de teugels uit mijn handen, waardoor ik denkik inderdaad wat naar voren ga zitten.
Ben er zeker mee aan het werk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:16

Ik denk dat het andersom is. Dat je paard gaat trekken omdat je naar voren zit. Je moet nl met zit en been de voorkant van het paard licht maken. De oplossing tegen het trekken zit hem in drijven met zit en been, weerstand bieden met de hand (dus hem er niet doorheen laten lopen, maar er tegen aan), maar niets actief met de hand doen.

Je hebt een zeer zwakke houding, je zit op je doos en niet op je kont. Dit heet spreidzit en lokt het te ver naar achteren komen van de onderbenen en voorover komen van het lichaam en strak worden van te laag gehouden de handen uit.
Ik begrijp dat het zeer lastig is om met rugproblemen niet automatisch te willen ontlasten, maar als je niet rechtop kunt zitten, is dressuur misschien niet je ding, tenzij je een paard hebt dat zeer vloeiend gaat.
Je hebt ook niet zo'n groot zadel nodig! Ik weet niet waarm je dat hebt? Kun je daar wat meer over vertellen?

Om het hele proces te keren moet je echt rechtop, voor je gevoel wellicht zelfs wat naar achteren zitten, met de handen hoger , nl boven de schoft en niet ernaast, en het onderbeen laten zakken. Ik zou daarvoor niet persee de beugels langer maken, want dan ga je, als je de neiging hebt tot spreidzit, vaak alleen nog meer op je doos zitten. Denk meer aan je enkel onder je heup houden en dat gaat makkelijker als je recht(er)op zit.
Als je rechtop zit kun je makkelijker de handen hoger houden, als je de handen hoger houdt, kun je makkelijker rechtop zitten. Denk aan je borst uitdrukken (ik zeg altijd, laat maar zien dat je een meisje bent) en je nek tegen je kraag houden, zonder stijfheid.
Drijf met je zit en been, ga niet op je sporen rekenen. Die zijn er voor als je paard niet onmiddelijk op je beenhulp reageert.
Rijdt als het ware het paard onder je uit naar voren.

Over het algemeen heb je best een mooie houding als je kleine verbeteringen aanbrengt en je paard gaat eigenlijk best lekker.
"Op stal" zit je trouwens beter, reden om aan te nemen dat er wellicht ook wat spanning meespeelt waardoor je voorover komt?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:24

wat voor maat bit heb je in? het lijkt of het bit wat aan de krappe kant is.
wat betreft je houding en zit, je weet het zelf ook wel, je zit te ver voorover, wat voor maat zadel heb je eigenlijk? het lijkt of het zadel te groot voor je is, dat is niet bevordelijk voor je houding en zit.
verder vind het ik een leuk paardje!
succes verder.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:10

Heey mooi paard, je zou niet aan hem zien dat hij ergens problemen mee heeft gehad:)
Het viel me alleen op dat bij de laatste foto van Rossum je rechter teugel helemaal slap hangt?

Verder goed bezig z0!

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 18:43

Ik weet zo niet welke maat bit ik er in heb. denk 12,5 of 13cm. Had een dubbelgebroken met z'n bol tussenstukje, en heb er nu een dubbelgebroken met plat stukje in gedaan.
Zadel is 17inch. dus dat valt wel mee. heb niet zn grote kont :o
ik ben ook meer van het springen en wil hier ook mee verder gaan. maar dan moet ik eerst de dressuur goed voor elkaar hebben.
mijn houding bij de stal foto;s zijn inderdaad beter! en daar is mijn beenligging ook beter. ik ben altijd wel heel zenuwachtig voor wedstrijd dus dat kan wel meespelen ja haha.
Ben erg met mijn houding bezig, maar ik heb mijn houding al niet goed zonder paard, dus laat staan op het paard :+
Heb hierdoor ook heel veel rugpijn helaas. Maar het klopt helemaal wat jullie zeggen hoor. En ben er zelf ook heel bewust van dat ik het doe. Moet mijn houding eerst zo goed krijgen, en dan kan ik het ook op het paard verbeteren. Ik kan door pijnklachten niet goed rechtop zitten en ga een vreemde houding aannemen om pijn te ontwijken zegmaar. (althans zo vertelt de dokter/fysio ect. het).

Dus een beetje een ingewikkelde situatie. En wanneer ik ga rijden vraag ik tygo om na te geven en soms gaat hij dus trekken en maakt zich heel sterk. En wat doe ik dan: terug trekken en vasthouden. Wat dus helemaal verkeerd is. Ben er nu vooral mee bezig om zelf ontspannen te rijden en niet vast te houden!! (krijg ik dus ook weer extra rug/schouder pijn van). En met mijn been en zit te gaan rijden wat jullie ook zeggen. Hij moet van achter naar voor komen. Maarja is best lastig soms haha.

ohja en als je mijn vorige topic kijkt: [RT-HAW] Amazing tygo @ work (verbetering?)
daar zie je dat ik mijn beugels 2 gaten korter heb dan nu waardoor ik nog meer een stoelzit krijg..

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:57

Hoi!
Allereerst hele mooie combinatie!
Op sommige foto's lijkt het of je naar voren valt in draf.
Probeer dan je benen wat naar voren te doen want die zijn op dat moment te ver naar achter.
Ook dan je hakken uitdrukken!
& idd je handen netjes rechtop houden.
Verder heel netjes!

babetflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:48

Wat zit jij netjes!
let wel op je teugellengte ;)
je hakken mag je ook nog wel meer uit drukken, verder zit je erg netjes
Laatst bijgewerkt door Coby op 31-07-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd